Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Kloneheli" - Hvor bra er de egentlig?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Kloneheli" - Hvor bra er de egentlig?

    Jeg ser det er av og til noen som spør litt om kloner på forumet her og vil prøve å forklare litt om mine egne og litt andres erfaringer fra disse. Jeg kommer ikke til å si noe om elektronikk, bortsett fra at her er det ikke så mye vits i å verken kjøpe det billigste eller dyreste. Litt research og man kan få et billig bra oppsett på en 450-klone.


    Med kloneheli mener jeg at andre produsenter har laget en kopi av et kjent helikoptermerke. Den mest vanlige klonen er kopier av Align 450se v2, Align 450 PRO og Align 450 SPORT selv om den vanligste nå er nok PRO kopier.

    De mest vanlige kopiene er nok Hobbyking sine som heter HK450, CopterX sine 450- modeller og EXI modeller. Det finnes også tusenvis av billige kopier på nett men disse kjenner ikke jeg personlig til. En annen klone som ikke er såå kjent er Tarot. Mer om den senere.
    Om man skal forklare litt om kvaliteten på disse kommer Hobbyking desidert dårligst ut på alle punkter. CopterX nest dårligst, EXI nest best men Tarot troner toppen med god margin.

    Hobbyking er billigst og det går uten tvil utover kvaliteten. Før når de begynte med de var de nok OK men de er så sinnsykt masseprodusert for å få ned prisen at det går veldig utover kvalitet. Aluminiumen er sinnsykt myk så den bendes/knekker lett. Gjenger strippes lett og det er svært dårlige toleranser på hode/hale. En del slark og dertil lite flygbart heli kommer som en bonus. Når man i tillegg trekker frem de elendige lagerene og de dårlige skruene taler resten for seg selv.

    CopterX fremstår som bedre og dyrere enn HK men er mye av samme kvalitet. Skruer strippes lett, mye slark i hode og hale og aluminiumen er noe mykere enn Align. Men hakket bedre enn HK450.

    EXI får mye skryt på nettet for å være en god klone men den koster også en del mer enn CopterX. Selvsagt en del mindre enn Align og det skulle jo bare mangle. Det blir fortsatt ikke en Align. (Ikke det at Align er det beste i verden, men pris kontra kvalitet kommer de godt ut)

    Tarot er ikke mange som kjenner til tror jeg. Tarot er et eget merke og produserer en god del option-parts til flere forskjellige helikoptre. Mange mener at kvaliteten på alu'en de bruker er samme som Align. Faktisk er det noen som mener at mye av delene de lager er bedre enn Align. Tarot koster mest av klonene men de som har dette helikopteret mener det er likestilt med Align på flere områder. Jeg har skrudd litt på en Tarot til en kompis og den var ekstremt mye bedre kvalitet på enn CopterX'ene mine. Den fløy ekstremt pent!


    Moralen oppi dette sikkert meningsløse innlegget for mange, er at du får nesten det du betaler for. Man MÅ ikke betale for få Align når man kan få en klone som duger nesten like godt til under halv pris. Selv mener jeg det er grisedyrt med 4000kr for en 450 size når man kan få et godt dugandes heli for ca 1500.

    Tarot selges i pakker med Scorpion motor og Hobbywing ESC som gir veldig mye valuta for pengene! Selv vurderer jeg sterkt en slik en... Om det er til interresse for noen kan jeg finne frem linker og tips til gode, billige elektronikk oppsett! Men da på forespørsel ellers gidder jeg ikke

  • #2
    Hei, jeg har lenge sett på kloner rundtom, og no har jeg "discovered" tarot, men jeg aner ikke hva det går i, har handla en blade msr som jeg har det fun med, om du hadde giddet å satt opp ett heli i 450s så er jeg takknemmlig, kanskje også ett delelager om du vet hva som pleier å ryke (kommer jo selvsagt ann på kræsjen) linker er å foretrekke

    Comment


    • #3
      Meget bra innlegg, men jeg fraråder en nybegynner å begynne med klone. HK modellene som du får for 300 kr eller noe sånt, spiser deler hver gang du krasjer. Greit at det går 10 hk helier for hver align heli, men å smadre helien hver gang man er i bakken er ikke moro.

      Jeg har selv fløyet en del, og besitter elektronikken fra ett gammelt heli, og jeg kommer til å kjøpe ett, til nattflyving.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        spørst vell veldigt på hvordan en kræsjer, jeg tror ikke det skal være noe i veien med ett tarot eller exi, forskjellen er prisen.
        trenden i dag er jo kun å ha det beste og det dyreste, men det er ikke for alle, hos meg så må jeg jobbe hardt for pengene mine.
        jeg kan ikke bruke tusen vis av kroner på kun å ha det beste. utveien min med å prøve heli er å kjøpe tarot også se hva som skjer.
        hva jeg har sett på forum og youtube så er det maaangen som bruker cloner. og mangen har det storveis underveis.
        går en i bakken med full pådrag så tror jeg ikke align sitt utstyr holder heller......
        jeg setter i alle fall pris på om du gidder å komme med linker til heli og utstyr til den, så kan jeg prøve heli jeg også

        Comment


        • #5
          Originally posted by kapia View Post
          spørst vell veldigt på hvordan en kræsjer, jeg tror ikke det skal være noe i veien med ett tarot eller exi, forskjellen er prisen.
          trenden i dag er jo kun å ha det beste og det dyreste, men det er ikke for alle, hos meg så må jeg jobbe hardt for pengene mine.
          jeg kan ikke bruke tusen vis av kroner på kun å ha det beste. utveien min med å prøve heli er å kjøpe tarot også se hva som skjer.
          hva jeg har sett på forum og youtube så er det maaangen som bruker cloner. og mangen har det storveis underveis.
          går en i bakken med full pådrag så tror jeg ikke align sitt utstyr holder heller......
          jeg setter i alle fall pris på om du gidder å komme med linker til heli og utstyr til den, så kan jeg prøve heli jeg også
          Poenget jeg satte fingeren på, er at man kan ikke si hva som er best for alle eller hva mann skal gjøre. Er man en person som bruker masse simulator, bruker timer på det, går ut på stripa med helien og tester ut, så holder kopiene i massevis. Skal sykt med krasjer til før man overgår align sine priser på det området.

          Men er man som meg, jeg flyr mere heli i real enn på simulator, og krasjer endel, så vil klone helikopterne ha mere skade enn align sitt. Over tid blir dette dyrere.

          Hva som er best for enhver person, blir som å diskutere biler. Man har sine behov og sine preferenser.
          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

          Comment


          • #6
            Noen helikoptre mange dessverre begynner med er Blade Honebee CP og tilsvarende. Selv opplevd at det blir mer ergrelse over disse modellene enn det er glede. Et alternativ til disse som vil gi MYE mer for pengene, er disse klonene, som flyr som en drøm i forhold.

            For nybegynnere som vil prøve seg litt, så vil jeg uten tvil anbefale klonene.

            Til en sidenote, så har jeg hørt rykter om at Tarot er produsert av align, men som ikke har kommet igjennom QC som blir rebranda. Har vært borti litt Tarot deler, og det ser ut til å stemme det, da det lignet veldig på align, men hadde feks dårlige gjenger en plass, eller andre mindre misdannelser.

            Så jeg kan ikke annet enn å si meg enig med andre over her, at du får det du betaler for, men så lenge du unngår disse Honebee CP eller lignende, så får du uten tvil et mye bedre inntrykk av hobbyen.
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              jeg ikke flydd heli selv uten om på sim og blade msr inne. så jeg kan ikke utale meg om kvalitet, men det dere honybee greine, det har jeg sett i aksjon, att det er lov å selge det...

              Comment


              • #8
                Kjøpte en hk klone til min far som kun skulle hovre og småfly men det var stusselig. Dårlig metall, dårlige gjenger etc

                Virket dog ganske greit

                Sendt fra min HTC Sensation
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by affa View Post
                  Kjøpte en hk klone til min far som kun skulle hovre og småfly men det var stusselig. Dårlig metall, dårlige gjenger etc

                  Virket dog ganske greit

                  Sendt fra min HTC Sensation
                  Det er akkurat det jeg sier i første innlegg. Går man ett hakk opp på klonestigen så får man myyyye bedre kvalitet..


                  Kapia: Jeg er på jobb nå men skal legge ut litt linker til elektronikk som er bra nok etter 23.00 når jeg er ferdig! I mellomtiden kan du sjekke ut denne komboen: CENTURY-RC.COM

                  230 dollar for et OK heli, align ESC, scorpion motor, kurante karbonblader og ett Align batteri.

                  Slenger man det sammen med Hitec HS65MG eller HS5065MG + en god halegyro+servo kombo så har man et meget bra heli!

                  RC711 selger også et ALZRC heli som kommer i FBL utgave uten elektronikk for en billig penge om man vil gå rett på FBL. Jeg har en GP750 + en god haleservo (husker ikke hva den heter) som jeg vurderer å sette på den Tarot komboen der!


                  Man kan med andre ord få en god pakke til under 2000,- inkl et par-tre batterier

                  Comment


                  • #10
                    kapia: CENTURY-RC.COM

                    Den komboen der vil jeg tro er meget bra! Under 3000,- ferdig momsa og tolla og frakta. Da har du en bedre motor enn Align kommer med, du får med ett ekstra sett med blader, 3 gode swash servoer som er futaba sitt svar på Hitec hs5065 og de koster 350,- på rcpro.no, et bra batteri og alt du trenger.

                    Om jeg kjøper meg 450 igjen kommer jeg nok til å gå for en FBL utgave og da kommer jeg til å kjøpe denne: RC711.com: KX015074 KX015073 ALZ T-REX 450 PRO Standard KIT (100% COMPATIBLE WITH ALIGN) - BUY NOW med BeastX, Hitec 5065mg swash servoer og en ino-lab halservo.

                    Comment

                    Working...
                    X