Announcement

Collapse
No announcement yet.

God lakk lett tilgjengelig lakk til trening av airbrush

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hva slags airbrush utstyr bruker dere? Har sett litt på noen airbrush kit på ebay o.l til greie priser. Men det er sikkert mye ræl der også + at det er ikke mange som kan brukes på 220V... Jeg har kompressor fra før, så jeg hadde egentlig kun trengt en reduksjonsventil med vannfilter og sprøyte, men det hadde vært aller best med utstyr som er laget til formålet. Hvor mye bør man legge i for å få et greit nybegynner kit?
    ______________________________
    JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

    Comment


    • #17
      Jeg har fått til gode resultater med Clas Ohlson airbrush på 1/48 skala plastmodeller, tysk mottling effekt osv, men det er ingen tvil om at skal du best resultat må du ha noe som koster. Jeg brukte lenge en slik Aztek med utskiftbare munnstykker, men de tetter seg veldig lett, og du får ikke rengjort nåla skikkelig. Skaffet meg etterhvert en Tamiya airbrush og det er ingen tvil om du får hva du betaler for, plutselig ble alt detaljarbeid mye lettere, forvitring og skyggelegging ble mye enklere. Men for vanlig arbeid og ikke minst trening så kan man klare seg med billig utstyr, Hobbyking har et lite utvalg som jeg mener har fått bra omtale.

      Comment


      • #18
        Jeg har brukt aztec, både single og dual action.. Først med en vanlig hobbykompressor fra Bygger'n men den hadde for ujevnt trykk.. deretter med en liten kompressor fra Trønderfrim.. mener den kosta ca 1400,- og har vannutskiller.. mye bedre og jevnere trykk..

        Har pleid å reingjøre nålene ved å plukke de ned og legge alle delene i tynner.. Det har pleid å bli bra.
        Har sett på HK sitt utstyr, og dette ser ut til å gjøre jobben, det også, til tross for prisen.. ( du får ganske mange sånne for en Aztec Dualaction med kompressor..)

        Holder en knapp på at det på filtreringen jeg har mest å vinne.. og mengdetrening, da..
        __________________________________________________ ___
        Jørn Kaasbøll
        Scale Warbirds of Norway

        Comment


        • #19
          Jeg kjøpte herifra.

          Iwata HP Plus Series Airbrushes - BLICK art materials

          Iwata HP-C PRO PAK KIT, 200$ pluss ca. 40$ frakt.

          Har ikke fått testet den ennå, men kvaliteten skulle være god på utstyret.
          Ørjan Pettersen
          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

          Comment


          • #20
            Iwata er noe av det ypperste du kan få av airbrush. Selv betalte jeg 80-90 for min Tamiya på ebay for noen år siden, og en helt klar forskjell sammenlignet med den billige fra Clas'ern var at nåla holdt mye lenger. Faktisk er den god som gull ennå, mens den billige for lengst er søppel.

            Comment


            • #21
              Takk for gode tips. Jeg ser at noen sprøyter har malingsbeholderen oppå (graivity feed), og noen under (suction feed). Har dette noe å si? Mener jeg leste at ikke alle sprøyter er kompatible med alle kompressorer pga dette...?
              ______________________________
              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

              Comment


              • #22
                Har ikke erfart at det er noe forskjell.. Astec'ene har begge deler.. Kan ikke si at jeg har merket noe forskjell jeg altså.. har vel brukt 3 forskjellige kompressorer..
                __________________________________________________ ___
                Jørn Kaasbøll
                Scale Warbirds of Norway

                Comment


                • #23
                  Hei affa. Jeg anbefaler deg virkelig å kjøpe lakk som er ferdig tynnet og klar til bruk. Airbrush er vanskelig nok som det er, så om man attpåtil må drive å tynne ut lakk, justere sprøyta osv for å få en bra flow så kan det være litt kjipt i begynnelsen.
                  Ferdig tynnet, vannbasert lakk : Createx Airbrush Opaque - Kreaktiv

                  Comment


                  • #24
                    Hei jeg skrev en utstyrsguide en tid tilbake som kanskje kan leses igjennom siden mye av det som står der er like aktuellt idag som den gangen jeg skrev den. Ligger vedlagt her..
                    Airbrush utstyrsguide2.pdf


                    Når det gjelder lakktyper så er det normalt enten tynner basert, vannbasert eller en form for alkoholbasert.
                    Det kan være smart å teste ut ulike typer og velg da farge hvit for den har mest fargepigmenter i seg og er normalt den som krangler mest igjennom sprøyten. Bruk gjerne en airbrush som har 0,3 eller større dyseåpning for best resultat. Alt avhenger av hvor store ting du skal male. Jeg har en 5 -6 ab´s og de rangeres fra " øyevipper - på en maur" til 1/4 scala biler.

                    Iwata,Richpen m.fl er meget bra alternativer.
                    Last edited by tiben; 28-10-11, 09:15.
                    Lars Gunnar Tiben
                    td - airbrush, design & hobby
                    ----------------------------------------------
                    Align Trex 600N LE,VBar, CGY750, Futaba 12FGH Fasst

                    Comment


                    • #25
                      Om man har egnet plass, garasje e.l så anbefaler jeg tynnerbasert lakk. Det som ofte skjer når en lakker med vannbasert lakk er at man får såkalt "tip dry" på airbrushen. Altså at lakken tørker på nåla. Den må da renses. Dette kan være litt stress i lengden. Så om en skal bruke vannbasert så kan det være en ide og tynne ut lakken. Bedre med 10 tynne lag enn 2 tykke.
                      Skal man virkelig klinke til, så er house of color helt sykt god lakk. Der har du null tip dry og en utrolig god flow.
                      Airbrushen de selger på biltema leveres med 0,3 mm dyse og egner seg ypperlig til nybegynnere. Jeg kjøpte en slik bare for å teste og den er på samme nivå som min harder & stenbeck evolution til 2000 kr. Så airbrush trenger ikke å være så dyrt
                      Kjør på ca 2 bar i begynnelsen, så har du ett godt utgangspunkt.

                      Comment


                      • #26
                        Er det dual action på den sprøyta fra Biltema?
                        ______________________________
                        JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

                        Comment


                        • #27
                          Ja, hvis du velger denne Airbrush lakksprøyte - Biltema. De har en til som er mye billigere men den er ikke dual/dobbel action, og det bør man ha.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by surpass View Post
                            Det som ofte skjer når en lakker med vannbasert lakk er at man får såkalt "tip dry" på airbrushen. Altså at lakken tørker på nåla. Den må da renses. Dette kan være litt stress i lengden.
                            Et lite tips
                            Tøm airbrush'n for lakk og kjør igjennom litt jif glass vask og dry tip problemet er løst

                            Comment

                            Working...
                            X