Announcement

Collapse
No announcement yet.

God lakk lett tilgjengelig lakk til trening av airbrush

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • God lakk lett tilgjengelig lakk til trening av airbrush

    Hei,

    Har fått kjøpt meg litt utstyr til airbrush. Etterhvert blir det lakking av hel modell med vanlig sprøyte og deretter litt weathering etc.

    Men jeg tenkte å teste ut litt vannbasert lakk for å få litt feeling.

    Hva slags enkel og grei lakk kan jeg få tak i nærheten som fungerer bra i airbrush.
    Vet jeg kan stikke innom en lakkerer å kjøpe, men tenkte noe enkelt og greit på boks som kan trenes med.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    smallsize kjøpte jeg.Funker bra
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

    Comment


    • #3
      Hvilken lakk fra Smallsize? Den til plastbyggesett?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Tamiya akryl tynnet med rødsprit var favoritten da jeg holdt på med plastbyggesett. Bare når du skal tynne den ekstra tynn trenger du Tamiya tynner. Andre akrylfarger jeg har prøvd har trengt egen tynner, rødsprit får de til å skille seg. Oljemaling, feks Humbrol, gir meget fint resultat men stinker noe sinnsykt så jeg foretrekker førstnevnte.

        Comment


        • #5
          Small Size Hobbyland AS
          Ronny Andreassen
          Sunndal/Vinnu
          Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
          3DHs 33" EPP
          JR 9303 2,4

          Comment


          • #6
            Eller hør med (MFN) ModellflyNytt.no
            Ronny Andreassen
            Sunndal/Vinnu
            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
            3DHs 33" EPP
            JR 9303 2,4

            Comment


            • #7
              Jeg har brukt noe som bare heter hobbylack. Har dog ikke testet den i airbrush sprøyter, men den kan tynnes med vann. Har tenkt litt på airbrush selv, og innbiller meg at denne lakken kan være fin til det Tror mange hobbysjapper har denne, ihvertfall den lokale her i Valdres.

              Kan også bestilles her: http://www.hobbystua.com/index.php?c...sid=wjsjrpjyje
              Attached Files
              Last edited by AudunN; 05-10-11, 10:51.
              ______________________________
              JR DSX7, Black Horse Model-Aero Cruiser + en haug med foam....

              Comment


              • #8
                Har prøvd noe lignende selv og det funker ikke så bra i airbrush, den skiller og klumper seg og tetter munnstykket ganske fort, iallefall når den tynnes med vann. Mulig det går bedre i en stor sprøyte som jeg innbiller meg ikke krever at malingen må være like tynn som en liten hobby airbrush.

                Comment


                • #9
                  Jeg har opplevd at veldig mye akryl-basert lakk kan være vanskelig å tynne tilstrekkelig uten at pigmentene begynner å skille seg fra bindestoffet. Men best resultat har jeg fått når jeg har tynnet ut med 50/50 sprit/vann, og helst litt og litt. Det er ikke store åpninger malingen skal gå gjennom på en airbrush, så er den ikke tynn nok, så blir det sprut og ikke dusj.

                  Et annet tips, vil være å bruke veldig fint filter. Det er veldig kjedelig å måtte stoppe opp flere ganger underveis fordi airbrushen er tett.

                  Husk også at de fleste ikke er beregnet for mer enn 2bars trykk.
                  Honeybee CP 2

                  Comment


                  • #10
                    Beste resultat for hobby akryl farger som Tamiya får man ved å bruke produsentens tynner. Den er ofte dyr, men det er det eneste som duger når man skal male så fint som mulig.

                    Comment


                    • #11
                      Lacappuchino : Hva slags filter bruker du ?
                      Selv har jeg airbrushet litt med både Vallejo og humbrol.. sliter av og til Vallejo'n som tetter dysa på airbrushen..
                      Største fordelene med Vallejo er at den tørker fort.. og lukter lite.. og er lett å få vekk når utstyr skal rengjøres.
                      Ulempen er prisen.. har brukt MYYE mer enn hva jeg ville gjort dersom jeg hadde valgt Humbrol. ( Siden jeg har slitt sånn med clogging..)

                      Tar gjerne mot tips for å unngå clogging ..
                      ( brukt Vallejo sin Airbrush Cleaner + tynner.. uten å helt bli kvitt clogginga.. )
                      __________________________________________________ ___
                      Jørn Kaasbøll
                      Scale Warbirds of Norway

                      Comment


                      • #12
                        Ikke erfart selv, men leste at man kunne bruke nylonstrømper? Bare å åpne koneskuffen da?

                        mvh
                        Alf
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • #13
                          Filterne jeg bruker ligner disse: Filter for siling av maling, lakk og andre væsker

                          Jeg får dem via en bekjent som driver med lakkering, så usikker på hvor man handler disse i butikk.


                          Nå skal det sies at akryl-maling er utrolig skånsomt å håndtere. Lukter lite, og er ikke helseskadelig i forhold til bil-lakk. Men det kommer med en pris, og det er at du vil aldri få like bra resultat, hverken når det gjelder heft, finish eller flyt og atomisering.

                          Men det er suverent å lære seg å bruke en airbrush med, og heller ikke så dyrt når man tynner ut med nesten 50% for å få det tynt nok.
                          Fascolor tar jeg innimellom med meg når jeg handler. Det er ikke bra i forhold til skikkelig lakk, men det duger til å få litt farge på flya mine
                          Honeybee CP 2

                          Comment


                          • #14
                            Flott !
                            Da skal jeg sjekke et par lokale butikker her..
                            Tiller Fargehandel eller Østerlie, er vel de som har best utvalg til oss vanlige forbrukere i Trondheim..
                            Bare litt spent på hvor lang tid filtreringen tar.. / hvor mye som blir igjen i filteret, etc..

                            I tillegg er det kanskje viktig å huske på å blande / røre lakken godt nok.. tror nok jeg har syndet litt der.. For det kan vel egentlig aldri røres nok i sånnt.. ? og det er vel kanskje verd tiden, når det er så mye plunder med dyser som går tett..
                            __________________________________________________ ___
                            Jørn Kaasbøll
                            Scale Warbirds of Norway

                            Comment


                            • #15
                              Å røre nok i malinga er jo en selvfølge.

                              Når jeg filtrerer så kan jeg ikke med det blotte øyet se at det ligger noe igjen, men jeg merker det når jeg sprøyter. Selve silinga tar ikke lang tid, det skal omtrent renne rett igjennom, og bruker det veldig lang tid, så er malinga alt for tykk enda.

                              Det er litt prøving og feiling, og man må bare bruke litt tid på det skal man oppnå å sitte med en følelse av kontroll på det man gjør. Men gjør deg selv en tjeneste og ikke slurv med rengjøring, og for guds skyld ikke la sprøyta stå med maling i!


                              Ellers tørker tynne strøk mye raskere enn tykke. Du forhindrer også at malinga blør under maskeringen hvis du legger på tynt de første strøka. Begynn i en ende, og jobb deg i en retning. Når du når enden er det bare å legge på der du først starta igjen, for da skal det være 80-90% tørt.


                              Når det gjelder selve håndteringen av airbrushen, så kan du legge deg til en vane å trykke inn "avtrekkeren" kun så det kommer ut luft. Beveg sprøyta mot området du skal sprøyte på samtidig som du begynner å trekke i avtrekkeren, og når du begynner å komme ut av området du skal ha maling på, så stenger du like pent som du åpnet, MEN uten å stenge lufta! Slik kan du jobbe med jevne strøk, nesten som en pensel, med lufta på, men med en variende mengde maling.

                              Det er hvertfall et par fordeler ved å bruke den på denne måten som jeg kan komme på i farta:
                              • Gitt at airbrushen er i orden, og ikke lekker, så unngår du spruting på det du lakkerer.
                              • Du begynner å trene deg opp til å bruke airbrushen slik den er ment å brukes.
                              • Lufta er selvsagt også med på å tørke lakken som allerede er påført.



                              Og for all del, jeg bare skriver hvordan jeg har prøvd meg fram, med de tipsa jeg har fått av de som kan det. Det finnes veldig mange gode videoer på youtube som har med bil-lakk å gjøre, men prinsippene blir de samme. Bare gjør et søk på airbrush tutorial eller lignende, så finner du alt du trenger å vite!
                              Honeybee CP 2

                              Comment

                              Working...
                              X