Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips for alternativ batteri og har jeg rett ESC?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips for alternativ batteri og har jeg rett ESC?

    Er nybegynner men har beveget meg videre, har kjøpt et brukt Angel S 50E. I det står det en Hacker A50-12S motor med Jeti Spin 66 ESC.

    1: Batteri

    Har til nå flydd på Flightpower 6S batteri. Har 3 batteri, 2 fulgte med flyet og 1 helt nytt. Jeg ser de som er brukt har ledningene til balanseringspluggen løsnet på begge batteriene. Fikk en som kan lodde til å lodde disse på plass men det hjalp fint lite. Er det kjent at Flightpower tåler lite, i såfall hvilket annet batteri kan man gå for?

    2: ESC

    Selv om jeg er nybegynner har jeg begynt å prøve meg på å fly etter F3A program, det er ikke lett men øvelse gjør mester? Det jeg merker er at kun etter 6-7min flytid er både batteri og ESC glovarm. Har ved et par tilfeller mistet motorkraft og måtte dra throttle helt ned og opp for å at den skal virke igjen, er det en slags sikkerhetsfunksjon? Bør jeg skifte ut ESC?

    Espen Kristensen

  • #2
    Hei, det finnes mange batterier å velge mellom, i alle prisklasser. Jeg kjøper billige batterier fra Hobbycity (Flightmax). De batteriene fungerer mer enn bra nok for meg og koster nesten ingenting. De dyre batteriene som f.eks. Hyperion G3 skal ha litt lenger levetid og være litt sprekere men for meg ikke hvert pengene. F.eks. får jeg et batteri til min Wind 110 fra Hobbycity for 27.12 USD, samme størrelse fra Hyperion bestillt fra Elefun koster 838 Kr.
    Det har kommet noen nye batterier fra Hobbycity som er litt dyrere men de skal også være bedre: HobbyKing Online R/C Hobby Store : LiPo, LiFe, NiMH Battery>Turnigy nano-tech

    Her er Flightmax: HobbyKing Online R/C Hobby Store : LiPo, LiFe, NiMH Battery>ZIPPY Lipoly

    Jeg vet ikke hvilken batteristørrelse man bruker i Angelen, men SebArt anbefaler 3800-4500 mAh. Hvilken størrelse har du nå? Du bør ikke fly så lenge at batteriet og ESC blir glovarm, om det er noe galt kan jeg ikke si sikkert.
    Her finner du alle kunstflyprogrammene: Schedules
    Jeg flyr og konkurrerer selv i Nordic og synes det er veldig morro Nå er jeg ikke sikker på hvilket nivå du er, men les denne artikkelen fra Ola Fremming: http://ofremmi.info/Articles/Articles/F3A-STAR.pdf
    Kristoffer Rosmo
    Vingtor RC Klubb
    Great Planes Super Sportster 40
    SebArt Wind S110
    Clik 2.0

    Comment


    • #3
      Gratulerer med en Angel 50E, nydelig fly, flyr helt fantastisk.
      Jeg har fløyet med Turnigy 6S 3600mAh 30-40C og Jeti Spin 66. Ingen problemer, men regulatoren blir selvfølgelig varm slik som også batteriet blir, men ikke glovarmt. Det tyder på at noe er galt.
      Det du sier om at du mister motorkraft og må ned på tomgang for å få kraft igjen har jeg også opplevd med en Flightpower regulator. Da var det feil på regulatoren. Kanskje du må sjekke programmeringen på regulatoren eller det er noe feil med den.
      Futaba T8FG-S
      Noen planker og noen visper

      Comment


      • #4
        Originally posted by Espen Kristensen View Post
        Jeg ser de som er brukt har ledningene til balanseringspluggen løsnet på begge batteriene. Fikk en som kan lodde til å lodde disse på plass men det hjalp fint lite.
        Hvis du tar å teiper helt nederste del av ledningene til balanseringspluggen og teiper ledningene inntil batteriet, ligger stresset på ledningen og ikke lodingen.

        Se på 2:12 ut i denne vidioen:
        ‪My AXN Floater RC plane setup.‬‏ - YouTube
        Henrik Lauvli
        Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
        TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
        MIkroflyger

        Comment


        • #5
          Ja flyet digger jeg, er kjempe fornøyd. Er veldig nybegynner, har bare hatt et Cessna 182 fra Throttlestore og et Sebart Shark fra Rcpro. Syns de ble for kjedelig og fikk kjøpe Angelen brukt med greit utstyr og pris. Startet med simulator for noen år siden og kjøpte første fly etter nyttår.

          Når det gjelder pattern ble jeg giret etter å ha sett på Alex Heindel, han bor på samme plass som meg. Jeg har langt å gå men er vel greit å starte en plass. Etter de stoppene jeg har hatt har jeg vært litt nervøs for å fly så det har sikkert påvirket. Kan det være en ide og kjøre eget batteri for servo og mottaker?

          Kristoffer: Batteriene mine er 3300mah og 3800mah. Har skjedd 2 ganger og har landet med en gang begge gangene. Har lest en del på Ola sine sider etter tips fra Alex. Den Sebart Wind flyr den bra? Er litt giret på et slik etterhvert.

          troasb: Hvilket oppsett bruker du på ESC og hvilken propell? Er usikker på hvilken propell jeg har men skal ta den av og se etter.

          Espen Kristensen

          Comment


          • #6
            ESC og batteri skal ikke bli glovarme. Da blir batteriet ødelagt. Mange ESC har innebygget en sikkerhet som slår den av når den blir for varm, det kan være det du har merket. Kanskje du har for stor propell?

            Absolutt maks strøm som du bør trekke fra batteriet er kapasiteten (mAh) ganget med C-tallet. ESC må klare like stor strøm kontinuerlig.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #7
              Originally posted by Espen Kristensen View Post
              Har 3 batteri, 2 fulgte med flyet og 1 helt nytt.
              Brukte batterier ville jeg ansett som utbrukte inntil de er sjekket og funnet OK. Antar at du har en god lader som du kan bruke til å kontollere hvor god kapasitet de brukte batteriene har.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Originally posted by Espen Kristensen View Post
                etter 6-7min flytid er både batteri og ESC glovarm.
                Når et batteri tappes for langt ned blir det varmt, men skal aldri bli glovarmt. Har du kontrollert hvor mange mAh du lader inn etter 6-7 minutter flytid? Dersom det er nesten like mye som er oppgitt mAh-tall på batteriet, så tapper du det for langt ned. Jeg flyr aldri lenger (tar tiden) enn at det går på 600 mAh på et 800 mAh batteri, dvs bruker 75 % av kapasiteten.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Jeg bruker en imax 4b6 pro. Kanskje ikke go nok? Om den ikke er det hva er en god ladder?

                  Når jeg kobler til batteriene etter flight så har jeg ikke tappet de under 3,75v pr celle.

                  Espen Kristensen

                  Comment


                  • #10
                    3,75 volt per celle høres greit ut. Laderen ser fin ut. Bare sjekk hvor mye strøm du får inn på batteriet etter 6 min flyging. Jeg tror du vil få mer flytid med et nytt batteri om det ikke er noe galt med regulatoren du har. Winden flyr kjempebra, du kan fint vinne NM i Nordic med en sånn og også fly F3A fint. Har fløyet Angel også, Winden er større og flyr dermed også litt mer stabilt samtidig som du ser det bedre pga. størrelsen.
                    Kristoffer Rosmo
                    Vingtor RC Klubb
                    Great Planes Super Sportster 40
                    SebArt Wind S110
                    Clik 2.0

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Espen Kristensen View Post
                      Ja flyet digger jeg, er kjempe fornøyd. Er veldig nybegynner, har bare hatt et Cessna 182 fra Throttlestore og et Sebart Shark fra Rcpro. Syns de ble for kjedelig og fikk kjøpe Angelen brukt med greit utstyr og pris. Startet med simulator for noen år siden og kjøpte første fly etter nyttår.

                      Når det gjelder pattern ble jeg giret etter å ha sett på Alex Heindel, han bor på samme plass som meg. Jeg har langt å gå men er vel greit å starte en plass. Etter de stoppene jeg har hatt har jeg vært litt nervøs for å fly så det har sikkert påvirket. Kan det være en ide og kjøre eget batteri for servo og mottaker?

                      Kristoffer: Batteriene mine er 3300mah og 3800mah. Har skjedd 2 ganger og har landet med en gang begge gangene. Har lest en del på Ola sine sider etter tips fra Alex. Den Sebart Wind flyr den bra? Er litt giret på et slik etterhvert.

                      troasb: Hvilket oppsett bruker du på ESC og hvilken propell? Er usikker på hvilken propell jeg har men skal ta den av og se etter.
                      Husker ikke nå, flyr den ikke lenger (RIP), men det var anbefalt propell fra Sebart til flyet. Regulatoren hadde std. oppsett.
                      Futaba T8FG-S
                      Noen planker og noen visper

                      Comment


                      • #12
                        Mye bra svar her. Men det er ikke sikkert det er noe som helst galt med utstyret. Får Utstyret tilstrekkelig med kjøling ? Trekker propellen din mer effekt en utstyret ditt er beregnet til å tåle?
                        Ser du skriver att du ikke vet hvilken propell du har på. Ikke for å vere spydig, for all del. Men innbiller meg da att du ikke vet hva oppsettet ditt skal tåle i amp trekk, og hvilken komponenter som står i flyet. Og du vet heller ikke hvor mange amp du trekker ut av opsettet med den propellen som står på nå ?
                        Kjøp deg eit Wattmeter av denne typen
                        HobbyKing Online R/C Hobby Store : Watt Meter & Power Analyzer /Watts up (Ver. 2)
                        så har du plutselig full kontroll på alt som har med Watt Volt Ampere lykke til videre, og skriv selvsagt i tråden hva varmeproblemet ditt kom av når du har funnet det ut
                        Alt som kan fjernstyres.
                        ---------------------------------------------
                        The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                        Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                        Steinar Kvarme.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Biplan View Post
                          Når et batteri tappes for langt ned blir det varmt, men skal aldri bli glovarmt. Har du kontrollert hvor mange mAh du lader inn etter 6-7 minutter flytid? Dersom det er nesten like mye som er oppgitt mAh-tall på batteriet, så tapper du det for langt ned. Jeg flyr aldri lenger (tar tiden) enn at det går på 600 mAh på et 800 mAh batteri, dvs bruker 75 % av kapasiteten.
                          Et batteri kan godt ta kvelden uten at kapasiteten i mAh blir endret. Jeg tok livet av to batterier på EleFun-fly i Larvik forrige helg, antagelig pga varmegang. (Det var jævlig varmt der). Kapasiteten er det fortsatt ingenting i veien med på de, men evnen til å levere strøm er kraftig forringet. Det ene er strengt tatt bare forringet. Det funker og kan brukes men med merkbart mindre power. Det andre greier å hoovre og fly åttetall og slikt (heli dette her) men ingen øvelser utover det.
                          De to batteriene var Turnigy nano-tech 4500 6S 25-50c. Batteriene var nye i mai i år.
                          Et tredje batteri Aplus 4400 6S 45c tålte mishandlingen.
                          Tror det er lurt å kutte flytiden litt i veldig varmt vær om man kjenner batteriene blir veldig varme.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Flyet har jeg kjøpt brukt av en fra rcpro og han sier han ikke har hatt noe problemer med det. Jeg tror nok han har mye mer peiling en meg. Jeg har ikke gjort noe med oppsettet siden jeg har fått det.

                            Når det gjelder lufting er det jo åpningene i fronten og to under flyet som er 3*13cm store.

                            Jeg er nybegynner og poster i et nybegynner forum. Jeg vet hvordan dette med forum er så hadde jeg ikke tålt å høre det hadde jeg latt vær å poste. Jeg vet alt hva som står på flyet men propellen er jeg usikker på. Av utstyr er det Hacker A50-12S, Jeti Spin 66,
                            2xFutaba BLS451, 2xFutaba 9451 og Futaba R617FS. Batterier har jeg brukt Flightpower til nå.

                            Fins det wattmeter å kjøpe i Norge? Jeg vet ikke om jeg tør å sette på noe fra Hobbyking.

                            Når det gjelder flytid så flyr jeg aldri over 7min, og på det 3300mah batteriet ladder det ca 2600 etterpå.

                            EDIT: Litt trigger happy der, jeg ladder det ca 1950-2000. Har hatt et par turer nå. 2600 som jeg husker er nok på 3800mah batteriet.
                            Last edited by Espen Kristensen; 07-08-11, 12:20.

                            Espen Kristensen

                            Comment


                            • #15
                              Hyperion Emeter II With Cables - elefun.no - Radiostyrt hobby
                              Hos Elefun.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X