Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinterflyplass i Hakadal/Nittedal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinterflyplass i Hakadal/Nittedal.

    Første uken i Januar 2012, fikk jeg opparbeidet en prepart (snø pakket) og måkt flyspripe på jordet mellom Hakadal u-skole og MS-hjemmet. Denne er på ca 80m lang x 10m bred. Målet mitt er å hold denne spripen aktiv fram til våren smelter fram jorden igjen (kornjorde)Click image for larger version

Name:	Kart.JPG
Views:	1
Size:	77.3 KB
ID:	630319

    Fikk i høst multlig lov av bonden som har dette jordet om å benytte det til modellfly uten annen restreksjon at det ikke ligger igjen noe "unaturlig" der når de skal ta våronda igjen.

    Pr 14.1.2012 er det harpakket ca 10-15cm snø over jordet på spripa og det er satt opp røde brøyte stikker i hver gjørne. Har en modifisert europall med påskrude metall skinner som manuell slodd, for å "små brøyde banen" men ved større snømengder blir dette gjort med freser.

    Et perfekt sted for alt av fly med ski og buklanding, da jeg benytter plassen til flere typer el-fly av størrelsen parksize (F4Wildcat ) og opp til 40size glow fly med ski. Eneste moment er å ikke fly bråkete modeller over hodene på boligfeltet, på uanstendige tider av døgnet/uka.

    Parkering er enkelt langs "blomsterbakken" og det går sti ut på jordet mot stripa.
    Vil være hygglig om flere, sambyggdninger kommer på besøk på jordet i løpet av vinteren.
    Flere fly bilder fra stipa kommer etter hvert.


    Selv bord jeg 200m fra stripa og benytter denne, flere ganger pr uke..
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

  • #2
    Det må jeg jo bare hylle!!!

    Det jordet har jeg ved flere anledninger vurdert å fly over, men latt være pga litt trasige landingsmuligheter. Har tenkt på grusveien over jordet der, men vurdert det som ikke sikkert nok. Dessuten er det lysstolpet langs stien...

    Men det er jo ingen bekymring nå

    Det må prøves! Er det fritt fram, eller må jeg melde ankomst?

    Takk for innsatsen! Bra jobba!
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Ikke noen "registering" her, kom å fly og ha det gøy...

      Legger med video fra lørdagen + en fra i høst.


      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #4
        Flystripa pr 8.1.2012, venter noe snø til uka, så da blir forholdene enda bedre. (har laget ny "slodd" siden disse bildene nå er det helt flatt).Click image for larger version

Name:	IMAG1155.jpg
Views:	1
Size:	70.6 KB
ID:	584491Click image for larger version

Name:	IMAG1153.jpg
Views:	1
Size:	92.2 KB
ID:	584492Click image for larger version

Name:	IMAG1154.jpg
Views:	1
Size:	77.4 KB
ID:	584493
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #5
          Oppdatering pr 19.1.2012
          Etter ca 5cm ny snø i går kveld, samt 2 timer med fres og slodding, er nå forholdene perfekte... dagens bilder viser vindstille og fine forhold...

          som dere ser er det også fult mulig å benytte denne plassen kun i joggesko...Click image for larger version

Name:	IMAG1203.jpg
Views:	1
Size:	77.6 KB
ID:	584510Click image for larger version

Name:	IMAG1205.jpg
Views:	1
Size:	67.8 KB
ID:	584511Click image for larger version

Name:	IMAG1207.jpg
Views:	1
Size:	82.0 KB
ID:	584512
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #6
            Var nedom der i dag med et av heliene mine. Ser glimrende ut å fly der. Litt mye snø i dag, og jeg hadde ikke med spade

            Men om det blir brøytet sier jeg tusen takk og kommer til å bruke plassen!
            Kristian Westgård
            Nittedal

            Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


            Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

            Comment


            • #7
              Kjempetiltak! Jeg bor ved Kjul, og tar meg gjerne en tur eller to Ila vinteren.

              Jeg har ofte tenkt at det må da være mulig å finne en plass i Nittedal/Hakadal som egner seg for elektro hele året. Noen andre som har vært inne på tanken?

              Lars



              Mvh/Brg
              Lars Henrik Kjølberg
              Sent from my iPhone using Tapatalk
              Lars Henrik Kjølberg

              http://www.flickr.com/photos/larshkj/

              Klubber:
              Jets of Norway
              Nittedal modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Spripa ble desverre i brøytet i helgen, grunnet at jeg var bortreist (Krakow) i helgen, og det kom jo 20cm snø på lørdagen. Men fresen fikk jobbet litt i dag morges (mandag) forand hus/garasjen, men så fort jeg har tid (tar meg tid) tursler jeg ned på jordet og måker igjen (litt usikker om det blir mandag kveld eller tirsdag) men det er jo lovet noe snø på Onsdagen også så det er mulig jeg tar dette i samme slengen onsdag kveld. Tråden blir oppdatert.

                Beste forhold, blir det jo når man freser (belte modell) plassen fort (ca 1,5 times jobb) og så tar løper over plassen med "slodden" (pallen med mettal jern) så det blir helt "flatt".. De gangene det bare kommer 1-3 cm gjør jeg dette manuelt...

                Svar til Lars Henrik:
                Selv har jeg benyttet "gressbanen" til Hakadal IL mye for små elektro , ParkZone F4 Wildcat osv men raske deltavinger, er det litt trangt pga "stolper osv"...
                Tidligere har jeg vært noen turer på Lukenga (ovenfor hellerudsletta) men her blir jo innflyvning av 40" glow fly osv, mer som Viderø innflyvninger pga skogen osv... Har ellers sett mange som stå nede i dompa ved porten inn til Inforamasenteret, men hvem vil så nede i et hull og fly rett over hodet på seg ?

                Videre er det jo noen som har flydd en del, på starten av Rauverskauvn, rett ovenfor GlummiSport. Men å lande her er jo kun "ku-møkk osv"..

                Det er ellers noen som periodisk flyr "small 10-15size" el cuber nede på fottball banen ved Rotnes videregående/U-skole. Men her er det jo enda flere "lykte stolper" en hjemme i Hakadal så jeg anser dette som en lite egnet sted.

                -- Ideen er kanskje at vi får flere "Nittedølinger" med på tråden, så kanskje noen gode ideer dukker opp. (Mange bønner som har litt jorde å leie ut kanskje)...
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

                * Flyr divserse planker og noen visper.
                En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                Comment


                • #9
                  Jeg har også vært på fotballbanen på Rotnes, men det er jo vanvittig kjedelig å stå der og fly alene. I dompa ved Hellerudsletta har jeg vært en gang...
                  Man hadde ikke trengt å legge veldig mye i en liten stripe for elektriske småmodeller. Støy er jo heller ikke noe problem.
                  Det hadde vært digg å ha et sted i Nittedal/Hakadal hvor man kunne ta seg en tur om ettermiddagene på sommeren.

                  Lars
                  Lars Henrik Kjølberg

                  http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                  Klubber:
                  Jets of Norway
                  Nittedal modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Mandag kveld (23/1) var jeg ute med fresen igjen, samt gått over med slodden så forholdene er nå relativt bra igjen. Har også opprettet et "depo område" som er måket og kommer til å sette opp en stor "kasse" som bord dere nede så fort jeg får "slept" den ned til jordet.

                    Til helgen, er planen å få litt timer på lørdagen, med glow flyet + alle de små (F4, Radian osv). Så om noen av dere andre har lyst til å ta turen innom er det hyggelig. (selv stiller jeg med minst 3-4 stk) så det blir vel flyvning nesten hele dagen.. om været er ok.

                    Som direkte kommentar til Lars, angående "sommer flyplass" i bygda for små-el. Hva om vi går sammen en par stykker og leter opp et egnet område i byda, for så spørre gruneier om vi kan "leie" litt plass.

                    Oppdatering 26.1: Har i dag merket kanten på "rullebanen" med små kvister, slikt at det er letter å se hvor kanten på banen samt at det blir lettere å måke neste gang det snør litt..
                    Last edited by AudunJ; 29-01-12, 22:59. Reason: Retting av ord feil.
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #11
                      Ja, da har vi testet vinterstripa i Hakadal. Funket knall det Takk for en hyggelig dag på stripa.
                      Audun og Kristian, dere var aktive med kamera. Fått rista ut noen bilder eller...
                      Last edited by arhennie; 28-01-12, 17:45.
                      arhennie

                      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                      http://hadelandmfk.no/
                      www.henniehobby.no/arne

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by arhennie View Post
                        Ja, da har vi testet vinterstripa i Hakadal. Funket knall det Takk for en hyggelig dag på stripa.
                        Audun og Kristian, dere var aktive med kamera. Fått rista ut noen bilder eller...
                        Jada masa! Et lite knippe bilder kommer her.

                        Takk i lige måde - det ble en fin dag! Og mens vi er i gang med takketalene, må AudunJ nevnes spesielt som helt og holdent er mannen bak vinterflyplassen i Hakadal. Han ordnet avtale med bonden, og han måker for egen maskin - det vil si for det meste muskelkraft. Jeg tar av meg hatten. Respekt!

                        Til alle andre: Her er det glimrende forhold og bare å fly. Plassen egner seg glimrende til heli i alle størrelser helt opp til 700. For fly er det også veldig gode forhold, men de aller største modellene er det nok ikke plass til. Men fly opp til .46 glow (og tilsvarende elektro) passer veldig godt. Du bør også ha ski på flyet.

                        Her er noen bilder fra i dag:

                        Click image for larger version

Name:	20120128_5D_6983.jpg
Views:	1
Size:	54.2 KB
ID:	584792 Click image for larger version

Name:	20120128_5D_6994.jpg
Views:	1
Size:	61.4 KB
ID:	584793
                        Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6401.jpg
Views:	1
Size:	49.2 KB
ID:	584794 Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6491.jpg
Views:	1
Size:	37.0 KB
ID:	584795
                        Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6578.jpg
Views:	1
Size:	24.9 KB
ID:	584796 Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6669.jpg
Views:	1
Size:	32.2 KB
ID:	584797
                        Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6887.jpg
Views:	1
Size:	31.2 KB
ID:	584798 Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6890.jpg
Views:	1
Size:	30.8 KB
ID:	584799
                        Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6916.jpg
Views:	1
Size:	21.8 KB
ID:	584800Click image for larger version

Name:	20120128_EOS7_6944.jpg
Views:	1
Size:	22.2 KB
ID:	584801
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Takk, Kristian for de bildene du la ut fra helgens flyvninger.

                          Det har ellers kommet opp noen spørsmål om hvilke type kameraer som er benyttet på videoen øverst i denne tråden så for å avklare det samt gi litt hint til mulig nye som er interessert i "fly filming" kan det være mye morro å finne ved å sjekke noen av disse linkene under.

                          Et virklig must, for alle er å "lese/se alt av informasjon" under siden til Technoan.com her listes det opp kvalitet og hvordan det meste kan brukes osv.


                          Dette kameraet er tilsvarende det jeg filmet "vinter" videoen øvert i tråden med, mens delta vingen på korn åkeren er tatt med HK HD-wingkameraet... men dette tok kvelden pga ikke robust nok når det er satt sammen uten "metall huset" som er vist i videoene til Technoam...

                          Nyere versjon, av det som Hobbyking selger som "HD Vingkamera"
                          Techmoan - Techmoan - The RD32II 1080p .h264 Sport*Cam


                          Vannlig Keyring-kamera ver 808. Men dette er HD utgaven, mens det som HK selger er kun vanlig video standard, så detter mye bedre.
                          Techmoan - Techmoan - HD808 #11 The Story So*Far
                          Last edited by AudunJ; 29-01-12, 23:43.
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

                          * Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                          Comment


                          • #14
                            Status oppdatering:
                            Det er nå plassert en "kasse" som bord og ladestasjon nede på stripa.
                            Har satt ned et 12v bil batteri som jeg ved behov til lade opp, så det er nå fritt for alle som ønsker å benytte dette.

                            Ellers må man jo ta natten litt til hjelp, når det skal måkes pga stadige snøfall.

                            Fredag 3.2.2012 er det planer om litt flyvning, kl 13:00 og utdagen, ellers blir det nok aktivitet hele helgen.Click image for larger version

Name:	natt_jobbing.jpg
Views:	1
Size:	28.7 KB
ID:	584976Click image for larger version

Name:	Batteri.jpg
Views:	1
Size:	58.0 KB
ID:	584977

                            DeltaVingen min er nå 99% klar og den skal ha "jomfrutur" i morgen, så dette blir gøy....
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

                            * Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                            Comment


                            • #15
                              Sikkelig kaldt men flyne skal i luften.

                              Lørdag 4.2.2012, trosset Audun og Fredrik kulden (-18 blå) og vi fikk gjennomført 2 timer med flyvninger.

                              Audun, fikk gjennomført "jomfru tur" på ny bygget ThunderTiger VeloCity, (464gram) delta vinge med 134watt kraft, så den går fort nok i forhold til WW2 modellene vi ellers fly denne dagen. Yaken til Fredrik ble luftet men var noe bak tung..

                              Noen bilder, flere å se i videoen under.
                              Click image for larger version

Name:	DSC_5435.jpg
Views:	1
Size:	40.4 KB
ID:	585046Click image for larger version

Name:	DSC_5441.jpg
Views:	1
Size:	56.7 KB
ID:	585047Click image for larger version

Name:	DSC_5457.jpg
Views:	1
Size:	22.3 KB
ID:	585057
                              Click image for larger version

Name:	DSC_5482.jpg
Views:	1
Size:	26.1 KB
ID:	585058Click image for larger version

Name:	DSC_5483.jpg
Views:	1
Size:	28.2 KB
ID:	585059Click image for larger version

Name:	DSC_5484.jpg
Views:	1
Size:	27.7 KB
ID:	585060
                              Innflyvningen til Fredrik, var litt utfordrende, men havariet var minimalt...

                              Video av dagen, med litt musikk og biler, ser dere under.

                              Bilder/Film: Nikon D7000 og HK keyring kamera.

                              Det er nå også opprettet "pilot" plass, litt utenfor landingsbanen, så det er enklere å stå 10m på siden for bedre innflyvninger.
                              Så dere får lade batteriene og komme i luften....
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X