Announcement

Collapse
No announcement yet.

MACH3 CNC Electronic MPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    @tauhustvedt: der ga du meg en påskudd til å åpne boksen for å gå over alle loddinger og kabler - har diverse erfaringer med Kina ting som er satt sammen på bakrommet

    E-stop fungerer utmerket - ref. innlegg #13

    Har brukt den relativt mye og den funker etter min mening utmerket til å være en ting til noen hundrelapper.

    Vet ikke hvordan du har satt opp din men min "velocity" er 100% synkron med hastigheten på encoder hjulet og den stopper opp med en gang jeg slutter å dreie.
    Bare pass på at du ikke kjører encoder hjulet for raskt i 1.0 posisjonen - her er det ikke 1:1 og maskinen buffrer slik at man kan få et relativt stort etterslep!

    Kabelen er ikke bra - står vel at den er 3 meter lang men siden dette er en spiralkabel som er laget av et utrolig stivt materiale så greier jeg ikke å trekke den ut til mer enn ca 1 meter før hele PC'en løfter seg fra gulvet.
    Må vel slakte en gammel telefon for å få noen som funker ...

    Savnet også i begynnelsen egne knapper for XYZA men nå har jeg begynt å venne meg til bruken og det går greit.

    Det jeg savner mest er noen frie knapper som kan programmeres etter ønske (vurdere å bruke spindel speed knappene til dette)

    Systemet mitt har en stor mekanisk "PANIC" knapp noe jeg mener alle burde ha for sikkerhetens skyld.
    Click image for larger version

Name:	Clamp01.jpg
Views:	1
Size:	42.0 KB
ID:	586275


    (ang eBay så er det få ting som tar mindre enn 3 uker nå om dagen.... hele Kina Post går som sirup om dagen - har 3 pakker som har gått over 35 arbeidsdager! og for en av dem har jeg fått pengene tilbake av selger)
    Last edited by Quadrocopter; 02-03-12, 09:44.

    Comment


    • #17
      ..... så ble boksen åpnet.
      Ble faktisk meget positivt overrasket over produksjons kvaliteten på elektronikken !!! meget bra

      Etter komponentene å dømme så har designet noen år på nakken men dette har vel litt sammenheng med low-cost produksjon
      Click image for larger version

Name:	1-IMGP2989.jpg
Views:	1
Size:	120.8 KB
ID:	586277 Click image for larger version

Name:	3-IMGP2992.jpg
Views:	1
Size:	114.8 KB
ID:	586276

      Det eneste jeg kunne sette fingeren på i elektronikk sammenheng var at det hang igjen noen papir biter etter vaskingen av kortet (ren kosmetikk)
      Click image for larger version

Name:	2-IMGP2991.jpg
Views:	1
Size:	78.5 KB
ID:	586280

      På kasse delene fant jeg noen som jeg ikke likte - i topplokket var det boret en mengde hull (tydeligvis en kasse som brukes til flere produkter)
      Her hang det igjen noen relativt store plast biter som fort kunne ha løsnet å skapt problemer med en bryter etc. - denne burde definitivt vært fjernet fra fabrikken.
      Click image for larger version

Name:	1-IMGP2994.JPG
Views:	1
Size:	250.1 KB
ID:	586279 Click image for larger version

Name:	4-IMGP2993.JPG
Views:	1
Size:	273.0 KB
ID:	586278

      Men ser man bort i fra dette så var innmaten stort sett bra.

      En ting som burde vært annerledes er RJ45 pluggen som sitter mellom kabelen og selve MPG'en - siden kabelen er så stiv og stram skal det ikke nye til før man drar ut kabelen av pluggen (RJ45 er ingen god kabel lås)
      En mykere å lenger kabel fikser dette problemet
      Last edited by Quadrocopter; 02-03-12, 01:32.

      Comment


      • #18
        Jeg burde selvfølgelig montert nødstoppbryter på min, og har hatt en i skuffen siden jeg bygde fresen, men har ikke giddi. Har faktisk planer om å montere den nå samtidig som jeg oppgraderer automatikken rundt smøring og luftkjøling da jeg skal lage et bryterpanel til den. Nødstoppen min skal deaktivere et halvlederrelé.

        Har laga med en motion-simulator til bil- og flysimulatorer, og der har jeg montert nødstopp, men ikke på fresen.

        Det kan forresten være KeyGrabber-programmet som lagde krøll for min fjernkontroll. Jeg begynte å bruke det når jeg begynte å bruke fjernkontrollen for å forandre på noen knappefunksjoner som var fastlåst i Mach3. Et drittprogram på flere måter.
        Last edited by tahustvedt; 03-03-12, 01:50.

        Comment


        • #19
          Fikk E.stop på mpg'n til å fungere ved å emulere knappen i input dialogen
          problemet er at E.stop knappen på maskinen sluttet å fungere. skulle gjerne ha hatt begge i fungksjon.
          Noen forslag?

          Ellers så begynner maskinen min å nærme seg ferdig med oppgraderingen. skal kjøre de første G-kodene i dag for å se om alt fungerer som det skal. Tester med en jobb som tar ca 1,5 timer i treverk med forskjellige 3d sekvenser, helixer peck drill og sånt, slik at alle akser får kjørt seg.
          Håper at alt fungerer greit før jeg kjører samme i alu.
          T-rex ccpm (den gule) (solgt)
          Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
          Raptor 90se (solgt)
          Extra 300 . (kontainer mat)
          Mini funtana ( Peis varme )
          Protech Cessna 182

          Comment


          • #20
            har forøkt forskjellige innstillinger for å få enkoder julet til å være synkron med fresen, men sliter litt med å få dette til.
            kan du legge ut noen snapshot av innstillingene dine Quadrocopter ?
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

            Comment


            • #21
              Jeg lagde en egen mach screen, og brukte knappen på fjernkontrollen som hotkey.

              Comment


              • #22
                Det ble til at jeg bestilte en pendant fra shuttleRU.
                Og så langt overgår den forventingene og jeg angrer ikke et sekund.
                Solid sak av metall og muligheter for å konfigurere alle knappene til hva man måtte ønske.
                Anbefaler den Tahustvedt, hvis du ikke har skaffet en ny MPG
                Mvh Ull
                T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                Raptor 90se (solgt)
                Extra 300 . (kontainer mat)
                Mini funtana ( Peis varme )
                Protech Cessna 182

                Comment


                • #23
                  Ok. Skal tenke på det.

                  Etter at jeg lagde et custom skjermbilde har jeg ordnet enkle funksjoner på tastaturet som erstatter mye av behovet for fjernstyring.

                  Comment

                  Working...
                  X