Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips for alternativ batteri og har jeg rett ESC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Takk og takk!

    Espen Kristensen

    Comment


    • #17
      Watt-Meter -Kapasitetsmler Her har du et som duger mer enn nok og til 1/5 del av prisen.
      Last edited by Kyrre; 08-08-11, 14:19.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Espen Kristensen View Post
        .
        .
        Fins det wattmeter å kjøpe i Norge? Jeg vet ikke om jeg tør å sette på noe fra Hobbyking.
        .
        .
        Jeg har Watts-Up og det anbefaler jeg ikke, "stjeler" for mye strøm til egen drift etter min mening.
        Det beste er tang ampermeter (mener/tror jeg) for å måle strøm dessverre koster disse masse + at du
        lett får unøyaktige målinger

        Mitt tips er demonter motor, ESC, batteri og monter alt sammen opp i "benk" og test under kontrollerte
        forhold med RPM måler, ampermeter, voltmeter, temperatur måler o.s.v. og ikke gi deg før du har funnet
        et oppsett som funker akseptabelt. Jeg måler også trust fra propell med kjøkkenvekt.

        Med benk mener jeg et stativ/jig der du setter opp alt utstyret og kan tørr kjøre det innendørs med
        alle måle utstyret påmontert.

        Brukt utstyr er ofte "missbrukt" så regn med at du ender opp med å skifte ut både det ene og det andre.
        LiPo batteri kan vere utslitt, ved å lade disse for raskt i forhold til anbefalt kan forkorter levetiden drastisk.

        Odd H.

        Odd h.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Ofly61 View Post
          Jeg har Watts-Up og det anbefaler jeg ikke, "stjeler" for mye strøm til egen drift etter min mening.
          Skjønte ikke den eg da, kan du utdype det litt mer ? du mente vel ikke att du flyr rundt med den Watts-up'n i flyet?
          Greia med wats-up er å få en rask "cirka" oversikt på Amp, Volt, Ampere med utstyret i flyet for å finne ut om alt er ok, innenfor grensene utstyret er beregnet for. F.eks om man knekker en propell på stripa, og låner en ukjent propell fra en på stripa for å få flydd. Tar 20 sekunder med avlesing av wats-up og litt hoderegning å få full oversikt
          Og i dette tilfellet til trådstarter så vil han raskt få eit svar på om propellen trekker mer amp en ESC tåler uten å skru flyet i biter, og lage masse ståhei utav det.
          Alt som kan fjernstyres.
          ---------------------------------------------
          The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
          Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
          Steinar Kvarme.

          Comment


          • #20
            Trodde dere mente jeg måtte fly med den saken hele tiden. Da er sikkert den HK saken go nok. Tang amper meter og slike ting har man lett tilgjengelig så da er jo det greit.

            Batteriet jeg flyr med nå er et helt nytt Flightpower 6S 3350mah, har gått bra nå de siste dagene. Det etter at jeg sluttet å bruke det på 3800mah. Jeg lurer på om det ble for liten lufting da det tok større plass og blokkerte for gjennomstrøm.

            Han som solgte meg flyet jobber hos rcpro så jeg regner med de har peil, han har testet oppsettet og det trekker maks 58-59Ah kontinuerlig på full gass på bakken.

            Vil takke for alle innspill, tips og hjelp! Jeg sitter bare nå å angrer på hvorfor i all verden jeg ikke startet med denne flotte hobbyen før.

            Espen Kristensen

            Comment


            • #21
              Originally posted by elektrodude View Post
              Skjønte ikke den eg da, kan du utdype det litt mer ? du mente vel ikke att du flyr rundt med den Watts-up'n i flyet?
              .
              .
              Selvsagt ikke Det jeg har brukt watts-up til er som erstatning for 2 multimetere for å måle strøm og
              spenning under trust testing i benk. Problemet er bare at når jeg har watts-up tilkoblet så får jeg f.eks
              maks 310g trust, uten 370g (kjøkkenvekt). Altså stjeler "motstanden og forbruk" i watts-up så mye
              strøm fra systemet at jeg får vesentlig feil måleresultat. Å regne ut effekten altså Watt (P) er enkelt
              du leser av spenning (U i Volt) og strøm (I i Amper) regner ut P=U x I og så har du tilført effekt til ESC
              (antar at du/dere kan det men just in case ...).

              Håper dette var forståelig.

              Dersom jeg ville måle spenning og strøm mens jeg flyr så ville jeg sikkert sett på Eagle Tree – R/C Telemetry Flight Data Recorder
              da kan man logge det meste men slikt utstyr veier en del og du må ha litt størrelse på flyet for å kunne
              forsvare noe slikt. Det jeg fly stort sett har vingespenn under 700mm så da er ikke slikt aktuellt.

              Grunnen til at jeg måler og styrer på er for å plukke ut lettest mulig motor, ESC og LiPo som gir mest
              effekt (trust). Har greidd å utruste en Alfa Model P-47 (vekt 350g) og en E-flite P-40 (170g) med betydelig lettere utrustning enn anbefalt og begge flyene flyr bra sammenlignet med anbefalt/med levert utriustning. Har også en Kyosho aiRium Spitfire (230g) som jeg har modifisert noe mindre men den også flyr betydelig bedre enn original versjonen.

              Bare for å ha sammenlignings grunnlag så har jeg en Kyosho aiRium Bf.109 (265g) som jeg prøver å ha mest mulig original bortsett fra propell og LiPo.

              Odd H.
              Last edited by Ofly61; 09-08-11, 05:15.

              Comment


              • #22
                Ofly61, Din fremgangsmåte fungerer sikkert greit til modeller i den størrelsen du nevner. Motor og ESC koster ingen ting og man kan prøve og feile. Mulig et slikt wattmeter blir en for stor motstand i et så knøttlite oppsett som du snakker om, og strømmene blir ikke større enn et multimeter greier.
                Men når vi snakker om fly som trådstarter har og større så begynner utstyret og koste penger. Da bør man finne ut på forhånd hva man trenger for man vil slippe å kjøpe flere ganger. Multimeter funker ikke lenger uten bruk av tang. Men belastningen av wattmeteret blir blir antagelig neglisjerbar i slike oppsett. Vekten av Eagle Tree er heller ikke noe tema lenger.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #23
                  Og så er det for de fleste kun interessant å se hvor mye strøm oppsettet trekker, altså sikre seg at man ikke overbelaster og evt sjekke om man trygt kan prøve en større propell om man ønsker litt mer effekt. All annen hokuspokus-makeri er ikke så interessant for de fleste som ønsker å fly Men man kan jo fordype seg i den minste ting uansett hva man driver med, men det er gjerne for særs interesserte.

                  Har du tangamperemeter er du reddet dersom det måler DC også, ikke bare AC. Eneste som ikke sjekkes er batterispenningen. Så det er greit å måle på både gamle og nye batterier.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by arhennie View Post
                    .
                    .
                    Men når vi snakker om fly som trådstarter har og større så begynner utstyret og koste penger. Da bør man finne ut på forhånd hva man trenger for man vil slippe å kjøpe flere ganger.
                    .
                    .
                    Selvsagt må måle apparatur stå i forhold til effekt.

                    At det vil koste penger er enda en god grunn til å sjekke utstyret skikkelig og få luket ut mest mulig bugs
                    og det gjøres best utenfor flyet med full oversikt over hele anlegget. Da kan en fort finne f.eks at det oppstår
                    varme i en kontakt/lodding o.l. som ikke er enkelt å finne når alt er installert.

                    Det er nå bare min mening/erfaring ...

                    Odd H.

                    Comment


                    • #25
                      Da har jeg hatt en god venn innom som har hjulpet meg med å feilsøke litt. Jeg har liksom hatt samme "problem" på begge flyene jeg har. Varmt batteri og ESC.

                      Angel:

                      Fant ut at skruene som holder spinneren tok borti cowling. Her skal vi gjøre noen justeringer. Da denne tok borti tok vi cowling av før vi gjorde test av strøm. Motor Hacker A50-12S, ESC Jeti Spin 66 og propell APC 14x8,5 oppsettet trakk 77 på maks. Da vet man hvorfor jeg har slitt.

                      Shark:

                      Motor Hacker A30-10XL V2, ESC Hacker A40-SB-PRO ESC og propell APC 14X7E. Oppsettet trak 57-58amp. 17-18amp over.

                      Da jeg kjøpte sharken ba jeg om et tilbud på et stabilt oppsett som virket, så jeg må si jeg er litt skuffet over at jeg ikke fikk anbefalt en større esc. Uansett så er det sånt som kan skje, og man lærer så lenge man lever.

                      Espen Kristensen

                      Comment

                      Working...
                      X