Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke programmert ESC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke programmert ESC

    Jeg har kjøpt Multiplex Fun Cub og tillhørende Power Set. Denne pakken innholder en ESC av typen BL-30 S-BEC. Alt er montert og ser ut som det fungerer normalt med unntak av litt hakking når motoren starter, og den går feil vei. Jeg bruker Wfly WFT-07 radio og Wfly WFR06S mottaker. Jeg har byttet om på to av tre kabler og fått motoren til å gå riktig vei, men nå er hakkingen blitt mer tydelig og spesiellt i det motoren skal starte. Jeg tenker at jeg må forandre timing og kanskje burde snu rettningen på motoren ved programmering, men: Jeg klarer ikke få ESC´en satt i programeringsmodus.
    i følge manualen, og søking på nettet, skal man ha throttle på "full" når man kobler til batteriet på flyet. Deretter skal man få tonesignaler som indikerer at den går over i programmeringsmodus. Men hos meg skjer ingenting. Servoene fungerer, men ESC og motor våkner ikke før man settter throttle til null og da tenner den. Hadde en teori på at ESC´en ikke fikk med seg at throttle var på 100%, så jeg har prøvd å sette "end-point" til 120% og sub-trim på max. Ingen ting av dette fungerer. Noen som har noen tips?
    ------------
    Jørgen H. - 1185 Oslo

    UMX Sbach 342, Multiplex Fun Cub, Clouds Fly EPO
    Blade 450X, Blade mCPx, Blade 120sr, E-sky Belt CPv2

    Spectrum DX8 - Sim: Aero Fly Professional Deluxe (Mac)

  • #2
    Hvis du med "tenner" mener at motoren gir gass når du drar throttlestikka til null (uten trim!!!), så må du reversere throttlekanalen. Det vil i såfall forklare hele problemet ditt. Husk å skru av propellen når du gjør sånt!
    Anders Eiebakke
    90078513

    Comment


    • #3
      Tror heller at han mente at når throttlestikka dras ned igjen, armeres ESC slik den skal gjøre. Slik at når han da skyver stikka fram begynner motoren å gå.
      Ørjan Pettersen
      Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

      Comment


      • #4
        Det jeg mente var, som orjanp skriver, at ESC´en armeres når jeg spaken kommer helt ned. Tonene triller og motoren responderer deretter som den skal med å øke turtallet når jeg skyver spaken opp igjen.
        ------------
        Jørgen H. - 1185 Oslo

        UMX Sbach 342, Multiplex Fun Cub, Clouds Fly EPO
        Blade 450X, Blade mCPx, Blade 120sr, E-sky Belt CPv2

        Spectrum DX8 - Sim: Aero Fly Professional Deluxe (Mac)

        Comment


        • #5
          Hei, jeg har opplevd dette på en annen ESC. Fikk da tips om å bruke trim til du har en lav idle(såvidt prop går rundt). Du kan prøve det, og se om du får et jevnt pådrag derfra. Du kan evt. ta trim ned igjen før landing, eller hvis radioen din har mulighet, programmere dette på en bryter.

          Comment


          • #6
            Litt usikker på hva du mener nå ronto. Hvis du tenker på pådraget så går det greit hvis jeg som du beskriver starter veldig forsiktig og så øker. Da blir det minimalt med hakking.
            Det jeg sliter mest med er å få satt ESC´en i "program mode", full throttle og så koble til batteri skaper null reaksjon i mitt tilfelle. Har ikke hatt problemer med å proammere andre ESC´er med denne radioen så jeg begynner å mistenke feil på ESC. Noen andre med Fun Cub Power Set som har trøbbel med ESC´en?
            ------------
            Jørgen H. - 1185 Oslo

            UMX Sbach 342, Multiplex Fun Cub, Clouds Fly EPO
            Blade 450X, Blade mCPx, Blade 120sr, E-sky Belt CPv2

            Spectrum DX8 - Sim: Aero Fly Professional Deluxe (Mac)

            Comment


            • #7
              Jeg har opplevd at motoren hakker litt før den starter skikkelig, på grunn av dårlig kontakt. Kanskje dine problemer skyldtes at det er en lodding som ikke sitter helt som den skal.
              Men for all del. Ta av propellen når du driver med dette. Jeg har hatt noen stygge opplevelser, før jeg skjønte alvoret i en skarp propell i høy hastighet.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment

              Working...
              X