Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termikk i November?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Termikk i November?

    Var ute og fløy en liten motorglider på Bogstad i dag. Været var lavt skydekke, mildt og stille. Jeg trodde ikke det var noe særlig termisk aktivitet nå på denne tiden. Men jeg fløy på flere bobler utover formiddagen. Den ene boblen løftet det lille flyet over skyene, og jeg sirklet rundt. Til jeg måtte ned, på grunn av lite strøm, sår nakke og anstrengte øyne.
    Fryktelig spennende å fly slik, men er det vanlig å treffe på bobler med varmluft på denne tiden? Selv om det er jo en mild November fremdeles.
    Last edited by ArneH; 06-11-11, 16:16.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    Har ikke peiling på termikk, men høres ut som du har hatt en fin dag. Noe å ta med seg inn i vintersesongen.

    Comment


    • #3
      alltid noe å flyte på , men vanskligere å finne .

      vi fløy på vallermyrene i dag , og tror alle 5 klarte 10 minutter . god og tjukk luft til tider .
      Pike perfection x3
      Race M
      victor
      Mini Corado
      Graupner mc 32
      Graupner mz 24
      [/QUOTE]

      Comment


      • #4
        Gløtta sola fram i dag der du fløy?... For et a kriteria for termikk er at sola må varme opp bakken før bobla "slepper" taket ved at det blir 3-4 grader med temperaturoverskudd eller at vinden får bobla te å "sleppe" tidligære og flyte opp... Så jeg trur det er mulig me termisk aktivitet om forholda ligger te rette for det, men jeg er absolutt ingen ekspert.

        Comment


        • #5
          Hei.
          Trenger ikke sol for å få termikk. Varme kilden kan like gjerne være en bygningsmasse, åpent vann på vinteren eller lignende.
          Men boblene på høst / vinter er som regel svake.

          Det kan ofte være mer aktivitet når det er skydekke enn ved skyfri himmel.
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Originally posted by Seiler`n View Post
            Hei.
            Trenger ikke sol for å få termikk. Varme kilden kan like gjerne være en bygningsmasse, åpent vann på vinteren eller lignende.
            Men boblene på høst / vinter er som regel svake.

            Det kan ofte være mer aktivitet når det er skydekke enn ved skyfri himmel.
            Selvfølgelig! Det tenkte ikke jeg på! Varmekilden behøver jo ikke nødvendigvis værra dirrekte kobla opp imot sola Litt "off topic" men, Flyr du seilfly fullsize eller som modell?

            Comment


            • #7
              Jeg tror myrene rundt Bogstadvannet er ganske varme fremdeles. God tjukk luft er vel en dekkende beskrivelse. Skal ut med en litt større modell i morgen. Meldt lite vind, så jeg må utnytte de siste dagene før vinterstormene setter inn.
              Vennlig Hilsen
              Arne Husby

              Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

              Comment


              • #8
                Da haru nok kilden din der! Var nok sabla gøy å fly på termikk me modellfly tenker jeg! Personlig har jeg ikke gjort det me modell enda, men får kjøpe meg en glider og leite litt te sommærn

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Flyfreaken View Post
                  Selvfølgelig! Det tenkte ikke jeg på! Varmekilden behøver jo ikke nødvendigvis værra dirrekte kobla opp imot sola Litt "off topic" men, Flyr du seilfly fullsize eller som modell?
                  konkurrerer innen grenen F3J modellseilfly. så godt som bare termikk flyving de siste 5 åra.

                  Vår web side felles med andre seilfly konkurranse former - WCh F3J 2024 Norway

                  Her er en god video av hva jeg driver med. Men istedet for de to kuskene som springer bruker vi i Norge vinsj.

                  Last edited by Seiler`n; 06-11-11, 22:41.
                  **********************
                  Mvh
                  Stig Olsen
                  Lillehammer MFK


                  Nan Xplorer FullCarbon X tail
                  Pike Perfect X tail
                  Pike Brio / Giant
                  Alpina 4001
                  DG 500/22 Elan under opppussing
                  Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

                  Futaba 12Fg Fasst

                  Comment


                  • #10
                    DÆVEN! Det så kult ut! Jeg flyr fullsize seilfly jeg da, begynte i påska i år så jeg har ikke lappen enda, men er i det minste solopilot! Men nå ske ikke jeg spore a mer i tråden te ArneH

                    Comment


                    • #11
                      Til å med i Januar har jeg opplevd thermikk, det var som HG pilot på Åsa ved Hønefoss for mange år siden ,nesten ikke sne i terrenget og 7-8+ grader ,1 m/s stig i store bobler så det var svakt men nok til å holde høyden en times tid
                      Øyvind

                      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                      Comment


                      • #12
                        Bare spor av. For dette er jo avd. for Generell Seilflyprat. Og jeg er ganske fersk, har dårlig råd og flyr enkle billige modeller.
                        Men man trenger ikke det feteste av utstyr for å ha det kult i denne hobbyen. Drømmen om hang ligger jo også der, og bør bli realisert en gang.
                        Vennlig Hilsen
                        Arne Husby

                        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

                        Comment

                        Working...
                        X