Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye PA BAndit fra Head RC testes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nye PA BAndit fra Head RC testes

    Da var nye Precision Aerobatics Bandit dukket opp til test fra Head RC.

    Her er litt av hva head skriver om den:
    Inspireret af Red Bull Air Race introducerer PA denne nye model som IKKE er en ny Edge, Extra eller Yak, men et helt nyt originalt design, som giver dig en følelse af et full size fly, uden at været baseret på et sådan.

    Bandit mestrer alle typer flyvning indenfor aerobatic:
    • High speed præcisions flyvning
    • Ekstrem langsom flyvning i forbindelse med f.eks landing UDEN kritiske tendenser til tip stall
    • Manøvrer som high alpha knife edge eller harriers udføres ukritisk
    • Bandit udfører f.eks. de fedeste snap rul, præcise high speed turns (som det netop kendes fra Red Bull Air Race), ekstremt snævre knife edge spin / flad spin og imponerende waterfalls.

    Du får altså en model som er super aggressiv når du ønsker det og samtidig en meget stabil model i de langsomme manøvrer uden kritiske tendenser. Med andre ord en model der dækker hele aerobatic spektret.

    Den er både nem at transportere med en spændvidde på 127 cm. samt nem at flyve med en flyveklar vægt incl. en 3S2200 LiPo helt nede på 1200 gram.

    Trust 40 el-motor, Quantum 45 regulastor, 3S2200 VX samt en VOX 14x7 propel giver super performance og skal det være ekstrem vælger du en 4S2200 VX samt VOX 12x6 som motorsæt til denne nye spændende model.

    Click image for larger version

Name:	PA-10001R.jpg
Views:	1
Size:	17.7 KB
ID:	630374 Click image for larger version

Name:	PA-10001R_002.jpg
Views:	1
Size:	35.4 KB
ID:	630376
    Click image for larger version

Name:	PA-10001R_001.jpg
Views:	1
Size:	35.9 KB
ID:	630375 Click image for larger version

Name:	PA-10001R_003.jpg
Views:	1
Size:	30.2 KB
ID:	630377
    Click image for larger version

Name:	PA-10001R_004.jpg
Views:	1
Size:	43.5 KB
ID:	630378
    Last edited by affa; 24-01-12, 08:36.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

  • #2
    Ett par teazervideoer





    Og litt mer tekst om oppbygging og hva en 3D racer er:
    RC industien tog et kvante spring indenfor flyvningen, da 3D blev lanceret for 10 år siden. PA bandit er den første model indenfor den nye klasse 3D racer !

    Inspireret af Red Bull air race introducerer PA denne nye model som IKKE er en ny Edge, Extra eller Yak, men et helt nyt originalt design, som giver dig en følelse af et full size fly uden at været baseret på et sådan.

    Hvad forstås der så ved en 3D racer ?
    Bandit mestre alle typer flyvning indenfor aerobatic:

    High speed præcisions flyvning
    Ekstrem langsom flyvning i forbindelse med f.eks landing UDEN kritiske tendenser til tip stall
    Manøvre som high alpha knife edge eller harriers udføres ukritisk
    Bandit udfører de fedeste snap rul, præcise high speed turns (som det netop kendes fra Red Bull air race), ekstreme snævre knife edge spin / flad spin og imponerende waterfalls

    Du får altså en model som er super aggressiv når du ønsker det og samtidig en meget stabil model i de langsomme manøvrer uden kritiske tendenser. Med andre ord en model der dækker hele aerobatic spektret.

    Målet for designeren af denne model var at bringe de 2 verdener sammen, hvilket ikke er sket tidligere og hans friske tilgang til den opgave har resulteret i en model, der konstant vil udfordre dig. Det er ikke Bandit der sætter begrænsningen, men din fantasi til nye spændende manøvrer.

    Et af målene omkring det aerodynamiske design var at bevare inertien under udførsel af 3D manøvre, så mindst mulig hastighed mistes. På den måde bevares muligheden for hurtige skift mellem manøvre, hurtig flyvning og udførsel af de langsomme 3D manøvre. Det originale set up med en Trust 40, VOX 14x7 og en 3S2200 LiPo underbygger denne egenskab og samtidig opnås gennemsnitlige flyvetider på 7 minutter samt masser af power (kan næsten sammenlignes med det vi kender fra MX'eren, hvor en Trust 50 og 6S er monteret !). Ønsker du ekstrem power anvender du stadig en Trust 40, men med 4S2200 og en VOX 12x6 !

    Alsidigheden i denne model er opnået på følgende måde:

    Super let og stærk konstruktion ved anvendelse af FiberFusion®
    Sofistikeret aerodynamisk design
    Specialdesignet vortex generators (købes som tuning)
    Special designet vingeprofil samt profileret haleplan
    Super respons på alle rorflader
    Excellent forhold mellem ydelse på det originale motorsæt i forhold til flyveklar vægt

    FiberFusion® er en gennemtænkt teknologi udviklet af PA og oftest ikke at sammenligne med den måde andre fabrikanter anvender kulfiber i deres konstruktioner ! Det er præcis den teknologi der sikre den meget lette model med en flyveklar vægt på bare 1200 gram incl. en 3S2200 LiPo som holder til selv de mest krævende 3D manøvre.

    Netop den lave flyvevægt gør at piloter som senest har fløjet en given sports model straks kan få glæde af Bandit'en. Start med reduceret rorudslag og hold gaspinden en anelse tilbage, så har du alle tiders model, som du kan udvikle dig med. Du vil hurtigt kunne skrue op for rorudslagene og gassen i takt med dine egne egenskaber udvikles og på den måde udnytte det fulde potentiale i denne fantastiske model.
    Last edited by affa; 24-01-12, 08:34.
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Utstyr:
      Motor: Head RC

      ESC: Head RC

      Servoer: Head RC

      Spinner: Head RC

      Vortex generatorer: Head RC

      Lange servoarmer: Head RC

      Batteri: Head RC

      Propell: Head RC

      Er dessverre noen dager med jobb, men har fri til neste uke så regner med at den er sammen i løpet av en dag eller to da!

      Click image for larger version

Name:	PA-T-40.jpg
Views:	1
Size:	21.2 KB
ID:	584665Click image for larger version

Name:	PA-Q-45.jpg
Views:	1
Size:	36.4 KB
ID:	584664Click image for larger version

Name:	PA-CFSP-22.jpg
Views:	1
Size:	33.7 KB
ID:	584663Click image for larger version

Name:	PA-10111.jpg
Views:	1
Size:	23.4 KB
ID:	584661Click image for larger version

Name:	PA-10114.jpg
Views:	1
Size:	22.3 KB
ID:	584662Click image for larger version

Name:	MX-HT-112065.jpg
Views:	1
Size:	18.2 KB
ID:	584660Click image for larger version

Name:	HP-LG335-2200-3S.jpg
Views:	1
Size:	33.9 KB
ID:	584659Click image for larger version

Name:	PA-VX-1407.jpg
Views:	1
Size:	12.7 KB
ID:	584666
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Forberedelser

        Starter med å plukke ut alle deler og sjekke at alt ser pent ut. Deretter skar jeg ut alle åpninger i betrekningen sik at utstyret er klart for montering.

        Understellet er to-delt og dette skrus fast i en armert karbonfiberplate med islagsmuttere installert. Bruker Loctite på alt av metallskruer som skrus i metall. Da står kroppen hel og pen på beina så den ikke får merker og skader…

        Click image for larger version

Name:	_MG_4689.jpg
Views:	1
Size:	97.2 KB
ID:	585129
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          Starter med vingene så de kan legges bort. Balanseror er elegant hengslet med en karbonstang gjennom hele roret som er tredd gjennom taber i vingen. Fin overgang med lite aerodynamisk glippe. Skjøter servoen med 20cm servokabel. Setter deretter Hitec md i åpningen og bruker ett 1,2mm bor til å forborre gjennom krbonfiberplaten og treverket. Inn med skruer så er den på plass. På seroarmen monterer jeg PA sine lange servoarmer som passer perfekt til modellen og oppsettet.

          Så skal rorhornet limes i balanseroret. Finn frem alle fire rorhorn slik at du bruke riktig horn på riktig sted. Disse er avbildet i manualen.

          Fjerner filmen rundt den ferdig kuttede slotten med 1-2 mm slik at limfugen får litt godt grep. I tillegg må selve åpningen utvides forsiktig med cutter slik at karbonhornet passer nedi. I tillegg sliper jeg forsiktig av sidene på rorhornet med 100 papir slik at man får maks feste. Fyller fugen med 30 minutter epoxy og trykker ned roret, tar det opp igjen og fyller opp. Når jeg da stakk rorhornet ned kom det passelig med epoxy opp som legger seg som en fin forsterking rundt der jeg hadde kuttet vekk den ekstra filmen.

          Fant frem overføringen som består av kulelink-karbonstang-metallink. Her må man også passe på slik at man tar riktig lengder. Det er kun to karbonstenger som er like lange. Først brukte jeg kutteren til forsiktig å gjøre åpningen på rorhornet litt større slik at metallinken smatt på plass men samtidig ikke ble slarkete. Så må roret stå nøytralt og servohornet stå nitti grader på. Sjekket lengden på karbonstangen som i mitt tilfelle måtte slipes ca 2mm for perfekt passform. Karbonstangen slipes i endene og brukte fila for å lage litt spor i den. Inn med 30 minutter epoxy i begge ender og trykket stangen på plass. Lot det tørke i fred så ingenting kommer ut av posisjon.

          Click image for larger version

Name:	_MG_4696.jpg
Views:	1
Size:	98.1 KB
ID:	585130 Click image for larger version

Name:	_MG_4697.jpg
Views:	1
Size:	103.5 KB
ID:	585131

          Click image for larger version

Name:	_MG_4698.jpg
Views:	2
Size:	85.6 KB
ID:	585132 Click image for larger version

Name:	_MG_4709.jpg
Views:	1
Size:	125.4 KB
ID:	585133
          Last edited by affa; 09-02-12, 08:21.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Stab

            Staben er tilpasset kroppen og det man her må i tillegg til å fjerne filmen bak er å sage ut spor i endelista for sideror slik at staben kan trykkes på plass inn bakfra. Passformen var perfekt og sjekket horisontalen på stab i forhold til vingene som jeg satt midlertidig på plass i kroppen. Ut med greiene og smurte på med fint lag med epoxy før jeg tredde den på plass.

            Høyderor og sideror har allerede innlimte CA hengsler og det var bare å vente til staben hadde tørket før jeg kunne lime inn disse.

            Når disse limes inn så vær påpasselig med å ikke trykke de altfor langt inn når limet tørker. Skal du få maks utslag må den inn og deretter slås ned i maks utslag også lime. Om det blir ett mellomrom her spiller ingen rolle da dette uansett skal dekkes med en strimmel med film som må strykes på plass. Fungerer bra og er en del av strukturen som MÅ gjøres for å fly tøffe manøvre uten å rive av ror. Jeg hadde ikke tatt med meg strykejern, men kun basisverktøy og lim så dette ble tatt etter at jeg kom hjem.

            Halehjulet ble funnet frem og jeg pusset pianotråden som igjen skal limes ned i ett spor i sideroret. Inn og se at det passet før jeg limte med epoxy. I tillegg liker jeg å tape over med glassfibertape slik at det blir litt mer holdbart. Kun gjort slik pga tidligere erfaringer.

            Rorhorn i høyderor og sideror ble samtidig limt inn på samme måte som jeg gjorde på balanserorene. Linkene til høyde- og sideror limes også på samme måte som balanserorene. Servoene ble montert med skjøtekabler og trukket frem til mottaker som har fått plass lavt i kroppen bak batteribrettet.

            Click image for larger version

Name:	_MG_4693.jpg
Views:	1
Size:	143.8 KB
ID:	585134 Click image for larger version

Name:	_MG_4694.jpg
Views:	1
Size:	150.8 KB
ID:	585135

            Click image for larger version

Name:	_MG_4695.jpg
Views:	1
Size:	108.6 KB
ID:	585136 Click image for larger version

Name:	_MG_4698.jpg
Views:	2
Size:	85.6 KB
ID:	585137

            Click image for larger version

Name:	_MG_4702.jpg
Views:	1
Size:	120.4 KB
ID:	585138
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Motor/motorbukk

              Så er det motorbukk og montering i fronten. Motorbukken er laget ferdig i plywood med karbonforsterkninger og skal limes mot firewall. Sjekket tilpasningen før jeg limer den på plass med epoxy. Foran firewall er den en lang 2 mm karbonstang som skal gjennom kroppssiden, gjennom motorbukken og ut gjennom siden av kroppen. På baksiden av firewall skal det to korte karbonstenger gjennom motorbukken slik at den ikke kan komme fremover.

              Etter at dette hadde tørket freste jeg bort litt av motorbukken på venstre side som anvist i manualen for å få cowlingen langt nok bakover.

              For at Thrust motoren skal gå fint må man fjerne C-klipset på akselen foran så dette ikke jobber rundt i fronthullet på motorbukken. Bare å bruke en tynn skrutrekker og vippe det av. Dette trenger man ikke om man ikke skal bruke motoren i andre konfigurasjoner. Motoren puttes inn på siden av motorbukken og vippes på plass. Skrus så fast med Loctite. Pass på at tønna snurrer ledig og lett etter at du har dratt til skruene.
              Motoren og kontrolleren har ferdig lodddete bulletplugger så det er kun batterisiden på kontrolleren som må ha batterikontakt. På strømtrekk som dette bruker jeg Deans.

              La en tykk dobbeltsidig tape på kontrolleren og klebet den oppunder motorbukken. Sikres så med strips. Batterikabel og servokabel til throttel trekkes bakover i kroppen.

              To plast scoop skal limes på motorbukkens side slik at all luft inn i cowlingen føres inn gjennom cowlingåpningene og over motoren. Jeg liker å lime disse med kontaktlim. På med lim på begge fater og smøre ut, la det vente 2-3 minutter og sett den på plass. Da er det så seigt at det setter seg umiddelbart. Brukte klyper for å klemme det på plass mens det tørket.

              Click image for larger version

Name:	_MG_4711.jpg
Views:	1
Size:	147.0 KB
ID:	586081 Click image for larger version

Name:	_MG_4712.jpg
Views:	1
Size:	156.6 KB
ID:	586080

              Click image for larger version

Name:	_MG_4710.jpg
Views:	1
Size:	114.6 KB
ID:	586082 Click image for larger version

Name:	_MG_4692.jpg
Views:	1
Size:	135.4 KB
ID:	586083

              Click image for larger version

Name:	_MG_4691.jpg
Views:	1
Size:	125.7 KB
ID:	586084 Click image for larger version

Name:	_MG_4690.jpg
Views:	1
Size:	130.0 KB
ID:	586085

              Click image for larger version

Name:	_MG_4687.jpg
Views:	1
Size:	138.4 KB
ID:	586086
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment


              • #8
                Hadde ett lite ras på min Mac så mistet montering av siste del her, men den er ganske selvforklarende og rett frem.

                Fikk filmet litt i går men endel vind og litt termikk gjør en kilosmodell ganske påvirkelig..


                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  En liten bildekollasj fra sist tur på Skoger

                  Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	122.6 KB
ID:	588656 Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	120.7 KB
ID:	588655

                  Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	111.2 KB
ID:	588654 Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	229.7 KB
ID:	588657

                  Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	105.9 KB
ID:	588658 Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	152.8 KB
ID:	588659

                  Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1
Size:	91.9 KB
ID:	588660
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment

                  Working...
                  X