Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ta steget inn i hobbyen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg lærte også å fly i Realflight for noen år siden. Endel sim trening i en mnd, for så å bygge ferdig en trainer med glow motor, som jeg hadde 5-6 turer med helt alene første dagen, uten noen buddy boks / trainer radio. Loopet/rollet, og fløy vel faktisk 8-tall på rygg første dagen uten hjelp. Ingen skader eller krasj..
    Så simulator er tingen spør du meg. En må bare være konsekvent på å prøve ikke å krasje selv om det bare er sim.
    Og gjerne legge på litt vind etterhvert, så en lærer at en ikke rår med alt selv også.

    Første flyet jeg krasjet, var faktisk når jeg sto og hovret et .46 3D fly over stripa, og Havard.J kom i high speed KE rett i flyet mitt hahaha.. Ble litt fliring da kan du si..
    Tragedie at det ikke kom på film, spesielt siden vi 5min før var enige om at det knapt var mulig å krasje mid-air.. (vi var lei av å vente på tur )

    Nå tok jeg opp igjen fly-hobbyen etter et par års opphold, og brukte atter en gang Realflight til å børste støvet av fingrene. Føler absolutt det hjalp nok en gang.
    Ola G Bråten -77
    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
    3DHS Slick 89" Q80-8m
    Jeti DS-16

    Comment


    • #17
      Er vel ingen fasitsvar på dette. Kan ikke se noe feil i å kjøpe en Champ. Er ikke noe feil i å kjøpe sim heller. Rekkefølgen er vel opp til hver og en. Jeg dog kan skjønne lysten på å ha et fly som flyr ute, ikke bare et "dataspill".
      Kristian Westgård
      Nittedal

      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
      — Neil Armstrong

      Comment


      • #18
        Originally posted by OlaGB View Post
        Jeg lærte også å fly i Realflight for noen år siden. Endel sim trening i en mnd, for så å bygge ferdig en trainer med glow motor, som jeg hadde 5-6 turer med helt alene første dagen, uten noen buddy boks / trainer radio. Loopet/rollet, og fløy vel faktisk 8-tall på rygg første dagen uten hjelp..
        .
        .
        Da har du utrolig talent + flaks. Man lærer ikke å bygge + trimme et modelfly med sim. Altså har du fått
        hjelp eller har kunnskaper som en annen nybegynner sansynligvis ikke har.

        Å fly sim hjelper men er flyet utrimmet og feil satt opp så hjelper det ikke hva du måtte ha av sim trening.

        Det som virkelig hjelper er å få hjelp til å sette opp og trimme flyet så fly det etter sim trening.
        Men flyet må også vere egnet for en nybegynner.

        En helt fersk nybegynnere flyr ikke åttetall opp ned på ryggen selv med et trimmet fly uten en eller
        annen form for hjelp.

        Odd H.

        Comment


        • #19
          Tror du undervurderer hvor nyttig stikketreningen på datamaskinen kan være dersom det benyttes riktig.
          Ørjan Pettersen
          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ofly61 View Post
            Da har du utrolig talent + flaks. Man lærer ikke å bygge + trimme et modelfly med sim. Altså har du fått
            hjelp eller har kunnskaper som en annen nybegynner sansynligvis ikke har.

            Å fly sim hjelper men er flyet utrimmet og feil satt opp så hjelper det ikke hva du måtte ha av sim trening.

            Det som virkelig hjelper er å få hjelp til å sette opp og trimme flyet så fly det etter sim trening.
            Men flyet må også vere egnet for en nybegynner.

            En helt fersk nybegynnere flyr ikke åttetall opp ned på ryggen selv med et trimmet fly uten en eller
            annen form for hjelp.

            Odd H.
            Vel, jeg vet hva som er foran og bak på både verktøy og elektronikk, men noe utrolig talent det har jeg ikke.
            Å lese seg frem til CG setting, og generell servo setup på en trainer modell, er ingen tryllekunst akkurat.
            Flyet monterte jeg motor/servoer på selv, og programmerte DX7`n selv. Noen spm til gutta var det nok garantert, men jeg gjorde det selv.
            Erfaring ifra R/C biler da, det hjalp nok på litt.

            Larsern (her på mfn) var med å så på når jeg fløy denne første dagen. Og han kjenner meg så godt at han vet jeg ikke hadde flydd før.
            Det hele var jo en "kompis spøk" på benken ved stripa, der jeg hadde påstått dette sku gå uten buddy boks/kabel, så jeg måtte jo ha med vitne heheh

            Som orjanp sier, ikke undervurder en simulator, brukt riktig. Og jeg mener så godt som alle kan klare det samme som meg, om de er like konsekvente i bruken av simulatoren. (TRENE, ikke bare leke).
            Legge inn litt kast vind, fly mere avanserte modeller osv etterhvert som en føler en begynner å bli flink, er ting som hjelper.
            Et glass å putte penger i hver gang en vraker et fly, var også nokså effektivt
            Ola G Bråten -77
            Sunndal flyklubb avd. Modellfly
            Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
            3DHS Slick 89" Q80-8m
            Jeti DS-16

            Comment


            • #21
              Originally posted by OlaGB View Post
              .
              .
              er like konsekvente i bruken av simulatoren. (TRENE, ikke bare leke).
              .
              .
              Et glass å putte penger i hver gang en vraker et fly, var også nokså effektivt
              Øh for meg og sikkert de fleste andre er dette en hobby(altså lek). Å trene målbevist
              da snakker vi mere om å ha sport / konkuranse som mål ikke bare litt utfordrende kos.

              Odd H.

              Comment


              • #22
                Originally posted by Ofly61 View Post
                Øh for meg og sikkert de fleste andre er dette en hobby(altså lek). Å trene målbevist
                da snakker vi mere om å ha sport / konkuranse som mål ikke bare litt utfordrende kos.

                Odd H.
                Hmm........ litt rar holdning i mine øyne. Klart man skal kose seg med flyginga, men det å trene for å bli bedre er da helt essensiellt i mine øyne. Har flydd i mange år, men bruker fortsatt simulator for å bli bedre. Nå er det torque-roll jeg sliter med, jævlig vanskelig! Liker også veldig godt å fly skala, hva er da bedre enn å fly landingsrunder på sim. for å få flapssettings/retract inn i fingra uten å måtte se på radioen eller å måtte tenke? Tenke er farlig det når du flyr, det må gå automatisk, hehe...
                Terje Pedersen

                Indre Østfold Modellflyklubb

                91399490

                Comment


                • #23
                  Enig med sistnevnte taler. Man trenger ikke ha verdensmesterskapet i øyekroken for å føle at det er moro å bli flinkere - jeg blir gjerne så flink som mulig, jeg - og fordi jeg først og fremst flyr heli er jeg i grunn henvist til sim for å få stikkebevegelsene i fingra uten å knuse kremvisperne mine. Sim er ikke spesielt moro, men gjør det hundre ganger så moro å fly ute.
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Ofly61 View Post
                    Øh for meg og sikkert de fleste andre er dette en hobby(altså lek). Å trene målbevist
                    da snakker vi mere om å ha sport / konkuranse som mål ikke bare litt utfordrende kos.

                    Odd H.

                    Feil,,, trener målbevist hver gang e flyr,på øvelser jeg ikke kan,for og ha det artigere når jeg utøver min hobby.Det tror JEG de fleste gjør..
                    Ronny Andreassen
                    Sunndal/Vinnu
                    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                    3DHs 33" EPP
                    JR 9303 2,4

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by ronnynorge View Post
                      Feil,,, trener målbevist hver gang e flyr,på øvelser jeg ikke kan,for og ha det artigere når jeg utøver min hobby.Det tror JEG de fleste gjør..
                      Samme her,trene på ting som er vanskelig å kanskje umulig i begynnelsen er vannvittig artig!! Men,men...alle er jo ikkje like,gjør jo dette for at det er en sosial å flott hobby,ikkje alle er like "seriøse" så å si...,men kan ha det aldeles topp med flyhobbyen sin. Stå på!!

                      Comment


                      • #26
                        Alle er individuelle. Jeg liker ikke å bare fly rundt, jeg liker å trene program og merke progresjon og finne ut hva som kan gjøres bedre. En kamerat av meg meg var interessert så jeg tok ham med ut på ekebergsletta og lot ham prøve en skjevbygd depron Edge med store ror. Han hadde max en time simulator trening og greide seg helt utrolig bra. Fløy rundt og utførte en meget bra landing.
                        Kristoffer Rosmo
                        Vingtor RC Klubb
                        Great Planes Super Sportster 40
                        SebArt Wind S110
                        Clik 2.0

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Ofly61 View Post
                          Øh for meg og sikkert de fleste andre er dette en hobby(altså lek). Å trene målbevist
                          da snakker vi mere om å ha sport / konkuranse som mål ikke bare litt utfordrende kos.
                          Der nevner du vel to yttrepunkter, Ofly.

                          Når man ser på enkelte av de som bare flyr "høl i lufta" så kan det gå årevis før de klarer/tør å lande selv. Nybegynnere som er med i et aktivt treningsopplegg mestrer lading etter få timers trening.

                          Selv om man ikke tar sikte på å fly konkurranse er det vel nyttig å trene på lande på stripa i første omgang. For å komme dit er et landingsinnlegg viktig og før det igjen må man klare å rette opp av en sving akkurat i den retningen man vil.
                          Last edited by Biplan; 17-01-12, 14:08.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment

                          Working...
                          X