Announcement

Collapse
No announcement yet.

Henseleit TDR 2011 - monteringstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Henseleit TDR 2011 - monteringstråd

    Henseleit Three Dee Rigid
    Endelig har den kommet. Denne har jeg ventet lenge på.
    Den 29. desember 2010 satte jeg meg på Jan Henseleit sin bestillingsliste. Helikopteret med over 1 år leveringstid var nede i kun 6 mnd. Og etter å ha studert Henseleit websidene (Henseleit Helicopters) hele julen gav jeg etter for presset. Svaret fra Jan Henseleit var at jeg havnet i juni 2011 batchen.

    Click image for larger version

Name:	rigid_deckfoto.png
Views:	2
Size:	114.6 KB
ID:	629968

    Click image for larger version

Name:	tdr_aufkleber_g.jpg
Views:	2
Size:	49.1 KB
ID:	629967

    Jeg satte opp en liste over utstyr som jeg kjøpte litt etter litt fordelt over de seks månedene. Samtidig som jeg leste på Run Ryder og Heli Freak om folks erfaringer med disse. Og det var bare positive ting å lese. Men etter hvert som juni nærmet seg ble det tydelig at det ville dra seg ut litt. Og ikke før 15. august fikk jeg den berømte "mailen fra Jan" som alle vordende TDR eiere går og venter på.

    Og nå på lørdag kom den endelig. Og jeg rakk innom posten på morgenen på vei til Viking Smackdown der jeg hadde en liten titt på greiene sammen med et par heli venner på treffet. Nå er den pakket ut på arbeidsbenken og det er bare å kose seg

    Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_001.JPG
Views:	2
Size:	174.4 KB
ID:	629969

    Håper noen har interesse av å følge med på monteringen av mitt nye og litt uvanlige helikopter....
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

  • #2
    Hva? Ikke ferdig enda? hehe
    Neida, som jeg nevnte til deg på Viking smacken så gleder jeg meg til å følge tråden din.
    Kos deg med bygging.

    PS. litt irritert på deg siden du i tillegg til å ha dette smykket i bilen, stikker av med Whiplashen "min"
    Philip
    www.airheads.no
    Hobby24.no

    Comment


    • #3
      He-he, takk Philip. Det er flott
      Å ja, jeg synes jeg hørte deg banne bak i teltet der he-he
      Blir en egen tråd på den når jeg får den. Noe jeg selfølgelig også gleder meg veldig til
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        Ikke noe helihode "enda.." men det blir artig å følge med på denne! Sånn umiddelbart tenkte jeg "thats it?!" når jeg så delene utover bordet dit, men når jeg var innom siden å leste litt skjønte jeg mer av design filosofien. Sikkert smart.

        Ser veldig clean og ryddig ut! Tøff lyd på de klippene jeg har funnet på Youtube.

        Åssen batterier skal den flys på?
        ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

        Comment


        • #5
          Originally posted by arhennie View Post
          Blir en egen tråd på den når jeg får den. Noe jeg selfølgelig også gleder meg veldig til
          Grattis, Arne! Skal bli spennende å følge byggetråden..
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment


          • #6
            Etter å ha kjøpt og installert Phoenix var dette det første heliet jeg la merke til. Helt annerledes, fantastisk design. (Det andre heliet jeg la merke til var Avant Aurora - det ser også fiiiiint ut).

            Googlet litt og leste meg fort til at heliet var spesielt - både flymessig, designmessig men også prismessig.

            Gratulerer - håper jeg får se deg i aksjon med dette heliet en vakker dag!
            Last edited by kristianwest; 30-08-11, 09:35.
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              Gratulerer med konge heli. Gled deg masse dette er knall maskin. Jeg har lagt meg opp litt deler vist det er noe du skulle trenge kjapt. Men det går kun ca en uke fra tyskland uansett.
              Må vel gratulere deg med en whiplash også (misunelig).

              Vi kan snart ha speedcup her i norge nå vet om ca 2 andre med TDR.
              Skal bli kjekt og føleg tråden din. Kjekkere helikopter og bygge tror jeg nesten ikke finnes
              FAST AND LOW!!!!

              Comment


              • #8
                Jeg er ikke misunnelig i det hele tatt, og jeg kommer IKKE til å svare på denne tråden! For jeg bryr meg nemlig ikke det minste!

                Gratulerer!
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Takk gutta. Artig med såpass respons.

                  Alf; hva skal vi gjøre for å få deg frelst da? Du vet du vil ta dette kjapt ikke sant. Hardcore 3D er jo liksom deg det...

                  Kristian; takk for i kveld forresten. Prøv Synergy N9 også. Den var min favoritt. Dvs inntil TDR'en kom

                  Maizor; da er vi en hel flåte da jo Jeg får legge meg i trening da. Har skjønt på deg at disse går fort. Veldig fort
                  arhennie

                  MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

                  Comment


                  • #10
                    Rotorkopf

                    Da har jeg kommet i gang. Må bare si at denne manualen er noe helt for seg selv. Bra bilder supplert med masse tekst. Eller tekst blir litt feil. Supplert med rene avhandlinger er vel mer riktig å si.

                    Og som mannen skriver i manualen så gjør han alt selv. Utvikling, fabrikkering og pakking, delesalg og support. Han kunne ansatt en bimbo til å ta telefonen sier han, men han tviler på at det ville kommet oss kunder til nytte. Det er lang ventetid på nye kit, men reservedeler prioriteres først. Og som maizor sier her så får du deler på en uke.

                    Ja, manualen stater med rotorhodet...
                    Alle deler som offattes av hvert enkelt kapittel ligger samlet i egne poser.

                    Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_006.JPG
Views:	1
Size:	173.9 KB
ID:	581861

                    Hubben med seesaw og antirotasjons dingsene er ferdig montert. Dette skal ikke demonteres og sjekkes for locktite osv. Jan garanterer at dette er i orden. Jan er en mann jeg stoler på

                    Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_007.JPG
Views:	1
Size:	135.6 KB
ID:	581862

                    Jeg følger boka og monteringen går glatt. Hodet blir en skikkelig kompakt metallenhet. Begynner å skjønne hva som ligger i RIGID begrepet.

                    Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_008.JPG
Views:	1
Size:	159.6 KB
ID:	581863 Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_009.JPG
Views:	1
Size:	137.7 KB
ID:	581864
                    Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_010.JPG
Views:	1
Size:	143.2 KB
ID:	581860
                    Last edited by arhennie; 31-08-11, 00:07.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Main shaft unit

                      Fortsetter med hovedakslingen.

                      Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_011.JPG
Views:	1
Size:	159.9 KB
ID:	581866

                      Det er stort sett og montere hoveddrevet til akslingen og skru kulelinkene i swashen.
                      Alt passer tight og perfekt.

                      Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_012.JPG
Views:	1
Size:	167.0 KB
ID:	581865
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Intermediate shaft unit

                        Fortsetter videre med mellomakslingen.

                        Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_013.JPG
Views:	1
Size:	210.4 KB
ID:	581868

                        Dette er en av de spesielle greiene med TDR'en. Det er en to stegs gearing. Motoren driver mellomakslingen som igjen driver hovedakslingen. Dette gjør at man får en veldig kompakt gear løsning og med mindre belastning på gearene. Halen drives av mellomakslingen, og det er og her enveislageret sitter. En ganske kompakt liten dings...

                        Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_014.JPG
Views:	1
Size:	140.1 KB
ID:	581867
                        arhennie

                        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                        http://hadelandmfk.no/
                        www.henniehobby.no/arne

                        Comment


                        • #13
                          Torque tube

                          Neste er torque tube.

                          Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_015.JPG
Views:	1
Size:	194.6 KB
ID:	581870

                          Enheten med drevet som går inn på mellomakselen kommer ferdig. Det er en tung og kompakt klump i metall. Selve tuben er et hult metallrør som er tettet med messingplugger i begge ender. Pluggene er for å kunne stramme koblingene til tuben mes setskruer uten å deformere tuben.
                          Opplagringene skrus fast på tuben med en klemmeanordning fremfor å lime som jeg er vant til på andre heli.

                          Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_016.JPG
Views:	1
Size:	136.2 KB
ID:	581871 Click image for larger version

Name:	TDR_20110829_017.JPG
Views:	1
Size:	170.3 KB
ID:	581869

                          Det er så langt jeg kom på første kveld.
                          Neste steg blir å montere disse delkomponentene inn i ramma...
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #14
                            Dette ser ut som en morsom byggejobb! Men jeg hadde vært skeptisk til å ikke sjekke at skruene sitter godt nok fast..

                            En annen ting: heliet ser veldig smalt ut. Eller er det bare canopien som får det til å se sånn ut?

                            Takk for veldig artig kveld på Holmen. Knallmoro å bli tatt så godt imot!!
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment


                            • #15
                              Ja, artig å bygge denne. Alt bare smetter på plass og passer helt perfekt i hverandre.
                              Om den er så smal vet jeg ikke. Ramma er ikke noe smalere enn andre 90 heli med plass til batteriene mellom rammesidene. Denne to stegs gearkassa gjør at hoveddrevet får liten diameter og det er ikke mye som stikker utenfor ramma. Da kan jo canopy også gjøres smalere.
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X