Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jet nybegynner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jet nybegynner

    Da har jeg etter årets største impulshandling gått til anskaffelse av en brukt turbinmodell.

    Flyet er en Graupner Harpoon (v1), som er utstyrt med en eldre 11kilos Simjet-turbin.
    Flyet er komplett med servoer og elektronikk, og mangler bare en liten kveldsjobb med utskiftning av batterier og lignende i tillegg til montering av mottaker for å være flyklart.
    På "logistikksiden" derimot mangler jeg ALT.
    Det jeg har fått med meg at jeg må kjøpe er følgende:
    * CO2 brannslukker
    * kompressor til 12volt
    * "stormkjøkken"/gassboks med regulator
    * Glowstarter / remoteglow
    * Parafin
    * Olje
    * Ny "dataterminal" til elektronikk/"fadec" ettersom denne er død

    Noen som har forslag og innspill til hva jeg bør kjøpe og hvor?
    Første flytur blir nok neppe før det har kommet is på vannene rundtomkring så jeg kan bruke god plass på de første innflygingene før jeg blir kjent med modellen.
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

  • #2
    Du må ha en fuelkanne med elektrisk pumpe. Du blir lei av å håndpumpe 2-3 liter
    Noen bruker et system der luftinga fra tanken kan kobles til fuelkanna. Da slipper du å følge med når det er fullt, og du slipper søl på bakken.

    Comment


    • #3
      Elektrisk pumpe har jeg fra før. Har relativt store acrofly også
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

      Comment


      • #4
        Hei.

        Når jeg startet med jet brukte jeg Biltema sin universal vindusspylerpumpe som fuelpumpe, denne fungerte kjempe bra og fungerer den dag i dag, jeg har likevel valgt å bytte den ut i Orbit "fuelingstation" med pumpe, bryter, flow regulator ol i en boks.

        Det meste av det jetutstyret du trenger finner du i denne jet godtebutikken Dreamworks Model Products LLC - Dreamworks Model Products LLC.

        Luftkompressor kjøper du på biltema, denne er desidert best Minikompressor 240L - Biltema

        Glowstarter vet jeg ikke helt hva du skal med hvis ikke turbinen er eldgammel og helt manuell... ? håndterminal til å lese av ecu kjøper du hos Dreamworks Model Products LLC - Dreamworks Model Products LLC (JetsMunt (Xicoy) Accessories - Dreamworks Model Products LLC)

        Parafin kjøper du på Statoil sammen med 2T outboard olje, (1 liter olje til 20 liter parafin.)

        Ellers finne du mye nyttig jet informasjon på www.jetsofbergen.no
        - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
        - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
        - Krill Avanti S m/ATJ220SV
        - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


        Comment


        • #5
          Originally posted by jeeeeeeright View Post
          Da har jeg etter årets største impulshandling gått til anskaffelse av en brukt turbinmodell.

          Flyet er en Graupner Harpoon (v1), som er utstyrt med en eldre 11kilos Simjet-turbin.
          Flyet er komplett med servoer og elektronikk, og mangler bare en liten kveldsjobb med utskiftning av batterier og lignende i tillegg til montering av mottaker for å være flyklart.
          På "logistikksiden" derimot mangler jeg ALT.
          Det jeg har fått med meg at jeg må kjøpe er følgende:
          * CO2 brannslukker
          * kompressor til 12volt
          * "stormkjøkken"/gassboks med regulator
          * Glowstarter / remoteglow
          * Parafin
          * Olje
          * Ny "dataterminal" til elektronikk/"fadec" ettersom denne er død

          Noen som har forslag og innspill til hva jeg bør kjøpe og hvor?
          Første flytur blir nok neppe før det har kommet is på vannene rundtomkring så jeg kan bruke god plass på de første innflygingene før jeg blir kjent med modellen.
          Brannsluker.....Brannslukker - CO2 5 kg Slukkeapparater
          Kompressor.... en liten som du kan bruke på bilen Minikompressor 100A - Biltema
          Regulator til gass.... den første eg hadde var en gamel skibrenner som eg moda. Fjerna alt sånn at eg bare satt igjen med stengeventil og en liten rørstubbe. Denne e litt være å regulere enn de som koster 10 ganger mer.
          Parafin får du på bensinstasjonen... fritidsparafin til ca 8 kr litern. Sett ett extra filter på fylleslangen så e du sikker at du ikkje får noen partikler inn i systemet.
          Trenger du virkelig denne dataterminalen...? eg har ikkje til nokka dupeditter til min 10 kg simjet. har ikkje savna d heller.

          E d langt for dokker å kjøre opp til Andenes..... der e d lang nok stripe til å teste det meste
          Last edited by Aviator; 01-10-11, 23:48.
          Svein Roe
          ----------------
          Skymaster F-15 - Nexus Mk II
          Boomerang Sprint - Simjet 2250
          Starfire II P-60
          C-arf Extra 2,3 - DA 50
          EF Extra 91" - DA 60
          EF Edge 48"
          Ventus 4m
          Mini Nyx

          Comment


          • #6
            Jeg bor utenfor Drammen nå, så det blir et stykke å kjøre til Andenes....

            Ellers må dere ha tusen takk for matnyttig info!
            Nøyaktig hvor gammel turbinen min er, vet jeg ikke. Men den må ha en glowstarter tilkoblet for å antenne gassen når man starter opp (selger demonstrerte "fyring" med lighter også - men dette var mer som en kriseløsning). Når turtallet kommer opp på et visst nivå tar elektronikken over og kjører turbinen opp til tomgang mens man kan skru av gass og startmotor.
            Dataterminal vet jeg ikke om jeg behøver. Det ble anbefalt av selger å ha siden jeg bruker et annet radiosystem enn han gjorde (Hitec vs JR), for å kalibrere endpoints o.l. på throttlestikka.
            Resten av parameterne til motoren kommer jeg neppe til å røre med det første.

            Elektrisk bensinpumpe har jeg som sagt, og ettersom jeg har pensjonert alle bensinmotorene mine blir det ikke "kryssforurensning" av fueltyper uansett.

            Den Dramworks-butikken hadde MYE snadder, men jeg er redd bankkontoen har et rimelig anstrengt forhold til modellflyene mine allerede, så jeg må begrense innkjøpene en stund framover.
            Remi A. Sørensen - 94877903
            Leder i Lofoten RC-Klubb

            Comment


            • #7
              Før autostart ble allemannseie var det en ganske vanlig måte å starte på. Holder også på å gjøre klar en brukt Harpoon v1 med en Jg100-motor der jeg bruker en slik manuell ecu. Der har jeg kobla starteren til en liten speedkontroll for børstemotor, og styrer den med et av skyvepotmeterne på radioen. Vanligvis skal du kutte startmotor før du når 18-20000rpm, men den 280bb-motoren som jeg bruker kan dra helt opp til tomgang. Slike manuelle starter kan gå veldig raskt.
              Ta kontakt med Simjet og spør etter ecu-terminalen. De nyere motorene bruker utstyr fra G.Espiell (Xicoy), men de gamle ecu'ene kan være et annet fabrikat. Med terminalen får du gjort justeringene du nevner, og du har kontroll på temp og turtall i oppstarten, og ved å sjekke fullgasstemp i ny og ne kan du se om motoren begynner å få problemer. Når alt går på skinner trenger du ikke terminalen.

              Comment

              Working...
              X