Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med styring av motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med styring av motor

    Kjøpte nettopp et slikt fly for å ta steget inn i hobbyen: Cessna Mini Trainer EPO 2,4GHz 4CH RTF - ThrottleStore.Com

    Jeg fikk til slutt montert det, men jeg har problemer med motoren. Når jeg slår på flyet og trykker på en knapp på siden (som det ikke står noe om i bruksanvisningen btw), så begynner propellen og spinne som en gal, går ikke an å styre farten med fjernkontrollen. Men når jeg slår av (eller på?) ch3 bryteren på fjernkontrollen stopper propellen helt, men jeg kan heller ikke styre den da. Noen som vet hva jeg gjør galt?

  • #2
    Hei Er du sikker på at du har satt kabærn te ESCn i rett port på mottagærn?

    Comment


    • #3
      Nei, er ikke sikker på det, men den var allerede festet til mottakeren når jeg fikk flyet.. Kan prøve å sette den i andre steder, men det ser egentlig riktig ut slik det er nå.

      EDIT: Jeg prøvde å bytte litt rundt om kring, og det ser ut til at motoren fungerer når jeg setter den i andre kanaler enn throttle, og andre servoer fungerer ikke når jeg setter dem i throttle-kanalen. Betyr det at skiten er ødelagt?
      Last edited by Grix; 12-08-11, 16:52.

      Comment


      • #4
        Mye mulig porten te throttlen din er gåen ja... Send en mail te TS og forklar dem problemet

        Comment


        • #5
          Da fikk jeg tilsendt en ny fjernkontroll og mottaker fra throttlestore. Men jeg trenger litt hjelp til å installere den.. Den nye mottakeren har en "battery" port, der det står 4.5-5,5V på. Det hadde ikke den mottakeren som allerede lå i flyet, og jeg finner ingen ledning som kommer fra batteriet.. Det står heller ikke hvilken vei ledningene skal settes nedi på mottakeren.

          Jeg prøvde å koble alle ledningene slik som de var på den gamle mottakeren og prøvde å starte opp flyet, men da reagerte ingenting. Mottakeren lyste rødt, så den hadde strøm hvertfall, men rødt lover vel sjelden godt. En LED på fjernkontrollen lyste også først oransje, og så blinket den rødt. Men jeg har ingen manual (og finner ingen online heller), så jeg vet ikke hva det betyr.

          Modellnavnet er FS-T4B.

          Comment


          • #6
            Bateriporten er te å koble te et mottagerbatteri på Cessna'n din er jeg ganske sikker på at det er fartsregulatoren din som gir mottageren strøm Du trenger derfor ikke å koble ett batteri i mottageren Om ikke det er ett annet system på koblingane på mottageren din ske balanserora i port 1. Høyderor i port 2. ESC i port 3 og sideroret i port 4 Koble opp det og om det ikke fungerer da er jeg ganske sikker på at du må binde sendern din te mottageren Nå kjenner ikke jeg te sendærn din og kan desværre ikke forklare deg åssen du gjør det Men håpær du finner ut a det! Lykke te
            Last edited by Flyfreaken; 29-08-11, 18:55. Reason: Feilskriving

            Comment


            • #7
              Originally posted by Flyfreaken View Post
              Bateriporten er te å koble te et mottagerbatteri på Cessna'n din er jeg ganske sikker på at det er fartsregulatoren din som gir mottageren strøm Du trenger derfor ikke å koble ett batteri i mottageren Om ikke det er ett annet system på koblingane på mottageren din ske balanserora i port 1. Høyderor i port 2. ESC i port 3 og høyderor i port 4 Koble opp det og om det ikke fungerer da er jeg ganske sikker på at du må binde sendern din te mottageren Nå kjenner ikke jeg te sendærn din og kan desværre ikke forklare deg åssen du gjør det Men håpær du finner ut a det! Lykke te
              Liten trykkleif her kanskje............. hehe det er vel sideroret som skal i port 4?
              ikke for og kverulere altså

              Comment


              • #8
                Originally posted by arvid View Post
                Liten trykkleif her kanskje............. hehe det er vel sideroret som skal i port 4?
                ikke for og kverulere altså
                Så sant så sant! Jeg skreiv feil gitt, unnskyld, unnskyld

                Comment


                • #9
                  Hva slags radio og mottaker fikk du med?
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by kristianwest View Post
                    Hva slags radio og mottaker fikk du med?
                    Skrev det, det er en FS-T4B

                    Comment


                    • #11
                      Oh, sorry - så det ikke.

                      Jeg har nemlig samme fly, og der fulgte det med en Lanuy-sak. Skikkelig merkelig tilkobling - balanse på kanal 1 blant annet. Planen min var å gi deg oppsettet mitt, men det funker jo ikke når det er en annen radio / mottaker. Beklager! Hva med å prøve seg fram? Du kan jo ikke ødelegge noe.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        prøv deg fram ja som over nevnt. men ta av propellen så du ikke får deg en uventet "smekk" over lanken dinhehe

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Flyfreaken View Post
                          Koble opp det og om det ikke fungerer da er jeg ganske sikker på at du må binde sendern din te mottageren Nå kjenner ikke jeg te sendærn din og kan desværre ikke forklare deg åssen du gjør det Men håpær du finner ut a det! Lykke te
                          For å binde bruker du den svarte ledningen med en plugg på, den har kontakt mellom pin 1 og 3, altså den i midten har ingen kontakt. Denne skal du sette i bind kanalen på mottakeren, slå på radio og sett i strøm på esc så skal den binde.

                          Jeg hadde også problem med radio og mottaker på mitt Cessna jeg fikk derfra men de sendte ny og det løste problemene.

                          Espen Kristensen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Espen Kristensen View Post
                            For å binde bruker du den svarte ledningen med en plugg på, den har kontakt mellom pin 1 og 3, altså den i midten har ingen kontakt. Denne skal du sette i bind kanalen på mottakeren, slå på radio og sett i strøm på esc så skal den binde.

                            Jeg hadde også problem med radio og mottaker på mitt Cessna jeg fikk derfra men de sendte ny og det løste problemene.
                            Hvordan vet jeg hvilken kanal som er "bind-kanalen"?

                            EDIT: Nvm, fant det ut. Men ingenting skjer, bortsett fra at LED'en på mottakeren blinker i et litt annet tempo. Ingen kontroller reagerer.

                            Jeg har nemlig samme fly, og der fulgte det med en Lanuy-sak. Skikkelig merkelig tilkobling - balanse på kanal 1 blant annet. Planen min var å gi deg oppsettet mitt, men det funker jo ikke når det er en annen radio / mottaker. Beklager! Hva med å prøve seg fram? Du kan jo ikke ødelegge noe.
                            Jeg fikk orginalt med slik kontroller jeg også, men det var den som var ødelagt. Så fikk jeg tilsendt en annen enn den som egentlig hørte til.
                            Last edited by Grix; 29-08-11, 21:02.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Grix View Post
                              Hvordan vet jeg hvilken kanal som er "bind-kanalen"?

                              EDIT: Nvm, fant det ut. Men ingenting skjer, bortsett fra at LED'en på mottakeren blinker i et litt annet tempo. Ingen kontroller reagerer.
                              Forskjellige fabrikker har forskjellig fremgangsmåte for å "binde" mottakeren til senderen. Ikke alle bruker ordet "binde", heller.
                              Googlet FS-T4B bind og fant noe på YouTube - Broadcast Yourself

                              Sitat: "put the bind cable to bind channel. Turn on the Receiver power, then press the bind button on Radio and Turn on Radio." (Radio betyr her sender). Det kan ta et par-tre sekunder før bindeprosessen er ferdig og LED-en blinker i en annen takt. Hold bindeknappen inne hele tiden mens bindeprosessen pågår. Husk å ta ut bindepluggen til slutt.
                              Last edited by Biplan; 30-08-11, 00:22.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X