Announcement

Collapse
No announcement yet.

EPO fly.. kvalitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EPO fly.. kvalitet

    Jeg og min sønn har kjøpt oss hver sitt fly av typen Cessna Mini Trainer EPO 2,4GHz 4CH RTF - ThrottleStore.Com det viser seg etterhvert at de tåler egentlig ikke så mange kresj. problemet er motor innfesting. de blir "rom" og slarkete på den delen som går inn i epo`n/isoporen. er dette problem/utfordring på alle EPO fly? en annen ting er vel at det er nok dårlig kvalitet på det meste på dette flyet. servo få balanse ror virker så det er kortsluttning i for den begynnte å leve sitt eget liv under flyging. ble krasj da gitt ..

  • #2
    EPO tåler nok ikke all verden, nei. Har samme erfaring som deg. Det er kanskje litt forskjell på hvor sprø/fleksibel ulike isopor-typer er, men krasjer du ofte er det nok uansett grenser for hvor mye det tåler.

    Men mye kan fikses med lim - litt 15 min epoxy og motorbukken sitter - selv om det ikke kan forventes at et isoporfly varer evig. Sammenlignet med balsa er det vel likevel "evigvarende"...


    Servoer er det også forskjell på - og i et fly som du nevner koster det ikke all verden å oppgradere
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Vel, det er vel ingen fly som er beregnet og kræsje med..
      Det som er med epo fly er at de som regel er lett og fikse.

      Jeg har ett sånt fly som har vært igjennom utrolig mye og det flyr fremdeles...

      Pinnen min og ble ganske løs etter noen kræsj, men jeg limte den bare på plass igjen samt forsterket den litt.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dabrun View Post
        Vel, det er vel ingen fly som er beregnet og kræsje med..
        Det som er med epo fly er at de som regel er lett og fikse.

        Jeg har ett sånt fly som har vært igjennom utrolig mye og det flyr fremdeles...

        Pinnen min og ble ganske løs etter noen kræsj, men jeg limte den bare på plass igjen samt forsterket den litt.
        har limet jr sitt fly, slo den så langt inn at den gikk inn i kabinen. hvordan forsterket du den? strekket glir fort av det partiet med forsterking på , etter krasj selvfølgelig, plages du med det samme. blir fort stygge hakk i vingen

        Comment


        • #5
          Jeg gjor en "nødreperasjon" der jeg klipte opp noen strimler av det røde båndet som følger med, så brukte jeg en tyntflytende lim og limte båten langs pinnen og innpå flyet på alle sidene..

          Finnes helt sikkert en bedre måte og gjør det på men det har fungert bra med meg.

          Anbefaler også å tape vingene ved siden av strikkene, da slipper du at strikkene skjærer seg inn i epo'n

          Comment


          • #6
            Du kan jo også strekke glassfiber-tape langs fremsiden av vingen, for å unngå hakk. Stiver opp vingen litt også. Jeg anbefaler som vanlig HZ Champ Når man skal lære seg å fly. Nå får man den for 639.- Og den er så lett at den tåler nybegynnerkrasj. Ulempe er at den liker ikke mye vind. Men radioutstyret som følger med (mikro) er av bra kvalitet. Og alle kan fly den.

            Vennlig Hilsen
            Arne Husby

            Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

            Comment


            • #7
              Originally posted by hauk74 View Post
              Jeg og min sønn har kjøpt oss hver sitt fly av typen Cessna Mini Trainer EPO 2,4GHz 4CH RTF - ThrottleStore.Com det viser seg etterhvert at de tåler egentlig ikke så mange kresj. problemet er motor innfesting. de blir "rom" og slarkete på den delen som går inn i epo`n/isoporen. er dette problem/utfordring på alle EPO fly? en annen ting er vel at det er nok dårlig kvalitet på det meste på dette flyet. servo få balanse ror virker så det er kortsluttning i for den begynnte å leve sitt eget liv under flyging. ble krasj da gitt ..
              Dette er en av de virkelig gode grunnene til å starte med en pusher d.v.s. fly med propell som skubber.
              Da slipper du motorfeste problem, skeive aksler, i stykkerslåtte propeller o.s.v. Selvsagt kan du ødelegge
              motorfeste / motor / propell med en pusher også men det tar som oftest litt lengre tid før du greier det.
              Selv har jeg bare greidd å lage hakk i propell (understell løsnet og havnet i propellen).

              Aner ikke hvordan flyet ditt er konstruert men det jeg gjorde men min E-sky Nemo (har gjort
              sammen tabbene som deg + noen flere ... ) var at jeg byttet ut det eksisterendende motorfeste
              med en plast plate (fra et kassert Lap top, utrolig seig og sterk plast) så limte jeg den plant
              på kroppen boret så hull i den platen og stakk blomster pinner med lim inn i Skumplasten
              ala spiker. Dette funket. Retning på motor 1-2 grader trekk mot og tilsvarende nedover
              justerte jeg inn med stopp skiver av plast som jeg pusset ned til korrekt tykkelse.
              (NB! Det var ikke pent men FUNKET og da gav jeg f... i flyet det skulle bare FLY og det gjorde det noe motvillig)

              Motoren jeg bruket var at typen som du ser under.
              HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Bell TR2410-8 890kv Outrunner

              Anvbefaler den ikke den er tung og innefektiv og dårlig laget av dårlige deler.

              Håper du får ordnet det å fly med "løst" motorfeste er håpløst, har prøvd det ... :-/

              mvh
              Odd H.
              Last edited by Ofly61; 24-01-12, 09:37.

              Comment


              • #8
                Jeg har en FW fra samme firma, tror den er borte fra lista, pinnen løsnet der også så jeg lagde en tynn kryssfiner plate som det ble laget et firkantet hull til pinnen i, deretter limte jeg den fast med epoxy,
                Motorens konstruksjon er ræva, så etter at motor aksel bøyde seg ved propellen skar jeg den av og satte på et 3.2mm propell adapter. det så bra ut til jeg tryna litt.
                Så nå er den bøyd på insiden slik at motoren har satt seg fast
                Eneste løsning nå er å bytte den dårlige motoren med en god AXI motor eller lage/ kjøpe en ny aksel fra en annen leverandør som bruker samme diameter på akselen feks.
                Lykke til videre. Skal du ha motor foran ville jeg kjøpt Multiplex sin easy cub eller funcub. ellers så har graupner og mulriplex fine fly med motor bak. Har selv en twinjet(gml fly) som har tålt de utroligste kast eller krasj med bakken(motor bak)Click image for larger version

Name:	MPX Twinjet.JPG
Views:	1
Size:	152.5 KB
ID:	584679 Jeg har også fått forstyrrelser inn på FW190 sitt 2.4 systemet (pakke fra throttlestore), slik at den levde sitt eget liv(mulig mobiltlf, jeg aner ikke) Men til flyet sitt forsvar så har denne også tålt utrolig harde krasj i fm radioforstyrrelser og at flyet ikke fløy rett ut av esken. (har limt inn vekt i nesa for å få den balansert,var veldig baktung selv med batteriet i fremre stilling.) Husk å sjekk balansepunktet C.G. på flyet
                Attached Files
                Last edited by Sundtair; 24-01-12, 10:14.
                Mvh Andreas
                Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                PCM.at mye glede i litt carbon
                Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sundtair View Post
                  .
                  .
                  nå er den bøyd på insiden slik at motoren har satt seg fast
                  Eneste løsning nå er å bytte den dårlige motoren med en god AXI motor eller lage/ kjøpe en ny aksel
                  .
                  .
                  Dersom det er 3mm aksel så finnes disse (2 stk) i gamle CD-Rom/DVD spillere. Har kassert en del slike
                  så jeg har "lager". Akslingene må kappes og spor til klips kuttes (Dremel).

                  Har reparert (viklet opp) m.m. noen slike ... "waste of time" men artig å få de til å funke ...

                  Odd H.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by hauk74 View Post
                    problemet er motor innfesting. de blir "rom" og slarkete på den delen som går inn i epo`n/isoporen. er dette problem/utfordring på alle EPO fly?
                    Nei, tror ikke det. Det er avhengig av hvordan motorfestet er laget. Har en Cub fra CC Lee der motorfestet er en plastdel som er limt til isoporen. Plastdelen er like stor som nesa på flyet.

                    Click image for larger version

Name:	motorfeste.jpg
Views:	1
Size:	82.6 KB
ID:	584684

                    Jeg har god erfaring med å reparere EPO og isoporfly med polyuretanlim (PU-lim). Foretrekker Beli-Zell (fra RC-seilflysport ), mest fordi det kommer på små tuber med veldig tynn spiss slik at det er lett å påføre akkurat der jeg vil. Beli-Zell finnes i både 10-minutters grønn og 20-minutters rød. Casco har også PU-lim; de kaller det trelim (kan forveksles med hvittlim (snekkerlim), som også er til treverk).

                    Click image for larger version

Name:	høyderor_knekt.jpg
Views:	1
Size:	56.8 KB
ID:	584685

                    Limet fylles inn i sprekker og deretter spruter man på litt vann. Tom spruteflaske fra "kikcker" til CA-lim kan brukes. Vannet gjør at limet skummer opp og utvider seg. Det blir lett og sterkt.
                    Attached Files
                    Last edited by Biplan; 24-01-12, 18:00.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #11
                      gir snart opp dette flyet. etter liming og forsterking av motorfeste var det klart for ny test flyging fikk flyet opp i luften, virket stabilt. plutselig svinger det å går rett ned i bakken. hører det surrer borte i flyet. kommer bort til flyet å tar av vingen der går side ror servoen for full mugge. for meg virker det som ny kortslutning i servo. drevet inni er nok gåen og servo svirrer for fullt. hører den prøver å endre retning når jeg gjør manøvre på stikka. det var 4 flyturen og 2 servo som klikker. ble ikke helt som jeg håpte starten på denne hobbyen. siden jeg ikke har noe modell butikk rundt meg må alt skje over netthandel, så blir fort dyrt å bestille deler hele tiden. posten krever sitt hehe.
                      har sett litt på Small Size Hobbyland AS som min neste modell, men regner med siden jeg bor på nordvestlandet blir det ikke mange flyvedager pga vind/trekk.
                      er disse pusher modellene like greie å lere seg å fly på? ser det er noen av dem som er sjøfly. greit siden jeg har mye åkre og sjøen rundt meg. men kom gjerne med link til bra nybegynner fly. til gode nettbutikker..

                      Comment


                      • #12
                        Istedet for å lete etter et fly som tåler å krasje, så mener jeg at det er bedre å starte med et fly som ikke krasjer så lett..
                        Kjøp en billig elektro-seiler på 1,5m eller mer, sørg for at cg stemmer sånn ok, og fly den høyt opp. Seil den ned og bruk motoren hvis du ikke er komfortabel med landingsområdet. Første skritt i Rc-flyging handler om å lære seg å ikke krasje...Små lette modeller er vanskelige å fly, og enda vanskeligere å lande. Skalafly er verre å fly enn ikke-skala-fly. Seilfly med motor er bedre enn trainere.
                        Det er nå min mening. !
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          [QUOTE=bad scientist;305042]Istedet for å lete etter et fly som tåler å krasje, så mener jeg at det er bedre å starte med et fly som ikke krasjer så lett..
                          Kjøp en billig elektro-seiler på 1,5m eller mer, sørg for at cg stemmer sånn ok, og fly den høyt opp. Seil den ned og bruk motoren hvis du ikke er komfortabel med landingsområdet. Første skritt i Rc-flyging handler om å lære seg å ikke krasje...Små lette modeller er vanskelige å fly, og enda vanskeligere å lande. Skalafly er verre å fly enn ikke-skala-fly. Seilfly med motor er bedre enn trainere.
                          Det er nå min mening. ![/QUOTE.

                          Virker så skummelt med seilfly når jeg bor i bratte nordvestlandet. Høyt opp med vindkast som hiver flyet langt avgårde så jeg aldri finner det igjen. Hehe men har faktisk fått det tipset for 20 år siden da jeg begynte å drømme om fly men tenker at en stabil trainer blr ha et vingespenn på 1500 mm. Vil tro at småe fly blir fortere nervøs å kaster på seg om man ikke er helt stikke vant.

                          Comment


                          • #14
                            Du kan jo starte med å kjøpe tre slike http://www.rcelektro.no/index.php?ma...products_id=23 en servo som er mye brukt over hele verden pga at den gir mye for pengene. Så mens du bytter så sjekker du også at alle linker og hengsler beveger seg så fritt som mulig. Hvis de er for harde så går det ofte hardt utover servoene, særlig de billigste.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by hauk74 View Post
                              .
                              .
                              Vil tro at småe fly blir fortere nervøs å kaster på seg om man ikke er helt stikke vant.
                              Du kan endelig fly et lite lett fly i vind men det krever mye motorkraft + raske og presise
                              reaksjoner noe som en nybegynner ikke har. I begynnelsen bør en fly uten vind med lav
                              risiko altså et forholdsvis enkelt fly som tåler mye.

                              Har flydd Depron 3mm med vingespenn 700mm "innendørs fly" ute i vind går helt fint det.
                              Litt harde landinger kanskje ... men har du noe høyt gress som ikke er for stivt funker
                              det godt som myk landings plass. Når du får "litt" trening så tar du flyet mens det står
                              stille mot vinden ned med ei hånd. Prøv det med et digert fly på 1,5m vingespenn ...

                              Odd H.

                              Comment

                              Working...
                              X