Announcement

Collapse
No announcement yet.

På tur med Clouds. Med hjertet i halsen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hadde laget en del Epp-suppe (varmt vann) og reparert med CA. Men jeg fikk den "gode" ide at jeg skulle lage den sterkere i nesen. Etterpå har jeg skjønt at hvis man forsterker med glassfiber. Krakelerer Epp som en gammel vase ved krasj. Blir mye vanskeligere å reparere, og alt for tungt. Får se hva jeg finner på med den tunge kroppen etterhvert.
    Last edited by ArneH; 07-09-11, 19:20.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

    Comment


    • #32
      Kjenner meg lite igjen i de negative omtalene dere har av Cloud'sen her..
      Det som var mitt problem, var at rorene var for stive, selv etter at jeg hadde flekset de. Fikk ikke nok utslag, og fryktelig å kontrollere. Etter at jeg løsnet og tapet rorene, var det ikke noe problem lenger. Harde landinger med nesa først, var min egen feil.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #33
        Stiv EPO hengsling er den enkleste sak av verden å fikse.

        Kutt opp en del av hengslingen med et barberblad eller en skarp kniv. La være igjen tre - fire "hengsler" på tre - fire centimeter. Drypp en dråpe EPO lim i avsluttningen av hver hengsle på begge sider for å hindre at de revner helt opp etter lang tids bruk.

        Vil man gjøre det enda bedre, så erstatt EPOen med nylonremser ( fåes kjøpt på husflidbutikker) på ca en centimeters bredde. Lag tre - fire hengsler, over og under vekselvis. Dette ble mye brukt på balsamodeller på 70 og 80 tallet og funker like bra som all verdens moderne hengsler. Noen kan sikkert forklare i detalj hvordan dette gjøres for de som ikke forstår.

        Eller bruk pinnehengsler limt med epoxy. Det skjønner alle hvordan?

        RC Modeller

        Comment


        • #34
          Jeg brukte 3m Hinge Tape. Fungerer bra det også. Men bra tips med der nylonremsene. Husker min Mor hadde de i syskrinet.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #35
            Originally posted by ArneH View Post
            Men bra tips med der nylonremsene. Husker min Mor hadde de i syskrinet.
            På '70-tallet hendte det at vi robbet syskrinet til mor når ukepengene var brukt opp og vi bare måtte henglse rorene før helga. De hengslene sitter enda på Chocker Dr I-prosjektet (MFN) ModellflyNytt.no og det tror jeg de skal få gjøre.
            Last edited by Biplan; 07-09-11, 21:51.
            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

            Comment


            • #36
              Rett fra eska

              Jeg fløy Cloudsen rett ut i fra boksen uten videre justeringer. Var litt skeptisk på rorutslagene først, men den flyr som en drøm og snur nesten på en femøring. Hadde aldri prøv modellfly før, og ble overrasket over hva jeg greide på min første tur uten hjelp. Kun litt simulator for og bli vant til styringen.

              Comment


              • #37
                Noen som vet hvor man får kjøpt clouds fly på en norsk nettbutikk utenom throttlestore for de er tomme og det kommer ikke inn før den 20 oktober, vet ikke om jeg greier å vente så lenge.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by klovn123 View Post
                  Jeg fløy Cloudsen rett ut i fra boksen uten videre justeringer. Var litt skeptisk på rorutslagene først, men den flyr som en drøm og snur nesten på en femøring. Hadde aldri prøv modellfly før, og ble overrasket over hva jeg greide på min første tur uten hjelp. Kun litt simulator for og bli vant til styringen.
                  Ja det var vel alt for stivt materiale hos meg. Nå er den bra, og skal ut og fly den i morgen, hvis været holder.
                  Det var en svært erfaren Pilot som trimmet og tok maiden på min, og det var så vidt han greide å få få den hel hjem.

                  Da håper vi Scooter Engan får tak i en Clouds om ikke så lenge da.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by ArneH View Post
                    .
                    .
                    Det var en svært erfaren Pilot som trimmet og tok maiden på min, og det var så vidt han greide å få få den hel hjem.
                    .
                    .
                    Hengsler må alltid sjekkes før maiden på RTF/ARF. Selv om rorene beveger seg så kan det hende
                    servoene bruker for mye av krefter for å gjøre det. Da har du ikke overskudd når du får luftpress
                    på ror flater og resultat der etter. Så erfaring er så mangt man kan vere super RC pilot på sine
                    egne velprøvde fly men kræsje når man prøver et nytt og uprøvd. Faktisk er det god trening
                    i å fly et dårlig trimmet fly, da må du virkelig jobbe. Godt trimmet og satt opp så flyr et fly
                    av seg selv du kan slippe spakene og det bare fortsetter ...

                    Odd H.

                    Comment


                    • #40
                      Men nå har jeg ikke stive hengsler, og flyet flyr som det skal. Og i morgen er det meldt fint vær, så da skal jeg ut og fly Clouds. Og satser på at flyet er omtrent like helt da jeg kommer tilbake.

                      Men det er sant det, at fly et dårlig trimmet fly er kjempetrening. Det har jeg erfart, hvor du virkelig må jobbe med å komme tilbake til utgangspunktet.
                      Last edited by ArneH; 13-09-11, 21:16.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #41
                        Var ute og fløy i en del vind i dag. Har problemer med å finne CG jeg er helt fornøyd med. Jeg flyr med 2200 batterier. Er det noen som har en optimal CG? Instruksen sier vel 55 mm, men jeg syntes det er litt nesetungt.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #42
                          Vet ikke hvor 55 mm er men jeg balanserer min på vingerøret og synes den flyr glimrende på det. Jeg flyr forøvrig min med 1800 batterier helt frem i snuten.

                          Comment


                          • #43
                            Jeg legger også mitt CG på vingerøret og det fungerer utmerket. Kan loope normal og inverted, og har ingen problemer med å håndstarte med 2/3 throttle og servoer i midtstilling. Flyr rett linje på halv gass, men har en tendens til å stige på full gass. Vet ikke om dette har med CG å gjøre?
                            ------------
                            Jørgen H. - 1185 Oslo

                            UMX Sbach 342, Multiplex Fun Cub, Clouds Fly EPO
                            Blade 450X, Blade mCPx, Blade 120sr, E-sky Belt CPv2

                            Spectrum DX8 - Sim: Aero Fly Professional Deluxe (Mac)

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by ArneH View Post
                              Var ute og fløy i en del vind i dag. Har problemer med å finne CG jeg er helt fornøyd med. Jeg flyr med 2200 batterier. Er det noen som har en optimal CG? Instruksen sier vel 55 mm, men jeg syntes det er litt nesetungt.
                              Hei.
                              Trur du finner det meste av opplysninger om CloudFly/Axn Floater-Jet på denne sia AXN Floater-Jet (aka Cloud Fly) - RC Groups

                              Har fremdeles en CloudFly jeg kjøpte fra HK for ca.tre år siden, og fremdeles i live (merkelig). Sånn passe CG mener jeg å huske at ligger sånn ca. midt på vingerøret med et 3cell 2200batteri på ca. 190 gr. helt inn i nesa.
                              Du får eventuellt flytte batteriet litt frem/tilbake til du føler at det flyr ok for din flystil. Full throttle med nøytral trim og flyet stiger: flytt batteriet litt fremover. Full throttle med nøytral trim og flyet synker, flytt batteriet litt bakover. Finjusteres til slutt med trimming fra senderen din.
                              Last edited by helistupid; 14-09-11, 22:46.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Over View Post
                                Jeg legger også mitt CG på vingerøret og det fungerer utmerket. Kan loope normal og inverted, og har ingen problemer med å håndstarte med 2/3 throttle og servoer i midtstilling. Flyr rett linje på halv gass, men har en tendens til å stige på full gass. Vet ikke om dette har med CG å gjøre?
                                Trur ikke det
                                Fly av denne typen med bakmontert motor har en tendens til å stige på fullt pådrag.
                                Motor har en vinkling oppover i bakkant som gjør at flyet har en tendens til å ville opp og enda videre opp inntil du få en ufrivillig loop hvis du ikke slakker av på throttle-stikka. Løsningen er å gi litt nedror ved fullt pådrag. Du kan eventuelt legge inn en liten mix i senderen på throttle/elevator, hvis du har mulighet for det.
                                Last edited by helistupid; 14-09-11, 23:16.

                                Comment

                                Working...
                                X