Announcement

Collapse
No announcement yet.

RC-Basiller (kjøpt fly)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RC-Basiller (kjøpt fly)

    Hrmf...jeg lar meg rive med..hehe.
    Har kjørt bil i flere år nå (rc altså), men bare hjemme i gata. Nylig så fikk jeg mer dilla på bil...og så kjøpte jeg et lite heli på impuls, noe som også gav mersmak! Og i dag bestemte jeg meg for å kjøpe fly
    Kjøpte like godt det her: Yak 54 Giant 3D 150 BL RR - ThrottleStore.Com
    Så nå er det fly-sim time før det bærer ut i real-life
    Vil jeg mestre dette flyet med god trening i simulator, eller burde jeg valgt noe annet?
    (det er jo egentlig for sent å spørre men...hehe)

  • #2
    Tja, nja, vel, hmmm, nei.
    Sannsynligvis bør du få hjelp av noen som kan dette de første turene selv om du har fløyet en del i simulator. Selv med moderate rorutslag er den så lite selvopprettende at du har stor sjanse for å fly i bakken så snart du gjør en eneste feil

    Nå må du ikke ødelegge lysten til å begynne med fly med å ta et for stort steg første gang du prøver. Men som modell nummer to er det OK, bare du har noen timer i lufta med en snillere modell først.

    Gjentar; hjelp av noen i en klubb nær deg er uvurderlig. Er jo endel modellflygere der du bor, enkelte av dem kan være riktig så hyggelige også vet jeg.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Eneste måten du kan lære å fly på er å fly på onkli, en simulator kan bare hjelpe deg å stille mer forberedt. Hadde du spurt før du handlet ville du nok blitt sterkt frarådet fra å kjøpe dette som ditt første fly, det er altfor ustabilt og kraftig for den gjengse nybegynner og du skal være et talent utenom det vanlige om du mestrer dette på jomfruturen. Jeg vil sterkt anbefale deg å skaffe en trainer og lære å fly med det først.

      Comment


      • #4
        Hadde anelser om at svarene ble i den retningen
        Men jeg er litt sta, og jeg forbannet meg selv på å ikke kjøpe en "kjip" trainer Uansett hvor lite smart jeg nå kanskje er.
        Jeg får høre litt rundt om jeg kan få litt bistand i starten. Mener å huske at jeg så en notis på Hobbymix, Kløfta, om at det var en flyklubb i Ullensaker. Får dra bort å sjekke opp

        Sim'en min har forresten ikke denne modellen, kan jeg da øve med en Yak 54 av annet fabrikat og større vingespenn - med hell?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dirt View Post
          jeg forbannet meg selv på å ikke kjøpe en "kjip" trainer
          Det er nesten uendelig langt mellom en "kjip trainer" og et fullblods 3D fly!

          Det finnes mange skalalignende fly som kan være gode fly nr 1 så fremt man har en litt erfaren modellflyger til å trimme inn modellen første gang og prate deg gjennom flygingen.

          Piper Cub er en av mine favoritter, den finnes i mange størrelser og fabrikater og byggematerialer..

          T-28 Trojan isopormodell fra ParkZone er en lavvinget skalamodell som er ganske grei å fly etter det jeg har sett.

          Vet jo ikke hva slags flytype som appellerer til deg.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #6
            Så jeg bør kanskje vurdere å finne en billig trainer i tillegg? Noe brukt må vel gå ann å finne i såfall....men, jeg liker det ikke

            Liker Yaken, Edge 540 er ett kult fly, men ultimate skulle nok vært en Hangar 9 The Beast

            Comment


            • #7
              Husk å filme den første turen med din nye Yak da.. Trenger ikke bry deg med å lade batteriene på kameraet. Det blir kortfilm likevel.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Om du faktisk bestemmer deg for å kjøpe noe å "begynne med" så kan jeg GARANTERE at dette er flyet for deg!:Clouds Fly EPO 127 4CH BL RR - ThrottleStore.Com

                Det er IKKE en kjip trainer, men en stødig (og ganske heftig) trainer som man kan ha utrolig mye artig med. Den kan fly både opp ned, loope, rolle, stige vertikalt, osv... Men la deg ikke skremme av at jeg sier sakteflygende! Om du gir full gass så er dette mest sannsynlig den raskeste RTF modellen du får for tusenlappen. Den går faktisk RIMELIG FORT! hehe... Har selv lånt en slik i mange timer, og den er bare fantastisk!

                Den tåler i tillegg ganske mye juling. Det gjør ikke yaken du har kjøpt
                Jon-Brage Hoel Andorsen
                -------------------------------------------------------------------------
                Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                Alt flyr bare du har nok motor!

                Comment


                • #9
                  Jeg skal prøve å være litt fornuftig og vurdere det, men jeg skal uansett ha med kameraet på første turen

                  Comment


                  • #10
                    Eg har forståelse for ivrigheten til trådstarter. Eg kunne ha oppfunnet terminologien "utolmodig" og har mange ganger gått frem og tilbake til postkassen i påvente av en hentelapp. Eller kjørt etter postbilen for å spare noen minutter...

                    Men eg har og knust en del modeller som en følge av utolmodigheten min, og kan av erfaring si at å kaste seg over den type modell som er så stor med så lite erfaring er å be om bråk. Og om du først skal fyre den opp på første flytur så håper eg for guds skyld gjør det langt til skogs hvor du ikke kan gjøre stor skade på eiendom eller folk.

                    Det var ikke eg smart nok til.

                    Første gang var planlagt å utføres solo, men fikk tilfeldigvis med meg en erfaren gammel kollega. Stedet eg hadde valgt ut var ekstremt lite gunstig og rundt meg var det både dyr, biler, fotballspillere og private hus. Eg skammer meg over vurderingen som da ble tatt, men håper det kan bidra for å unngå at flere gjør det samme.

                    Flyet ble tanket opp(en .40 trainer, høyvinget, nitro) og startet. Møysommelig justert inn og så ble rangetesten utført(på noen få metre) samt sjekk av retningene på servoene. En kanal måtte reverseres og deretter var det full gass og takeoff.

                    Fra og med det tidspunktet var eg på dypt vann. Eg mistet orienteringen på flyet rimelig fort og måtte gjenvinne kontrollen ved å gjøre stikkeutslag for å se hvordan flyet oppførte seg. Eg gjorde dette flere ganger men klarte aldri å konkludere med noe. I tillegg blåste det alt for mye og eg måtte ha full gass for å klare å fly mot vinden. Og hver gang eg svingte litt tok vinden tak i flyet og drog det lenger og lenger bort fra meg, over et boligfelt, og eg mistet mer og mer kontrollen.

                    Etter noen utmattende minutter hadde eg klart å hente det noelunde tilbake igjen, fortsatt med liten kontroll, og eg ble til slutt så utmattet at eg mistet kontrollen helt. Flyet stupte rett ned mot bakken, bak et liten miniskog. Lyden eg hørte var den værste lyden eg noen gang har hørt. Eg er sikker på at eg hørte både metalllyder og knusing av glass.

                    Etter 5-10 minutt med leting etter flyet fant vi det kløyvd mellom noen grener på et tre. Kun 10-15 meter unna noen dyre biler og 40 meter unna noen jenter som trente med hest. At eg ikke traff noe eller noen var ren og skjær flaks. Eg var kvalm, utslitt og skalv som et aspeløv.

                    Eg har ikke noe bilde av flyet etter skaden, men her er et lite bilde av vingen som eg prøvde å reparere:
                    ]"]Flickr: Page Not Found

                    Det er nå noen år siden, og nå har eg fått en del timer i luften både på lokal modellflystripe(eller, lokal og lokal) og i simulator, og klarer meg forholdsvis greit i luften.

                    Så mitt råd er å kontakte noen som faktisk kan dette, og som kan hjelpe deg i gang. Å ha et egnet sted å ta av og lande på er også anbefalt. Mange undervurderer dette, men eg kan med erfaring si at det er en STOR fordel. Flott fly du har kjøpt deg, men ikke la det være det første du flyr. Spar det til du har litt mer erfarfing og faktisk har forutsetning for å få det ned i en del.

                    Her er resultatet av min tur nummer to:
                    ]"]Flickr: Page Not Found

                    Det ble ikke reparert
                    Thorbjørn Kirkeleit
                    Haugaland Modellflyklubb

                    Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                    Comment


                    • #11
                      Om du faktisk bestemmer deg for å kjøpe noe å "begynne med" så kan jeg GARANTERE at dette er flyet for deg!:Clouds Fly EPO 127 4CH BL RR - ThrottleStore.Com
                      Jeg skal opp på Bogstad og ta maiden på en Clouds etterpå. Kiler litt i magen, da jeg er litt usikker på hvordan det skal gå med håndstarten. Jeg er ikke akkurat forfulgt av flaks heller, så jeg har litt maiden-nerver.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        Clouds'en er ganske enkel å starte, bare gi 2/3 gass og kast det så godt du kan rett frem. Det siste er viktig, man skal gi flyet fart, ikke høyde, når man kaster igang. Og du kan sette balanserorene på maks utslag med en gang, på min første tur hadde jeg de på fabrikkutslagene og det ga nærmest null respons. Side- og høyderoret derimot gir god respons og den svinger egentlig best med sideroret. Bare vær nøye med c.g. (den er en smule kresen), det skal ligge rett på vingebjelken, så går det nok bra.

                        Comment


                        • #13
                          Takk for det. Ser på RCG at det fleste flyr med 2200 batteri, så jeg får flytte det til jeg har rett CG. Når batteriet er helt i nesen, er CG rett i forkant av bjelken. (Men huff nå sporer jeg av tråden. )
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dirt View Post
                            Jeg skal prøve å være litt fornuftig og vurdere det, men jeg skal uansett ha med kameraet på første turen
                            Tja, dette kan gå sånn høvelig bra og...
                            Mitt første fly var en Great Planes U-Can-Do 3D 60, med en OS .91 FX i nesa, og det gikk jo bra. Sånn passe bra i alle fall
                            Dog etter noen runder på en klubbtrainer, og kyndig start- og landingshjelp av en erfaren 3D-pilot. Skal ikke si at jeg mestret dette til å begynne med, men lærekurven ble veldig bratt, og til slutt gikk det helt fint. Og det skal nevnes at dette flyet ble reparert noen ganger!

                            Uansett, kom deg ut av bebyggelsen som tidligere er nevnt her. Du vil for alt i verden ikke miste kontroll og skade noen eller noe! Det ser kanskje ufarlig ut, men kan gjøre enorme skader hvis uhellet inntreffer! Og ha med deg en erfaren pilot som kan trimme det for deg, og kanskje ta over stikka og lande for deg

                            LYKKE TIL!
                            Kenneth Davidsen

                            Comment


                            • #15
                              Vil si det samme som resten her. IKKE ta første turen med det flyet selv. Det flyet kan vere krevende nok for en erfaren pilot på jomfruturen, om ikke ror / utslag er rett trimmet / innstilt. Eller att CG er for langt bak. Kjøp deg en trainer. Få en erfaren pilot til å ta første turen med den Yak'n. Når han har trimmet inn alt kan du få overta kontrollen i god høyde, så vil du raskt finne ut att vi ikke bare tuller med deg her inne
                              Noen bruker lang tid på å takle en slik modell, og noen tar det umiddelbart. dette er ikke noe som man vet på forhånd, du må fly for å finne ut det Har faktisk sett nybegynnere fly en slik modell etter få turer med hjelp. Men har ALDRI sett en nybegynner som har tatt jomfruturen på tilsvarende modell med hell på mine 30 år i hobbyen. Lykke til videre da. Skriv gjerne videre i tråden hvordan dette går da.
                              Alt som kan fjernstyres.
                              ---------------------------------------------
                              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                              Steinar Kvarme.

                              Comment

                              Working...
                              X