Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjerne CA (superlim)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fjerne CA (superlim)

    Ivrig som jeg er, har jeg nå klart å grise med litt CA, lynllim på plastruta på canopyen. Hva er beste måten å fjerne dette på uten å gjøre for mye skade på ruta?

  • #2
    Originally posted by Calmato View Post
    Ivrig som jeg er, har jeg nå klart å grise med litt CA, lynllim på plastruta på canopyen. Hva er beste måten å fjerne dette på uten å gjøre for mye skade på ruta?
    De middlene jeg kjenner til som er i stand til å fjerne CA vil også smelte plastikken i canopyen - fare for at du må leve med CA sølet...

    Comment


    • #3
      Hei Calmato,Denne funker Small Size Hobbyland AS
      Lunkent vann funker men da må du jobbe litt

      Comment


      • #4
        Originally posted by lasse løberg View Post
        Hei Calmato,Denne funker Small Size Hobbyland AS
        Lunkent vann funker men da må du jobbe litt
        Takk! Denne skal jeg prøve!

        Comment


        • #5
          Du kan prøve med litt CA fjerner/unbonder, men test det på noe først da det kan hende det "tåker" canopyen like ille som ca. Ellers må du muligens belage deg på å pusse det bort og polere, men du kan prøve klart bonemiddel for gulv. Det er et triks jeg lærte da jeg drev med plastbyggesett, bonemiddel gir klare deler en helt ny glans og klarhet. Det er bare å dyppe delene i middelet og la de lufttørke, men jeg kan ikke love at det hjelper i ditt tilfelle.

          Click image for larger version

Name:	Johnson-klar-polish.JPG
Views:	1
Size:	11.6 KB
ID:	582249

          Comment


          • #6
            Sakset fra debonderen til Smallsize
            ......Bruk acetone for å fjerne det oppløste limet ......
            For din egen del prøv disse midlene på et område av canopyen som ikke er synlig - aceton smelter garantert canopyen og det er en fare for at debounderen gjør det samme.
            Funker utmerket på glass, tre og fingre med ikke på plastmateriale!

            Comment


            • #7
              Neglelakkfjerner, kan sikkert også gjøre susen, men det kan godt hende at den smelter plast også.
              Samme hva du bruker, så test det et sted det ikke synes først.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                neglelakkfjerner er vel nesten rein acetone tror jeg.

                Men er det noen som vet hvordan man kan få bort CA fra klær. har klart å søle ca på ei nesten ny jakke. og det liket ikke fruen noe serlig
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Neglelakkfjerner er Aceton, blandet med olje. Og må ikke brukes på plast. De-bonderen fra Smallsize kan kanskje brukes på tøy. Men jeg ville prøvd på et stykke først. For fargen vil nok forandre seg. Så det må nok bli lunket vann, og mye jobb på canopyen.
                  Vennlig Hilsen
                  Arne Husby

                  Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                  Comment


                  • #10
                    Aceton spiser seg litt ned i plast når du gnikker og gnur så du blir nok nødt å polere etterpå.
                    Jon-Brage Hoel Andorsen
                    -------------------------------------------------------------------------
                    Fly i hangar: Ikke noe å skryte av.

                    Alt flyr bare du har nok motor!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Calmato View Post
                      Ivrig som jeg er, har jeg nå klart å grise med litt CA, lynllim på plastruta på canopyen. Hva er beste måten å fjerne dette på uten å gjøre for mye skade på ruta?
                      Aceton må på ingen omstendigheter brukes på canopy - ikke lynol heller.
                      Debonder som skal løse opp CA lim virker også dårlig på lexan/canopy. D.v.s den virker men tar plasten også.

                      Mitt råd er om dette er på innsiden er og mattpusse canopydelen med fint vannsmergel til den er helt matt og deretter sprøyte med klarlakk over. Da blir den blank og fin igjen. Om det er utvendig kan en gjøre det samme men pass på at lakken ikke reagerer med
                      lakk som allerede er på canopy og ta og masker om mulig mens du pusser canopy matt. Er det lite CA søl så kan du skrape det vekk med en skalpell og deretter polere over med eks. Colorback og polere videre over med annet åpolermiddel over som innholder voks/parafin. Eks. Autoglym
                      Mvh.
                      Rolv Leirro

                      Comment


                      • #12
                        Serdeles mange gode råd her! Den siste var toppen av kransekaka! Takk

                        Comment


                        • #13
                          Jeg måtte gjøre det siste etter en lignende erfaring på min Xcomp Edge. Mattslipte hele canopyen innvendig for deretter å legge klarlakk. Den ble som ny, og vel så det. Jeg blandet klarlakken med ørlite sort og fikk en pen sote-effekt. Skal se om jeg finner et bilde et sted..
                          Geir


                          3D plane - 1D brain

                          Comment

                          Working...
                          X