Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eget design Octocopter for tunge løft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eget design Octocopter for tunge løft

    Hei!
    kjøpte meg en liten quad for en liten tid tilbake, og synes multicoptere er utrolig morsomme å fly, så jeg har bestemt meg for å bruke mine 3d kunnskaper til å tegne en octocopter fra bunnen av, for så å få frest ut modellen og til slutt faktisk få til å fly det!
    Jeg har i tillegg tegnet landings-understell med kamerafeste. festet har Nick/Roll gyrostabilisering.
    jeg har tyvtittet på aphotoship.one sitt ene feste, da jeg ser ikke vitsen med å finne opp hjulet på nytt!
    Jeg har bestilt motorer, ESC, servoer, standoffs, kulelagre, MSI_OSD, kontrollerkort (MultiWii compatibelt), Video Downlink (dog nekter den å virke som den skal.. ), to stk GoPro med 3D hus, etc etc
    motorene er Pulso 2820/14 860kv, med 40A Pulso A esc.
    planen er å filme med mitt EOS 5D mkII, og kanskje også andre mer dedikerte filmkamera, dersom jobben tillater det med tiden!
    DXF tegninger av komplett modell er levert til flere for pris på fres, og 3ds max er benyttet for å "bygge" modellen for å verifisere at alle delene passer!
    Nick/Roll er sjekket i 3ds max for å kunne gi optimal bevegelse90grDer på servo gir 50grader total justering på Roll.
    Armene er tenkt å bruke 15x15mm alu firkantrør, med fire armer fra kroppen, som så deler seg i to.
    på dette viset kan jeg lett lage en quadro samt en octo av samme modell, i tillegg tillater det meg å lett folde sammen armene, slik at arealet den trenger ved frakt blir nesten 1/4 med armene i flyposisjon.

    Vedlagte link viser en 3d render av octoform med armene som folder seg inn for å vise hvordan den blir i de to posisjonene.

    Skal legge ut flere 3D renders av denne fortløpende.




    I morgen får jeg motoer og escs, samt begge GoPro cameraene.
    Videolink har jeg fått, men denne skaper seg, så her er jeg litt i villrede.
    OSD og FC er bestilt og sendes mandag.
    Tilbakemelding på fres av deler forventes asap!
    Dette her blir bedre enn julekvelden så nå håper man bare at sluttproduktet blir slik man ser det for seg!
    -mathias
    Last edited by oterpoter; 23-12-11, 10:04.

  • #2
    Er det noen motforestillinger mot å skru motorene direkte oppå alu-firkantrør? Ser mange gjør det, og man slipper da å ha motorfester som øker vekten.. Eneste aberet jeg ser med dette er at motorene jeg har da vil få en del av akslingen ned og inn i alurøret, men der går jo strømkablene..
    Bør man da snu motorakselen (snu motor fra pusher til puller eller vice versa)?? For på den måten å unngå at motoraksel stikker nedi røret. Vil føre alle ledningene inn fra åpning i front, så jeg slipper bore unødvendig i rørene, med tanke på å ikke svekke rørene unødig. Har tegnet ulike motorfester, men ser at antall deler man må frese øker betraktelig, og det vil bli mer vekt i skruer/fester.
    Noen som har peil? Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1324635164.114847.jpg
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	583898

    Comment


    • #3
      såg veldi flott ut dette har du en skjemattisk fremmstilling av den motor monteringen du tenkte på.. burde vel gå greit om du har en form for beskyttelse som hindrer at ledningene kommer borti akslingen
      med hilsen Arvid

      Comment


      • #4
        enten blir det noe ala det siste bildet, men da blir det jo ekstra vekt..
        alternativt blir det bare rett ned på det krysset som fulgte med motorene, og rett i alurøret.. evt. et lite stykke alu på undersiden, med skruer mellom som sort of holder motoren fast i klem.
        skal rendre ut eksempel når jeg er hjemme.. lettere å se enn min forklaring..

        Comment


        • #5
          Er det noen som vet hvor man får fatt i taggete belter og tannhjul som kan passe?
          Må lage en løsning med beltedrift til kamerafestet, men finner ingen som selger belter og tannhjul som passer.
          Funnet dette hos serviocity.com men de er litt for kraftige.
          ServoCity® - Not Found
          Skulle gjerne fått tak i belter som er tynnere (1/8" og ikke 3/8" som vist på bildet)
          I tillegg trenger jeg tannhjul til servoen, og til festet ala videoen jeg har her


          Ulempen med de som servocity selger er størrelsen.. Har her laget en 3d modell av de korteste beltene de har, og de minste tannhjulene..
          Men dette blir dessverre for stort for kamerafestet jeg har tegnet..
          All bistand mottas med takk!

          Comment


          • #6
            Hei, dem har mange belter og tannhjul her Robot MarketPlace - Timing Belts & Pulleys
            Kanskje du finner noe som passer
            Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
            Harstad MFK

            Futaba 12FG

            ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
            Slick 360 | Elektrokonvertert
            ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
            Phoenix Decathlon | ASP.70
            Hexacopter

            Comment


            • #7
              du får rote lit rundt på denne siden www.kompotek.no - nettbutikken med det meste så finner du nok det du jakter på
              Alt som kan fjernstyres.
              ---------------------------------------------
              The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
              Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
              Steinar Kvarme.

              Comment


              • #8
                jeg endte opp med å bestille på robotshop.com. de hadde belter og pulleys samt hode til Hitec servoene, disse må moddes litt men ikke værre enn at jeg skal greie meg. brukte 3DS MAX til å tegne opp hvor langt unna de ulike delene må stå for at det skal bli riktig, og har nå moddet tegning. avventer pris på CNC fra folk i Polen, i sort G10. med en egenvekt på 1.75g/cm3 og totalt volum på ramme og kamerafeste på 460cm3 blir ikke vekten så alt for ille.
                8stk Pulso 2820/14 motorer og ESC veier jo litt...
                antar en AUW på 3-3.5 kg..

                Comment


                • #9
                  Ser fint ut dette.
                  Hvis du bruker slike propelladaptere som på bildet ditt over så kan du jo skru motorene direkte fast i toppen av profilen uten å få annet enn et skruehode inne i profilen. Lag hull i bunnen av profilen som er store nok til at hele skruehodet går igjennom, og hull på oversiden som passer selve skruen og bruk to av hullene bak på motoren, slik at du får hele motoren stående oppå profilen.
                  Terje

                  Comment

                  Working...
                  X