Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-Basiller (kjøpt fly)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg prøvde med dette som mitt første fly og vi ble fort venner.
    STM Cessna 350 Corvalis ARTF - elefun.no - Radiostyrt hobby
    Flyet tåler noen uhell og lever fremdeles.
    Hadde bare fløyet heli før dette.
    Condor modellflyklubb (Vestfold / Re kommune)

    Comment


    • #17
      Jeg kan vel begynne med å si... at selv om jeg virker dum som kjøpte dette som første fly, så er det faktisk ikke annet enn litt galskap Dum er jeg ikke, og jeg har stor respekt for både biler, fly, helikopter, båter osv ... være seg skala eller fullsize. Så noen prøveflyvning i nærheten av bebygde/befolkede strøk blir det ikke Men nå sier jo de fleste jeg kjenner som bor i Oslo - at jeg bor på landet, så jeg finner nok av plass enten ett øde sted, eller på en bane (enten det blir med Yak`en eller en lettflydd trainer).

      Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk flydd (og eid) en trainer en gang, når jeg var ca. 15-16 år (jeg er nå 33). Det var et balsafly som ble bygd på gamle måten. Det hadde vel om jeg ikke minnes feil ett vingespenn på ca. 160cm og hadde nitromotor. Min fars far har alltid hatt lidenskapen for modeller, og har flydd mange, mange, mange timer med det aller meste. Jeg vet blant annet at han hadde rekord på det lokale "flygfeltet" (han er svensk) med antall timer i lufta med seilfly. Ikke kjøpte han så mange byggesett heller. Han skaffet tegninger, og lagde alle deler selv. Han bygde bla fioliner også som han solgte, så ja, han visste hva han drev med..
      Ihverfall han bygde flyet til meg og gjorde alt klart. Jeg fløy det såvidt en liten tur uten uhell når vi var på besøk der, men vindstyrken var økende den dagen, og vi måtte avbryte. Etter det ble det aldri noe mer... merkelig nok hadde jeg andre interesser på den alderen.


      Men tilbake til galskapen min Det er vel ikke noen her som melder seg frivillig til å testfly og justere inn dyret for meg?? Kjenner ingen som faktisk kan fly modeller (bortsett fra min gamle farfar som nå er rundt 90 og er 50mil unna)..
      Jeg er dessverre fortsatt litt fast på å fly Yak`en (men vurderer også en cloud, eller annen enklere modell).
      Og en vakker dag skal jeg ha et ORNTLI dyr!!

      Comment


      • #18
        Originally posted by nomore View Post
        Oj, den så hardt skadet ut ja. Men så ser jeg du har litt annet underlag der du bor enn det jeg er vant med. Men går det i bakken..., så går det i bakken, blir jo skader åkke som.

        Btw; takk for alle innspill og oppmuntringer fra dere alle

        Comment


        • #19
          Det er flere modellflyklubber i Oslo-området. Ettersom du er interessert i alle typer radiostyring foreslår jeg at du velger Asker Modellklubb Velkommen til Asker Modellklubb

          Et alternativ er Vingtor RC Club Vingtor RC Club
          Klubbens virkeområde er RC motor fly, men mange medlemmer er aktive innen flere grener av RC hobbyen. Vingtor har flyplass i Ski kommune.

          Begge klubbene har skolefly og utdannete instruktører.
          Last edited by Biplan; 20-08-11, 20:35.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #20
            Originally posted by Dirt View Post
            Men går det i bakken..., så går det i bakken, blir jo skader åkke som.
            De aller minste modellene som veier rundt 50 gram med 4-kanals fjernstyring er så lette at de sjelden går i stykker når man krasjer - bare man rekker å dra av gassen.

            Se på Beast-annonsen i høyre spalte, f.eks - ikke det at jeg anbefaler den som første modell, men det finnes mange utmerkede fly i den serien. Kjenner en som begynte å fly Champ for et år siden og etter flere knøttsmå modeller, bl.a. Beast, så flyr han nå en warbird model med meters vingespenn, opptrekkbart understell og flaps. Ikke alle lærer så fort, men du har sikkert arvede anlegg.
            Last edited by Biplan; 20-08-11, 20:33.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #21
              Jeg har fløyet noen timer etterhvert og kjøpte meg denne Yak'en fra TS i vinter som et kose/trening/søndagsfly og mistet nesten trua på meg selv som rc-pilot på første flyturen... Måtte hjem i all hast for å hente Sebart Katana'en for å få opp selvtilliten igjen.
              Prøvde meg fram med bly i front og etter å puttet i 230gram bly så var flyet ufattelig mye bedre.
              Altså, det verste du kan gjøre er å sende dette flyet i lufta uten å bly det ned og få en kyndig person til å ta maiden.
              ________Bjørnar Rosenkilde Knutsen________

              Fly ute: 3DHS EXTRA 330SC 57", SebArt Katana S30E 48"
              Fly inne: 3DHS EXTRA 330SC 33", 3DHS EDGE 34"
              Radio: Futaba T8FGS

              Comment


              • #22
                Originally posted by Dirt View Post
                Jeg kan vel begynne med å si... at selv om jeg virker dum
                Vil bare si att du IKKE fremstår som dum her, du går bare i samme fella som hundrevis andre gjør hvert år. Det er stor forskjell på dumhet og uvitenhet
                Om det er som du sier, att du er helt fersk, vil eg faktisk vedde en høvding på att Yak'n ikke er hel etter 1 minutt om du tar den opp selv, uten hjelp av noen du vil få en dum start med knekt selvtilit og ødelagt fly. Dette vil også føre til økt nervøsitet når du skal ta av med neste fly, og alt blir bare trist og leit
                Nei ver snill med den fine Yak'n din og spar den en stund. Yake'n er ikke eit dumt kjøp eller feilkjøp, men den er fly nummer 3 i rekken. Så du må knuse 2 trainere først
                Alt som kan fjernstyres.
                ---------------------------------------------
                The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                Steinar Kvarme.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by elektrodude View Post
                  men den er fly nummer 3 i rekken. Så du må knuse 2 trainere først
                  Enig, men det teller ikke om begge trainerene knuses på rad, eller på samme dag
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #24
                    Slenger meg på det som Biplan nevner noen poster ovenfor; mikroflyene kan kanskje fremstå som leketøy, men mange av dem flyr veldig bra - Beasten desidert best av dem jeg har prøvd. Veldig god stikketrening, med minimal risiko for omgivelsene. Hvor godt disse (veldig) små flyene forbereder deg til større fly, tror jeg er meget individuelt. Rent teknisk er det veldig god trening, men mentalt kan det bli ganske annerledes - det er noe helt annet å stirre en 2-3 kg flymaskin inni i kvitøyet sammenlignet med en liten tass på godt under 100 gram... Beasten med sine doble vinger og drøssevis av karbonstag er formodentlig den mest skjøre av mikroene fra Parkzone/E-flite. En Parkzone Sukhoi (f.eks fra Smallsize ) er robust og meget kapabel. Langt fra det som vanligvis blir anbefalt som nybegynnerfly, men det tåler mye og gir en god pekepinn på hvordan det er å fly en acromaskin.
                    Knut

                    Diverse fly; de fleste med propell...

                    Comment


                    • #25
                      Heisann, Er selv nybegynner på fly... og må si at Cessna 350 Corvalis er ett glimrende fly.. Er tilgivent om man ikke får stilt den helt rett i første omgang (slikt jeg fikk... trakk litt til venstre og opp) Men alikevell tok jeg 2 turer på den og kom hel ned begge ganger med kun sim trening... Den er noe sprekere enn en typisk Cessna 182 trainer... Og derfor valgte jeg dette da jeg slettes ikke liker en høyvinget trainer på noen måte (fikk avsmak på sim av den og likte den ikke i det hele tatt) Men etter noen fly timer på sim... så ble jeg annbefalt dette av en arbeider på globy som flyr veldig masse (fløyet en del sim der nede ettersom jeg jobbet der før)

                      Må si at jeg er storfornøyd med flyet, Akkurat passe kraft og med litt expo så kan det både være snillt, samt litt responsivt om en ønsker... en knapp unna fra smak og behag

                      Så ettersom jeg selv er nybegynner (4 turer i lufta... inkl 2 idag) Så må jeg virkelig si... STM Cessna 350 Corvalis er jeg virkelig fornøyd med

                      btw, Fikk idag justert flyet en god del, samt jeg slengte i den ett Hyperion 3s 2100mah 25C i snuten... ble straks bedre og fly... så annbefaler det batteriet... det ga det lille extra med vekt som manglet i snuten

                      Comment


                      • #26
                        Ta deg en tur innom nærmeste modellflyklubb Vi modellflygere biter ikke (så ofte) og er generelt sett greie folk å snakke med. (Ivertfall i nordnorge)

                        Om du får satt opp yaken rett med to radioer koblet sammen så tror jeg du skal klare deg uten noe trainer om det er det du helst vil. De fleste klubber har tilgang på to fjernstyringer som kan kobles sammen slik at instruktør kan ta over før du treffer bakken

                        Men som de fleste her sier så er det aller beste å satse på et nybegynnerfly.
                        Jon-Brage Hoel Andorsen
                        -------------------------------------------------------------------------
                        Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                        Alt flyr bare du har nok motor!

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Dirt View Post
                          Jeg får høre litt rundt om jeg kan få litt bistand i starten. Mener å huske at jeg så en notis på Hobbymix, Kløfta, om at det var en flyklubb i Ullensaker. Får dra bort å sjekke opp
                          Litt usikker på hvor mye aktivitet det er i Ullensaker. OSL og kommunen er ikke sjeleglade for modellfly.. Tror flyging er mye spredd og mer eller mindre organisert. Selv er jeg medlem av Glåmdal RC, som har et flott anlegg ved Maarud Gård. Sjekk også Phoenix RC på Sørumsand.

                          Sjekk også her Modellfly for å få oversikt kver aktuelle klubber
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by kristianwest View Post
                            Litt usikker på hvor mye aktivitet det er i Ullensaker. OSL og kommunen er ikke sjeleglade for modellfly.. Tror flyging er mye spredd og mer eller mindre organisert. Selv er jeg medlem av Glåmdal RC, som har et flott anlegg ved Maarud Gård. Sjekk også Phoenix RC på Sørumsand.

                            Sjekk også her Norges Luftsportforbund | - frihet og spenning for å få oversikt kver aktuelle klubber
                            Gamle ringbanen var jo et populært sted for modellflyging i gamle dager før hovedflyplassen ble anlagt....
                            Flyr Glåmdal RC på samme stripe som de kjører microfly på? Skal henge meg med svigers og se på stripa en dag, han kjører nemmelig microfly, og har om jeg ikke tar helt feil flyet sitt stående i hen hangar der.

                            Comment


                            • #29
                              Flyr du på Ringbanen nå tror jeg du får trøbbel, for å si det sånn

                              Glåmdal RC flyr ikke på samme sted som mikrofly-folket. De flyr på andre siden av Glåma, ved Maarud gård. http://maps.google.com/maps?f=q&q=60...66,%20Norge%29

                              Hjemmesiden deres: http://www.glamdalrck.net/
                              Kristian Westgård
                              Nittedal

                              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                              — Neil Armstrong

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Biplan View Post
                                De aller minste modellene som veier rundt 50 gram med 4-kanals fjernstyring er så lette at de sjelden går i stykker når man krasjer - bare man rekker å dra av gassen.

                                Se på Beast-annonsen i høyre spalte, f.eks - ikke det at jeg anbefaler den som første modell, men det finnes mange utmerkede fly i den serien. Kjenner en som begynte å fly Champ for et år siden og etter flere knøttsmå modeller, bl.a. Beast, så flyr han nå en warbird model med meters vingespenn, opptrekkbart understell og flaps. Ikke alle lærer så fort, men du har sikkert arvede anlegg.
                                Helt enig at en UM er veien å gå, takket være Champ'en jeg kjøpte i mai, flyr jeg nå bl.a UMX Beast, T-28 Trojan på 1.3m med flaps og retracts pluss endel andre festlige fly

                                Ultramikroer trenger så liten plass at det er mulig å klemme inn flytimer nesten hver eneste dag (parkeringsplassen på jobben, løkka rett utenfor døra etc...) og det blir det fremgang av, selv for en nybegynner i slutten av førtiårene...

                                Erfaringen min med en UM Sukhoi sier meg at jeg drøyer litt med en stor sånn en, må innrømme at jeg har vært ufrivillig i bakken med den et par ganger. Men siden den kun veier drøye 40g, blir det ikke store skader eller konsekvenser og med litt lynlim flyr man igjen 5 minutter senere. Ufattelig festlig fly forresten, klart bevis på at størrelsen ikke er noe målestokk for hvor moro man kan ha det (som ellers er det utøveren det står på...)

                                mvh
                                Kai W-E
                                mvh,
                                Kai Wang-Erlandsen

                                Hangar:

                                Hobbyzone UM Champ
                                Parkzone UM T-28 Trojan
                                Parkzone UM P-51 Mustang
                                Parkzone UM F4U Corsair
                                Parkzone UM Mosquito Mk VI
                                Parkzone UM Sukhoi SU-26xp
                                E-Flite UMX Beast
                                E-Flite UMX 4-Site
                                FMS Mini T-28 Trojan
                                FMS Mini A-1 Skyraider
                                Art-Tech J-3 Cub
                                HobbyKing Decathlon
                                Hobbyzone SuperCub LP
                                Parkzone T-28D Trojan
                                Parkzone F4F Wildcat
                                Dynam T-28 Trojan
                                Multiplex FunCub

                                + et lite lager jeg ikke har fått fløyet ennå

                                Comment

                                Working...
                                X