Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av mitt første fly (nybegynner)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by ScooterEngan View Post
    Bor i hamarøy, ligger i Nordland fylke.
    3 timers kjøring unna bodø.
    Hvor på Hamarøy, har masse kjent folk der og bruker å være der av og til.

    Startet selv med Cessna 182 EPO 141 BL 2,4GHz RTF, min hadde noe svakt understell men jeg brydde meg egentlig ikke om det da jeg bare ville ha et som fløy til å starte med. Var for å se om hobbyen var noe for meg og om jeg mestret den.

    En annen hjemme startet med Cessna Skywagon 185 EPO 150 BL RR/RTF som virket bedre men pass på motorfeste.

    Espen Kristensen

    Comment


    • #17
      Bor på en gård 3 km nord for innhavet.
      Vet om en som heter viggo som bor ved skutvik som visst driver med slikt.

      Comment


      • #18
        Les litt før du kjøper noe ihvertfall. Lønner seg å ha noe basiskunnskaper. Slik som hvordan kontrollere flyet. osv. Ja ror og fart kontrolleres med radioen. Radioen sender signaler til en mottager som sitter i flyet. Slik fungerer alle radioer, billige og dyre.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #19
          Her har du en Norsk side som forteller om modellfly for begynnere: NybegynnerGuiden for RC-modellfly
          Den er litt gammeldags, da den er skrevet før elektromotorene kom. Men mye gjelder i dag også. Les litt der, så kan du spørre mer etterpå. Det er ikke noe vits i å kjøpe et fly, og ikke ane hva det dreier seg om. En tre sekunders flytur, som ender i små biter er litt surt.
          Vennlig Hilsen
          Arne Husby

          Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

          Comment


          • #20
            Ja har nå lest i hele dag, tror nok det ender på clouds fly, det jeg er mere usikker på er tilbehør og radio.
            Men noe jeg enda ikke forstår er forskjeller på billige og dyre radioer.
            Hva er 4ch 6ch 8ch osv??
            Er det rekkevidden som er forskjellig på de ulike radione?
            Litt vanskelig å forklare men er det slik at en bedre radio har flere styremuligheter, altså flere stikker på en måte. En stikke som svinger venstre og høyre, en stikke som styrer nesen oppover og nedover, men hva med hastigheten? er det en til "knapp" som regulerer hastigheten på propellen?
            og flappene som du bruker f.eks for å senke hastigheten når du lander, har du enda en stikke for det og?
            Så spørsmåle er om den radion til 290 på throttlestore er noe dritt som ikke har disse funksjonene? eller har alle radioer disse styremulighetene?
            Ble kanskje litt dumt dette men skjønte veldig lite hvordan den radioen fungert og hvilken jeg skulle velge.

            Comment


            • #21
              Oppsøk Viggo du. Er nok enklere å starte der
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #22
                Originally posted by ArneH View Post
                Her har du en Norsk side som forteller om modellfly for begynnere: NybegynnerGuiden for RC-modellfly
                Den er litt gammeldags, da den er skrevet før elektromotorene kom. Men mye gjelder i dag også. Les litt der, så kan du spørre mer etterpå. Det er ikke noe vits i å kjøpe et fly, og ikke ane hva det dreier seg om. En tre sekunders flytur, som ender i små biter er litt surt.
                Var en fin side det ArneH.
                Studer den noen timer du Scooter så har du svar på alt du har spurt om så langt pluss mye mer.
                arhennie

                MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                http://hadelandmfk.no/
                www.henniehobby.no/arne

                Comment


                • #23
                  Originally posted by ScooterEngan View Post
                  Ja har nå lest i hele dag, tror nok det ender på clouds fly, det jeg er mere usikker på er tilbehør og radio.
                  Men noe jeg enda ikke forstår er forskjeller på billige og dyre radioer.
                  Hva er 4ch 6ch 8ch osv??
                  Er det rekkevidden som er forskjellig på de ulike radione?
                  Litt vanskelig å forklare men er det slik at en bedre radio har flere styremuligheter, altså flere stikker på en måte. En stikke som svinger venstre og høyre, en stikke som styrer nesen oppover og nedover, men hva med hastigheten? er det en til "knapp" som regulerer hastigheten på propellen?
                  og flappene som du bruker f.eks for å senke hastigheten når du lander, har du enda en stikke for det og?
                  Så spørsmåle er om den radion til 290 på throttlestore er noe dritt som ikke har disse funksjonene? eller har alle radioer disse styremulighetene?
                  Ble kanskje litt dumt dette men skjønte veldig lite hvordan den radioen fungert og hvilken jeg skulle velge.
                  4, 6 og 8 ch er mengden kanaler du har(ch=channel=kanal). Du bruker forskjellige kanaler til fart/balanseror/høyderor/sideror standard, og vil kanskje ha fler til ting som røyk, retracts etc.
                  Du trenger ikke bekymre deg for rekkevidde. Har flydd mine fly ett godt stykke unna, har aldri hatt problemer med støy eller slakk i mottak av stikke-input (har dog ikke koblet mitt 2.4 system til flyene, og har hørt 35mhz leverer bedre rekkevidde.)
                  På en kontroll har du 2 stikker. Venstre stikke styrer sideror (bruker du som oftest ikke, det jeg bruker det mest til er knifeedge) og gass. Opp/ned er gass og venstre/høyre er sideror. Høyre stikke gir deg balanseror og høyderor. Opp/ned er høyde og venstre/høyre er balanseror.
                  Er RC en hobby du har tenkt til og fortsette med (innenfor fly/heli) kan du like så godt spare 200-lappen og kjøpe et 6 kanals Spektrum system. Spektrum pga. prisreduksjon fra andre som Futaba's FASST, og 6kanals for det at du trenger som oftest ikke mer en det. Har aldri brukt mer en 6 kanaler selv.

                  Når det gjelder fly så ble ialfall det første ''seriøse''(har hatt et isoporfly til +-1000,- før og noe lignende) flyet mitt som jeg fremdeles flyr et Kyosho Calmato 60. Sport. Funker helt perfekt, men jeg hadde derimot brukt en god del timer på simulator før første flytur, hehe (. Da jeg kom i klubben og en mer erfaren skulle ''godkjenne'' at jeg kan fly sa han halvveis i første tur at jeg allerede kunne fly (sier dette pga kanskje ikke det blir det mest idéelle valget, men har hørt fra andre at dette er et bra start-fly). Jeg anbefaler dette på det sterkeste.

                  Comment


                  • #24
                    Tror jeg skal øve meg litt på simulator, MÅ jeg kjøpe denne? Flysimulator radio med USB tilkobling - ThrottleStore.Com
                    Eller kan jeg kjøpe en FMS usb kabel å koble til en vanlig radio som jeg bestiller med flyet?

                    Comment


                    • #25
                      Jeg er ikke så fornøyd med FMS så jeg lastet ned Clearview Flight Sim for 40 dollar. Og kjøpte en slik dummy radio.
                      Clearview ha god kvalitet til den lave prisen. Og det er mange artige modeller som kan lastes ned gratis. Anbefales, da den har flere innstillinger og bedre grafikk enn FMS. Som tross alt er gratis.




                      Mye gøy og trening for 40 USD!
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #26
                        Da har jeg bestemt meg for clouds fly og blir å bestille det ganske snart. Tror jeg kjøper den kjekt å ha pakken med lim og ekstra 1300 mah batteri.
                        Tror jeg går får den 4 kanal radioen visst dere ikke mener at jeg bør gå for 6 kanaler.
                        Hva syns dere? dere kan komme med forslag til hva jeg kan bruke de 2 andre kanalene til.
                        Er det ellers noe ekstra jeg bør ha med? servoer? batteri? propell?

                        Comment


                        • #27
                          Til det flyet trenger du ikke mer enn firekanaleren. Dersom du etterhvert skulle finne ut at dette er noe du ønsker å drive mer med, så ville jeg spart opp til å kjøpe en skikkelig radio fra en av de store produsentene (JR, Spectrum eller Futaba). Så jeg synes at det vil være bortkastet å bruke penger på sekskanaleren.

                          Flere batterier er greit å ha.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by orjanp View Post
                            Til det flyet trenger du ikke mer enn firekanaleren. Dersom du etterhvert skulle finne ut at dette er noe du ønsker å drive mer med, så ville jeg spart opp til å kjøpe en skikkelig radio fra en av de store produsentene (JR, Spectrum eller Futaba). Så jeg synes at det vil være bortkastet å bruke penger på sekskanaleren.

                            Flere batterier er greit å ha.
                            Er helt enig. Var slik jeg gjorde det, nå angrer jeg bare på at jeg ikke gikk rett for en 10 kanaler futaba i stedet for den 6 kanaleren når man først var i gang. Batteri er kjekt, og i hvertfall 4 da det er forferdelig kjedelig å sitte å vente på ladding.

                            Espen Kristensen

                            Comment


                            • #29
                              Hvilke batteri er som kan brukes på flyet? kommer det med lader på vært enkelt batteri?

                              Comment


                              • #30
                                Den kommer med en stk. lader som passer til det batteriet som følger med flyet. Kjøper du flere batterier, sørg for at du får samme type som følger med flyet. Hvis ikke må bytte plugger. Det satt en såkalt Tamaya plugg i det flyet jeg kjøpte. Det går også an å lage/kjøpe overganger. Da må du altså ha batterier med Tamaya plugg. Eller overgang til de batteriene du kjøper. Sjekk dette med T.S.

                                Det batteriet som fulgte med Cloudsen jeg kjøpte, var helt uten merking. Men det er et såkalt 1800Mah LIPO med Tamaya plugg, som passet fly og lader.
                                Last edited by ArneH; 06-09-11, 14:18.
                                Vennlig Hilsen
                                Arne Husby

                                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                                Comment

                                Working...
                                X