Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan lage din egen "quadro frame".

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan lage din egen "quadro frame".

    Her er en rask beskrivelse av hvordan du kan lage din egen "proffe" quadrocopter ramme.

    Click image for larger version

Name:	IMGP2745.jpg
Views:	3
Size:	44.8 KB
ID:	629988


    Jeg har tenkt å bruke ramma til en lettvekt quad som er 36 cm fra motor til motor.

    Hele designet ble gjort i Solidworks og etter et noen timer over CNC fresen så er versjon 1 ferdig.
    Materiale som er brukt er: 1.5mm carbon og 10x10x1mm alu firkant profil. (beina vil bli laget i en kombinasjon av carbon og glassfiber)


    Vekten på 10x10x1mm firkant alu profil er ca 10g pr. 10cm så en 19cm "rå" arm vil veie 19g, etter utfresingen av profil hullene så endte vekten på 13,2g.
    Altså en vektreduksjon på 6 g eller 30%.

    Vekten ble på 110g som jeg er fornøyd med siden ramma også har fått en veldig bra stivhet.


    Hvis noen spør om jeg kommer til å lage flere på forespørsel så er svaret nei, det tar dessverre for lang tid.

    Men for de som vil prøve på egenhånd så er det en zipfil med arm DFX tegningene under denne linken (hullene til motorfestene er for en Hacker A20-20L (19mm)):
    NG mini DFX.zip


    Materialer som er brukt:
    • 1 meter med 10 x 10 x 1 mm aluminium firkant profil.
    • 2x 100 x 300 x 1.5 mm karbon plate .
    • 8x M3 x 16mm Button head socket screws (microfasteners.com SBM4016).
    • 8x M3 mutter.
    • 8x M3 skive.
    • 12x M3 x 30mm nylon bolt (kuttes til riktig lenge).
    • 12x M3 Nylon mutter.
    • Et lite stykke 8 - 10 mm pleksiglass til avstands stykke i beina.
    • CNC fres + en del timer arbeide.




    Bilder:

    Første jobben i SW
    Click image for larger version

Name:	Frame_v2_sw.jpg
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	629953



    Litt styrkebergening må til......
    Click image for larger version

Name:	stress_HTS.jpg
Views:	1
Size:	33.6 KB
ID:	629954


    Til slutt litt dolling og rendring for å få det estetisk riktig før man begynner for alvor
    Click image for larger version

Name:	frame_v1.JPG
Views:	1
Size:	42.5 KB
ID:	629952



    Ferdig kappede firkantprofiler med hull
    Click image for larger version

Name:	IMGP2636.jpg
Views:	1
Size:	57.7 KB
ID:	629951



    Frest ut overflødig materiale
    Click image for larger version

Name:	IMGP2644.jpg
Views:	1
Size:	66.3 KB
ID:	629949

    Click image for larger version

Name:	IMGP2639.jpg
Views:	1
Size:	59.1 KB
ID:	629950



    Montert i senterstykke
    Click image for larger version

Name:	IMGP2648.jpg
Views:	1
Size:	59.7 KB
ID:	629948


    Noen Detaljer
    Click image for larger version

Name:	IMGP2655.jpg
Views:	1
Size:	82.9 KB
ID:	629946


    Pass på at du lager en bue i enden av profilen slik at
    det blir plass til kabel gjennomføringer

    Click image for larger version

Name:	IMGP2653.jpg
Views:	1
Size:	42.4 KB
ID:	629947



    Bein:
    Click image for larger version

Name:	IMGP2749.jpg
Views:	1
Size:	44.3 KB
ID:	629987
    Click image for larger version

Name:	IMGP2752.jpg
Views:	1
Size:	46.9 KB
ID:	629985
    Click image for larger version

Name:	IMGP2751.jpg
Views:	1
Size:	35.1 KB
ID:	629986
    Click image for larger version

Name:	IMGP2753.jpg
Views:	1
Size:	29.5 KB
ID:	629984


    GFK versjon:

    Click image for larger version

Name:	IMGP2755.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	629982
    Click image for larger version

Name:	IMGP2754.jpg
Views:	1
Size:	30.3 KB
ID:	629983


    Bein i deler:
    Click image for larger version

Name:	IMGP2756.jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	629981




    Ferdig Ramme:

    Click image for larger version

Name:	IMGP2745.jpg
Views:	3
Size:	44.8 KB
ID:	629988
    Last edited by Quadrocopter; 05-09-11, 19:54.

  • #2
    Veldig bra
    Ein smule misunneleg på verktøyet du har tilgang til
    Mvh
    Øyvind Amundsen
    70 mod. fra sunnmøre
    Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

    Comment


    • #3
      Den MÅ du jo sette i produksjon så fort som mulig hehehe.......

      Har selv sittet i kjelleren i det siste og laget en ny ramme av et
      gammelt og lett alu stativ fra en gammel stjernekikkert jeg hadde.
      Kikkerten var kaputt, men stativet sto nå der og skrek etter å få et nytt liv,
      men, ikke like lett med baufil og drill........

      Comment


      • #4
        Der kom du meg i forkjøpet Quadro. Det ble veldig fint, og akkurat maken til den jeg tenkte ut i bilen på vei hjem fra jobb i dag!
        -Bortsett fra at jeg ikke har noe karbon liggende, så mitt senterstykke blir 1,5mm aluminium som jeg har plenty av. Også kommer jeg ikke til å ha sånne ben, pga at jeg skal ha kamera under.
        Tror fresen min kommer til å gå varm i helga.....
        Terje

        Comment


        • #5
          Kva slags fresar brukar de for dette? er det proffe maskiner eller "heimelaga" saker?
          I tilfelle heimelaga - kva kostar noko slikt?
          Mvh
          Øyvind Amundsen
          70 mod. fra sunnmøre
          Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

          Comment


          • #6
            Originally posted by mundsen View Post
            Kva slags fresar brukar de for dette? er det proffe maskiner eller "heimelaga" saker?
            I tilfelle heimelaga - kva kostar noko slikt?
            Jeg regnet fort på det og for meg ble det billigere å handle en "ferdig" maskin fra Kina siden jeg trengte en liten kompakt enhet - du finner mer info om maskinen og pris etc. i denne tråden: (MFN) ModellflyNytt.no

            En ting er prisen på selve maskinen men du må huske at det renner på med andre ting som koster penger - programvare, frese bits osv. så totalprisen blir fort mye høyere enn hva selve maskinen koster...
            Du bør ha maskinen i drift temmelig ofte for å forsvare investeringen ( jeg bruker min i hovedsak til å lage prototype print kort (PCB))

            Men det finnes mange tråder her på MFN som omtaler bygge prosjekter + at det finnes en del "gratis" programvare der ute, kanskje du finner en løsning som ikke koster så alt for mye i blant disse.
            Last edited by Quadrocopter; 25-08-11, 18:33.

            Comment


            • #7
              Originally posted by knupps View Post
              Den MÅ du jo sette i produksjon så fort som mulig hehehe.......

              Har selv sittet i kjelleren i det siste og laget en ny ramme av et
              gammelt og lett alu stativ fra en gammel stjernekikkert jeg hadde.
              Kikkerten var kaputt, men stativet sto nå der og skrek etter å få et nytt liv,
              men, ikke like lett med baufil og drill........
              Helt klart en fordel med en CNC fres - særlig når alle delene skal repeteres minst 4 ganger
              Har laget en del rammer med batteri drill uten stativ og baufil og kjenner problemet ditt, men hvis jeg hadde lagt sammen all tiden som jeg har brukt fra jeg slo på PC'en til delene var ferdig så hadde du sikkert produsert et hav av rammer før jeg hadde fått en ferding......

              Comment


              • #8
                Originally posted by Te-raptor View Post
                Der kom du meg i forkjøpet Quadro. Det ble veldig fint, og akkurat maken til den jeg tenkte ut i bilen på vei hjem fra jobb i dag!
                -Bortsett fra at jeg ikke har noe karbon liggende, så mitt senterstykke blir 1,5mm aluminium som jeg har plenty av. Også kommer jeg ikke til å ha sånne ben, pga at jeg skal ha kamera under.
                Tror fresen min kommer til å gå varm i helga.....
                Start opp en tråd å fyll på med bilder - regner med at du lager armene i 15x15mm så det kan bli interessant å se hvordan dette blir.
                Har noen planer for en 60 cm 15x15mm arms ramme så alt av info mottas med glede.
                Last edited by Quadrocopter; 25-08-11, 21:21.

                Comment


                • #9
                  Quadrocopter; -Byggetråd skal bli! Dette er helt nytt for meg, så jeg kan nok komme til å trenge noen tips og råd underveis.
                  Armene blir 15x15mm ja. -Og takk for tipset om Maxbo! Der fant jeg alu-ting jeg har lett lenge etter. -Er jammen så fornøyd at jeg tror jeg skal oppkalle denne flygedoningen jeg har begynt på etter deg

                  Mundsen; -Min cncfres er hjemmelaget, mest for å se om jeg kunne klare det. Men har hatt mye moro med den etterpå. Pris er jeg ikke helt sikker på, og jeg kunne nok ikke forsvart den hvis jeg hadde hatt oversikten. Men tror nok at den er verdt det for meg gjennom muligheten den gir til å forfølge egne ideer og innfall....
                  Last edited by Te-raptor; 25-08-11, 21:30.
                  Terje

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Te-raptor View Post
                    ..... -Er jammen så fornøyd at jeg tror jeg skal oppkalle denne flygedoningen jeg har begynt på etter deg
                    ....du er ikke den første

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Te-raptor View Post
                      Byggetråd skal bli! Dette er helt nytt for meg, så jeg kan nok komme til å trenge noen tips og råd underveis.
                      Her er et fra meg, finn en MDF plate som du kan frese inn et "trangt" og dypt spor som passer alu-profilen
                      Så lager du noen enkle trebiter med en skrue igjennom som klemmer profilen ned i sporet.

                      Når du freser ut dette sporet så bør du passe på at start X-Y koordinatene er greie å bruke - da har du et referanse punkt som er kjent og da er det ingen problemer å snu rundt på profilen for å frese alle 4 sidene.

                      Det blir også lettere hvis du skal lage flere armer i etterkant eller endre på eksisterende profiler.

                      Click image for larger version

Name:	IMGP2656.JPG
Views:	1
Size:	112.5 KB
ID:	581729

                      Click image for larger version

Name:	IMGP2657.JPG
Views:	1
Size:	99.7 KB
ID:	581728

                      Comment


                      • #12
                        Har testa ein fresebor (tilsvarande denne Fresebor HSS - Biltema ) på boremaskin med stativ, og det fungerte ganske bra på 1,5 mm glassfiber - tek grovutskjeringa med den og finpussar med dremmel etterpå.
                        Klarar ikkje noko avanserte modellar, men senterplater skal eg få til.
                        Er det vanskeligare å frese karbonplate? Ventar på ei 1,5 mm som eg skal bruke på kvadd v2
                        Har tenkt å prøve meg på 30cm armar på den (har alu armar som eg trur vil tåle ein del) - er berre å kutte dei seinare om det ikkje funkar.

                        Kva motorar brukar de?

                        Lykke til med alle prosjekt
                        Mvh
                        Øyvind Amundsen
                        70 mod. fra sunnmøre
                        Mi nettside: multiprop.no (vil prøve å samle prosjekta mine her)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by mundsen View Post
                          ...Er det vanskeligare å frese karbonplate? Ventar på ei 1,5 mm som eg skal bruke på kvadd v2
                          Nei det er ikke vanskelig, men karbon lager et støv som man definitivt ikke bør puste inn
                          Sørg for ordentlig utlufting, "støvmaske" og en støvsuger med skikkelig filter.

                          Karbon er ekstremt hardt å spiser opp bits - vanlige bits sløves veldig fort og gir stygge kutt kanter.
                          Til Karbon eller glassfiber har jeg veldig bra erfaring med flat mill's som har diamant tenner (som f.eks denne: Sorotec - Tools) eller hakket kvassere: Sorotec - Werkzeuge , disse har en levetid som er 4-5 ganger lenger en standard eller coted flat mill's og koster ikke skjorta.
                          Hvis du bruker en håndfres så pass på at du bruker bits som er større enn 2.5mm i Ø ellers så knekker de lett.
                          Last edited by Quadrocopter; 26-08-11, 11:13.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Quadrocopter View Post
                            Helt klart en fordel med en CNC fres - særlig når alle delene skal repeteres minst 4 ganger
                            Har laget en del rammer med batteri drill uten stativ og baufil og kjenner problemet ditt, men hvis jeg hadde lagt sammen all tiden som jeg har brukt fra jeg slo på PC'en til delene var ferdig så hadde du sikkert produsert et hav av rammer før jeg hadde fått en ferding......
                            Click image for larger version

Name:	DIY Gaui 330xs 005.jpg
Views:	2
Size:	108.4 KB
ID:	581735

                            Siste hjemmelagede med baufil og drill.

                            Får ikke flydd den idag da det blåser stikker og strå, men har litt tro på denne.
                            Last edited by knupps; 26-08-11, 12:45.

                            Comment


                            • #15
                              Hva er størrelsen på senterplata di Q? Jeg vurderer å bestille disse 300x100 platene fra HK, men lurer på om ikke 10 cm er litt lite i bredden? Da vil senterplata mi bli 10x10 cm maks da.

                              Comment

                              Working...
                              X