Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spinnernuttrøbbel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spinnernuttrøbbel

    Sliter så sinnsykt med å finne rett spinner til den stakkars gx-40 motorn min. (Skal være samme som asp og sc)
    Etter utallige spinner nut og spinner kjøp er det ingen som passer.

    Har denne Spinner Aluminium 57mm - 2.25ins
    som jeg ønskerå bruke på flyet. 57mm

    MotorAkslingen er tykkelse 6mm, ergo skal jeg da bruke M6 ?
    Tykkelsen på umbrakoskruen som følger med spinner er 4mm.

    Denne er prøvd : Spinner nut 1/4 - M4 4480801
    Denne er prøvd: http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=14365
    Har også prøvd en m6-m3 nut, men denne var for liten for akslingen.
    Sitter nå å skal bestille en m4-m6 nut, men spør her før jeg kjøper.

    Kan noen fortelle meg hvilken spinner nut jeg skal kjøpe?
    Last edited by Calmato; 28-08-11, 08:00.

  • #2
    Hva er det som ikke passer? Omtrent alle spinnere må tilpasses propellen med enten å skjære eller dremle ut større slotts for propellen og ofte så må man kappe 4mm skruen for å den til å være korrekt lengde. Eller er det at senterhullet i bakplaten er for stor?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      Ok, forklarte meg kanskje litt dårlig, det er spinnernuten som ikke passer motorakslingen! Enten for stor eller for liten. Akslingen er 6mm tykk

      Comment


      • #4
        For meg ser det ut som det er M6 du skal ha. Hvis du har en 6mm (M6) bolt liggende et sted så kan du prøve propellmutteren din på den. Da finner du fort ut om det er M6 gjenger på propellakslingen din. Så er det bare å løpe og kjøpe!
        Stig-Arne Isaksen

        Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
        Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
        Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

        Comment


        • #5
          Mutteren din er mest sannsynlig en 1/4"-28 UNF, blir veldig ofte forvekslet med M6. Gjengene på disse glowmotorene er som regel Imperial og ikke Metric

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jamie View Post
            Mutteren din er mest sannsynlig en 1/4"-28 UNF, blir veldig ofte forvekslet med M6. Gjengene på disse glowmotorene er som regel Imperial og ikke Metric
            Kan stemme det! Har jo prøvd en M6-M3, den passet akkurat ikke! Var akkurat for liten. Takk for tipset, skal
            bestille og teste 1/4"-28

            Comment


            • #7
              Hva betyr egentlig 28? Kan ikke finne denne sizen noen steder, kan noen linke til en side hvor jeg kan bestille denne?

              Comment


              • #8
                28 angir gjenger pr. tomme (threads per inch - tpi). Metriske gjenger angir gjengestigningen direkte (dvs. hvor langt skruen beveger seg aksialt på en enkelt omdreining), mens tommegjengene opererer med gjenger pr. tomme, eller med andre ord antall omdreininger for å bevege skruen en tomme. 1/4-28 UNF = UNified Fine. Dersom noen bare angir 1/4 er det jo ikke så greit å vite hva det betyr. Forvørig finnes det en drøss med gjengesystemer, men vi kommer formodentlig sjelden borti noe annet enn metrisk eller Unified.
                Knut

                Diverse fly; de fleste med propell...

                Comment


                • #9
                  regner med du skal ha denne Spinner nut 1/4 - M4 - elefun.no - Radiostyrt hobby 1/4" på motoren og M4 på bolten til spinneren.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by tyor View Post
                    regner med du skal ha denne Spinner nut 1/4 - M4 - elefun.no - Radiostyrt hobby 1/4" på motoren og M4 på bolten til spinneren.
                    Den nutten der fulgte vel med spinnern jeg kjøpte, å den passet ikke. For liten!
                    Har lagt denne i ordre http://www.throttlestore.com/fly_til...8.aspx?lang=NO

                    Håper denne ordner det.

                    Comment


                    • #11
                      Kjenner du noen med gjengemåle-verktøy? Kan gi svaret.

                      Ellers så er det (som nevnt) neppe mm-gjenger. De aller fleste glowmotorene har tommer, mens det meste av elektromotorer har mm-gjenger. Så man må ha brotscher for begge deler om man flyr både glow og el
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment


                      • #12
                        Ta frem skyvelæret ditt og sett det til 1/4" og tell antall gjenger, kommer du til 7 så ganger du med 4 og får 28 gjenger per tomme
                        T-Rex 600efl ar7200bx
                        (X) T-Rex 500efl microbeast
                        T-Rex 250efl
                        Blade McPx x2

                        (X) Parkzone Extra 300
                        (R.I.P.)1.5m balsa P51 Mustang os .46
                        Balsa trainer os .30

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by JulianS View Post
                          Ta frem skyvelæret ditt og sett det til 1/4" og tell antall gjenger, kommer du til 7 så ganger du med 4 og får 28 gjenger per tomme
                          Nice! Dæven det er mye fine tips å få her inne !

                          Comment


                          • #14
                            Der kom spinnern på plass! Takk for hjelp!
                            Legger ved noen bilder fra den flotte stripa vår i Kråkstad

                            Har forøvrig også nyinnkjøpt flybil for enkel frakt til og fra stripa, denne hobbyen har tatt helt fullstendig av! Men morro er det

                            Edit: ble noe dårlig kvalitet på bildene når de lastes opp fra mobil.
                            Attached Files
                            Last edited by Calmato; 02-09-11, 19:59.

                            Comment


                            • #15
                              Bra at spinneren kom på plass. Men det flyet må da føle seg forferdelig ensomt bak i den bilen...
                              Knut

                              Diverse fly; de fleste med propell...

                              Comment

                              Working...
                              X