Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips om et greit F3A fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips om et greit F3A fly

    Vet ikke om denne skulle vært under en annen kategori, om det er så kan moderator flytte posten.

    Har fått opp øynene for pattern og liker det kjempe godt. Har et angel 50 som jeg øver med nå, men lysten på større fly er jo der og tanken er å handle mot våren 2012. Da jeg vet det koster så ønsker jeg tidlig å gjøre plass i økonomien.

    Spm mitt er hvilket fly man bør se på og hvorhen sånn ca man kommer med tanke på pris. Har sett på SebArt sin Wind, men det er jo mange flere der ute. Ønsker å holde meg til elektro da jeg flyr mye hjemme og småflyplassen vi bruker her ligger nært boligfelt.

    Espen Kristensen

  • #2
    Hm, jeg kommer ikke til å kjøpe en fullblods F3A-modell til 14k + dyrt oppsett før jeg skal fly FAI-programmene, og det kommer til å ta noen år. Hvis du mente Wind 110 (som er "bare" 174x180 cm og i balsa) og ikke Wind Pro ("full size" og støpt), så er Wind 110 en kjempebra modell. Ellers er jo Extreme Flight Vanquish 2 meter den nye og rimelige modellen "alle" snakker om. Extreme Flight Vanquish F3A 2M Yellow/Blue/Red
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Jeg vil anbefale å vurdere brukt 2-meter modell, da kommer du særdeles enkelt i gang. en annonse på RC-marked med ønskes kjøpt, eller bare denne diskusjonen her kan være nok for å få folk på banen. Det avhendes eller byttes en del modeller hvert år, gjerne nå på slutten av sesongen

      Personlig synes jeg Hel-glass modellene til Lorenz (f3alorenz.de) er fine, og Delro i Tyskland sine sett har topp kvalitet. Addiction fra Delro fløy bl.a. i finalen i VM i F3A (Bernd Beschorner)
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Har nok et stykke igjen før jeg trenger en fullblods men f.eks Wind 110 er større og lettere å se. Har sett på en slik, og tenkt å se på motor fra hacker. Har en 6ch futaba radio fra før men ser på en 10ch.

        Den Addiction var flott.

        Espen Kristensen

        Comment


        • #5
          Litt enig med både Anders og Jon om modellvalg. Kommer du over en brukt 2x2m for elektro ville jeg kjøpt det. Alternativ 2: en Sebart Wind110 og en haug med batterier så du får fløyet nok.

          Jeg vet ikke hvor mange modeller du har bygd før, men å gyve løs på en 2x2m elektro F3A blir fort dyrt og tungt hvis man ikke kan triksene med å bygge lett.


          Henning

          Comment


          • #6
            Wind 110 er en nydelig maskin! Perfekt motor er Kontronik Kora 40-23 og 8S oppsett, slik en av gutta i klubben vår har.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              Glem Addiction fra Delro. Den er alt for vanskelig å fly Sport 07 og Nordic med. Tro meg. Jeg har bygget og flyr den modellen. Den er optimalisert for finaleprogrammet i FAI F3A og egner seg best til snap roller og rolling loops.


              Henning

              Comment


              • #8
                Originally posted by Balsahøvel View Post
                Jeg vet ikke hvor mange modeller du har bygd før, men å gyve løs på en 2x2m elektro F3A blir fort dyrt og tungt hvis man ikke kan triksene med å bygge lett.
                Henning
                Har bare bygget 1 modell fra grunnen av, den ble bra men jeg er nok ikke like erfaren som mange andre. Hører derfor på dere som har peiling og brukt modell eller wind 110 er sikkert det jeg havner på.

                Nevnte i en annen post hvor jeg slet med varme på esc og batteri. Dette var på Flightpower batteri. De koster flesk men jeg ser nå at ledningene for balansering løsner lett (løst med tape trikset) og jeg har oppdaget at 2 batteri tuller veldig og kan stå i 120min før ladderen går i timeout. Hadde noen Arrowind batteri og disse har jeg aldri hatt slike tilfeller på. Har nå kjøpt noen turnigy nano tech batteri til angelen for å se om de kan brukes til trening. Vet ikke hvilke andre merker man kunne gått for, pris for meg er ikke et spm så lenge jeg vet at de virker og jeg slipper å bekymre meg for at noe svikter. Hos meg kommer sikkerhet først, så får det koste det det koster.

                Vet ikke hvilke servoer, motor og esc man burde tenke på? Bør man ha eget batteri for mottaker?

                På angelen har jeg hacker motor, futaba servoer og jeti spin esc.

                Espen Kristensen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Espen Kristensen View Post
                  Har nok et stykke igjen før jeg trenger en fullblods men f.eks Wind 110 er større og lettere å se. Har sett på en slik, og tenkt å se på motor fra hacker. Har en 6ch futaba radio fra før men ser på en 10ch.
                  Er veldig fornøyd med SebArt Wind S110E, den fungerer bra til Nordic og Sport Har til nå brukt 4000 mAh, men skal gå opp til 5000mAh 8s 25C fordi batteriene mine med 4000mAh ble svært dårlige og holder bare til ca. 7min flytid. Vekten med 5000 mAh skal ikke skade noe.
                  Kristoffer Rosmo
                  Vingtor RC Klubb
                  Great Planes Super Sportster 40
                  SebArt Wind S110
                  Clik 2.0

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by patternplanes View Post
                    Er veldig fornøyd med SebArt Wind S110E, den fungerer bra til Nordic og Sport Har til nå brukt 4000 mAh, men skal gå opp til 5000mAh 8s 25C fordi batteriene mine med 4000mAh ble svært dårlige og holder bare til ca. 7min flytid. Vekten med 5000 mAh skal ikke skade noe.
                    Noen spm:

                    - Hvilken produsent på batteriene?
                    - Hvilken motor?
                    - Hvilken ESC?
                    - og til slutt hvilke servoer har du benyttet?

                    Espen Kristensen

                    Comment


                    • #11
                      Fått et tilbud på følgende oppsett: SebArt Wind S 110, Hacker C50-14L Acro 6,7:1, JetiSpin 99, Futaba BLS451 Digital Brushless servo 10,6kg 0,1s. Propell 18x10E. Så er det bare å finne noen ok Batteri.

                      Espen Kristensen

                      Comment


                      • #12
                        Det er nok en glimrende kombinasjon!


                        Henning

                        Comment


                        • #13
                          BLS 451 er kjempebra synes jeg, mye servo for pengene. Ikke at du trenger sånne råskinn _egentlig_, men du har ofte igjen for å bruke litt penger på bra servoer.

                          Jeg kan bare snakke for mitt eget utstyr, jeg er ofte å finne i "keep it simple" kategorien

                          Batterier:
                          Jeg har brukt Turnigy og Zippy batterier (20-30C og 25-35C) i mine 2-metere. De har holdt forbausende bra, også over tid. Min personlige mening er at det er bortkastede penger å bestille Thunder Power, flight Power og Kokam til 4x prisen. Mye bedre å ha mange batterier, og fly ofte.

                          Lader:
                          Det blir MYE lading. Nå har jeg to stk 25A strømforsyninger og to ladere. Det lønner seg nok å bygge en PC-strømforsyning sjøl på 60 amp. og ha 1-2 verstingladere på den. Husk at det er watt-effekten som avgjør hvor mye strøm du kan lade med, da 8-10S er mye spenning. En gammel Schulze 330 (som lader med opp til 7 ampere) klarer bare 3 amp strøm på en 10s pakke. Da tar det ca 2 timer å lade, ettersom strømmen går kraftig ned mot slutten av ladinga.

                          Motor og regulator - Beste råd: kjøp det andre har. Da får du alltid hjelp til oppsett. Jeg flyr med Kontronik og Plettenberg outrunnere selv, det er jeg relativt alene om å gjøre nå for tiden, men det er så enkelt at jeg klarer fint å finne ut av det selv. Dessuten er Jive-regulatoren bombesikker. Men jeg har kommet veldig raskt igang med å kunne spørre andre hva slags innstillinger, propell, strømtrekk osv de har for tilsvarende motor.
                          Jeg bruker BEC'en i Kontronik Jive-regulatoren, og får dermed dobbelstrøm til mottakere ved å plugge inn et lite "puffer-akku" tilleggsbatteri som redder meg i tilfelle motorbatteriet ryker.
                          MVH

                          Jon Gunnar Wold

                          Comment


                          • #14
                            Det er sikkert de som mener jeg tar litt i med servo og motor men jeg ønsker å ha noe som virker. Jeg blir også å fly mye da jeg er heldig å ha flystripe rett utenfor huset. Tenker også veldig på sikkerhet, så jeg vil ha noe jeg vet virker. Blir også å gå for eget batteri for mottaker slik at jeg har mulighet til å lande dersom hovedbatteriet streiker.

                            Har 4stk 6s 4000mah turnigy nano-tech batteri fra hk. Selv om jeg fortoller det å gjør alt på lovligvis ender jeg rimeligere ut en f.eks flightpower som jeg har handlet til nå.

                            Jeg har en imax 4b6 og en tc6 ladder. Ikke noe kjempe laddere men blir å se etter noe med mer kvalitet etterhvert. Har flere pc strømforsyninger liggende som jeg kan bygge så er berget der.

                            Espen Kristensen

                            Comment


                            • #15
                              Kan du bruke 6S på Hacker C50-14L Acro? Er ikke den for 8S?

                              C50-14 L Acro 6,7:1 Competition | Hacker C50 | Motoren


                              Henning

                              Comment

                              Working...
                              X