Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av farge på et nybegynner fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av farge på et nybegynner fly

    Jeg var heldig da jeg "valgte" mitt første fly vedrørende farge ... hvit med gul snute.

    Oppdaget eller (atter en gang ... ) for n'te gang gang hvor lite endring i lysforhold
    som lett kan føre galt av sted.

    Flyr for tiden blant annet en Art-Tech/AiRium F4U Corsair mørkeblå marine kamuflasje.
    ShenZhen art-tech electronic technology Co., Ltd.

    F4U'n bør helst flys i solskinn og med sola i ryggen. Litt dårlige lysforhold så mister
    man orienteringen og da trengs litt flaks ... + rutine i å ungå ukontrollert landing

    Det beste flyet jeg har nå er en Me.109 med gul nese og vingetupper det funker.

    NB! Lavvingede fly (war birds) er ikke for nybegynnere ...

    Odd H.

  • #2
    Noen eksempler på farge valg, kan være å finne noen mønstre eller farge kombinasjoner som gjør det enkelt å se hva som "er opp og ned" spesielt viktig når man flyr mye "acro", men for en vanlig trainer og liknende er jo "skala virklighetene" ikke så viktig.

    Har selv også en F4 Wildcat, (marineblå topp,med grå underside) og forstår virklig hvorfor kamuflasje farger gjør seg nyttig, (som her veldig vanskelig å se når flyet er i lufta og man kun ser "grå nedside" mot skyene, da går det nesten i ett.

    Men har også noen "malte" fly som skriker i farger, legger her med 2 eksempler:
    RadianPro (orginal isopor hvit) med noen klistremerker. Denne har jeg spraymalt "fluroriserende gul" på undersiden, samme farge som på delta vingen.

    Har også en deltavinge nr 2, (første utgaven var orange under og gul over.) Det gjorde det veldig synlig! men i noen lysforhold kunne det være litt "vanskelig" å se forskjell mellom fargene, ref et total krash. Limer nå sammen en ny deltavinge, og her benytter jeg gul overside mot røde detaljer og fluoriserende grønn på undersiden.. Viktigheten er å velge underside farge som syntes godt mot himmelen. Men også en farge på side eller top som skriker litt når man flyr rett over bakken i raske "lowpass", og gult/rødt er jo relativt "skrikende" i forhold til eks den grønne skogen som fort kommer i bakgrunnen osv..

    Om du har et "isopor" fly er det veldig viktig å benytte "maling" som ikke spiser opp isoporen, noen typer maling etser opp tilsvarende batteri syre på olaboksa... (selv erfart med spraylakk kjøpt på maxbo osv). Gå i en hobby butikk og kjøp noe som er tilpasset formålet, de har oftest typer for og ikke for isopor..

    Eks en 150ml spray koster hos smallsize 75kr.

    Click image for larger version

Name:	deltavinge.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	584712Click image for larger version

Name:	Radian_farge.jpg
Views:	1
Size:	112.6 KB
ID:	584713
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

    * Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

    Comment


    • #3
      Originally posted by AudunJ View Post
      .
      .
      Om du har et "isopor" fly er det veldig viktig å benytte "maling" som ikke spiser opp isoporen, noen typer maling etser opp tilsvarende batteri syre på olaboksa... (selv erfart med spraylakk kjøpt på maxbo osv). Gå i en hobby butikk og kjøp noe som er tilpasset formålet, de har oftest typer for og ikke for isopor..
      For skummplast så er akryl(vannløselige) farger safe. Men som sagt vannløselige!

      Å fly i regn med det kan være litt ... er ingen ekspert på maling altså ...!

      Ser at enkelte etter å ha brukt vannløselig maling bruker former for lakk over.

      Den vannløselige malingen beskytter da isoporen og så er det mulig å bruke
      noe som i utganspunktet ville spist opp skummet oppå den igjen (tror jeg).

      Odd H.

      Comment


      • #4
        Hvis du ser på Cloud'en jeg har som avatar så ser du kanskje at jeg har malt ytterpunktene på flyet. Jeg brukte en flouriserende orange lexan maling og det fungerer meget bra, selv i kveldsskummringen lyser det opp.

        Comment


        • #5
          Hadde i helgen jomfru tur på min omtalte thundertiger velocity som var lakert i fluoriserende gul top og grønn under.
          Grønt ble valgt pga noen helikopter gutter så dette var en fin og enkel farge og se.

          Mulig de har rett i normal avstand til et helikopter, Men acrobatic flyvning halv km avstand er Det så og.si umulig å se.forskjellige mellom gul og.grønn mot blå himmel.. tenk Litt.over hva får man om man blander 2 farger....?

          Om resultatet blir forventet bakgrunn til der.din modell skal syntes! Så bytt farge til noe.annet...

          Jeg skal ved.første anledning lakke om til rød.eller Orange underside, da.modellen nesten forsvant i.stor.høyde..
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

          * Flyr divserse planker og noen visper.
          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

          Comment


          • #6
            Min erfaring er at heldekkende farge lett forsvinner og kan gjøre orienteringen vanskelig på avstand, og av alle farger er det grønn som "forsvinner" først, mens rødt er synlig over lengst avstand.
            Når jeg skal "pynte" modellene mine er det først og fremst kontraster og mønstre jeg ønsker å få frem, og med forskjell på overside og underside hjelper det en middelaldrende pilot med sviktende øyesyn til å holde kjerra på rett kjøl.
            Her et eksempel fra en Blizzard (R.I.P):
            Click image for larger version

Name:	IMG_0537.jpg
Views:	1
Size:	195.1 KB
ID:	585097Click image for larger version

Name:	IMG_0538.jpg
Views:	1
Size:	185.4 KB
ID:	585098
            Last edited by Arcteryxxx; 07-02-12, 00:10. Reason: Kan ikke skrive... :(
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Kan vel si meg enig med Arcteryxxx. Grønn er kult i depotet, men akk så vanskelig den faktisk er på litt avtand. Jeg synes oransje er en god farge, samt rød og gjerne en kombinasjon av røde/hvite striper på undersiden av vingen.
              Men under visse lysforhold blir alle fly uavhengig av farge bare svart siluett, det må man bare leve med.
              Attached Files
              Last edited by OTA; 06-02-12, 23:22.
              Øystein T.

              EF Extra 300 70"
              Speedfire F5B
              Baudis Fosa F3B
              Ascot F3B
              Lynx Carbon
              EF Extra 300, 58" Electric
              T-Rex 700N

              www.artistic3d.net

              Comment


              • #8
                Her er et eksempel på hvorfor kontrast er viktigere enn farge.
                I hangaren:

                SpeedFire F5B
                X-plane fra www.yuri-models.com
                Hawk F5B
                MiniHawk (2stk)
                3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                UM Stryker Q 180
                FPV Raptor
                EPO Cessna (156cm)

                Comment


                • #9
                  Hjernen registrerer mønster før farge, så to klart forskjellige mønstre vil være bedre for orientering enn to vidt forskjellige farger.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Hjernen registrerer mønster før farge, så to klart forskjellige mønstre vil være bedre for orientering enn to vidt forskjellige farger.
                    For å se mønster så trenger du kontrast, for å få kontrast så trenger du farge nyanser så nå blir
                    det høna og egget igjen

                    Det er selvsagt viktig å tenke på mønster/kontrast men holder en knapp på at det er smart å velge et fly med eller male på f.eks gule/oransje/fluoriserende vingetupper, hale og/eller snute.

                    Led lys kan også hjelpe på, kan installeres veldig enkelt uten elektronikk. Ved å sette 2 eller 3 led
                    lamper i serie så får du et spenning behov på ca 4-4,5V. ~4,5V som får man ut av et ledig servo
                    utak på mottaker. P.g.a. at man ikke flyr kontinuerlig så holder led lampene selv med litt unøyakt
                    spenning. Bruk tynne lakkerte kobbertråder Ø0,1-0,2 som ledere. Tynn tape over ledning eller
                    slisser i skumplasten, viktig å isolere krysningspunkt skikkelig slik at man slipper kortslutning
                    (lakken er ikke alltid 100% når det kan bli bevegelse på trådene).

                    Odd H.

                    Comment


                    • #11
                      Eksempel på både høna og egget. Fungerer bra synes jeg.
                      Attached Files
                      Øystein T.

                      EF Extra 300 70"
                      Speedfire F5B
                      Baudis Fosa F3B
                      Ascot F3B
                      Lynx Carbon
                      EF Extra 300, 58" Electric
                      T-Rex 700N

                      www.artistic3d.net

                      Comment


                      • #12
                        Er det en BC jeg ser vingen av på det bildet?
                        I hangaren:

                        SpeedFire F5B
                        X-plane fra www.yuri-models.com
                        Hawk F5B
                        MiniHawk (2stk)
                        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                        UM Stryker Q 180
                        FPV Raptor
                        EPO Cessna (156cm)

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Arcteryxxx View Post
                          Er det en BC jeg ser vingen av på det bildet?
                          Jepp, kom i hus idag

                          Her ligger litt bilder:

                          OTA's blog - RC Groups
                          Øystein T.

                          EF Extra 300 70"
                          Speedfire F5B
                          Baudis Fosa F3B
                          Ascot F3B
                          Lynx Carbon
                          EF Extra 300, 58" Electric
                          T-Rex 700N

                          www.artistic3d.net

                          Comment


                          • #14
                            Den abonnerer jeg på!
                            Gleder meg til å følge prosjektet. Lykke til!
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • #15
                              Fant tilfeldigvis denne

                              Coloring R/C Aircraft

                              ::Aero-Experiments::

                              På en tråd på RC groups
                              Most visible color schemes? - RC Groups

                              Håper noen kan dra nytte av det.

                              OddH.

                              Comment

                              Working...
                              X