Announcement

Collapse
No announcement yet.

MACH3 CNC Electronic MPG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MACH3 CNC Electronic MPG

    Trenger en MPG, litt lettere å sette høyden på arbeidstykket når man kan bruke sveiv.
    Noen som har erfaring fra denne?

    Mvh Ull
    T-rex ccpm (den gule) (solgt)
    Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
    Raptor 90se (solgt)
    Extra 300 . (kontainer mat)
    Mini funtana ( Peis varme )
    Protech Cessna 182

  • #2
    Håndkontroll er et must. Jeg har en annen type som er satt opp over LPT2, og må ha en brain installert i Mach.
    Finner ingen info om den du linker til, men den har jo mye mer funksjoner enn min. Det som ser litt kjipt ut er at den bare tar spenning fra USB porten, og at du enten må ha serieport på maskina di, eller bruke en RS232 til USB konverter.
    Og siden den kommer fra der du vet, må du ikke regne med at manualen er fullgod hvis den fins. Det er oppsettet i mach som kan bli trøblete. Jeg kjenner minst 1 person som kan tenke seg en sånn, så det er fint hvis du rapporterer evt erfaringer

    Comment


    • #3
      Mpg

      da var den i posten
      Skal gi full review når jeg har den i hende.

      Har fremdeles litt igjen å gjøre på ruteren, før den er oppe og går igjen.
      Har vært nede for oppgradering i godt og vel et år nå.
      litt for mye skolearbeid og jobb de siste tre årene, men nå er skolen ferdig
      og hobby arbeidet skal prioriteres med både rc heli, jetmotorbygging og selvfølgelig cnc stuff.
      ja, bortsett fra noe opppussings greier hjemme som har lagt på is en stund.
      Du vet....Ordre fra kona

      Mvh Ull
      T-rex ccpm (den gule) (solgt)
      Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
      Raptor 90se (solgt)
      Extra 300 . (kontainer mat)
      Mini funtana ( Peis varme )
      Protech Cessna 182

      Comment


      • #4
        Hei.

        Litt mer info om mpg'en omtalt over.
        Google Sites: Sign-in

        Her er en litt extra fancy mpg. Ikke så veldig dyr heller.
        Page Not Found - Aliexpress.com
        Last edited by BlizzWave; 09-01-12, 18:30.

        Comment


        • #5
          Det hadde vært gunstig med knapper for direkte kontroll av x+/-, Y+/- og Z+/- i tillegg til hjulet. Jeg har mer bruk for den andre enheten med knapper for hver akse enn den med hjulet som må sykles mellom akser med en knapp.

          Comment


          • #6
            blir spennende å se hvordan den fungerer.
            Ser veldig plastic fantastic ut, men til den prisen så kan man vel ikke forvente annet.
            T-rex ccpm (den gule) (solgt)
            Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
            Raptor 90se (solgt)
            Extra 300 . (kontainer mat)
            Mini funtana ( Peis varme )
            Protech Cessna 182

            Comment


            • #7
              Hei

              Sorry for at jeg ikke så denne posten før nå.
              Jeg har kjøpt en ifra Russland, og den er fantastisk programmerbar, fint utseende og brukervennlig

              En kompis av meg har en av samme type som du har (ikke helt lik) og den har også slik spiral kabel, som igjen er BLYTUNG!!!!
              Mens jeg bruker bare en usb kabel i mellom

              Legger ved en link eller to, eller tre..

              ShuttleRU_LCD.eng.mp4 - YouTube!
              USB pendant from Russia - CNCzone.com-The Largest Machinist Community on the net!
              ShuttleRU_LCD

              Mvh Robert.
              Last edited by Vegabond; 15-01-12, 12:02.
              ~Futaba 10C~


              ~T-Rex 500 v-bar~
              ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

              ~Min Cnc byggetråd #1~
              ~Min Cnc byggetråd #2~
              ~Min Cnc byggetråd #3~


              ~Trondheim Modellflyklubb~

              Comment


              • #8
                Vegabond, den du linker til lages ikke mer.
                Men han har utviklet en ny:

                ShuttleRU_STM32

                Han tar 250$ + 15$ i frakt til Norge for denne typen.

                Comment


                • #9
                  Hmm.. den så jo enda bedre ut!

                  Men som sakt, har trua på det utstyret.


                  Mvh Robert.
                  ~Futaba 10C~


                  ~T-Rex 500 v-bar~
                  ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                  ~Min Cnc byggetråd #1~
                  ~Min Cnc byggetråd #2~
                  ~Min Cnc byggetråd #3~


                  ~Trondheim Modellflyklubb~

                  Comment


                  • #10
                    Ullteppet, jeg fant en video på youtube der han viser til NESTEN samme mpg som du har bestilt. Mangler bare hjulet.
                    Hopp til 9.51 i filmen

                    Comment


                    • #11
                      Det er den jeg har bestilt.

                      Comment


                      • #12
                        MPG'en som ullteppe nevner fungerer helt OK - den har noen svakheter men man kan ikke forvente mer på noe som koster noen hundrelapper.

                        Til dere som har laget en egen Mach3 profil - husk at fila "Macropump.m1s" må ligge under denne profilen!
                        C:\Mach3\macros\"profile navn"\Macropump.m1s

                        Har du en standard installasjon og bruker Mach3Mill profilen så legges den her:
                        C:\Mach3\macros\Mach3Mill\Macropump.m1s


                        Det eneste jeg ikke har fått til å virke er "E-STOP" knappen - har ikke stresset så mye med dette, men ser at det av og til kan være greit å ha en stopp knapp på MPG'en
                        Får jeg tid så skal jeg se litt på koden i macropump fila for å se om feilen ligger der.

                        En ting som jeg savner som etter min mening er viktigere enn e-stop er en/flere knapper for zero av X-Y-Z-A aksene
                        Vurderer å bruke MPG kappen for spindel speed + til dette (har ikke mulighet til å justere spindel hastigheten gjennom Mach3)
                        Dette blir også et hack i macropump fila.

                        Konfigurasjonen er grei såp lenge man ikke må lese de Kinesiske manualene som følger med - her en "google translate" utgave

                        E-Handwheel_EN.pdf
                        Last edited by Quadrocopter; 31-01-12, 23:42.

                        Comment


                        • #13
                          E-stop løsningen var grei

                          Gå inn i: Config -> Port and Pins -> Input Signals

                          gå ned til du finner Estop i vestre kolonne og trykk slik at [emulated] får en grønn hake, tykk så på [HotKey] feltet, når dette skifter til et input felt trykker du på E-Stop knappen på MPG'en
                          Feltet vil da få en verdi som er 220

                          Trykk [Apply] og [Ok]
                          Velg: Config -> Save Settings...

                          Restart Mach3

                          Comment


                          • #14
                            Nå tok min kvelden, og den tok nesten maskina med seg. Den begynte å holde knappene inne i mange sekunder etter at jeg slapp den, og til slutt kjørte den spindelen ned i bordet med 0,5% hastighet i ti sekunder mens jeg panisk prøvde å kjøre den trege trackballen bort til E-stop-knappen på skjermen, og da er det ekstreme krefter ute og går. Faan heller! Jeg ble forbanna og hev dritten i veggen.

                            Min går i søpla nå, og jeg går tilbake til tastaturet.
                            Last edited by tahustvedt; 01-03-12, 21:30.

                            Comment


                            • #15
                              Heisan
                              Trist å høre tauhustvedt. håper ikke maskina tok skade av dette.
                              Lovet å komme med en "review" av mpg'n og her er den:

                              Fikk pakke i posten og det tok over 2 uker fra jeg bestillte til jeg hadde den i hende.
                              de var litt treg, og sendte ikke pakken før det hadde gått 4 dager.
                              det holder ikke i E-bay verdenen etter min mening så det ble en liten minus i tilbakemeldingen fra meg.
                              Mpg'n var godt pakket inn og uskadd når jeg fikk den. utseende og feelingen var som ventet, Plastic fantastic i ekte kina stil.
                              Det fulgte ikke med bruksanvisninger på papir, men en liten cd med noen filer og pdf'er på kinesisk... sukk...
                              Etter et søk på nettet fant jeg engelsk installasjons veiledning og jogga ned i kjelleren og satte i gang.
                              Stort sett plugg n' play og etter noen få tastetrykk så fungerte den helt fint.
                              E-stop bryteren har ikke jeg heller klart å få til å fungere. det er synd, og tenker at tahustvedt savnet den nå han fikkla med trackballen for å få halt må maskinen.
                              Nå er dette første gangen jeg bruker en mpg slik at min vurdering blir etter hva jeg opplever sammenlinget med hva jeg hadde av forventinger.
                              synes at velocity funksjonen er veldig grov. hvis jeg snurrer sakte på hjulet og øker farten gradvis så forandrer hastigheten på motorene seg i store hopp. Har forsøkt å kalibrere mpg'n på forskjellige måter, men det forandrer seg ikke. Hadde ventet at hastigheten på motorene fulgte hastigheten på hjulet mye mere " smooth"
                              er det noen instillinger i mach som jeg har oversett?
                              Videre så er det en ganske stor delay mellom bevegelser/trykk på mpg'n til reaksjon på maskinen. dvs stopper jeg hjulet så fortsetter maskinen å bevege seg et halvt sekund. Er det normalt? bruker jeg piltastene på tastaturet så er reaksjonen umiddelbar.
                              Ledningen som følger med er alt for kort dersom du ikke sitter med pc'n i fanget.
                              Nå når jeg har brukt den en stund så savner jeg også separate knapper for akse valg og det blir litt mye fomling for å velge akser og nulle dem. og det er vel det man bruker mpg mest til.
                              så jeg lagt inn en bestilling på mpg fra shuttleRU og tror ikke jeg vil angre på det.
                              Ellers så tror jeg mine dager som hobby cncmaskinist uten mpg er historie. Skjønner ikke at jeg ikke har skaffet en før.
                              og PS har en mpg for salg om ikke så lenge

                              Mvh Ull
                              T-rex ccpm (den gule) (solgt)
                              Raptor 50 se ccpm Favoritten, selger den aldrig
                              Raptor 90se (solgt)
                              Extra 300 . (kontainer mat)
                              Mini funtana ( Peis varme )
                              Protech Cessna 182

                              Comment

                              Working...
                              X