Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner med STM cessna 350, trenger tips å råd :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Gjør den om til taildragger. Da slipper du trøbbel med at nesehjulet knekker/slås skievt/lager kvalm. Nesehjul trenger du vel strengt tatt ikke på en slik modell?
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #77
      Originally posted by kristianwest View Post
      Gjør den om til taildragger. Da slipper du trøbbel med at nesehjulet knekker/slås skievt/lager kvalm. Nesehjul trenger du vel strengt tatt ikke på en slik modell?
      hva er en taildragger?
      hmmm.. nei ikke vet jeg :P men skal vel få til landingene! gledet meg egentlig til å prøve, meeeeen så langt kom jeg ikke. får håpe det blir bra vær denne uken sånn at det blir til øving

      Comment


      • #78
        Originally posted by j.i.y View Post
        hva er en taildragger?
        hmmm.. nei ikke vet jeg :P men skal vel få til landingene! gledet meg egentlig til å prøve, meeeeen så langt kom jeg ikke. får håpe det blir bra vær denne uken sånn at det blir til øving
        Fly med halehjul. Som Piper Cub eller DC3. Ikke dumt forslag, har sett en som bygget om sin Cessna til Taildragger. Med stor suksess.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #79
          Taildragger.
          Tror han mener at du skal sette hjul på halepartiet istedenfor nesepartiet.
          Dette betyr nok at du må flytte de bakerste landingshjulene et stykke fremover
          for å få flyet til å legge seg litt bak under landing.
          Dette vil gjøre landingene en del lettere + at du ikke vil få problemer med nesehjulet noe mer.
          Personlig ville vel jeg følt at jeg hadde "gitt opp" og ikke mestret utfordringen,
          men en løsning er det helt klart.
          Kan ihvertfall love deg at du vil bli bedre etter hvert og det er jo knallmoro da,
          og få til en skikkelig landing med Corvalis`n.
          Ikke gi opp bare, du vil elske flyet når du starter å få til landingene skikkelig.

          Comment


          • #80
            Eller bare fjerne understellet fullstendig og gå for håndstart og buklanding. Så sparer du litt vekt samt at du får mindre luftmotstand som en ekstra bonus.

            Comment


            • #81
              Man skal vel få til landingene etter hvert,kanskje man bygger om en gang når jeg vil prøve noe nytt
              Men det blir vel ikke med det første,blir det ikke vanskelig å svinge når flyet er på bakken vis jeg fjerner nesehjulet? Da må man vel fikse noe via hale roret?

              Comment


              • #82
                Neida, flyet svinger som bare det når du bruker haleroret. Taildragger er igrunn veldig ok - flyet blir lettere å lande også, i og med at du ikke trenger å bekymre deg for å slå nesehjulet i bakken først.

                Du får ta det på neste modell, da vet du - dette er jo bare starten
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #83
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  Eller bare fjerne understellet fullstendig og gå for håndstart og buklanding. Så sparer du litt vekt samt at du får mindre luftmotstand som en ekstra bonus.
                  Ser at du Kyrre, flyr en type fly som har propp`n på oversiden av flyet.
                  Tror ikke jeg ville forsøkt buklanding med Corvalis`n, om du ikke har
                  et trailerlass med propeller.

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by j.i.y View Post
                    Man skal vel få til landingene etter hvert,kanskje man bygger om en gang når jeg vil prøve noe nytt
                    Men det blir vel ikke med det første,blir det ikke vanskelig å svinge når flyet er på bakken vis jeg fjerner nesehjulet? Da må man vel fikse noe via hale roret?
                    Når jeg går inn til landing gjør jeg følgende (er ikke sikkert at dette er riktig måte, men det fungerer for meg)
                    1. Jeg slår av all framdrift (throttle på 0), Flaps på 50%
                    2. Så stuker jeg flyet nedover så vidt slik at jeg ikke mister for mye fart. Har mistet mange hjul pga. stall
                    3. Når jeg er rett over bakken så flarer jeg så vidt det er

                    9 av 10 landinger når jeg gjør dette blir "perfekte".

                    Jeg tror ikke dette flyet ville fungert veldig bra med bakhjul uten at du må gjøre massive endringer. De nåværende bakhjulene må flyttes fram til ca der forhjulet er i dag, i tillegg til at de må bli vesentlig høyere enn det de er i dag. Vil tippe ca. brytningen mellom covling og resten av flykroppen, samt 3-4 cm høyere for ikke å slå propellen nedi når du lander / tar av. Bak ville jeg montert på et løst hjul uten servo eller en taildragger.
                    Teh_Pastor

                    Min lille youtube side
                    http://www.youtube.com/user/NORGOONER

                    Stolt medlem av Agder Plane Crash Club

                    Comment


                    • #85
                      ja den første landingen jeg gjore så kom jeg inn med veldig liten fart, og flaps på full, fikk landet flyet men det endte med at framhjulet falt av og flyet stupte kråke xD
                      derfor er framhjulet limt fast i stanga hvis dere ser nøye på bildene :P

                      jeg tror nok ikke jeg blir å modifisere flyet med det første, men det er jo en bra ide!
                      var forresten og hentet originale skruer til motoren og nytt motorfeste, så ikveld blir det å sette det sammen, så kanskje man kan fly imorgen hvis været er bra

                      Comment


                      • #86
                        Landinger er vanskelig og bør øves inn skikkelig for å unngå havari og tilhørende frustrasjon. En teknikk der nesa faktisk peker litt opp (up elevator) under hele landingsinnlegget er nok ikke dumt. Dess mer up elevator, dess lavere fart, i teorien.
                        Framdrift og gjennomsynking styrer man med throttle. Kunsten er å tilpasse bremsing (up elevator) og fart (throttle) slik at man får fin gjensomsynking og dermed et smooth landingsinnlegg. Ikke helt lett og krever øvelse - men etter noen turer i simulator og et par batterier investert på landingsrunder ute er mye gjort!

                        Et lite fly kan man nok "fly" ned og lande ganske greit, men å lande et fly på to meter og x antall kilo (og til xxx antall kroner) tror jeg blir krasj og bang uten å bruke flykroppen som bremseflate og throttle som fartsregulator. Se på dem som flyr svære imac-fly - de kan "hovre-lande" et digert fly nesten uten rullebane.

                        Denne er kanskje litt vel ekstrem og ikke noe å anbefale uten veeeeldig mye trening (og heller ikke mulig med flyet ditt), men det illustrerer hva jeg mener:

                        Noen eksempler til. Se på landingen fra ca 40 sec ut i filmen:
                        (Han kjører riktig nok i grøfta etter landingen....men bra landingsinnlegg!)

                        Det er stor forskjell på fly - noen fly staller fort, mens andre fly tåler veldig lav fart. Det er smart å fly et par runder i trygg høyde for å teste stall-grensen - da vet man hvor mye man har å gå på når man f eks skal lande - eller gjøre andre akrobatiske øvelse

                        Øv på landinger i simulator! Å lære å lande er utrolig nyttig for selvtilliten i lufta - da kommer man plutselig et par sjumilssteg lenger. Man blir mye tryggere! Det er digg, det!
                        Last edited by kristianwest; 17-10-11, 19:01.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Jan-Øyvind View Post
                          Ser at du Kyrre, flyr en type fly som har propp`n på oversiden av flyet.
                          Tror ikke jeg ville forsøkt buklanding med Corvalis`n, om du ikke har
                          et trailerlass med propeller.
                          Det er langt ifra det eneste flyet jeg har uten understell, og buklanding med frontmontert propell går stort sett bra så lenge man bruker to-blads propell, evt innvestere i en foldepropell. Begge deler er iallefall enklere enn å bygge om flyet.

                          Comment


                          • #88
                            haha, kule videoer!
                            blir gøy å se om man får til landingene, trur man skal øve en del på de. må vel filme de for å vise dere hvordan det går...
                            får se hva morgen dagen bringer! har akkurat lagt et ekstra lag med epoxy på skjøtene for å forsterke de litt... så får man se hvor sterkt det blir til slutt
                            takk for tips og råd! tror nok at man blir å mestre dette her med landing etter noen forsøk

                            Comment


                            • #89
                              Og slik bygger man om en Cessna Full Size til Taildragger: Taildragger Aviation - N180EF Conversion and Restoration Den ble ganske lekker.
                              Last edited by ArneH; 18-10-11, 00:22.
                              Vennlig Hilsen
                              Arne Husby

                              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                              Comment


                              • #90
                                Stilige greier!

                                Comment

                                Working...
                                X