Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterflyplass i Hakadal/Nittedal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har de siste dagene jobbet hardt med å fin tilpasse stripa med det for mål at modeller med selv små hjul skal kunne benytte den hardpakkede snø stripa, pr 20/12 er ca 1/3 av stripens totale lengde hardpakket og planert, men de neste 2/3 består av pakket snø men har litt "dumpete" forhold men blir perfeksjonert i løpet av tidlig denne helgen. Da mildværet sist uke + 20cm snø nå har pakket seg litt) men dette blir fort "høvlet" flatt men krever at jeg har litt tid i dagslys og nå har jo juleferien startet....

    Alt er gjort manuelt ført med å benytte "spade og spett" for å ta toppene av jorden som er pløyde opp, så er det siste ukene pakket snø ned i grøftene etter plogen for så gang på gang ettersom det har snød gått med truger og en europall på slep for å gjøre det hard og plant... hvem trenger vel egentlig medlemskap på Elexia når man kan ta en 1-2times trenings økt for egen hobby noen ganger i uka.?

    Senere i dag (Fredag) er planen at stripen tar i mot sine første fly og helikoptere (bilder kommer nok på kvelden), så får vi se om plasseringen er passe. Yr melder videre også at det skal komme en ca 1cm med snø pr dag fremover, så da blir det rene krem forhold...

    Til info, de "MEGE" røde brøyte stikkene langs stripa, vil bli fjernet så snart skiforeningen har kjørt opp sin vinter skiløypa "nittedal på langs" og er kun satt opp slikt at de skal se typlig hvor stripa er, så vi slipper å få "dobbelt preparert" skispo rett over stripa, men jeg forventer at denne kommer ganske paralelt mellom skogen og der den er plassert. Så vi får se med spenning om hva som skjer...
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment


    • #32
      Audun, NilsArne og Fredrik hade i dag maiden av både stripe og et fly i dag, på vinterfly plassen i Hakadal.

      Overskyet, mørkt og -8 men i lufta skulle det vi hadde med oss uansett.. Kanskje det er noe i at dette er årets mørkeste dag, noe et fly og to heli gikk relativt hard i bakken men så sikrer man seg jo litt innekos med reperasjoner osv..
      Click image for larger version

Name:	flystripe1.jpg
Views:	1
Size:	30.0 KB
ID:	595618
      Nilsarne og fredrik, mens bane mester Audun står for bildet..

      Satser på noen timer i kveld med preparering så er helgen reddet, yr melder mildere vinter vær med rundt -3 / -4 de neste dagene..
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #33
        Stå på gutta. Må ikke bruke for lang tid på å få de klare igjen nå som det er ferie
        Hva var det som gikk i bakken forresten?
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #34
          Originally posted by arhennie View Post
          Stå på gutta. Må ikke bruke for lang tid på å få de klare igjen nå som det er ferie
          Hva var det som gikk i bakken forresten?
          Det var en 130x og en 500 landet litt ukontrollert med canopy under snøen. I begge tilfellene gikk det noen tenner på hoved drevene...
          Men piloten tok det med knusende ro og tror han har noen deler hjemme så hn kommer nok i lufta fort...

          Ellers var det en stm easyglider som ikke var helt kontroler bar og gikk med snuten ned som et spyd... Ukjent status, nils arne her får du komme med noen bilder...
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #35
            Årets stripe er åpnet og klar for innflyvning.

            Etter prima snøfall siste dagene, tja egentlig litt mye. Men min honda freser spiste godt den timen jeg fjernet 25cm pudder på julaften for å komme ned til den fastere snøen.

            Vi hadde riktignok åpning av stripa fredag 21,
            men da varndeån litt hompete, men nå som jeg også har sloddet over en del ganger med 3x2m slodden blir det flat og fint, jo mer bruk jo hardere blir det, sist år hadde vi så har såle av det ikke ble spor når vi gikk der og modeller med små hjul virket også ok.

            Legger med noen bilder fra i dag som viser status, og hadde selv delta vingen og 300 i lufta før det ble for mørkt litt før 4...

            Stripens mål, basert på oppskritting så disse er ikke kontroll målt med laser, enda... Er ca 90m x 11m og det er kontroll / pilot plass litt uten for stripa på mitten... Videre lurer jeg på om jeg skal ta en kanne rød saft og helle ut som en strek på midten for innflyvnings markerig?
            Click image for larger version

Name:	s1.jpg
Views:	1
Size:	33.4 KB
ID:	595780Click image for larger version

Name:	s2.jpg
Views:	1
Size:	38.1 KB
ID:	595781Click image for larger version

Name:	s3.jpg
Views:	1
Size:	36.8 KB
ID:	595782Click image for larger version

Name:	s5.jpg
Views:	1
Size:	36.2 KB
ID:	595783Click image for larger version

Name:	s4.jpg
Views:	1
Size:	27.3 KB
ID:	595784Click image for larger version

Name:	s6.jpg
Views:	1
Size:	39.5 KB
ID:	595785

            I morgen 2.dag blir jeg nok der hele den så det hadde vært gøy om flere av bydgefolket kommer seg ut med modellene sine...
            Utenfor stripa er det rundt 30cm tør bollulspudder snø, så her har jeg falt ned med helikopter noen ganger allerde uten noen skader, så skal man teste noe nytt og trenger "sikkerhetsnett" er disse dagene før det kommer mildvær eller hard snø gull vært...

            Følg stien fra gaasjen ved ms senteret og litt nordøst utover jordet, det er merket med kvister hele veien samt frest sti i helt fram...
            Audun Johnsrud
            Nittedal - HMFK

            * Flyr divserse planker og noen visper.
            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

            Comment


            • #36
              Noen flyplaner torsdag, eller jobber du?
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #37
                Originally posted by arhennie View Post
                Noen flyplaner torsdag, eller jobber du?
                Hakadal ground crew holder stand helt fram til første arbeidsdag som blir tilneste år...

                Så ja, jeg flyr torsdag så samt det ikke har kommet halv meteren med snø og blåser sidelengs...
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #38
                  Fantastisk flyvær i dag, men usannsynlig kaldt. I alle fall kaldere enn min komfortsone...

                  Ikke desto mindre ble det veldig hyggelig med helikopterflyging på jordet i Hakadal. Jeg så et fly der også, men det var aldri i lufta så lenge jeg var på stripa.

                  AudunJ må også få stående honnør med begge hender for jobben han har gjort. En god stripe er ryddet og vedlikeholdt, stort sett bare ved hjelp av muskelkraft.

                  Her er noen bilder fra i dag. Moro moro

                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-1.jpg
Views:	1
Size:	133.6 KB
ID:	595841 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-2.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	595842
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-3.jpg
Views:	1
Size:	133.8 KB
ID:	595843 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-4.jpg
Views:	1
Size:	136.2 KB
ID:	595844
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-5.jpg
Views:	1
Size:	38.9 KB
ID:	595845 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-6.jpg
Views:	1
Size:	50.0 KB
ID:	595846
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-7.jpg
Views:	1
Size:	44.1 KB
ID:	595847 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-8.jpg
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	595848
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-9.jpg
Views:	1
Size:	50.6 KB
ID:	595849 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-10.jpg
Views:	1
Size:	49.4 KB
ID:	595850
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-11.jpg
Views:	1
Size:	74.0 KB
ID:	595851 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-12.jpg
Views:	1
Size:	94.0 KB
ID:	595852
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-13.jpg
Views:	1
Size:	52.2 KB
ID:	595853 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-14.jpg
Views:	1
Size:	36.9 KB
ID:	595854
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-15.jpg
Views:	1
Size:	75.4 KB
ID:	595855 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-17.jpg
Views:	1
Size:	97.4 KB
ID:	595856
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-18.jpg
Views:	1
Size:	79.3 KB
ID:	595857 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-19.jpg
Views:	1
Size:	83.3 KB
ID:	595858
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-20.jpg
Views:	1
Size:	69.8 KB
ID:	595859 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-21.jpg
Views:	1
Size:	66.0 KB
ID:	595860
                  Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-22.jpg
Views:	1
Size:	57.7 KB
ID:	595861 Click image for larger version

Name:	Hakadal20121227-23.jpg
Views:	1
Size:	196.6 KB
ID:	595862
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

                  Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                  Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                  — Neil Armstrong

                  Comment


                  • #39
                    Var alt for kaldt egentlig for min del. Men takk for lånet av radio muffe og håndvarmedingser Kristian, så fikk jeg jaggu tre flighter likevel. Ble bra det her, men kan med fordel bli litt varmere neste gang jeg skal ut å fly. Fine bilder som vanlig da
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by arhennie View Post
                      Var alt for kaldt egentlig for min del. Men takk for lånet av radio muffe og håndvarmedingser Kristian, så fikk jeg jaggu tre flighter likevel. Ble bra det her, men kan med fordel bli litt varmere neste gang jeg skal ut å fly. Fine bilder som vanlig da
                      Det var vel -14 i dag, men litt undrende til yr.no som meldte minus 5 og vind ca 3 til 5m/s... Hva fikk vi? Vindstille og kaldt, samme vær meldt i morgen men jeg frykter ikke kulden så det er en ny dag med nye turer.. Lader batteriene til calmatoren så i morgen blir det remaiden med el.konvert modell.

                      Ellers har jeg og fredrik lokal rekorden da vi sist sesong hadde en dag med -17, men lovet oss selv at dette var nok grensen for hva som er gøy.
                      Kule bilder Kristian, vi får håpe på bedre lysforhold når sola kommer litt høyere og ikke blir borte bak varingskollen, skulle jo nesten tro jeg valgte plassering av stripen nettopp på grunn av evigskygge..hehe..

                      Velkommen tilbake, når dere har fått igjen varmen... Men sendervott/muffe er virklig et must på slike dager som i dag.
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment


                      • #41
                        28/12: Kort og enkelt kaldt (-17 C), og motorhavari..

                        3 stk helikoptere i dag, (-17 målt litt lengre sør i bydga) og betydlig kaldere på fingerene en i går, men Fredrik har startet trening på inverted flyvning med 130x sin (må utnytte pudder snøen), og Audun prøver å fly noe som kan se ut som sirkler med sin 300x. "Men det er vel egentlig omtalt som tannhull". hehe.

                        Click image for larger version

Name:	IMAG0057.jpg
Views:	3
Size:	109.2 KB
ID:	595903
                        Hadde ellers re-maiden på Calimato 40" som er ombygget fra "glow" til "el" med 6s oppsett og 4kg løst på en 3kg modell så denne skal egentlig gi mye morro som et sportsfly.

                        Men desverre gikk det ikke så bra da RedRock motoren kilte seg fast mens jeg var i god høyde, så modellen ble landet uten skader.
                        (MFN) ModellflyNytt.no
                        * Trenger hjelp til feilsøking...

                        Men i morgen kommer dritt været med ca 15cm snø, og +2 til +4 grader (hvordan er det mulig fra -17?) men så samt kulden kommer tilbake rundt tirsdag ref Yr.no skal skripa bli måket og preparert igjen. For nå er den så hardpakket at man kan fly modeller med hjul osv.
                        Last edited by AudunJ; 28-12-12, 23:48.
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

                        * Flyr divserse planker og noen visper.
                        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                        Comment


                        • #42
                          Det kalles ikke å fly sirkler det du gjør Audun Men fortsett å trene så kommer det. Du får utnytte snøen du og. Er nesten som å fly med sikkerhetsnett det
                          Last edited by arhennie; 28-12-12, 23:44.
                          arhennie

                          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                          http://hadelandmfk.no/
                          www.henniehobby.no/arne

                          Comment


                          • #43
                            Vinterflyplass i Hakadal/Nittedal.

                            Originally posted by arhennie View Post
                            Var alt for kaldt egentlig for min del. Men takk for lånet av radio muffe og håndvarmedingser Kristian, så fikk jeg jaggu tre flighter likevel. Ble bra det her, men kan med fordel bli litt varmere neste gang jeg skal ut å fly. Fine bilder som vanlig da
                            Bare hyggelig Du får prøve deg fram litt med den radiovotten - det er litt ekstra dill, men jeg diller heller litt enn å fryse fast i stikkene.
                            Håndvarmedingsene er også fantastisk gode å ha.

                            Synd med motoren din Audun. Men snakk med Elefun så kanskje det daler ned en eller annen løsning. Du får fly heli så lenge
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

                            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                            — Neil Armstrong

                            Comment


                            • #44
                              Nå trenger vi bare 2cm snø for at alt er perfekt igjen.

                              Mildværet nyttårs dagene, har jo fjernet rundt 20cm av snøen på jordene og flere av oss fryktet nok at stripa skulle ble helt ødelagt av mildværet.

                              Var en tur nedom i dag 1.jan og sjekket forholdene og pga mye forarbeid er det fortsatt sikkelig "is-såle", så får vi bare 1-2cm med nysnø og en liten tur med slodden kommer forholdene til å være perfekte igjen. (Synd at de 25cm med pudder-snø vi hadde nå er borte, da det var som å fly med sikkerhets nett).

                              Click image for larger version

Name:	IMAG0064.jpg
Views:	1
Size:	37.5 KB
ID:	596202Click image for larger version

Name:	IMAG0066.jpg
Views:	1
Size:	36.2 KB
ID:	596203

                              Vel dagen ble benyttet til små flyvninger med juniors (3år) kaste fly, men så fort jeg har fått flatet ut stripa som nå ser ut som et vaskebrett kommer nok Calimatoren og Sebashen i lufta igjen.

                              * Ellers en stor takk til Elefun som på selveste nyttårs aften pakket og sendte avgårde en ny RedRock motor til meg som erstattning for den som "kilte seg" i lufta på maiden for noen dager siden...
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment


                              • #45
                                Torsdag 3.1 fikk jeg mine 2-3cm med ny snø og forholdene er nå helt ok igjen med ny preparert stripe.
                                I dag kom også tråkkemaskinen og lagde årets første Nittedal på langs ski spor og vi er heldige denne gangen da de har preparert ski sporet i kant med skogen og de svinger seg i takt med denne. Så det blir ikke noen potensiell komflikt med natur elskerene med plankene under beina....

                                Ikke enkelt å ta bilde før sola står opp men her er dagens status bilde, og til helgen håper jeg vi blir flere på stripa igjen...
                                Click image for larger version

Name:	dag.jpg
Views:	1
Size:	33.7 KB
ID:	596248
                                Audun Johnsrud
                                Nittedal - HMFK

                                * Flyr divserse planker og noen visper.
                                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                                Comment

                                Working...
                                X