Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3P-trening i Oslo og omegn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg har bygd 3 versoner av Mõrback, en i ufresa 3mm, 2mm depronlignende matriale, og frest 3mm depron. Den som fløy best, var den i 2mm, men det matrialet er i tillegg alt for sprøtt. Knakk bare man tok i det.

    Fant notatblokka hvor jeg noterte ned veiingene jeg gjorde:

    3mm kit: 56g
    3mm frest kit: 46g
    2mm kit: 37g


    Likeså har det mye å si hvor mye utstyret ditt veier. Jeg klarer meg med hobbycity utstyr - servoer. Der sverger jeg til Dymon D47.

    2210 + 6a turnigy : 30g
    AR6300: 3g
    Servoer: 15g
    240mah batt: 17g
    Som runder den nette vekt av: 65g


    Nå har jeg min faste måte å stive av vinger og kropp med, men kan regne med vekter noe i nærheten av:

    65g + 56g = 121g + carbonlister og lim
    65g + 46g = 111g ++

    Merk at kjøkkenvekta er brukt til formålet, og avik må regnes deretter. Men de fleste modellene jeg har bygd, har kommet under 150g. Jeg har snust på programmet, og tror det kan bli morro å ha noe å bryne seg på fremover

    Det er forresten en Seminoll jeg har klar nå, ikke Osiris som jeg trodde.
    Click image for larger version

Name:	Seminoll.jpg
Views:	1
Size:	143.5 KB
ID:	581902


    Skal jeg kjenne etter om jeg har hatt en A-ha opplevelse, så husker jeg etter å ha trimma in Seminollen, at jeg tenkte at det ikke er sikkert at kjøpte kit flyr best. Men jeg har til gode å prøve modellene til Pauziolis, som jeg har hørt mye bra om.
    Honeybee CP 2

    Comment


    • #32
      Funker det, så funker det. Men, jeg står fortsatt ved mine ord Som Ola sier, så er det øvelsene på vei ned som er utfordringen. Forøvrig kjempekult om du blir med! Når det gjelder selvbygg eller byggesett, så går det jo mer eller mindre ut på det samme dersom man har et bra design, bra materialer og legger like mye jobb i det som du gjør.
      Anders Eiebakke
      90078513

      Comment


      • #33
        Da er lørdag 1. oktober kl 1200 - 1600 spikret. De som har lyst til å trene F3P og fly strukturert er velkommen. Forhåndspåmelding til espen.kvien61@gmail.com. Deltakeravgift vil være kr 150 (dekke halleie). Dette betales ved oppmøte.

        Det vil være liste for flyging og maks 5 minutter pr runde. Dette for å sikre at alle får flydd og utnytte tiden maksimalt.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #34
          Har ikke noe F3P-fly ennå (om noen har en modell å selge, så gjerne ta med), men har lyst å komme innom for å se & lære.

          Regner med det skal gå greit med både tid & dato for meg.
          Thomas Kristensen (30)
          Oslo, Grefsen

          Radio: Spektrum DX6i & DX8
          Ultra Micro: Mange forskjellige
          Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
          Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

          Comment


          • #35
            Påmeldt. Litt nedtur at det skal flys nytt program, da jeg brukte nokså mye tid på å lære meg det forrige, men skal gjøre et forsøk på å lære meg det nye til 1. oktober.
            Anders Eiebakke
            90078513

            Comment


            • #36
              Enklere progam

              Hei
              Det er en kjennsgjerning at F3P-programmet er i overkant krevende for mange, spesielt dersom man ikke har en topp-modell. Før vi skal samles kunne det vært en ide å komme opp med en noe enklere sekvens slik at flere kan være med, og ha utbytte av det. Det finnes sikkert sekvens 'out there' som benyttes i andre land, noen som vet om noe ?

              Smalt sammen et kort forslag som vi kan ha som utgangspunkt for en eventuell diskusjon, av egen erfaring mener jeg det er viktig å unngå integrerte roller, samt roller vertikalt nedover:
              0 : Take off
              1 : Loop
              2 : Halv revers cuban eight
              3 : Roll
              4 : Stall-turn
              5 : 45° opp med halv roll
              6 : Halv firkant loop
              7 : Knife-edge
              8 : Halv loop
              9 : 45° ned med halv roll
              0 : Landing


              PS : Jeg har en Click som er til salgs
              www.ofremmi.info

              Comment


              • #37
                Hei, det finnes enklere programmer på Kontinentet og i Storbritannia, her er britenes tre klasser (har ikke sjekket om de er identiske med feks tyskernes): http://www.f3p-uk.org.uk/docs/Schedules_2011.pdf

                Uansett, så mener jeg det bør inn en feks 5 sekunders hover-sekvens a la britenes C-program. Bortsett fra dét, ser programmet ditt fint ut
                Anders Eiebakke
                90078513

                Comment


                • #38
                  Ja for en amatør så ser det programmet ut til å kunne mestres Nortrading har begynt å føre Techone fly, motorer, esc og servoer.
                  Techone - Nortrading AS Techone - Nortrading AS Børsteløs fly - Nortrading AS 4499970 Techone 7A Brushless ESC - Børsteløs - Nortrading AS
                  Espen Kvien
                  Gruppeleder F3A
                  Vingtor RC Club
                  f3a.norge@gmail.com

                  Mange fly og mye moro

                  Comment


                  • #39
                    Hei igjen
                    Vi kan godt bruke de programmene som benyttes i UK, min intensjon var bare å starte en diskusjon (som jeg greide )
                    En annen ting, den klare tapen som jeg har benyttet til hengsling på depron-modeller fungerer dårlig på andre typer skumplater. Min DeLux V3 er laget av et annet materiale som er litt fettete i overflaten og tapen sitter dårlig. Kjøpte i går en rull med DuBro hengsletape, som egentlig er 3M's Blenderm pakket i en pose med DuBro etikett på. Poenget er at den fungerer fortreffelig, tynn, myk, mye lim .... perfekt.
                    Ryktene (forum) skal ha det til at den ikke lages mere noe som i så fall er synd. Den skal vistnok være utviklet til medisinsk bruk.
                    Click image for larger version

Name:	3M-Blenderm.GIF
Views:	1
Size:	122.3 KB
ID:	582068
                    www.ofremmi.info

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by ofremmi View Post
                      ....Kjøpte i går en rull med DuBro hengsletape, som egentlig er 3M's Blenderm pakket i en pose med DuBro etikett på. Poenget er at den fungerer fortreffelig, tynn, myk, mye lim .... perfekt.
                      Ryktene (forum) skal ha det til at den ikke lages mere noe som i så fall er synd. Den skal vistnok være utviklet til medisinsk bruk.
                      Discontinued hos Dubro eller hos 3M?!

                      Står ingenting om dette på 3M siden produkt sider.

                      Fikk tilsendt en 3 ruller fra produktansvarlig hos 3M for et par år tilbake og da virket det som om det ikke fantens noen andre tilsvarende produkter ute på markedet til å lappe i sammen mennesker.

                      Skal du ha et 100% svar så send en mail til PM hos 3M "amoelster1_mmm.com" og hør hva han har å si ( _ byttes med @)
                      Last edited by Quadrocopter; 12-09-11, 08:35.

                      Comment


                      • #41
                        Hva om vi kjører forslaget til Ola og legger til en hover i senter? Da vil det være et perfekt nybegynner program for sånne som meg
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #42
                          Enklere program

                          Jeg er enig i at vi bør ha med hovering selv i et enklere program. Siden det regner i dag fyrte jeg opp simulatoren og forsøkte meg litt, og har kommet frem til flg. reviderte forslag :

                          0 : Take off
                          1 : Loop
                          2 : Halv revers cuban eight
                          3 : Roll
                          4 : Stall-turn
                          5 : 45° opp med halv roll
                          6 : Halv firkant loop
                          7 : Knife-edge
                          8 : Flat 180° sving
                          9 : 5 sek hovering
                          0 : Landing



                          www.ofremmi.info

                          Comment


                          • #43
                            Bra Ola Da kjører vi det som det enkleste programmet. Får dessverre ikke ikke prøvd programmet før vi møtes i Vålerhallen. Forstår jeg deg rett når øvelse 1, 3, 5, 7 og 9 er senter øvelser? Og at det dermed er en fri vending pr sekvens?
                            Espen Kvien
                            Gruppeleder F3A
                            Vingtor RC Club
                            f3a.norge@gmail.com

                            Mange fly og mye moro

                            Comment


                            • #44
                              Espen
                              1,3,5,7 og 9 er senterøvelser, men det er ingen frie vendinger.
                              www.ofremmi.info

                              Comment


                              • #45
                                Ok - takk da har jeg rekkefølgen som det må trenes på.
                                Espen Kvien
                                Gruppeleder F3A
                                Vingtor RC Club
                                f3a.norge@gmail.com

                                Mange fly og mye moro

                                Comment

                                Working...
                                X