Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skala Populær reglement?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skala Populær reglement?

    Med Huckfest i friskt minne der jeg stilte opp uten å ha funnet noe reglement for konkurransen så forsøker jeg å finne reglene for Skala Poulær for å se om det har noen hensikt å fly BNF F4F Wildcat på Vingtors stevne 10. september. Finner ikke noe blant reglene på Vingtorsiden, heller ikke på NLF sin side. Ingen hjelp i google heller.

    Noen som har link til reglene, eventuellt en kort beskrivelse? Trenger man dokumentasjon, f.eks.? Kan man håndstarte modellen og buklande?
    Last edited by Biplan; 14-08-11, 14:50.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

  • #2
    Her er link til FAI sidene med reglene for F4 Aeromodelling
    World Air Sports Federation

    For å delta i F4H er det bare krav om at deltageren skal ha laget siste finish selv, dvs at man må ha malt eller trukket modellen i et fargeskjema som kan dokumenteres.

    Av dokumentasjon så er et minimum en treplanskisse og fotografier av prototypen, se siste side i sporting code

    6.9.2. Documentation:
    1. Scale drawings should be limited to one 3view or set of scale drawings of normal size.
    2. Photographic evidence – one photo of the aircraft type modelled. Other photos are strongly
    suggested for maximum points.
    3. Proof of colour – colour photographs and black & white photographs as well as colour chips
    can be used.
    Last edited by Jamie; 14-08-11, 14:50.

    Comment


    • #3
      Er Skala Populær det samme som F4H? Trodde Skala Populær var en nasjonal klasse bare for konkurranser i Norge?
      Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
      Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

      Comment


      • #4
        Originally posted by Biplan View Post
        Er Skala Populær det samme som F4H? Trodde Skala Populær var en nasjonal klasse bare for konkurranser i Norge?
        Jeg har fått inntrykket at F4H skal ta over for det som ble kalt populær klasse, men jeg ser at det på Vingtor sine sider står populær. Enkleste er vel å kontakte Vingtor og spørre hvilke regler som gjelder for konkurransen deres.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jamie View Post
          For å delta i F4H er det bare krav om at deltageren skal ha laget siste finish selv, dvs at man må ha malt eller trukket modellen i et fargeskjema som kan dokumenteres.
          Det stemmer ikke helt, Jamie. Som det står i reglene, One photo of the aircraft TYPE modelled. Ergo holder det med ett bilde av typen fly. Du trenger altså ikke å dokumentere ditt valg av fargeskjema, men du får heller ikke høy score hvis du ikke kan dokumentere. Da får du poeng kun for arbeidet. Dekorerer du modellen i et skjema du har dokumentasjon på får du poeng for dette også. Jo bedre dokumentasjon, jo bedre poengsum.

          Dokumentasjon er et kapittel for seg selv. Som dommer ser jeg en del forskjellig, og det beste formatet en dommer kan bruke (i mine øyne) må være en A3-størrelse, helst i tynn papp, brettet i to. Der skal det være mulig å få inn mer enn nok dokumentasjon, inklusiv 3-planskisse. Dette gjelder for F4C, -G og -H.

          Permer fulle av bilder og tekst er for mye, løse ark detsamme. I F4H har vi kun ett kvarter på å bedømme modellen (ikke bestandig det går). En deltaker med ryddig dokumentasjon som viser det som er relevant får ofte bedre poengsum enn han som kommer med en perm full av detaljebilder, som vi strengt tatt ikke har stort behov for da vi må sitte 5 meter unna. Å sitte og lete igjennom dokumentasjon tar verdifull tid fra deltakeren som skal bedømmes.


          F4H har tatt over for Populær, det er strengt tatt ikke noe som heter dette lenger.
          Last edited by lsigge; 14-08-11, 17:58. Reason: tillegg
          -------------------
          Lars S. Siggerud

          Comment


          • #6
            Originally posted by Biplan View Post
            Med Huckfest i friskt minne der jeg stilte opp uten å ha funnet noe reglement for konkurransen så forsøker jeg å finne reglene for Skala Poulær for å se om det har noen hensikt å fly BNF F4F Wildcat på Vingtors stevne 10. september. Finner ikke noe blant reglene på Vingtorsiden, heller ikke på NLF sin side. Ingen hjelp i google heller.

            Noen som har link til reglene, eventuellt en kort beskrivelse? Trenger man dokumentasjon, f.eks.? Kan man håndstarte modellen og buklande?
            Hei,

            Det var vel ingen som svarte på siste spørsmålet ditt. Jeg vil tro at du kan håndstarte og buklande. Jeg er sikker på at du vil få 0 poeng for take off som er en pålagt øvelse. Usikker på om det skal dømmes 0 poeng for buklanding i F4H? Dette vet Sigge tipper jeg. I utgangspunktet kan jo buklanding være skala dersom hjul ikke fungerer noe de ofte ikke gjorde på gamle warbirds. Kanskje er det en forskjell på om du fikk problemer underveis eller faktisk startet flighten med intensjon om å buklande. Man kan jo ikke dømme utrulling og slikt dersom modellen buklander.

            Når det er sagt tipper at du selvfølgelig vil kunne være med å bli dømt for de manøvre du faktisk kan fly. Skala konkuranser i norge har som regel lav deltagelse så alle burde jo være super happy for rekruttering. Tror du kan ha det super gøy der jeg. Sigge er super fyr jeg møtte første gang under NM i skala i fjor som sikkert kan komme med mange tips om du ønsker å hevde deg i skala konkuranser.

            Comment


            • #7
              Originally posted by lsigge View Post
              F4H har tatt over for Populær, det er strengt tatt ikke noe som heter dette lenger.
              Da bør NLF, Modellflyseksjonen oppdatere hjemmesiden og arrangørene bruke rett navn i innbydelsen til stevnet. Synes det også at det er litt konflikt med infoen "ARF modeller kan delta" dersom man må legge på ny finish for å fiske poeng på statisk bedømming.

              Tusen takk for at dere leder meg på rett vei. Har studert F4H reglementet litt i forbindelse med Partenavia prosjektet.
              Last edited by Biplan; 14-08-11, 20:25.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Ang landing med hjulene inne skal det trekkes 30% av total score på landingen. På takeoff har jeg ikke vært borti håndstart (ikke så vanlig) men på en konkurranse som denne vil du antagelig ikke få 0, men poeng for climb, heading out osv. Ikke så mye, men alle monner drar...

                oistein: naaaaaaaaah Du får komme til Starmoen på NM!
                -------------------
                Lars S. Siggerud

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Biplan View Post
                  Da bør NLF, Modellflyseksjonen oppdatere hjemmesiden
                  Konkurranseklasser
                  og arrangørene bruke rett navn i innbydelsen til stevnet.
                  Ja, vet ikke om det er en glipp eller om det brukes foreløpig som en glidende overgang da det er såpass nytt.
                  -------------------
                  Lars S. Siggerud

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by lsigge View Post
                    Ang landing med hjulene inne skal det trekkes 30% av total score på landingen. På takeoff har jeg ikke vært borti håndstart (ikke så vanlig) men på en konkurranse som denne vil du antagelig ikke få 0, men poeng for climb, heading out osv. Ikke så mye, men alle monner drar...
                    Jeg taper i hvertfall ikke poeng i manøvrene på å fly med hjulene ute

                    Å velge manøvre og rekkefølgen er en ny utfordring for en gammel pattern-flyger, men jeg tror jeg har kommet frem til et program som ligner litt på noe jeg har fløyet tidligere.

                    Det jeg lurer på da er om man bør bør notere manøvrere på dommerskjemaene i den rekkefølgen man skal fly dem på dommerskjemaene? Da blir det enklest for dommerne å sette poeng på rett manøver, tror jeg. Alternativet er å la manøvrene stå i den rekkefølgen de gjør på skjemaet (http://scale-wc2012.es/SC4_Vol_F4_Scale_10.pdf side 74) og numrene på manøvrene om hverandre.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      På side 19 , under 6.3.7, står det; The order in which all manoeuvres are to be flown must be marked on the score sheet and any
                      manoeuvre flown out of order will be marked zero.

                      For å gni det inn har de også skrevet det på side 48, under 6c.3.7: The selection of manoeuvres and the order in which they are to be flown must be shown on the
                      score sheet and given to the judges before each flight. This order must be adhered to and any
                      manoeuvre flown out of sequence will score ZERO.


                      Hvilket skjema som blir brukt under konkurransen vet jeg ikke. Det "vanlige" er at det blir brukt egne skjemaer, supplert av arrangør, hvor man skriver rekkefølgen fra 1-10. Da blir det enklere for dommerne å følge med i rekkefølgen.

                      Husk at:
                      6C.3.6.2. Figure Eight, og
                      6C.3.6.3. 3600 Descending Circle at Constant Low Throttle Setting
                      skal være med i programmet.
                      Da står det igjen 6 selvvalgte øvelser. Så spørs det om modellen er aerobatic, eller non-aerobatic. Det bestemmer hvilke øvelser du kan, eller ikke kan, fly. Dette er forklart under 6.3.7, fra side 18.
                      Last edited by lsigge; 28-08-11, 15:24. Reason: tillegg
                      -------------------
                      Lars S. Siggerud

                      Comment


                      • #12
                        Har bladd i gamle MI og funnet ut at den nasjonale klassen Skala Populær gikk ut i 2009 og er erstattet av den internasjonale F4H.

                        Litt forvirrende og kjedelig både for arrangører og deltakere at Skala Populær fremdeles står i NLF sitt reglement (paragraf 2) mens F4H ikke nevnes.
                        Klassemesterskap

                        Noen i NLF, Modellflyseksjonen som føler seg kallet til å oppdatere?
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by lsigge View Post
                          Det "vanlige" er at det blir brukt egne skjemaer, supplert av arrangør, hvor man skriver rekkefølgen fra 1-10. Da blir det enklere for dommerne å følge med i rekkefølgen.
                          Ja, det ser ut til å stemme. Det ble opplyst på møte sist tirsdag. Men reglementet sier at deltakeren er pliktig til å supplere dommerne med tilstrekkelig mange skjemaer.
                          "6.3.9. Flight Score
                          All flight scores will be recorded on the score sheet. It is the competitor’s responsibility to ensure
                          that his personal details, the details of the model and the chosen options are correctly entered on
                          the score sheet and that sufficient copies are presented to the judges before each official flight
                          commences."


                          Skjønner dere at man blir oppgitt og motløs når reglene man har lest og pugget i 3 uker plutselig ikke følges - og det finner man ut 4 dager før konkurransen?

                          Det virket på møtet sist tirsdag som om arrangøren hadde like store problemer som meg med å finne ut av reglementet.

                          Tror jeg står over denne gang og kommer forhåpentligvis tilbake senere med en mer egnet modell.
                          Last edited by Biplan; 08-09-11, 21:36.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #14
                            Med "sufficient copies" mener de vel bare at det skal skrives nok eksemplarer til alle. 3 skjemaer per flyomgang osv.
                            -------------------
                            Lars S. Siggerud

                            Comment


                            • #15
                              Det stemmer nok det sigge og på elverum er de så fancy at de oppdaterer det du har skrevet elektronisk slik at de sørger for at hver dommer får en kopi hver. Veldig proffesjonelt. Dessuten får man hjelp til alt, ikke vanskelig i det hele tatt. Det vanskeligste er fremdeles å fly til score 10 på hver øvelse Hehe.

                              Eneste jeg savner med nm i skala er litt raskere gjennomføring slik at det blir en del fri flyging også. 15 timer kjøring en hel helg og 3 turer er for meg litt stusselig.


                              ---
                              I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.287111,10.283849

                              Comment

                              Working...
                              X