Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forslag til ny Hotliner ( F5B modell)

    Har dere noen tips til et førstegangsfly og oppsett for 4S2200mAh?
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

  • #2
    Originally posted by orjanp View Post
    Har dere noen tips til et førstegangsfly og oppsett for 4S2200mAh?
    Kommer litt an på hvor du står og hva slags budsjett du ser for deg. Jeg har gode erfaringer med Hawk som første hotliner. Den går under mange navn, V-max ECO, Tiger F5B, Wilco, LanYu for å nevne noen. Kommer på ca 1800 spenn for flyet hos Modellbau Lindinger - Deine Welt des Modellsports (V-max ECO) eller Ferngesteuerte Flugmodelle, Autos, Trucks, Hubschrauber, Boote und Fernsteuerungen | Horizon Hobby (Hawk). Greit motoroppsett for 4S vil være en ca 3500kv stor 28mm inrunner med en Kontronik 5.2:1 gearbox. Dette vil dra rundt 150Amp med en 15x16 propell på 4S, litt avhengig av hvilket merke du går for, så batteriene bør ha en relativt høy C-rating.
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

    Comment


    • #3
      Foreløpig har jeg ikke noe budsjett siden jeg ikke vet hvor mye man må regne med å bruke på dette.

      Batteriene som er tenkt benyttet er JackPower 4S2200mAh 45C og 55C, da jeg benytter disse til Rave450 helikopter. Et annet alternativ er 6S på ca. 4000mAh - 5000mAh som også skal benyttes i en SebArt Pitts Python og en elektrifisert Stratus 90. Men det blir kanskje noe voldsomt for første hotliner?
      Ørjan Pettersen
      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

      Comment


      • #4
        Jeg ville vurdert en ARC 28-58-1, KPG25 5,2:1 gearbox og en Suppo200 regulator + ekstern CC BEC, RFM 15x16 prop og RFM spinner som et forholdsvis rimelig oppsett som du også kan kjøre på 5S etterhvert.
        I hangaren:

        SpeedFire F5B
        X-plane fra www.yuri-models.com
        Hawk F5B
        MiniHawk (2stk)
        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
        UM Stryker Q 180
        FPV Raptor
        EPO Cessna (156cm)

        Comment


        • #5
          Flott med egen tråd for dette!
          Jeg vil oppfordre alle som flyr eller som har flydd F5B om å poste sine oppsett her slik at rookies som meg kan ta lærdom
          I hangaren:

          SpeedFire F5B
          X-plane fra www.yuri-models.com
          Hawk F5B
          MiniHawk (2stk)
          3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
          UM Stryker Q 180
          FPV Raptor
          EPO Cessna (156cm)

          Comment


          • #6
            finner mye bra info her og den er ikke så "farget" som det som ligger på RCG
            UK F5B

            Comment


            • #7
              Originally posted by orjanp View Post
              Et annet alternativ er 6S på ca. 4000mAh - 5000mAh som også skal benyttes i en SebArt Pitts Python og en elektrifisert Stratus 90. Men det blir kanskje noe voldsomt for første hotliner?
              6S i 4000-5000 klassen er først og fremst for store til å få inn i kroppen på en F5B, dessuten vil tyngden bli et praktisk problem. De fleste som flyr 6S bruker 3000-3300 størrelse.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                F5B UK
                Kjenner til den. Faktisk så har jeg en P125 hos Joe nå for en "Big George" modifisering.....
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Quadrocopter View Post
                  finner mye bra info her og den er ikke så "farget" som det som ligger på RCG
                  UK F5B
                  De fleste av gutta i UK F5B er de faste som også "farger" RCG, men selv om de tidvis er noen særinger , så har de dritt seg så mye ut at endel av det de forfekter kan være ganske nyttig.

                  Et annet sted man også finner mye nyttig info :F5B Flight Techinque by kenichi ueyama (også linket i UK F5B)

                  Forøvrig, man trenger ikke ha motor på en vippebryter (som er den vanlige F5B "metoden"). Man kan også ha den på stikka med linjær throttle kurve. Jeg har ikke vært komfortabel med å ha 5KW på en vippebryter. Dette har vel også vært en årsak til at mang en propell har knekt i starten for mange. Nå for tiden har de jo lært å programmere inn en "ramp" på radioen, men det har man jo automatisk ved å legge throttle på stikka.

                  Siden jeg har throttle på stikka har jeg lagt crow brake på en bryter. Funker ihvertfall helt fint for meg.
                  Øystein T.

                  EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

                  www.artistic3d.net

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by OTA View Post
                    6S i 4000-5000 klassen er først og fremst for store til å få inn i kroppen på en F5B, dessuten vil tyngden bli et praktisk problem. De fleste som flyr 6S bruker 3000-3300 størrelse.
                    Ja, tenkte at de kanskje ble for stort. Da er 6S utelukket siden jeg ikke ønsker enda en ny batteristørrelse.

                    Takk for linkene.

                    Kan gjerne gjenta oppfordringen til Arcteryxxx om å poste modell med oppsett. Er veldig interessant å se hva folk flyr.
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                    Comment


                    • #11
                      Ramping er vel oftest programmert via ESC, vel? Hvordan man programmerer crow er veldig avhengig av hvor avansert radio man bruker...
                      I hangaren:

                      SpeedFire F5B
                      X-plane fra www.yuri-models.com
                      Hawk F5B
                      MiniHawk (2stk)
                      3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                      UM Stryker Q 180
                      FPV Raptor
                      EPO Cessna (156cm)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Arcteryxxx View Post
                        Ramping er vel oftest programmert via ESC, vel? Hvordan man programmerer crow er veldig avhengig av hvor avansert radio man bruker...
                        Rampinga i ESC kan allikevel være for brutal for store klapp propeller (om man ikke velger heli settings), så jeg har vel forstått det slik at endel gjør noen triks i radioen også. Er ikke helt belest på hvordan de gjør det, bare at det er blitt mer eller mindre standard. Dagens oppsett er så heftige at det er vanlig med prop stall også, og de tuner effekten i start fasen for å unngå dette.

                        Jeg bruker 8FG, og det er relativt vanlig å ha crow på venstre stikke på seilfly, men jeg kan velge hvilken som helst bryter å legge det på. Dog mister jeg da muligheten for ha variabel brems (kun av eller på). Men dette er ikke noe problem, man kan uansett ikke nøle for mye når man skal lande og behovet for full brems er i høyeste grad tilstede. Skulle jeg derimot ha behov for å avbryte landingen i siste sekund så har jeg mikset inn at throttle pådrag lukker bremsen.

                        Originally posted by orjanp View Post
                        Ja, tenkte at de kanskje ble for stort. Da er 6S utelukket siden jeg ikke ønsker enda en ny batteristørrelse.

                        Takk for linkene.

                        Kan gjerne gjenta oppfordringen til Arcteryxxx om å poste modell med oppsett. Er veldig interessant å se hva folk flyr.
                        Her kommer mitt:

                        RFM Surprise 14
                        Neu 1512/1.5D/6,7
                        GM 18 x 21 (RFM 16 x 17 bruker jeg også)
                        CC 180
                        5S og 6S Hyperion G3 3300mah (35C) samt en FP 5S 3600mah (50C)
                        Øystein T.

                        EF Extra 300 70"
                        Speedfire F5B
                        Baudis Fosa F3B
                        Ascot F3B
                        Lynx Carbon
                        EF Extra 300, 58" Electric
                        T-Rex 700N

                        www.artistic3d.net

                        Comment


                        • #13
                          En modell som viser seg å være veldig bra er Nan Enigma, billig og god kvalitet. Sjekk ut SoaringUSA.com - High Performance Sailplanes and Electrics
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #14
                            Nan modellen selges under flere navn, har selv en som "heter" Fimex zahir

                            I alle tilfeller blir det en relativ dyr modell å sende fra USA grunnet den hele vingen (170cm!)

                            Sjekk heller ut lindinger - de har samme modell, men de kaller den V-max...
                            Modellbau Lindinger Onlineshop
                            eller
                            Modellbau Lindinger Onlineshop

                            Her kan du også få et komplett oppsett med motor, esc ++++ til en liten penge


                            Lindinger har også en "grei" frakt pris i Europa
                            Last edited by Quadrocopter; 01-08-11, 20:11.

                            Comment


                            • #15
                              Flyfaser er det jeg bruker... I motormodus trenger man ikke crow så den er deaktivert mens throttle er throttle. I flymodus etter at motoren er throttlet rolig ned så ikke motorbremsingen skal slå til hardt mens propellen spinner med høyt RPM så står throttle til fastverdi, full stopp, og crow ligger på throttlestikka.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X