Announcement

Collapse
No announcement yet.

På tur med Clouds. Med hjertet i halsen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har et ganske stort gummihjul fra en Windrider. Sitter på aksel inne i en skjerm, som gjør at det er lett å montere. Jeg har fløyet på det store jordet lenger inn i Sørkedalen i det siste. Enorm plass, og ikke et tre i veien. Ulempen er at det er høyt gress, så jeg er blitt brukbar på håndstart. Fordelen med alt gresset er jo åpenbar, for en som innimellom lander hardt. Luftet både Radian og Clouds i dag. Føler meg mye tryggere med all den plassen.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #17
      Flaperons?

      Denne Clouden flyter jo i evigheter under landing. Kunne tenke meg å bremse ned farten betydelig. Jeg antar at Flaperons slik at begge balanserorene aktiviseres samtidig, slik at de virker som flaps. Men jeg har problemer med å forstå hvordan det kan programmereres på min 9ch Kina Radio. Den som går under alle navn som Eurgle, Turnigy, Hobbyking osv. Balanserorene er på Y kabel, og for å få de til å gå ned samtidig, må de vel kobles til en AUX kanal. Men kan en AUX kanal brukes som vanlig kontroll av balanseror, og så aktiviseres med en bryter. Og bli til Flaps-kontroll? Dette var et umulig spørsmål skjønner jeg.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #18
        Som jeg skrev i "Basill" tråden så bør du programere inn spoilerons, alltså det motsatte av flaperons, for du vil presse flyet ned, ikke opp. Jeg har selv samme radio, men jeg ga opp flaperons på en av modellene. Det har visst blitt gjort, men jeg byttet til Spektrum radioen isteden hvor det er gjort på noen minutter, jeg fikk det ikke til på Kina radioen. Jeg har derimot fått til mye annet med den, bla flaps på vrider til Funcub'en og alle de nødvendige miksene som var nødvendige til Electrifly VFO, men alltså ikke flaperons.

        Comment


        • #19
          Spoilerons, er vel det jeg egentlig er ute etter. Takk skal du ha, prøver meg på det i morgen. .)
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #20
            Spoilerons fungerer sikkert bra det om radioen tillater det. Greit å prøve seg frem med ikke alt for store utslag til å begynne med, og helst i litt god høyde. Litt høyderorskorreksjon er sikkert nødvendig - sannsynligvis dykkror. Enten det programmeres inn eller gjøres manuelt, og det er greit å finne ut av dette i litt god høyde.
            Knut

            Diverse fly; de fleste med propell...

            Comment


            • #21
              Radioen din skal gå an å programere inn det meste på. Be om hjelp fra en radionerd så blir det nok bra
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

              Alt flyr bare du har nok motor!

              Comment


              • #22
                Radioen tillater det. Og alle forsøk gjøres i "Minst tre feil høyde"
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #23
                  kunne vert lurt og bøye de ?epo? hengslene frem og til bake noen ganger?

                  Comment


                  • #24
                    Hvis du lurer på om det er lurt så er svaret ja, ikke bare lurt men nødvendig.

                    Comment


                    • #25
                      De må jukkes opp og ned mange ganger for at de skal løsne. Men jeg fikk bedre resultat med hengsel-tape. Har ikke fått balanserorene til å bevege seg synkront ennå. Må nok snu en servo, og da må det kuttes EPO i vingen.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #26
                        hvilken radio har du?
                        Jeg kjørte balanserorene inn på hver sin kanal og reverserte den ene servoen
                        på et skikkelig billig fly, en Wing Dragon med 4 kanaler, deretter programmerte
                        jeg flaperons (DX8 )det funker helt fint, men 3 høyder anbefales, jeg styrta min
                        i en møkkahaug fordi jeg hadde altfor mye flaps programmert inn.
                        Typisk nybegynnerfeil, jeg har gjort mange av dem



                        Comment


                        • #27
                          Oops sent svar. Jeg bruker en 9ch Kina radio, som selges under flere navn: Eurgle, Turnigy, Fly Sky, osv. Jeg hadde en nesestyver på Cloudsen. Så jeg satte i gang med å reparere og forsterke med epoksy, glass og Karbon. Ble jo alt for tungt selvsagt.
                          Så nå bytter jeg kropp på Cloudsen, og har lyst til å gjøre som noen på RCG. Å gå inn for den lette varianten. Med en lett ESC og 1300 batteri plassert fremme i nesen. Oppnår de riktig CG og lang flytid. Med gliding selvsagt.
                          Av en eller annen grunn likte jeg ikke at den ble såpass tung med 2200 batterier. Liker lette fly-
                          Da har jeg en tung Clouds-kropp som jeg kan gjøre noe gøy med. Og en lett for mer seilfly flyging.
                          Når det gjelder spoilerons eller flaperons, (meningene er delte) legger jeg denne inn på seilflyprogrammet på radioen. Der har jeg fler muligheter til å programmere hver servo. Reversere en servo i vingen f.eks.

                          Mens jeg bygger om, har jeg det artig med min Nine Eagles Sky Surfer. Med litt vekt i halen, flyr den som en drøm.

                          Last edited by ArneH; 07-09-11, 08:38.
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #28
                            Hvis du skulle komme til å kræsje flere EPO modeller så bør du heller lime med vanlig lynlim Epoxy og foam-safe er ikke veldig effektivt på EPO. Medium lynlim funker derimot meget bra og man kan vel si at det vulkaniserer skummen på en måte. EPO smelter ikke
                            Jon-Brage Hoel Andorsen
                            -------------------------------------------------------------------------
                            Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                            Alt flyr bare du har nok motor!

                            Comment


                            • #29
                              Alternativt UHU por den funker. På stivere skumm bruk Polyuretan lim Cascol D4 elller bedre.

                              Odd H.

                              Comment


                              • #30
                                Kjenner meg lite igjen i de negative omtalene dere har av Cloud'sen her..

                                Min erfaring er at den stortrives med en 3Cellers, 2200mah batteripakke i nesen. Da balanserer den OK. Ikke baktung, og ikke veldig framtung.
                                Det er ikke mange fly som har tålt så mye.. har brennt et par motorer, stuka nesen, og da er vel det meste nevnt. Den har også tålt "high speed" lowpass, rett i torva, så canopy og batteripakke har blitt slengt langt framover fra resten av flyet.

                                Sist en nybegynner skulle prøve flyet gikk det i bakken.. nesen fikk seg en skikkelig oppover-knekk.
                                Løsningen med brekkskader på EPP-modeller viste seg å være følgende:
                                Lim sammen evt brudd med CA og kick'er. Deretter hold skade-stedet over dampende vann.. ( gjerne kasserolle med kokende vann)
                                Det som skjer da er at EPP ( som er ekspanderte skumkuler som er limt sammen) ekspanderer ut igjen. Formen vil komme nær 90% til sin opprinnelse.. høres kanskje litt sært ut, men det funker faktisk.
                                Vær imidlertid forsiktig med å dytte hele skadestedet under vann, da EPP'n raskt kan ekspandere MER enn til sin opprinnelige form, og man får da en vortete eller øgle-aktig overflate..

                                Min Clouds benyttes nå til nattflyging ( Hobbyking Lys-kit til 10 dollar eller noe sånnt) og bombing.. Nok en hobbyking-greie som er mye moro for pengene..

                                Har så langt introdusert 4-5 stykker til modellflysporten med Cloudsen, først med trainerkabel og så slipper jeg de gradvis alene..
                                Mye moro for pengene.. og etter min mening et passende fly for en nybegynner.
                                Kan bare ønske dere (også dere som har hatt dårlige erfaringer) lykke til !

                                (men det må settes opp ordentlig altså .. CG må være riktig og radio utstyr må fungere )
                                __________________________________________________ ___
                                Jørn Kaasbøll
                                Scale Warbirds of Norway

                                Comment

                                Working...
                                X