Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix model Sea Bee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix model Sea Bee

    Vi leser om mange store og fine bensinmodeller og/eller 3D fly i dette forumet, men det finnes jo andre typer fly også, og Sea Bee'en er en av dem. Det er en .40 size modell med ca. 140 cm både i vingspenn og lengde, for sport og klassisk akro. Jeg kjøpte min fra Elefun, og den dukket som vanlig opp på posten etter to dager. Eske-åpning avslørte ingen nedslående overaskelser; hele greia så rett og slett meget bra ut. Virket godt sammenlimt, ferdig hengslet (og pinnet) og pent trukket i Oracover. Har ikke tenkt å si så mye om monteringen av denne, ettersom det er veldig rett fram, og manualen beskriver prosessen på en bra måte. Har man satt sammen en ARF eller to trenger man ikke manualen for stort annet enn justering av tyngdepunkt og rorutslag. Registrerte bare et par små avvik: manualen sier at vingene skal limes sammen med en kryssfiner "joiner", men vingen var bygget for aluminiumsrør (og alu. røret fulgte med ). Ganske opplagt sak... Dessuten måtte jeg bore nye hull i understellet, ettersom de ferdigborede hullene ikke passet med islagsmuttrene som var ferdig montert. Smal sak det også. Flyet mitt er altså av den klassiske typen med hel vinge og "bellypan" som monteres med to nylonbolter til kroppen. Helt greit for en modell av denne størrelsen, så lange man bruker glow motor. Skal man konvertere til elektro må man være litt mer oppfinnsom for å få byttet batteri på en nogenlunde lettvint måte. På Phoenix model sine sider er SeaBee'en nå avbildet med todelt vinge og avtagbar canopy: Phoenixmodel.com | Phoenixmodel | Aircraft model Manufacturer, så denne utgaven burde passe like godt til elektro som glow.

    Jeg skulle nå uansett ha glow motor i denne. Flyr i all hovedsak elektro, og fra mitt ståsted er dette absolutt mest fleksibelt for små og mellomstore modeller, men man må jo ha litt variasjon! Dessuten blir jeg noen ganger fullstendig fed up av å lade... Alltid noe som skal lades: mobil, kamera, Ipad, kantklipper, fandens og hans oldemor, samt en drøss med LiPo'er. Veldig bra alt sammen, men noen ganger er det greit "å få fri". Jeg har satt i en OS 46AX. Strengt tatt er den motorene litt for bred for den medfølgende motorbukken, men det går med litt overtalelse. Motorbukken er forøvrig ferdig montert, men jeg skrudde den ut og hadde locktite på skruene. Med fire JR ES539 servoer til rorene, en Power HD mini sak til throttle, samt et 4.8v 1600mAh mottagerbatteri, kom hele stasen på 2430 gram med tom tank. Phoenix oppgir 2480 gram, så den vekten får man vel være fornøyd med. Med mottager batteriet like foran side-/høyderorservoene, ble modellen litt framtung - selv uten hjulkåper. Skal se om jeg får flyttet mottagerbatteriet bak servoene, men inntil videre la jeg litt vekt i halen.

    Så var det bare å fyre opp, og la bien fly . Og så langt ser det veldig bra ut. De anbefalte rorutslagene er ikke så langt unna, men jeg synes det var litt for mye balanseror og for lite høyderor - måtte dra mye høyderor i svingene for ikke å miste høyde. Dessuten var det for lite sideror. Etter å ha redusert balanserorene en smule (og lagt på litt expo), samt økt høyderor og sideror utslagene, ble det hele mye bedre. Tror nok at tyngdepunktet skal enda litt bakover (må ha en del opptrim for å fly level), men gårsdagen var såpass blåsete at i hvert fall ikke jeg var i stand til å gjøre annet enn en grovtrimming. Apropos vind; Sea Bee'en ser ut til takle den ganske så bra. Det blåste som sagt ganske bra i går, men bien skar fint gjennom. Med OS 46AX og 11x6 APC hadde flyet bra ytelse, og trakk godt vertikalt, i hvert fall til sportsbruk.

    Etter dagens standard er en .40 modell liten, og blir ofte av de minste på stripa. Men små ukompliserte modeller har tross alt mange fordeler - rimelig i innkjøp og drift, enkel transport og så videre. Har tro på at Sea Bee'en blir flittig brukt fremover.
    Attached Files
    Knut

    Diverse fly; de fleste med propell...

  • #2
    Ser flott ut den dær. Har og har hatt flere 40 size modeller fra Phoenix og de har alle vært bra. Serlig en Yack 54 40 size som startet med en OS 46 2t får så og få en ASP 61 4t og til slutt en YS 70 4t. Den har nokk langt over 100 turer og er fremdeles i livet. Retnokk er all hengsling nå utslitt etter kolosal åverbelastning fra en illsint YS 70. Nå skal den få pansjonisttilværelse med ny hengsling og en snill SC 46 2t. Morro med store fly men jeg trivest faktisk best med 40-120 sizs de er liksom mer hanterlige.

    Comment


    • #3
      Ja den modellen flyr godt i vind. Du hadde ingen problemer i går på stripa men du fikk bra fart i medvindsleggene. Hadde samme modell som første patternmodel og den er bra.

      Kanskje det blir en Accipter på deg etterhvert
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Denne fikk jeg meget lyst på da jeg har alt av servoer osv liggende. Jeg har en sc 52 4takter som ikke blir brukt, kan denne brukes i sea bee`en? Skal ikke ha noe "performance" fly, kun en kosemodell.

        Comment


        • #5
          Det tror jeg skal gå bra. Med en flyvekt rundt 2,4 kg tørr så vil den greie mye med det oppsettet. Skulle du ha brukt den til pattern så ville jeg nok hatt en .61 4-takter i snuta eller som Tippstall en OS 46 AX eller en 55 AX for optimal ytelse.

          Som det blir nevnt i første innlegg, Phoenix har veldig bra kvalitet på settene sine. Hadde samtidig en Spot On 50 fra The World Models og den var av mye dårligere kvalitet, knekkebrød finer og slaskete folie. Så gjør som reklamen - "Løp og kjøp"
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Takker for svar Skulle inn å bestille denne nå, men den er jo utsolgt Da blir det nok phoenix laser 40. Den ser greit ut.
            Har hatt noen twm modeller selv, aldri igjen. Det var som flatbrød hele greia. Phoenix har jeg kun gode erfaringer med, alt fra trainerne til acro modellene. Tommel opp!

            Comment


            • #7
              Så har bien fått seg noen turer til; hvorav de siste i knallfint høstvær med lite eller ingen vind (bare synd det blir så tidlig mørkt nå om dagen!). Inntrykket av modellen har på ingen måte blitt dårligere nå når den har noen flere turer på samvittigheten. Hvor godt egnet den er til "seriøs flyging" skal jeg ikke ha sagt noe om, men til koseflyging og småsurring med klassiske akroøvelser er den i hvert fall midt i blinken for mitt vedkommende. Flyet er stabilt og fint, og "ligger" rett og slett fint lufta... Hva kraft angår, ser 46AX'en ut til å passe flyet godt; høye, fine vertikaler er ikke noe problem. Vil tro at mange som setter pris på "klassiske flyegenskaper" kan ha stor glede av Sea Bee'en!
              Knut

              Diverse fly; de fleste med propell...

              Comment


              • #8
                Jeg mener at SeaBee godt egner seg til f. eks Sport 07. Det betyr at den er en billig og bra begynner modell for de som vil trene på pattern. Et bra alternativ for de som ønsker en glow kjerre.

                Og den er visuelt enkel å se i lufta med hvit overside og rød underside, det betyr jo at det er lett å holde rede på hva som er opp eller ned når man begynner å gjøre øvelsene større.
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Men denne blir vel for liten for en OS .65AX ?? Må vel fylle halen med bly da vel.....
                  Stein-Vidar

                  TWM Groovy 50 3D, O.S MAX .65AX / Seagull MaxiLift, OS 33cc/ Multiplex Easy Glider Pro / Grafas Maxi F5J / Aspire F5J og F3J / Tragi 801X F5J / Tragi 801X F3J / Tragi 802EV F5J / Pike Perfection C80 F3J
                  Futaba 14SG

                  Røyken & Hurum Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Med en .46AX ble min anelsen framtung. En tyngre motor forskyver neppe tyngdepunktet bakover Men den burde jo dra i vei ganske brukbart med et slik maskineri i snuta.
                    Knut

                    Diverse fly; de fleste med propell...

                    Comment

                    Working...
                    X