Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av mitt første fly (nybegynner)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av mitt første fly (nybegynner)

    Er helt totalt nybegynner!
    Har et jorde på ca 65 mål som jeg kan fly på og jeg har tenkt meg et på på under 2000 kroner.
    Har prøvd å lest litt på forumet men skjønner veldig lite av det som står, blir for avansert for meg, men etter som jeg fårstår så er clouds fly et bra nybegynner fly og det var heller ikke så dyrt.
    Så har litt spørsmål angående clouds fly.
    -Hvor fort går flyet? har lyst at det skal gå fort
    -Ser at de selger flyet på throttlestore.com og når man skal kjøpe det står det valg av radio, er det fjernkontrollen som man styrer med? så visst du ikke velger radio, får du ikke med noe fjernkontroll får å styre flyet med?
    -Hva er rekkevidden på fjernkontrollen? er litt kult å fly veldig høyt og langt vekke
    -Kanskje litt dumt spørsmål men kan flyet kjør rett opp?
    -Kan den ta loops og spins osv??
    -Kan jeg i fremtiden mekke på den, f.eks kjøpe ny og bedre motor og batteri?

    Takker på forhånd

  • #2
    Clouds fly er et bra valg som første fly.
    - Har sett på nettet at det er målt til 129km/t(tror jeg), men kan flyes omtrent i gå fart om man ønsker det. For fart er ikke det du ønsker deg på de første flightene.
    - Ja radioen, eller kontrollen er det du styrer flyet med, så det må du kjøpe med. Eller eventuelt kjøpe en annen utenom.
    - Det kommer litt an på radion, men vill tro ca. 1km. langer trenger du egentlig ikke da flyet blir veldig lite, og vanskelig å se retningen på flyet.
    -Nei, ikke helt rett opp, men kan klatre ganske bratt opp.
    -Ja, du kan ta loops og roll med dette flyet.
    - Ja, det er mulig og oppgradere både motor og batteri. anbefaler og kjøpe med vertfall et ekstra betteri.

    Anbefaler også at du kjøper deg en simulator da dette er veldig fin stikke trening.
    Lykke til!
    Henrik Lauvli
    Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
    TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
    MIkroflyger

    Comment


    • #3
      Det aller beste hvis du vil starte med den fantastiske hobbyen vår er å finne nærmeste modellflyklubb eller kanskje du har en i nabolaget som kan fly skole med deg. Dessverre er det slik at det trenges litt trening før man mestrer alle faktorene med å fly modellfly!

      Hvis du bare kjøper fly og tar av går det som oftes dårlig og blir en kostbar sak...

      Nesten alle klubbene har Trainer fly som de flyr skole med. Dette er fly som flyr godt, er lette å lande og opfører seg slik at det er rom for feil uten at det går i bakken !!

      Simulator er en genial ting for stikketrening og lar deg trene på alle slags momenter uten at det koster noe

      Ønsker deg lykke til med verdens beste hobby
      Ronny Øksnes

      Seagull DECATHLON
      Seagull Edge 540
      Hangar-9 P-40

      På byggebordet: Top Flite P-47 Giant Scale... Ferdig om leeenge

      Futaba 8FG

      Comment


      • #4
        Kort oppsummert: kjøp deg en god trainer, gjerne en som må bygges monteres litt på, en RTF, da gjør du deg kjent med deler og funksjoner.
        Kjøp deg en god simulator, bli kjent med stikkene på sendern og hvordan flyet oppfører seg.

        Som sagt tidligere, ta med flyet til den lokale klubben og få en instruktør til å ta det opp i lufta de første gangene. Jeg tror nok dette reddet meg fra total krasj og motivasjonsnedtur.

        Når en har sitt første fly i lufta for første gang, kjenner du at hjerte hopper og du holder på å drite på deg av lykkerus, ( var vertfall slik for meg) Men, Ikke tro at du kan fly modellfly selv om du takler all slags akrobatikk på simulator i starten. Dette er VELDIG forskjellige ting.

        Lykke til

        Comment


        • #5
          Takker for svar, hvor får man tak i en slik simulator?

          Comment


          • #6
            sim får du i de fleste hobby butikker.. throtlestore. elefun rcpro osv
            syntes det er like gøy å se på som det er å fly
            carl goldberg ultimate
            DJI S900
            piper pawnie el kjærre


            Futaba 14SG
            diverse epp tjafs
            Per-Egil Furuseth

            Comment


            • #7
              Har det på flere nettsteder, søk feks etter realflight g5.5. Har denne selv, koster riktignok 1700 kr, sinnsyk grafikk og naturtro sim!

              Så har du noe som heter FMS,software gratis , men du trenger ei kontroller fra 199 kr. Noe vanskeligere å få satt opp. Se i nettbutikker som selger rcutstyr under simulator

              Comment


              • #8
                Er en stor fordel om du får en som kan fly til å trimme inn flyet for deg. Før du kaster det avgårde. Balansen (CG) er viktig for å få en vellykket start. er flyet for tungt i nesa, har det veldig lett for å stupe, og plante den pene nesen rett i bakken. Er det haletungt, bare staller det som en berg og dalbane. Og er håpløst å fly. Clouds Fly trenger litt trening for å få sendt avgårde riktig. Kom tilbake når du har kjøpt fly. Så kan vi som har flyet dele noen erfaringer,.
                Fint å vite hvordan en radio virker (og hva det er) er det jo også. Hvis ikke blir det mye skuffelser, og knuste drømmer.
                Vennlig Hilsen
                Arne Husby

                Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                Comment


                • #9
                  Hvis du har lyst til å prøve deg på en enkel og rimelig måte. Kan du se på Nine Eagles Sky Surfer fra Skala 1.
                  Her får du et morsomt lite fly, med radio for en billig penge. Jeg har den, og den flyr virkelig bra, etter at den fikk noen gram i halen.



                  Click image for larger version

Name:	2210072a.jpg
Views:	1
Size:	15.6 KB
ID:	581940

                  P.S. Nå har de bare en igjen ser jeg.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Ser på throttlestore at du kan velge mellom flere radioer, hva er forskjellen på disse?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ScooterEngan View Post
                      Ser på throttlestore at du kan velge mellom flere radioer, hva er forskjellen på disse?
                      Antall kanaler (funksjoner) og kvalitet. Den billigste er en enkel basis radio. Og den dyreste er en programmerbar 9 kanals computerradio. Står vel litt om de forskjellige radioene på siden, hvis du ser under RC utstyr. Alle radioene kan styre flyet, men en programmerbar radio har flere innstillinger, og kan lagre innstillinger og funksjoner for flere fly.
                      Det blir for mye å skrive alt om hvordan man begynner med RC her. Så vis du leser Engelsk, har du en fin innføring her. Slik at du kjenner grunnbegrepene før du begynner: RC Airplane World - Your 1-Stop Guide to Getting Started in Radio Control Flying
                      Men det aller beste er å snakke med folk som driver med dette, evt. en klubb. Så man ikke starter helt på bar bakke.

                      Her er en sak som alle nybegynnere bør lese: Six Keys to Success for New Pilots

                      P.S. Jeg er også ganske fersk, og har veldig erfaring i det å være nybegynner. Men har lært mye av andre, og lest meg opp.
                      Last edited by ArneH; 03-09-11, 18:28.
                      Vennlig Hilsen
                      Arne Husby

                      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                      Comment


                      • #12
                        Hvor bor du forresten? Bor du i nærheten av Oslo. Er det en trivelig gjeng som samles på Bogstad. Der kan komme å ta en prat, og se på forskjellige flytyper. Prøvetur med trener-kabel er også mulig.

                        Flystua. Oslo og omegn Modellflygruppe.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment


                        • #13
                          Bor i hamarøy, ligger i Nordland fylke.
                          3 timers kjøring unna bodø.

                          Comment


                          • #14
                            Hvordan justerer man farten på clouds fly?
                            Styrer du dette på kontrollen, isåfall har alle kontrollene det? selv de billige?

                            Comment


                            • #15
                              Det er bare og ikke gi full gass
                              Men viktig å ikke hå for lite heller da flyet kan stalle(slutter fly/vingene ikke produserer nok løft).
                              Men som nevnt før her det kan nok være lurt å oppsøke en klubb, da dette kan være veldig nyttig for en nybegynner.
                              Henrik Lauvli
                              Clouds fly, Kyosho Calmato, Kyosho Calmato Sports
                              TWM Cub Clipped Wing 1/6, Raptor 50 og Futaba 6EX
                              MIkroflyger

                              Comment

                              Working...
                              X