Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radioen og mottakeren er uvenner eller kommuniserer ikke!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Radioen og mottakeren er uvenner eller kommuniserer ikke!?

    Har kjøpt et Honey Bee CP3 med mottaker Hitec HFS-06MT. Helikpteret lever sitt eget og svært uberegnelige liv ... helt uavhengig av radioen. Radioen er en Hitec Laser 4.
    Tror ikke sender og mottaker har kontakt med hverandre egentlig ... Bind/Re-bind? Eller om noen har et annet tips????

  • #2
    Velkommen til forumet. Regner med at du vil få noen gode råd etterhvert. Jeg skal prøve å komme med noen tips som du kan sjekke ut.

    Binding er vel ikke aktuelt da dette er 35Mhz utstyr. Det du må sjekke er om sender / mottaker har krystaller for samme frekvens. At sender har TX-krystall og mottaker har RX-krystall. Er antenneledningen til mottaker tilstede? Er den utstrekt eller nøstet sammen i en klump? Er batteriene til sender / mottaker (er vel kanskje en fartsregulator som leverer strøm til mottaker via en BEC /Battery Eliminating Circuit) brukbare og ladet? Har senderen antenne og er den godt skrudd fast og helt trekt ut? Dette er ihvertfall noen tips du kan sjekke ut i kveld
    Olav Moe

    -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

    Innholdet i min hangar, sånn ca

    Comment


    • #3
      Uansett om du får kommunikasjonen opp, så har du én kanal for lite i en firekanals radio. Eller sagt annerledes: du må ha fem eller flere kanaler, samt mulighet for CCPM-miks i senderen. Cyclic/collective pitch mixing - Wikipedia, the free encyclopedia

      Comment


      • #4
        Hei og takk for tips.
        Frekvenser, TX/RX, antenner og strøm er i orden.
        Jeg har lurt på det der med strøm til mottakeren ... kanskje har den ikke strøm. Det er ett ledig punkt men ingen kabel og ingen steder å hente strømmen ut. Kanskje en kabel (split) som mangler? Det er neppe meninga at "maskinen" skal løfte på mer enn ett batteri?
        Leif Erik
        PS. Kan godt fortelle hvor gammel jeg er (en slags profil?), men er rimelig fornøyd med å være i kategorien "flyinteressert ungdom"!

        Comment


        • #5
          Heisan. Så ikke dette svaret med det samme.

          Det høres ut som du er sikker på det der?! Dårlig gjort av forretningen å fortelle en amatør at 4-kanalsradioen skulle duge da!

          Har en Hitec Eclipse 7 som er satt opp til en større heli. Tenkte ikke uroe den (!) men har ikkeno valg da?

          Leif Erik

          Comment


          • #6
            Hvis en forhandler har solgt deg den radioen og sa den er bra nok. så burde du fått byttet inn den igjen.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Satt tidligere i dag og tenkte på det der med Hitec Laser 4 og heli. Det er vel ikke nok kanaler eller noen miksing i den radioen som gjør den egnet til helibruk. Har du en Eclipse 7 så prøv med den. Men ikke spør meg om hvordan den programmeres. Har sett litt på den og den passer ikke meg...... men det er en annen sak.

              Ang flyinteressert ungdom og fysisk alder. Det var ikke med som noe spørsmål. Alt under streken er signatur og akkurat dette utrykket er endel brukt der jeg jobber. Syntes det passet godt her og. Selv er jeg født på -60 tallet og vil sannsynligvis være en flyinteressert ungdom til jeg går i grava, forhåpentligvis om mange år.
              Olav Moe

              -- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

              Innholdet i min hangar, sånn ca

              Comment

              Working...
              X