Announcement

Collapse
No announcement yet.

De Havilland DH-91 Albatross

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • De Havilland DH-91 Albatross

    Dette blir et langtidsprosjekt type 3 år eller mer, men fly skal det (håper jeg da)

    Prototypen:
    DH-91 Albatross fløy første gang i mai 1937 og var et svar fra De Havilland på en spesifikasjon fra Air Ministry for et transatlantisk postfly. Bygget i tre og var en direkte videreføring av erfaringene fra DH 88 Comet når det gjelder strømlinjeforming. To prototyper ble bygget som postfly etterfulgt av fem fly beregnet på 22 passasjerer. Alle ble ødelagt under WWII.

    Click image for larger version

Name:	FA_16490s.jpg
Views:	1
Size:	105.9 KB
ID:	629970Click image for larger version

Name:	FA_16491s.jpg
Views:	1
Size:	109.0 KB
ID:	629971Click image for larger version

Name:	G-AEVV.jpg
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	629972

    Click image for larger version

Name:	dh91_albatros.gif
Views:	1
Size:	21.1 KB
ID:	629973



    Prosjektet i grove trekk:

    Skala 1:9
    Vingespenn 355 cm
    Lengde 242cm
    Spantebygg, helplanket og glasset
    Vekt rundt 15 kg

    Planen nå er å lage ferdig tegninger i løpet av vinteren og så i løpet av sommeren få laget et shortkit. Håpet er å begynne bygging til høsten 2012 etter at Tiger Moth og Tempest er klare.

    Legger ut litt skjermdumper av programmene jeg skal bruke til dette utover høsten/vinteren Dette blir spennende igrunn, går dette bra er det jo åpnet seg en enorm verden av flymaskiner man kan bygge

  • #2
    Hva er det med Larvik. Tydligvis 4 motorer som gjelder
    Skulle jeg komme så langt en gang bygger jeg en Lockheed Electra 10-E eller en Beechcraft c-45 av de gml med kun 2 motorer. Men første virkelige flishaug håper jeg blir en Q400 med Widerøe merker.
    Skal bli moro å se denne komme i gang også
    Last edited by Sundtair; 31-08-11, 08:50.
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sundtair View Post
      Hva er det med Larvik. Tydligvis 4 motorer som gjelder
      Nå er det vel bare ca 2% av medlemmene i Larvik som flyr med fire motorer, så det er nok ikke dette som utpeker seg hos oss Men det må sies at det er sterkt vanedannende å fly med flere motorer, og så opplever man at 99% av alle mytene om hvor vanskelig det er, hva som skjer dersom... og hva man ikke MÅ gjøre bla bla bla...er feil Ganske morro egentlig

      Comment


      • #4
        Satt og lekte meg med programmet jeg kjøpte i går, utrolig enkelt å bruke

        Først defineres outline fra en treplanskisse
        Click image for larger version

Name:	Proj_albatross_fuse_1.jpg
Views:	1
Size:	60.5 KB
ID:	581875

        Så legger man til kroppspanter, man bestemmer selv hvor mange. Her ligger det også edit muligheter til hvordan spantene skal se ut. Man kan legge ev snitt av kroppen bak og finjustere spantet.
        Click image for larger version

Name:	Proj_albatross_fuse_2.jpg
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	581876

        Så legges det til plassering av vinge og horizontal stab
        Click image for larger version

Name:	Proj_albatross_fuse_3.jpg
Views:	1
Size:	141.3 KB
ID:	581877

        Så kommer det morsomme,trykk på 3D knappen
        Click image for larger version

Name:	Proj_albatross_fuse_4.jpg
Views:	1
Size:	30.0 KB
ID:	581878

        Så legger man til stringere, her settes hvor mange og hvilke spant som skal innvolveres. Her kan man også lage stringere med en definert outline. I cockpit området har jeg laget tre slike som skal lages i plywood
        Click image for larger version

Name:	Proj_albatross_fuse_5.jpg
Views:	1
Size:	176.3 KB
ID:	581879

        Og så kan man se hvordan det hele ser ut i 3D
        Click image for larger version

Name:	Proj_albatross_fuse_6.jpg
Views:	1
Size:	36.0 KB
ID:	581880


        Det finnes masse andre funksjoner i dette programmet også, men det får komme siden. Dette var bare å skrape litt i overflaten

        Programmet heter DevCad 2.0 og finnes her. Koster en 500lapp, og ca det samme for sw for å lage vinger.
        Last edited by Jamie; 31-08-11, 11:01.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Grumpy

          Får vi to scratch bygde 4 motors i Kjose etterhvert??
          Hadde jo vært utrolig morro det da Må jo være den ultimate opplevelsen å kunne ta opp noe man har transformert fra treplanskisse til flygende modell

          Comment


          • #6
            Q-400 ???? Den er jeg med på, hvr stor?
            Originally posted by Sundtair View Post
            Hva er det med Larvik. Tydligvis 4 motorer som gjelder
            Skulle jeg komme så langt en gang bygger jeg en Lockheed Electra 10-E eller en Beechcraft c-45 av de gml med kun 2 motorer. Men første virkelige flishaug håper jeg blir en Q400 med Widerøe merker.
            Skal bli moro å se denne komme i gang også

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jamie View Post
              Må jo være den ultimate opplevelsen å kunne ta opp noe man har transformert fra treplanskisse til flygende modell
              Det kan jeg skrive under på, jeg har jeg gjort flere ganger, og pulsen er relativt høy idet du tar av første gangen.
              Min hjemmeside: http://www.smartweb.no/

              Per Nilsen
              Spikkestad

              Comment


              • #8
                Originally posted by peppern75 View Post
                Det kan jeg skrive under på, jeg har jeg gjort flere ganger, og pulsen er relativt høy idet du tar av første gangen.
                Den mest nervepirrende opplevelsen min hittil var Lancasteren min, tror ikke jeg pustet i de fem minuttene maiden varte. Og den var "bare" bygd fra eksisterende tegninger jeg hadde modifisert litt på Denne blir mye verre

                Comment


                • #9
                  Satte opp en bestilling på allt veden som skal inn i denne fuglen i går og det kommer på ca 3000 NOK bestilt fra SlecUK. Samme firma jeg tidligere fikk all veden til Lancaster prosjektet mitt fra.

                  Blir byggestart på denne når veden er i hus

                  Comment


                  • #10
                    Ser veldig bra ut! Bortsett fra at det er sivilt, da.

                    Det programmet du bruker, har du ikke navngitt ettersom jeg kan se?

                    Trond for eksempel trenger noe slikt for Junkers 290. Tror jeg.
                    Dont expect, inspect.
                    Fun Police everywhere!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kwik View Post
                      Ser veldig bra ut! Bortsett fra at det er sivilt, da.

                      Det programmet du bruker, har du ikke navngitt ettersom jeg kan se?

                      Trond for eksempel trenger noe slikt for Junkers 290. Tror jeg.
                      Er to programmer jeg bruker, Profili 2 og DevFuse 2.

                      Og en liten link til en Albatross med RAF skjema, ble brukt under krigen til transport , så helt sivil var den ikke

                      Comment


                      • #12
                        Takk for det! Skal pushe dette på Trond.

                        Jaha, det var jo mye tøffere i RAF farger. Og så to halefinner, det pynter opp. Blir liksom litt Heinkel over det hele.

                        hehe.
                        Dont expect, inspect.
                        Fun Police everywhere!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kwik View Post
                          Ser veldig bra ut! Bortsett fra at det er sivilt, da.

                          Det programmet du bruker, har du ikke navngitt ettersom jeg kan se?

                          Trond for eksempel trenger noe slikt for Junkers 290. Tror jeg.
                          Jeg tror ikke jeg har kapasitet å sette meg inn i noe slikt. Blir vel gråpapir og blyant
                          Balsa

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Wulf View Post
                            Jeg tror ikke jeg har kapasitet å sette meg inn i noe slikt. Blir vel gråpapir og blyant
                            Funker det og, flyene vi bygger modeller av ble jo tegnet med papir og blyant Hverken Geoffrey eller Hugo hadde CAD tilgjengelig liksom

                            Comment


                            • #15
                              Jaja, det var verdt et forsøk. Ser ganske morsomt ut.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment

                              Working...
                              X