Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp til fersking

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp til fersking

    Heisann <--- første post på forumet

    Jeg vurderer å kjøpe meg mitt første modellfly og trenger litt hjelp i den forbindelse.

    Jeg har hørt at det kan være lurt å begynne med et elektrofly og lurer da på om dette:Phoenix Model .40 Trainer :: Komplett 7ch 2.4GHZ - elefun.no - Radiostyrt hobby, er et bra starter fly om jeg velger å kjøpe meg en elektromotor for bruk i starten? Er det en enkel sak å montere en el motor i dette flyet?


    På forhånd takk for svar!

  • #2
    Det er et kjempefly for en nybegyner¨, og drit i det elektrokjøret kjøp flyet med glow motor. Bare tull at det er noe vanskeligere og holde på med glow en elektro. Mye morsomere når en får en slik liten forbrebbibgsmotor til og gå som en klokke.
    Men det kan jo være greit å øve litt på en simulator før første turen.

    Comment


    • #3
      Det er jo et spørsmål om en skal lære å fly eller lære å skru da. Regner med att det er det første som tråstarter tenker på.

      Ett par anbefalinger: Prøv å skaff deg kontakt med ett flymiljø/klubb. Her finner du garantert noen som hjelper deg både med annskaffelse av modell og utstyr og ikke minst, få noen til å ta opp modellen for deg første gangen, slik att den blir trimmet og grei å fly. Da har du noen som kan ta over også, om det skulle "kåle seg til" for deg.

      Dernest ville jeg fått tak i en grei simulator. Ikke det samme som "real", men du vil lære å bruke stikkene.

      Ellers en anbefaling fra meg: STM Easy Fly RTF 2.4GHz 196cm vingespenn - elefun.no - Radiostyrt hobby
      Store muligheter for att du vil lykkes i å lære med en slik.Og om ikke denne hobbyen faller i smak (vilket jeg helt sikkert tror den vil)
      så har du ikke kastet bort masse penger.

      Ellers vil jeg bare ønske deg velkommen i ett trivelig miljø, og lykke til.
      Og ikke vær redd for å bruke forumet. Her er det mye hjelp å finne.
      Terje Egeberg
      "Opp ska det og det får bare virke"


      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

      Comment


      • #4
        Det finnes også mange innendørsfly som kan flys i haller rundt om i landet. De fleste klubbene kjører faste dager med innendørsflyging i vintersesongen.

        Stikk innom en av disse kveldene og se hva folk flyr, så kommer du nok lett i kontakt med folk som kan hjelpe deg utendørs til våren også.

        Jeg kan anbefale micro Champ'en fra smallsize:

        http://shop.smallsize.no/product_inf...b1f5026f0caedc

        Da får du alt du trenger for å komme i gang og den kan flys på veldig stille dager utendørs også.

        Comment


        • #5
          Jeg digger techone yak epp fra hobby24.no
          Den flyr veldig bra og tåler en trøkk!
          Anbefaler den "store"
          Tom I. Arntsen

          Comment


          • #6
            Styr for all del unna glow . Dyrt,bråkete,grisete og du kommer til og gå lei. Batteri eller bensin som er tingen
            Ronny Andreassen
            Sunndal/Vinnu
            Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
            3DHs 33" EPP
            JR 9303 2,4

            Comment


            • #7
              Velkommen til en utfordrende og lærerik hobby, Znicker! Jeg begynte aktivt i 1973, lekte at jeg lekte med fjærnstyrte modeller før det.

              Modellen du har valgt ser bra ut og jeg synes det er en passe størrelse å begyne å fly med. Begynte selv med .15 størrelse motor og det ble veldig avhengig av at det var vindstille.

              Skal la elektro/glow debatten ligge. Støtter Tertitten i at det er smart å ta kontakt med en lokal klubb og/eller et lokalt flymiljø. Før i tiden kunne man gå etter lyden, men dagens stillegående elekromodeller gjør det vanskeligere å filnne den lokale modellflyplassen.
              Se Modellflyseksjonen NLF og klikk på "Klubber i Norge" i spalten til venstre.

              Du kan også legge inn bosted i profilen din her på forumet for at modellflygere i nærheten kan finne deg lettere. Klikk på "Kontrollpanel" helt øverst på alle sider, så "Rediger signatur" i spalten til venstre. Klikk "Lagre signatur" under feltet du skriver i til slutt.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #8
                Originally posted by Znicker View Post
                Heisann <--- første post på forumet
                Er det en enkel sak å montere en el motor i dette flyet?
                Ja, det er ganske enkelt. Det er vanligvis bare å bytte motorfeste og bytte ut tanken med batteri. Som du ser på bildet av glowmotoren så har den vannrette fester på hver side. Elmotoren har feste i bakkant eller i forkant (samme side som propellen).

                Tror en outrunner-type elmotor med bak-feste som veier rundt 200 gram kan passe. Jeg ville valgt en elmotor med bakfeste, f.eks Elefun .40-55 size elektropakke økonomi - elefun.no - Radiostyrt hobby.

                Pakken i linken din inneholder en glowmotor med tilbehør man ikke trenger til elmotor, i tilfelle du ikke la merke til det. Sjekk hva det koster å kjøpe fly, radio og elektropakken jeg linket til hver for seg. Til fly med elmotor trenger du ikke den fjerde servoen, fartsregulatoren (ESC) til elmotoren kobles rett til mottakeren.
                Last edited by Biplan; 12-01-12, 04:14.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #9
                  Elektro ER enklere enn glow, det kan ikke diskuteres. Det har ikke noe med at glow nødvendigvis er vanskelig, men et elektro fly krever kun at du plugger i et batteri, og så er det bare å fly i vei. Hvis en klassisk trainer appellerer til deg kan du jo gjøre det enkelt og billig for deg ved å velge denne pakken STM Discovery Trainer RTF 2.4GHz - elefun.no - Radiostyrt hobby. Vil du ha en balsamodell som du må montere selv så virker denne som et bra valg Phoenix Model Classic EP ARF PH072 - elefun.no - Radiostyrt hobby.

                  Comment


                  • #10
                    Oi,

                    Takk for svar folkens

                    Har en kompis som har litt peiling, han har en simulator jeg kunne prøve.

                    Tror jeg går for den modellen jeg nevnte, får se om jeg klinker til med en el. motor eller ikke

                    Glimmerende forum detta, kommer nok flere spørrende tråder fra meg i fremtiden!

                    Comment


                    • #11
                      Det vil du ikke angre på det er mye mer fly en disse isoporsakene. Guttungen min har hatt et slikt med en ASP 61 4t i. Det gikk sikert flere hundre turer med både meg og han som pilot før det til slutt tok kveld i et tre (min feil). Motoren var det aldrig et feipekk i og en flyr fint 30 turer på en 4 l dunk med fuel til kr 189,-. Det blir ikke mange kronene pr tur. Om du får 100 turer på et batteri til kr 1000,- vil det jo faktisk koste langt mer og fly elektro og så koster det mye mer og komme i gang. En ASP 61 4t koster jo ikke mer en Kr 800,- fra HK.
                      Og så er det jo noe helt annet og fly med en skikkelig motor en elektro. Men det er nå min mening jeg kunne aldrig tenke meg et elektrofly til utendørsbruk.

                      Comment

                      Working...
                      X