Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til valget mellom 3 fly. :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til valget mellom 3 fly. :)

    Hei

    Jeg er ny i denne hobbyen å jeg skal kjøpe mitt første fly. Har ingen erfaringer med å fly utenom endel flysimolator.
    Jeg ser at mange anbefaler fly med propell bak til nybegynnere, men jeg ønsker ikke dette.

    De flyene jeg har sett ut er:

    * Cessna Mini Trainer EPO 2,4GHz 4CH RTF - ThrottleStore.Com Jeg ønsker versjonen "super" som er med børsteløs motor og lipo batteri. +300kr.


    * Cessna Skywagon 185 EPO Mini BL RTF - ThrottleStore.Com Denne har flaps, lys og flotører, noe som jeg synes virker morsomt.


    * STM Cessna 182 Børsteløs 2.4GHz med flaps og lys RTF SUPERTILBUD - Globy AS Jeg vet at det ikke anbefales fly med nesehjul som første fly, men globy er en butikk som er i nerheten hvor jeg bor, og så er det jo et bra tilbud på den modellen også flaps.


    Har du en annen modell å anbefale så skrik ut pris ikke over 1500kr
    18
    Mini trainer
    16.67%
    3
    Cessna Skywagon med flotører, flaps og lys
    22.22%
    4
    STM Cessna 182 (fra globy)
    61.11%
    11
    Last edited by rayman85; 11-01-12, 14:32.

  • #2
    Det første jeg kan si deg er at den mini cessnaen er ikke noe fly for nybegynneren.

    Jeg startet selv med mini trailerne som du linker til og jeg synes det er ett meget bra fly for nybegynneren.
    Det tåler veldig mye og er lett å fikse! Har mitt fremdeles etter utallige kræsjer.

    Går du for det så gå for børsteløs utgaven (+300 kr tror jeg det var) da den børstemotor utgaven kommer med en gearboks som er elendig og ryker ofte.

    Comment


    • #3
      Det skal ikke mer enn en mislykket take-off til for å plante nesa på flyet i bakken som kan knekke propell og motorfeste og bøye akslingen, og da kommer du nok til å ønske at du gikk for en såkalt skyver allikevel.

      Comment


      • #4
        Nå på vinterstid ville jeg valgt den med flotører da disse fungerer fint på snø.

        Comment


        • #5
          Har ingen erfaring med noen av dem. men ville valgt den STM cessna`n pga. større vingespenn som betyr att den sansyneligvis er stabilere å fly.

          og hvem sier att man ikke skal ha nesehjul på ett nybegynner fly? de fleste trainere har nesehjul, lettere å styre de på bakken og lettere å lande synes jeg i hvertfall.
          Last edited by tyor; 11-01-12, 15:05.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Om Globy er ved deg hadde jeg valgt den butikken, da kan du snakke med de osv.
            Mvh Andreas
            Stevensaero, glede i noen balsaflak.
            PCM.at mye glede i litt carbon
            Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

            Comment


            • #7
              Hei !
              Jeg har veldig god erfaring med å hjelpe folk inn i hobbyen med den litt større cessnaen fra Trhottlestore den med vingespenn på 140cm.. ( hadde vel opplæring på 4-5 stykker i løpet av fjor-sessongen)
              Glem alt fancy tilbehør.. for du skal lære å fly.. først når du har bra kontroll har du ordentlig glede av flaps og flottører og lys osv...

              Ta gjerne av understellet,så slipper du å ødelegge neselegg og undersiden av flyet når du lander litt fort.. de kan lett knekke i festene om du lander litt "hot". Du er også mer fleksibel på hva slags underlag du lander på ..

              Om jeg skal stemme på 1 av de 3 ? Nei.. har ikke prøvd de. men lokal forhandler kan være en kilde til hjelp i starten.

              Og sist men ikke minst.. Ha med deg noen som kan ha litt "skoling" med deg. En som har masse erfaring fra før.. Da blir ikke læringskurven så bratt.

              Lykke til med valget!
              Last edited by chewbaca; 11-01-12, 16:29. Reason: skrivefeil
              __________________________________________________ ___
              Jørn Kaasbøll
              Scale Warbirds of Norway

              Comment


              • #8
                Velkommen til en utfordrende og lærerik hobby, Rayman85!

                Av disse tre ville jeg valgt STM Cessna-en fordi den er størst og tyngst - 120 cm vingespenn. Dette gjør den litt mindre følsom for vind enn de mindre modellene. Ville egentlig anbefalt en enda litt større modell av samme type, f. eks. den som Chewbaca kjenner. Men hvis du har en maks granse på 1500,- er kanskje den modellen for dyr.

                Nesehjul er ingen ulempe, snarere tvert imot fordi det er lettere å styre modellen på bakken i avgang og landing. Men jeg har sett enkelte ferdig-modeller som er bygget så svakt - spesiellt landingsunderstellet enten det er 3 eller 2 hjul - at de ikke egner seg til annet enn å stå på hylla og beundres. Det er nok der myten om at halehjul er best kommer fra. Jeg vet ikke om dette gjelder STM.

                Vær obs på at tørrbatteriene til senderen kan miste kraften fort i kulde.
                Last edited by Biplan; 12-01-12, 05:05.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Originally posted by rayman85 View Post
                  Jeg er ny i denne hobbyen å jeg skal kjøpe mitt første fly. Har ingen erfaringer med å fly utenom endel flysimolator.
                  Jeg ser at mange anbefaler fly med propell bak til nybegynnere, men jeg ønsker ikke dette.
                  .
                  .
                  Det gjorde ikke jeg heller men det ønsket burde jeg ha kuttet ut, hadde spart meg mye
                  trøbbel med å velge en pusher.

                  Det neste du bør sjekke er hvor stor plass du har tilgjengelig for flyging og hvilke værforhold.
                  Dersom du har lite plass og mye vind og vær så har du vanskelig flyforhold til å lære på.

                  De fleste RTF fly krever mye mere plass enn du tror for å fly og nybegynnere bak spaken
                  så trenger du enda mere plass.

                  Stort fly = enda mere plass!!!

                  Velg noe som er uknuselig med motor bak uansett hvor stygt det ser ut. Etter et par kræsj
                  med det fine flyet (som du ønsker) ser det stygt ut også svelg stoltheten og gå for noe fornuftig.
                  (det lønner seg med et stramt budsjett)

                  Odd H.
                  Last edited by Ofly61; 12-01-12, 13:13.

                  Comment


                  • #10
                    OddH har et svært godt poeng
                    Har selv en Cloudsfly som "baksete kjerre".. ( kan flys over alt..)
                    Clouds-fly er en pusher modell med vingespenn på ca 120 cm.. den er liten, men tåler masse juling. det er en god platform for å lære seg å fly.
                    Fås hos både Hobbyking.com og hos Throttlestore.
                    Denne modellen kan jeg VARMT anbefale..

                    Min er forøvrig utstyrt med Bombedrop og lys.. ufattelig morsomt å ha med på treff for flyging etter den offisielle flyginga er ferdig for dagen )
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Det er mange veier inn i dette, vil jeg påstå. Og jeg kjenner følelsen av å ville ha et "skikkelig" fly. Derfor syns jeg at jeg slo å stortromma da jeg kjøpte en isopor-cessna fra ThrottleStore som mitt første skikkelige fly. Det var innmari stort! 150 cm vingespenn, og jeg var skrekkslagen da jeg skulle ta det opp første gang.

                      Det gikk på trynet, bokstavelig talt.

                      Deretter ble jeg rådet til å kjøpe et "skikkelig" fly med glowmotor. Det var heller ingen stor sukess, for å si det sånn. Det ble mye mekking og luring, og ikke så mye flyging. Demotiverende...

                      Jeg tenker: Størrelse er vel og bra, men blir det for stort blir man redd for å fly det. Første skritt bør være å finne et fly man kan lære å fly med, uten å få skjelven, så får heller de tøffe flyene komme senere. Det er også forskjell på om du har noen å lære av, eller om du skal bale med dette alene. Er du alene, ville jeg deffinitivt satset på et fly som er enkelt å ha med å gjøre i starten.

                      Clouds er nevnt. En god idé. Fly denne til du behersker det mest grunnleggende, som å fly fra deg/mot deg/med sidene mot deg/åttetall.
                      Champ er nevnt - en god idé, men er kanskje i minste laget - det skal være bra vindstille for å få den til å fly godt ute.
                      Cessna STM tror jeg kan være bra om du har noen å lære av.

                      Ellers kan kanskje en Ready være en idé, men den er også best med om du har noen å lære av.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        Okey Rayman 85? Blir du noe klokere ?
                        __________________________________________________ ___
                        Jørn Kaasbøll
                        Scale Warbirds of Norway

                        Comment


                        • #13
                          Hmm. Mye forskjellige meninger, men Jeg har nå bestillt Cessna mini trainer. Det som gjorde at jeg valgte det, var anmeldesene det flyet har fått. (nederst på siden)
                          Kommer med tilbakemelding hvordan den første flyturen går Men kommer ikke hjem fra offshore før i neste uke.
                          Å hvis været ikke tillater det, så blir det tørr-trening med flysimolator i mens

                          Comment


                          • #14
                            Valgte du standard oppsettet eller "super" utgaven med børsteløs motor og lipo batteri?

                            *edit* ser nå at du skriver i første posten at det er superutgaven du ønsker.

                            Tror ikke du kommer til og angre på det.
                            Last edited by Dabrun; 14-01-12, 02:14.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by rayman85 View Post
                              Jeg har nå bestillt Cessna mini trainer. Det som gjorde at jeg valgte det, var anmeldesene det flyet har fått.
                              Den som fikk 0 stemmer i spørreundersøkelsen? Jaja, håper du kommer igang med modellflyging uansett

                              Vet ikke hvordan det er med anmeldelsene på ThrottleStore sin hjemmeside, men de anmeldelsene som står på HobbyKing er sensurert. Se (MFN) ModellflyNytt.no
                              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                              Comment

                              Working...
                              X