Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbin "fuel/olje" spørsmål og info.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Turbin "fuel/olje" spørsmål og info.

    1. Jeg har fått tilbud om billig JET-A1 avtappet fra fullsize helikoptere. Er det forbundet med noen risiko å bruke dette (de tapper det vel av for å være sikre på å ikke ha vann i sine egen tanker, så jeg er usikker), men sier samtidig at det er fullverdig. Hvem skal jeg tro på?

    2. Parafin istedenfor JET-A1. Er det bare å fylle parafin og fly? Eller bør man gjøre noe med parafinen rense/fjerne vann, etc før man bruker den i en modell turbin?

    3. Turbin Olje i små kvanta. Vet at mange bruker Statoil Aquaway totaktsolje, men for å være sikker på at garantien på JetCat turbinen blir ivaretatt har jeg nå funnet noen som selger det jeg oppfatter som godkjent olje i Vestfold:
    Flybunkringsservice - Torp Lufthavn selger AeroShell 560 for ca 180,- pr liter. De selger løse bokser.
    Vestfold Oljesenter AS - Selger AeroShell 560 i esker a 12 bokser. Dvs 12 liter. ca 172,- pr liter.
    - Vær obs på at oljen har et hylleliv på 4 år, men alle bokser er stemplet med dato.

    4. Hvor ofte sjekker dere filter mellom tank og motor hvis dere har 2 filter før det fylles på tanken?

    5. Jeg oppfatter det slik at jetCat sine garantier gjelder hvis man bruker AeroShell 560 + Parafin - er det noen som har andre oppfattninger av dette?

    Takk.
    TMFK/CMFK
    Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
    CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
    Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
    Indoor Elanor 2015, Clik NG
    EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
    Freestyler 3, Ocelot

  • #2
    Hei.

    1. Jeg vet dessverre ikke svaret her men jeg hadde nok tenkt meg 2 ganger om før jeg hadde tatt sjansen på JetA1 som noen ikke vil bruke.

    2. De fleste jeg kjenner benytter parafin fra pumpe i blandet 2 taktsolje enten fra Statoil eller den som JeRo selger. Kombinasjonen parafin 2 taktsolje fungerer strøkent.

    3. Det er også mange turbinflygere som benytter Aeroshell 560 turbinolje, denne oljen er i utganspunktet ikke beregnet til å blande i fuel slik som 2 takst oljen er. Jeg var uheldig med en av mine turbiner som hadde stått over vinteren og parafinen hadde fordampet mens Aeroshelloljen lå igjen i restriktoren som smører lagrene i turbinen, resultat ble skjæring av lager pga mangel på smørning.

    4. Skjelden, har filter på fuelkannen i tillegg så er det filter i uat`en. Har aldri funnet smuss i filteret i modellen. En årlig kontroll vil jeg si er nok.

    5. JC er den eneste turbin produsenten med så sære forutsetninger for at garantien skal gjelde, de fleste andre turbinprodusenter anbefaler enten 2T olje eller 560 olje... JC selger jo sin egen turbinolje, oljen virker på meg som den samme som Aeroshell 560 uten at jeg er sikker på det.

    Jeg ville anbefalt deg å bruke den ojlen som "alle" andre bruker, enten Statoil 2T eller den som Jero selger. Lykke til !
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


    Comment


    • #3
      Helt enig med Morten. Bare for å bekrefte kvaliteten på JeRo olja så har min Merlin 160 gått over 100 timer uten å bli rørt, hadde den inne hos Christer i Sverige nå for å flytte pluggen og sa da til han at han kunne se over og balansere den. Den var helt strøken! Mine to P-80SE går også på JeRo olja, bryr meg lite om denne garantigreia. Som Morten nevner er totaktsolje ment for å blandes i drivstoff og ikke minst ment til å forbrennes. I tillegg er det verdt å nevne det jeg har hørt folk snakker om, det er at turbinolja har noen stoffer som er helseskadelige, vi puster som regel inn noe av eksosen når vi er ute å flyr.

      Om du skal bruke JetA-1 så sørg for å få den uten antifreece, de stoffene er agresive.
      Christen
      http://jetsofnorway.com/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Morten View Post
        Jeg ville anbefalt deg å bruke den ojlen som "alle" andre bruker, enten Statoil 2T eller den som Jero selger. Lykke til !
        Hei, interessan lesning.
        Er ny på jet og vingler i olje valg selv om dagen.
        Hva med antistatic middelet som er i JetCat oljen?
        Har dere fult nr. og navn på Jero og Statoil oljen?


        Og om noen har noen tips for å lande en Eurosport forholdsvis sakte, med trykt, så kom med det Gruer meg akkurat til den biten, skjønner at det blir en helt annen teknikk i forhold til propellfly.
        EF 60" Edge. Torque.
        EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
        3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
        CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
        Multiplex FunCub XL on floats.
        Jeti DS-16

        Comment


        • #5
          olje

          Hei.

          Jeg bruker Statoil oljen og har brukt den i 2,5 år og flere hundre liter parafin, i tillegg er den enkel å få fatt i på de flest Statoil stasjoner. Oljen til Jero har jeg ikke brukt men den kan sikkert Christen fortelle mer om. legger ved bilde av Statoil oljen vi bruker. Legger også ved et bilde av den levrete oljen som ble funnet i restriktoren på turbinen som skar seg....

          Den nye oljen til JC med antistatic er ganske så ny, i alle år har vi brukt vanlig olje på JC turbiner og det har fungert veldig bra, å lansere en egen JC olje med antistatic tror jeg bare er (enda) en måte og tjene penger på for JC

          Det enkle er ofte det beste, bruk det som alle andre bruker og som viser seg å fungere bra.

          Angående landing av Eurosport så ville jeg bygget flyet så lett som mulig, denne modellen har kjekke 3D egenskaper om den ikke er for tungt bygget. Flyet tåler veldig sakte fart og høy nese i landingene. Er den derimot tungt bygget så er det ikke like enkelt å få til og det krever mer øvelse å få bra til.

          Jeg anbefaler deg å tørre å ta tighte landingsrunde med litt trottel til du er inn på stripen, av med trottel og gli den ned....fungerer hver gang. Synes du det er for skummelt så lander du den som et propellfly med lang innflyging og gli den ned, funker det og.

          Click image for larger version

Name:	Filterstopp.jpg
Views:	1
Size:	26.5 KB
ID:	582436Click image for larger version

Name:	statoil aquaway.jpg
Views:	1
Size:	108.6 KB
ID:	582435
          Last edited by Morten; 30-09-11, 21:50.
          - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
          - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
          - Krill Avanti S m/ATJ220SV
          - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


          Comment


          • #6
            Originally posted by havard.j View Post
            Hei, interessan lesning.
            Har dere fult nr. og navn på Jero og Statoil oljen?
            Statoil Aquaway - Fåes på normale Statoil bensinstasjoner


            20 Liter parafin med 1 liter Aquaway (5% blanding) blir ca 330 kroner på Statoil.
            TMFK/CMFK
            Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
            CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
            Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
            Indoor Elanor 2015, Clik NG
            EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
            Freestyler 3, Ocelot

            Comment


            • #7
              Originally posted by Morten View Post
              Angående landing av Eurosport så ville jeg bygget flyet så lett som mulig, denne modellen har kjekke 3D egenskaper om den ikke er for tungt bygget. Flyet tåler veldig sakte fart og høy nese i landingene. Er den derimot tungt bygget så er det ikke like enkelt å få til og det krever mer øvelse å få bra til.

              Jeg anbefaler deg å tørre å ta tighte landingsrunde med litt trottel til du er inn på stripen, av med trottel og gli den ned....fungerer hver gang. Synes du det er for skummelt så lander du den som et propellfly med lang innflyging og gli den ned, funker det og.

              [ATTACH=CONFIG]46070[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46069[/ATTACH]
              Kjøpte den ferdig bygget. Tror den er ganske lett, lite dilldall, standard tanker, JC P160, 2 x 123 (kunne vel spart noen gram med lettere batterier). Rorutslag og CG er satt opp etter manual. Skal ta maiden snart
              EF 60" Edge. Torque.
              EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
              3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
              CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
              Multiplex FunCub XL on floats.
              Jeti DS-16

              Comment


              • #8
                Rorutslagene i manualen er i drøyeste laget på første turen synes jeg, lag en dualrate med mindre utslag og ca 40-50% expo slik at du kan slå ned utslagene en del om du føler behovet. Sett også mye expo på carnaden, ca 80% i starten for da fungerer den omtrent bare når du bruker mye utslag..... begynn rolig og øk på etter hvert er mitt tips.
                - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                Comment


                • #9
                  Jeg lurer virkelig på hva shelf life på 4 år betyr for oss? Syntetisk olje på hermetikkboks kan vel ikke brytes ned så fort?
                  Da jeg begynte med turbiner for 10 år siden fikk jeg en kartong som var utgått på dato. Jeg har spedd på med en og annen ny boks 560, men den siste av de fra 1995 ble brukt i fjor. Nå fikk jeg nettopp 8 bokser med Mobil II som er ca 5 år gamle. Har ingen betenkeligheter med å bruke dem heller.
                  Det finnes mange grader av fyringsolje og parafiner. Når dere kjøper parafin på bensinstasjonen, hva slags kvalitet er det?
                  Flere motorfabrikanter begynner å reklamere med at de kan bruke diesel, og spesifikt Shell V-power diesel. Det som Shell kaller "Diesel Extra" her i landet ser likt ut på databladet, og jeg har flydd et par tanker med den uten å merke noe forskjell. Andre typer diesel og fyringsolje med høyere svovelinnhold skal jeg holde meg unna.

                  Comment


                  • #10
                    fuel

                    Jeg skjønner nå ikke vitsen med å spare på noe så viktig (og billig) som det olje og fuel er. Dårlig fuel kan resultere i motorkutt som igjen kan resultere i en utelanding, krasj el., dårlig olje kan føre til turbinras som igjen ofte betyr full overhaling av turbinen.

                    Hvorfor utsette seg for denne faren for å spare noen hundrelapper?

                    Du velger selv hva du vil bruke, jeg velger parafin fra pume, og 2T olje anbefalt av CS Turbine Service denne blandingen fungerer alltid like bra!

                    Lykke til i turbinverden
                    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                    Comment

                    Working...
                    X