Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ta steget inn i hobbyen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ta steget inn i hobbyen

    Modellflyging er en kjempehobby som mange vet, men det dreier seg ikke kun om å fly. Mye av tiden går med på vedlikehold, reparasjoner eller lignende ting.

    Det er lurt med ett budsjett om man skal starte, men det burde være realistisk.
    Det er ikke bare å kjøpe ett fly og en radio, man må også tenke på eventuelle reservedeler, propeller, kaputte servoer, OSV.
    Det jeg anbefaler er å satse først og fremst på en god radio som man kan programmere og helst ha ettpar kanaler på også.
    Nr. 2 er jo fly, og da er det lurt å finne ett stabilt og greit å reparere. Det er ikke utseende som er viktigst når man skaffer fly nr. 1.
    Jeg anbefaler på det sterkeste å komme i kontakt med likesinnede som har erfaring eller ta kontakt med en klubb som gjerne har ett trainer-fly.

    Jeg anbefaler også simulator både fordi man unngår mye krasj og får erfaring med å bruke stikkene, men også i henhold til å kjøpe fly. Du får også erfaring med forskjellige flytyper: Seilfly, høyvinget, lavvinget, 3D, jet og helikopter. Da anbefaler jeg Realflight G5.

    Det er også lurt å sette endel av budsjettet til verktøy, lim, fieldbox og nødvendig utstyr.




    Jeg lærte å fly med en AT-40 høyvinget balsatrainer med en ASP 52 fuelmotor og den har jeg lært veldig mye av.
    Den kan virke litt stor som begynnerfly, men det er en fordel med stort vingespenn. Den er kjempegod å fly i litt vind eller veldig mye vind.
    Den er god å lære seg å lande med, lav landingshastighet og har nesehjul så du slipper å knekke det av i lyngen om du skulle treffe litt for tidlig.
    Håper dette kan være til hjelp.

    Lykke til med å ta steget inn i hobbyen!
    Attached Files
    Sjekker hangaren... skal telle fly.

  • #2
    Super tråd!

    Som du sier så bør man kontakte en klubb før man hiver seg ut og begynner å handle. Det første jeg gjorde innen denne hobbyen var å kontakte nærmeste klubb. Det har gjort at min nybegynnertid har vært helt fantastiskt morsom, og lærefull. Uten den hjelpen jeg har fått så hadde jeg ikke flydd idag. Jeg startet med et par trainere og gikk deretter over til en indoormodell som tålte mye juling. Det er det beste valget jeg noen gang har tatt når det gjelder innkjøp. Lærekurven ble plutselig brattere enn siste innspurt til mount everest. Jeg vil anbefale alle som skal ha et nummer to fly å kjøpe en 3D modell i EPP. Det er mye stikketrening å hente på slike modeller.

    En ting er viktig å få med seg, og det er at uansett hvilket fly man kjøper som førstemodell så må man få hjelp av noen som kan dette.
    Jon-Brage Hoel Andorsen
    -------------------------------------------------------------------------
    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

    Alt flyr bare du har nok motor!

    Comment


    • #3
      Jeg begynnte i Klubb med Balsatrainer på 180cm vingespenn uten trainerkabel men med instruktør bak. Dette flyet overlevde i ca. 2 år Så hadde veldig mye glede av det. Deretter ble det en lavvinget balsa sportsmodell jeg fortsatt har men som ikke blir brukt noe særlig lenger. Angrer ikke et sekund på at jeg begynnte med balsatrainer i Klubb!
      Kristoffer Rosmo
      Vingtor RC Klubb
      Great Planes Super Sportster 40
      SebArt Wind S110
      Clik 2.0

      Comment


      • #4
        Fint innlegg! Jeg er nybegynner og tok mitt første fly opp i vår. Jeg har nok gjort det i det man kan kalle feil rekkefølge. Har trent i vinter på simulator, da bare fms. Første fly var et cessna fra throttlestore, hatt noe krasj men det har vært under landing og pga litt dårlig kvalitet på understell av flyet. Jeg elsket hobbyen og tok derfor steget og kjøpte nytt fly og bedre radio, la 6000,- i det og angrer ikke et sekund. Har nå holdt på siden april/mai og er på fly nr 3 som er angel 50e fra sebart.

        Skulle ønske jeg hadde vært i kontakt med noen mer erfarne da jeg startet. Da hadde helt sikkert første tiden vært mye enklere og jeg hadde nok sluppet de problemene jeg har nå med for liten ESC for oppsettet på 2 av flyene.

        Til dere som lurer på å ta steget inn i hobbyen, oppsøk et miljø og prøv. Jeg er nå snart 31 og angrer veldig på at jeg ikke gjorde dette for lenge siden.

        Espen Kristensen

        Comment


        • #5
          Jeg er nå snart 31 og angrer veldig på at jeg ikke gjorde dette for lenge siden.
          'Forget regret, or life is yours to miss.'

          Jeg er 36 og er sjeleglad for at jeg begynte med dette for et år siden!

          Egentlig startet jeg for lenge siden - jeg tror jeg har hatt fire-fem-seks-sju ulike småfly, gjerne kjøpt i en lekebutikk eller på Obs! eller fra en sjokkselger på El-kjøp.

          Det som virkelig sparket meg bak var da jeg kjøpte et E-sky helikopter for fire-fem år siden. Heliet var dårlig, men simulatoren som fulgte med fikk kjørt seg.

          Deretter ble det enda et par fly, et par småhelier til,,,

          Det lærte meg nok mer om å fly enn jeg trodde, for da jeg tok skrittet og kjøpte skikkelig utstyr i mars (2011) fløy jeg bedre enn jeg fryktet.

          At en av mine arbeidskolleger viste seg å ha RC-erfaring i bøtter og spann var den siste boosten jeg trengte. Han har lært meg enormt mye om både flyging og det tekniske. Jeg er også medlem i RC-klubb.

          Jeg flyr nå både fly og heli - jeg er deffinitivt ikke veldig flink - men deffinitivt mye flinkere enn for seks måneder siden

          Viktigst av alt: jeg har det veldig moro!
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Jeg begynte med linestyring, friflukt og 1 kanals glidere som guttunge. Så etter at barna har blitt store, og Far har tid. Har jeg som sikkert mange andre tatt opp hobbyen igjen. Læringskurven har vært bratt, og det har vært en del frustrasjoner, med krasj og omvendt polarisering (hvit røyk fra nyinnkjøpt utstyr) osv. Men en ting er sikkert: Det har aldri vært et kjedelig øyeblikk, og jeg har erfart/lært mye å disse to årene. Og ikke minst har jeg truffet usedvanlig mange hyggelige folk. Men bare menn, av en eller annen grunn. Hadde vært hyggelig med noen damer i hobbyen også.
            Det har aldri vært enklere å prøve seg på hobbyen enn det er i dag og det kreves ikke all verdens kroner for å komme i gang. Men ett godt råd: Lytt til de erfarne gutta, og ta noe med en klype salt også.
            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Jeg starta som 11åring me et billig 4kanals helikopter og blei totalt hekta! ALT a sparepengær jeg hadde som mindre blei fly, og rommet blei bare fullære og fullære. Og var det dårlig vær så gikk simulatoren varm!! Nå seks år etter sitter jeg her da, me gutterommet stappa fult og jeg har begynt å fylle opp kjellærstua me fly au! Og når jeg ikke jobbær eller går på skole stikker jeg og flyr seilfly (fullsize). Modellflya er me te tier og har jeg en ledig stund ere noe som får lufta seg!! Så jeg kan vei si jeg er temmlig hekta på ting som flyr :P Skulle jeg bynt på nytt, så skulle jeg spørt noen me erfaring først, før jeg handla utstyr. For å få hjælp og gode råd. Og te alle de som vurderer å byne, velkommen ske dere værra te verdens morsomaste hobby!!

              Comment


              • #8
                Hmm, høres ut som jeg må komme i kontakt med en klubb i østfold så fort jeg har fått skaffet meg et fly!
                Jeg har prøvd meg litt på simulator nå, stikke jeg bruker er fra e-sky sim er realflight G4,5
                Er dette realistisk? har satt på vanskeligste fly måte.
                men jeg synes faktisk det ikke er vanskelig? hører jo at helikopter skal være vanskelig å fly men i simulator er dette ikke noe problem, eneste er vist jeg ikke ser hvem vei det går.
                og det er ingen av helikopteren som har like mye kraft som de jeg ser på youtube, men men.

                det er nå fly jeg kommer til å drive med, g4,5 kan hjelpe meg litt med styring når jeg flyr imot meg selv, her hender det jeg styrer i motsatt rettning av det jeg selv vil.

                uansett gleder jeg meg til å begynne med en ny hobby, ikke bare å fly, men også å prøve nye deler og ting med flya.
                synd jeg ikke fant ut dette i april istede for september.

                Comment


                • #9
                  Noolesd, vintærn er ei konge ti å lære å fly på Flya er somregel bare å pella opp a snøn (om den er løs), børste det reint og fly videre

                  Comment


                  • #10
                    Å bruke mye tid på simluator er vel verd pengene du sparer på krasj, for ikke å snakke om muligheten for å skade noe eller noen. Jeg fløy vel 100 timer i simulator, og i den siste tiden før jeg tok opp mitt første fly så valgte jeg bare ukjente modeller og trente på å trimme dem, bli kjent med dem og lande dem. Det er erfaring gull verdt når du står der og har et virkelig fly i luften og kjenner adrenalinet komme. Spenningen er det vil digger og som gjør at vi elsker hobbyen, men du skal ikke undervurdere hvordan du reagerer når det først er et virkelig fly i luften. Pulsen stiger og plutselig reagerer man ikke helt som man pleier, men himmel så deilig det er å gjøre sin første landing!
                    En god start på hobbyen er å kose seg med forberedelsene og lytte til erfarne folk; enten det er i dirverse nett-forum eller i den lokale klubben.
                    ------------
                    Jørgen H. - 1185 Oslo

                    UMX Sbach 342, Multiplex Fun Cub, Clouds Fly EPO
                    Blade 450X, Blade mCPx, Blade 120sr, E-sky Belt CPv2

                    Spectrum DX8 - Sim: Aero Fly Professional Deluxe (Mac)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by noolesd View Post
                      Hmm, høres ut som jeg må komme i kontakt med en klubb i østfold så fort jeg har fått skaffet meg et fly!
                      Jeg har prøvd meg litt på simulator nå, stikke jeg bruker er fra e-sky sim er realflight G4,5
                      Er dette realistisk? har satt på vanskeligste fly måte.
                      men jeg synes faktisk det ikke er vanskelig? hører jo at helikopter skal være vanskelig å fly men i simulator er dette ikke noe problem, eneste er vist jeg ikke ser hvem vei det går.
                      og det er ingen av helikopteren som har like mye kraft som de jeg ser på youtube, men men.

                      det er nå fly jeg kommer til å drive med, g4,5 kan hjelpe meg litt med styring når jeg flyr imot meg selv, her hender det jeg styrer i motsatt rettning av det jeg selv vil.

                      uansett gleder jeg meg til å begynne med en ny hobby, ikke bare å fly, men også å prøve nye deler og ting med flya.
                      synd jeg ikke fant ut dette i april istede for september.
                      Det kan være lurt å komme i kontakt med en klubb, eller erfarne før man kjøper fly. Da kan man få hjelp og veiledning til å velge fly og radio.
                      Første fly er nok et bomkjøp for mange.
                      Sjekker hangaren... skal telle fly.

                      Comment


                      • #12
                        Eller man kan gjøre det enkelt: Kjøpe seg en ultra mikro Champ fra Smallsize. ca 800,- kr, med sender. Den kan alle fly. Prøve den noen runder, for å finne ut om denne hobbyen virkelig er noe for deg. Hvis du kan fly sammen med noen som har gjort det før, er mye gjort.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ArneH View Post
                          Eller man kan gjøre det enkelt: Kjøpe seg en ultra mikro Champ fra Smallsize. ca 800,- kr, med sender. Den kan alle fly. Prøve den noen runder, for å finne ut om denne hobbyen virkelig er noe for deg. Hvis du kan fly sammen med noen som har gjort det før, er mye gjort.
                          Jo, men man burde først få litt stikketrening eller ha en forståelse for hvordan det fungerer. Det er mange som strander på grunn av krasj og uhell.
                          Sjekker hangaren... skal telle fly.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by ArneH View Post
                            Eller man kan gjøre det enkelt: Kjøpe seg en ultra mikro Champ fra Smallsize. ca 800,- kr, med sender. Den kan alle fly. Prøve den noen runder, for å finne ut om denne hobbyen virkelig er noe for deg. Hvis du kan fly sammen med noen som har gjort det før, er mye gjort.
                            Uenig, ville absolutt skaffet simulator først! Jeg kjøpte sim sammen med min første fly som ikke gikk under 200kr-leketøyskategorien. Ettersom lokal klubb da var stengt for øyeblikket, gikk halvanne til to måneder ned i rent flying på sim Da banen åpnet igjen, ga dette positiv tilbakemelding, da flyet ikke er blitt krasjet en eneste gang (av meg, instruktøren på banen min klarte det en gang, hehe) per dags dato.

                            Var uten tvil et godt valg med sim + RC klubb =)

                            Comment


                            • #15
                              Ja da. Jeg har både Champ og sim. Jeg lastet ned Clearview for en billig penge. Og den har hjulpet mye, spesielt når det er dårlig vær, og man ikke kan fly.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment

                              Working...
                              X