Announcement

Collapse
No announcement yet.

På tur med Clouds. Med hjertet i halsen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • På tur med Clouds. Med hjertet i halsen.

    Via omveier og div. Havnet en Clouds Fly hjemme hos meg. Jeg holder fremdeles på med å lære meg å fly med balanseror. ( Relatert til Basill tråden.)
    Greit å raskt å sette sammen, og etter råd herfra. Satte jeg balanseror utslag på fullt. (Mekanisk). Ellers så var jeg sikker på at dette var en nybegynnermodell som var grei å fly rett fra boksen. Jeg var skeptisk til det lille utslaget på rorene, men jeg prøvde.
    Med en erfaren flyger bak spaken kastet jeg avgårde, og Piloten styrte febrilsk med stikkene. Men flyet fløy akkurat der det ville, og krysset en sterkt trafikkert Sørkdalsvei, mellom syklister og biler. Og havnet heldigvis i en busk på andre siden av veien.
    Jeg fløy med DX5, og hadde ikke så mange muligheter til å stille inn utslag. Men vi prøvde ett hull til, og sendte avgårde. Med samme resultat, bortsett fra at den havnet i et tre da. Altså komplett umulig å styre på normal måte. Selv om jeg hadde flekset rorene mange ganger for å løsne elaporen.
    Nå har jeg kuttet løs alle ror, og hengslet på nytt med Blenderm hengseltape. Satt inn annen mottager, knyttet til programmerbar sender. Stilt utslag på max. Og satt til Dual Rate og Expo.
    Det var noe helt annet, nå har jeg skikkelig utslag på balanserorene og høyde og side. Og nå ser det ut til at det skal kunne gå an å fly den. Men det må jo være noen nybegynnere som har fått seg et støkk, når de har prøvd å fly rett fra boksen. Fortsettelse følger.

    P.S. Piloten mistet ikke styringen på grunn av lav hastighet. Hadde ikke styring i noen hastighet.
    Last edited by ArneH; 20-08-11, 21:48.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Det der høres jo ikke bra ut i det hele tatt, for å si det pent. Mener du at rorene var hengslet så stivt at servoene ikke maktet å gi dem tilstrekkelig utslag for å oppnå et minimum av kontroll? Forutsatt at man har radiokontakt, og at tyngdepunktet er sånn omtrent riktig, burde jo et slik fly være ganske trivielt for en som har flydd endel. Flyegenskaper - eller rettere sagt mangel på sådanne - som du referer til kan jo ta motet fra noen og enhver.
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

    Comment


    • #3
      Det ser ut til at det var problemet ja. Servoene greide hverken å dytte eller dra nok til å få kontroll. Men det rare er at alle andre flyr den rett fra boks, virker det som. Men etter at jeg hengslet om i kveld, har jeg i det minste skikkelige utslag på alle ror. Får se hvordan det går neste gang. Alle skryter jo av denne som en flott nybegynnermodell.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #4
        Du er vel sansynligvis et offer for (store) toleranser og ikke altfor god produktkontroll. Såpass billige som endel av disse flyene er, må det jo gå ganske hett for seg under produksjon. Får håpe at tingene retter seg med en dose mekking.
        Knut

        Diverse fly; de fleste med propell...

        Comment


        • #5
          Artig å se at dette er et fly jeg ser er anbefalt omtrent daglig men som er første jeg har sett med erfaring rundt dette flyet! Kanskje egne erfaringer er like gode som tips fra andre uten erfaring med det de anbefaler!?

          Comment


          • #6
            Men nå oppfører ihvertfall alle ror seg som de skal. Med skikkelige utslag. Så hvis jeg for en gangs skyld har litt flaks. Kanskje jeg kan utale meg med erfaring om dette flyet ettrhvert.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Jeg er en av de som har anbefalt dette flyet til flere her på forumet. Jeg har selv flydd flyet, og det er knallbra. Jeg tror rett og slett ArneH har vært skikkelig uheldig.

              Dette er noe du bør gi tilbakemelding om til den butikken du kjøpte flyet hos.

              Jeg kan garantere at du blir å få mye morro med flyet når du har fått det helt 100% innstilt.
              Jon-Brage Hoel Andorsen
              -------------------------------------------------------------------------
              Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

              Alt flyr bare du har nok motor!

              Comment


              • #8
                Originally posted by JayBee View Post
                Jeg er en av de som har anbefalt dette flyet til flere her på forumet. Jeg har selv flydd flyet, og det er knallbra. Jeg tror rett og slett ArneH har vært skikkelig uheldig.
                .
                .
                Tipper du heller var heldig eller hadde mere erfaring.

                Har litt erfaring med diverse RTF (Sapac, E-sky, GWS, Walkera, Alfa Model (ARF) E-flite, GWS, Kyosho)
                alle hadde vesentlige tekniske feil som for en nybegynner ofte ender i krasj. Dette med stive hengsler
                er ikke uvanlig.

                Jeg har ikke prøvd Cloud men slik jeg ser det så er flyet for stort og raskt for nybeynnere
                (det krever stor plass for å fly). Nybegynnere undervurderer hvor stor plass et "lite" fly
                trenger og da kan du selv tenke deg hvor galt det kan gå med et større fly.

                Det mangler også hjul. For en total nybegynner som vil starte med 4 kanaler og må
                starte alene så er fly som må kastes uegnet. Hendene MÅ vere på stikkene ingen
                andre steder.

                Husker selv jeg sleit med så enkle ting som å få trimmet flyet. Jeg måtte se ned
                for å finne justeringen og da stupte det i bakken selvsagt ... En av mine søstre
                sa at flyet måtte vere manisk depresivt. Det fløy brukbart til slutt etter mange
                reparasjoner (vinge spenn 800mm) og da var flyet tilnærmet uknuselig E-sky
                Nemo ...

                Odd H.

                Comment


                • #9
                  Heldigvis er jo ikke dette mitt første fly, og jeg har jo fløyet en del 3 kanals. Og hatt noen timer med trainer kabel på Fun Cub. Jeg har fløyet mye Mikro, Vapor og Champ. Så jeg regner med at dette går bra, når alt er riktig trimmet.
                  Men det at det ikke har hjul, som du skrev. Jeg har ett hjul fra en Windrider. Det er skikkelig fristende å montere det. Mange seilfly har jo ett hjul. Hva med å montere det rett under CG? Jeg liker mye bedre å ta bakkestart enn å kaste.
                  Stive hengsler er vel det som var problemet i går. Vi var tre stykker, en er erfaren Pilot. Ingen av oss skjønte helt hva som skjedde .
                  Last edited by ArneH; 21-08-11, 08:39.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Det gikk ihvertfall bedre i dag. Nå gikk det an å fly flyet, bare jeg passet på å ha CG riktig. Det var faktisk ganske artig, men jeg må huske på å fly minst tre feil høyt. Så nå er det bare mine egne feil å skylde på, når det går galt. Og ikke flyet. Jeg fløy litt for lavt, og det var tydelig at batteriet ikke satt godt nok. Plutselig gikk det rett på nesen, uten at jeg rakk å reagere. Fikk noen små sprekker, og typisk bokser-nese. Elapor er et utrolig materiale. Limte sprekkene, og dyppet nesen i varmt vann. Elaporen poppet på plass, og nesen ser ut som ny igjen. Da blir det mer flyging i morgen kveld. I god høyde, og batteriet festet godt på plass.
                    Vennlig Hilsen
                    Arne Husby

                    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                    Comment


                    • #11
                      Ja jeg tror nok det at uansett hvilken modell du kjøper av billigere type så vil det være noe som må justeres eller utbedres. Alle som skal starte modellfly er nødt å ta kontakt med en klubb og klubbene er nødt å hjelpe dem. Dette tror jeg er det viktigste av alt når det gjelder oppstartsfasen. Det er ikke så nøye hvilken modell man velger bare man får den hjelpen man trenger.
                      Jon-Brage Hoel Andorsen
                      -------------------------------------------------------------------------
                      Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                      Alt flyr bare du har nok motor!

                      Comment


                      • #12
                        jeg har også annbefalt dette flyet, flyet er knall bra, men i hengslingene er det for mye kjøtt, jeg har også skrevet om dette i andre tråder, jeg tok en kule penn og førte gently over hengslelinjen til det blei passe mykt (svært lite press) flyet flyr så passe bra att en er hjelpen med bare side ror og høyde... da skal det sies att en 14åring med ingen erfaring tok over spakene selv etter att jeg såg over det, så fløy han tur nr to selv, take off og alt, men det glider så forbaska godt, så jeg måtte lande til han flere ganger

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har hatt nytte og glede av FLYSTUA OSLO OG OMEGN MODELLFLYGRUPPE Uformell samling for modellentusiaster som møtes på Bogstad i sommerhalvåret.
                          Mye hyggelige folk,og jeg har fått mye tips og hjelp med både trimming, maiden og trainer-kabel.
                          Nesten hver gang jeg er på Bogstad, treffer jeg noen av folka. Og der treffer man også folk med mye og lang erfaring, med god tid til en prat og evt. en kaffe. Anbefales. Ta en titt på nettstedet som er under oppgradering: Flystua
                          Vennlig Hilsen
                          Arne Husby

                          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ArneH View Post
                            .
                            .
                            Men det at det ikke har hjul, som du skrev. Jeg har ett hjul fra en Windrider. Det er skikkelig fristende å montere det. Mange seilfly har jo ett hjul. Hva med å montere det rett under CG? Jeg liker mye bedre å ta bakkestart enn å kaste.
                            .
                            Bakkestart er absolutt best for nybegynnere. Håndstart, da skal du ha en del motorkraft og helst et fly med lav vinge belastning (slowflyer, lett i forhold til vingeareal). Når du får litt erfaring så går håndstart greit, kjekt når man ikke har noen skikkelig flystripe i nerheten.

                            Hjul montere litt foran CG. Pass på vekt og få fordelt kreftene mest mulig. De fleste RTF'er har elendig understell så det må som oftest repareres etter første landing. Slik sett så kan faktisk vere en fordel at det ikke er montert noe på Cloud'en fra fabrikken.

                            Et alternativ er å lage en liten vogn som står igjen på bakken når flyet letter. Da slipper du å reparere understell ... bare vogna av og til ...

                            Odd H.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by ArneH View Post
                              Jeg har ett hjul fra en Windrider. Det er skikkelig fristende å montere det. Mange seilfly har jo ett hjul.
                              Full size seilfly som slepes må holdes/støttes med vingene vannrett under take off av et par personer som løper ved siden av. Må suppleres med støtte-bøyler på vingetippene, tror jeg.

                              Det er vanskelig nok å ta av fra bakken på Bogstad med vanlig hjulunderstell; gresset er som regel alt for høyt.
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X