Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tør ikke ta av med 600!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tør ikke ta av med 600!

    Så er den endelig kommet i hus:

    Min nye, skinnende T-rex 600EFL PRO.

    Ettersom jeg har null erfaring med bygging og justering av heli, har jeg fått veldig mye hjelp på veien, og jeg kan vel med hånda på hjertet ikke påstå at jeg har bygget denne selv - men et sted må man starte.

    Nå sitter jeg her og ser på herligheten, etter å ha vært ute og spunnet rotoren opp. Fyttigrisen! Etter å ha flydd 450-size en stund og smått om senn fått taket på hovring i alle retninger, piruetter og enkel flyging føles det som å starte på nytt igjen. Jeg tør ikke bevege collective-stikka en millimeter! Jeg tvilholder på den, har pekefingeren på throttle-hold bryteren, mens jeg forsiktig prøver å se hva som skjer når jeg beveger cyclic.

    Og så skrur jeg av.

    Før jeg spinner opp på nytt. Og gjør akkurat det samme. Igjen.

    Kanskje det er smart å ta det easy de første dagene, men denne 600-maskinen har vanvittige krefter. Og jeg tør ikke ta av.

    I går kveld måtte den se på mens jeg og 450'n kjørte noen langsomme piruetter.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong


  • #2
    Husk at 600 er ti ganger mer stabil enn 450'n.. du kommer til å oppleve den som mye enklere å forholde seg til
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

    Comment


    • #3
      Hehe, den kan nok virke litt skummel ja. Men hvis du allerede har kontroll på 450 og 600'en er litt snilt satt opp med tanke på pitch og collective så er det ingen fare. Når du får 600'en i lufta kommer den til å føles stødig som et fjell i forhold til den lille vepsen.
      Men er du usikker så skader det jo ikke å få noen til å ta den opp en tur først for trimming og justering av utslag.

      Lykke til!
      Terje

      Comment


      • #4
        Grattis!

        Originally posted by kristianwest View Post
        Jeg tør ikke bevege collective-stikka en millimeter! Jeg tvilholder på den, har pekefingeren på throttle-hold bryteren, mens jeg forsiktig prøver å se hva som skjer når jeg beveger cyclic.
        Når du har flybarless, så bør du ikke stå og jukke på cyclic-stikka mens heliet er på bakken. FBL-kontrolleren vet ikke at du står på bakken. Den vil prøve å tippe heliet over når du rører på cyclic. Når den ikke klarer det, så vil den prøve hardere. Til slutt risikerer du at den prøver så hardt at heliet tipper overende.

        Vær kontant når du skal ha opp helikopteret. Du trenger ikke å ta av som en rakett, men pass på at du ikke lar helikopteret stå og hoppe rundt på bakken. Det samme gjelder landing: land og gi litt negativ pitch straks du har fått bakkekontakt.
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          Originally posted by jotto View Post
          Grattis!
          Takk!

          Når du har flybarless, så bør du ikke stå og jukke på cyclic-stikka mens heliet er på bakken. FBL-kontrolleren vet ikke at du står på bakken. Den vil prøve å tippe heliet over når du rører på cyclic. Når den ikke klarer det, så vil den prøve hardere. Til slutt risikerer du at den prøver så hardt at heliet tipper overende.
          Capich.

          Jeg vil for øvrig ikke kalle det jukking - det er mer pirking på stikka for å...tja....å....hmmm......fordi jeg ikke tør å gjøre mer at precent time :S

          Vær kontant når du skal ha opp helikopteret. Du trenger ikke å ta av som en rakett, men pass på at du ikke lar helikopteret stå og hoppe rundt på bakken. Det samme gjelder landing: land og gi litt negativ pitch straks du har fått bakkekontakt.
          Capich igjen.

          Det er sånn jeg gjør det med 450'n. Tar den veldig stødig, greit og kontant opp, men den har jeg jo hatt noen timer med! Jeg vet nøyaktig hvordan den oppfører seg, hvor mye den reagerer på ulike stikkeutslag osv. Med 600'n har jeg selvsagt ingen aning, ettersom jeg aldri har flydd den - og fordi dette ikke akkurat er noe leketøy, og jeg ennå ikke stoler nok på meg selv til å vite om jeg klarer å ta inn evt. uplanlagte bevegelser, blir det til at jeg blir noe j... svett.
          Når det er sagt hadde jeg det på akkurat samme måte med 450'n inntil jeg en dag tenkte "fanken!", gikk ut og smukket den i lufta. Det gikk veldig greit - men det er en mindre maskin, med mindre fare for skader både på maskinen og alt annet om noe skulle gå galt. Har respekt for 600'n!
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Ja, det er bedre å være for forsiktig enn for tøff i starten. Bare vær forsiktig på riktig måte
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jostein View Post
              Husk at 600 er ti ganger mer stabil enn 450'n.. du kommer til å oppleve den som mye enklere å forholde seg til
              Det har jeg hørt rykter om... Men pulsen min er mer ustabil enn noen gang. Er redd for at regnestykket dermed kommer ut med negativt resultat enn så lenge :s

              Det er dog bare noe jeg er redd for. Kanskje jeg tør å ta den opp i kveld.... Huff. Gruer meg allerede! Hehe!
              Kristian Westgård
              Nittedal

              Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


              Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
              — Neil Armstrong

              Comment


              • #8
                Kanskje noen skulle prøvd den før deg? Så er du kanskje noe tryggere når du skal prøve selv
                Honeybee CP 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lacappuchino View Post
                  Kanskje noen skulle prøvd den før deg? Så er du kanskje noe tryggere når du skal prøve selv
                  Han som hjalp meg med å bygge tok den opp, og den fløy veeeldig fint da. Men jeg fløy ikke selv. Jeg burde kanskje få tak i en eller annen rutinert heli-pilot som kunne bistått en time eller to...
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du kan fly en 450, og har fått bekreftet at 600en er satt opp riktig, og kan fly, så er det vel lite å vente på?
                    Ta med et par ekstra skift med undertøy, og hopp i det! Du kommer til å krasje den før eller siden uansett...
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      Som flere har nevnt så er en 600 lettere å fly enn 450 size. Min jomfru tur med "skikkelig" helikopter var faktisk en 600. Brukte først et 4 kanal kontra roterende leke helikopter for å blir vandt med stikke retningen. Så trente jeg masse på PhoenixRC flysimulatoren før jeg tok 600'n opp. Kneskålene vibrerte godt kan du si, men gikk helt fint. Enkel hovring og åttetall er akkurat som på PhoenixRC simulatoren så lenge du klarer å kontrollere nervene. Fortsatt et av mine personlige høydepunkt innen R/C. God følelsen kombinert med lettelse etter vellykket landing er ubeskrivelig.

                      Comment


                      • #12
                        Du tenkte heeeelt riktig når du tok maiden på 450'en.. Gi F!
                        Bare å komme seg opp.
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by bad scientist View Post
                          Du kommer til å krasje den før eller siden uansett...
                          Det er jo det jeg er så #%@& klar over! Den er så blank og fin. Og den har rotor som går noe inn i hampen fort rundt.

                          Den er etter alle solemerker satt opp riktig.

                          Det eneste jeg har vært usikker på er swash mix i radioen - det er vanskelig å vite når jeg ikke har noen referanser fra tidligere erfaring osv. Expo, D/L og kurver får jeg ta litt etter hvert - men jeg har satt expo og dl relativt rolig.

                          Jeg får følge Xilian sin oppfordring om å gi F. Trur eg.
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

                          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                          — Neil Armstrong

                          Comment


                          • #14
                            Men det skal legges til at om jeg hadde fått maskinen i lufta, klart å hovre den og kanskje til og med lekt litt forsiktig med rudderen, og så lande igjen uten noen skade skjedd - da hadde jeg ikke trengt helikopter for å fly! Da hadde kristianwest i egen person tatt av med et smell og flydd hjem med adrenalin og efidrin som drivstoff
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment


                            • #15
                              har du ingen i nærområdet som kan ta den opp første gang for deg?
                              Det er sikkert noen her på forumet som kan stille opp om du er mobil og kan kjøre noen kilometer.



                              Comment

                              Working...
                              X