Announcement

Collapse
No announcement yet.

2. fly?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Bare å stikke den i veggen med gammelt pc kabel? Type laderkabel fra bærbar PC.

    Comment


    • #47
      Japp. Typ kabel du putter i PC-skjermer, bak i PSU'en på PC'en etc.
      Thomas Kristensen (30)
      Oslo, Grefsen

      Radio: Spektrum DX6i & DX8
      Ultra Micro: Mange forskjellige
      Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
      Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

      Comment


      • #48
        Enig med Grumps kjøp lader med innebygget PSU. Har en B5 med ekstern og det blir mye kabelrot.

        Tips: Ikke spar penger på lader. Har du ambisjoner om store fly ... d.v.s. store dyre LiPo'er
        mange celler etc. så ta deg god tid å finn din "optimale" kvalitets lader. En god lader kan
        spare deg mange dyre LiPo batteri + ungå branntiløp ...

        Laderen er noe du vil leve med lenge. I motsetning til flyet og elektro utstyret i det.
        Elektronikk går fort "ut på dato" så litt forsiktig skal man alltid være. Å kjøpe fra øverste
        hylle er skjelden lurt ... det er bare "nyttige idioter" som gjør det ... d.v.s. du betaler for
        utviklingen vi andre bare venter til det blir passe billig

        mvh
        Odd H.

        Comment


        • #49
          Originally posted by Ofly61 View Post
          Enig med Grumps kjøp lader med innebygget PSU. Har en B5 med ekstern og det blir mye kabelrot.
          Bare vær obs på at ladere med innebygget PSU sjelden klarer å lade med særlig mer enn 50 watt. Så også med laderen det lenkes til lenger opp - den klarer bare 50w/5A.

          Du klarer altså å lade ett 5000mah batteri på rundt en time, og om du balanserer i tillegg tar det lenger tid.

          Skal du ha skikkelig ladeutstyr er jeg redd du ikke kommer forbi en separat PSU.

          Men - som en start for småbatterier er jo laderen som foreslås sikkert helt grei
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #50
            Originally posted by kristianwest View Post
            Bare vær obs på at ladere med innebygget PSU sjelden klarer å lade med særlig mer enn 50 watt. Så også med laderen det lenkes til lenger opp - den klarer bare 50w/5A.
            .
            .
            Dersom jeg forstår det rett så er denne laderen på 20A og med 90W PSU innebygget.
            Hyperion EOS0720i AC/DC Net 7S max 20A - elefun.no - Radiostyrt hobby

            Den koster jo litt da ... men da har man sikkert lader god nok i noen år også til EDF og andre strøm sluk

            Lurt å kjøpe slikt i Norge da er det enklere klage dersom noe skulle gå galt ...

            mvh
            Odd H.

            Comment


            • #51
              Hei har bestemt meg for å gå litt ned i budsjett men. 200 dollar går bra

              Liker fly som ser ut som fly ikke typ Bixler osv, men cessna osv. Har sett på en Cessna til 70 dollar hos HK, men den er visst ikke så bra. Dårlig / for liten motor, så den velger jeg bort. Kunne tenkt meg en Cessna eller cub osv, men regner max 100 dollar i fly, motor, servoer. Også 100 dollar til lader, sender og batterier.

              Comment


              • #52
                Ikke dette jeg så på først, da det hadde lys som jeg syns var tøft. Men hva tror dere? HobbyKing R/C Hobby Store : Light Aircraft 182 w/ ESC, Motor and Servos Plug-and-Fly Deluxe Version

                Comment


                • #53
                  Du bør ikke bry deg med hvordan flyet ser ut, heller hvordan det flyr og hva det tåler. Det var feks en bruker her som ikke fikk tatt av en gang med sin Cessna fordi nesehjulet ga etter og propellen slo nedi og bøyde akslingen på første forsøk. Det hadde han unngått med en Bixler/Cloudsfly. I tillegg skal du også mestre flyet, og når det går galt er det ofte nesa som treffer bakken først. Det er selvfølgelig ditt valg, men jeg vet godt hvor stor fordel det er å starte med en skyver som første fly. En Bixler/Cloud er også meget lette å fly og jeg tipper du vil mestre et slikt fly lettere enn en Cessna/Cub. Når du mestrer et slikt fly kan du faktisk gå videre til en warbird som jo ser hakket vassere ut enn en Cub.

                  EDIT: Jeg har hatt forgjengeren til Cessnaen du linker til og ville aldri anbefalt den til en nybegynner. Den var altfor rask, og jeg syntes den var vanskeligere å fly enn flere akrobatikk/3D fly jeg hadde. Produsentens tyngdepunkt var helt feil, men den fløy fortsatt ikke bra etter at jeg korrigerte det med masse frontballast. Denne har fått større batteriluke så man kan kanskje få det riktig med batteriet.
                  Last edited by Kyrre; 14-02-12, 19:18.

                  Comment


                  • #54
                    Small size har en kraftig lader, til god pris..
                    Small Size Hobbyland AS

                    Problemet er bare at denne har small size logo over toppen av.display så alle ser hvor denne ble kjøpt..Hehe..
                    Pris 598 for 200w med de fleste funksjoner..

                    Noen der ute som har erfaringer med denne ?
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

                    * Flyr divserse planker og noen visper.
                    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by AudunJ View Post
                      Small size har en kraftig lader, til god pris..
                      Small Size Hobbyland AS

                      Problemet er bare at denne har small size logo over toppen av.display så alle ser hvor denne ble kjøpt..Hehe..
                      Pris 598 for 200w med de fleste funksjoner..

                      Noen der ute som har erfaringer med denne ?
                      Ja, har en sånn. Fungerer utmerket, så sant man er klar over at den lader på maks 10A / 200w. Ok til parallell-lading av mindre batterier som 3s 2200mah og til større pakker om du lader to og to / ett og ett om gangen.

                      Må ha psu evt være direkte tilkoblet 12v kilde. At logoen vises i displayet er vel ikke akkurat et problem
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #56
                        Hmf vanskelig valg altså.. vet liksom ikke helt hva jeg skal ta. Kunne jo tatt en hvilket som helst fly med høyderor, sideror og (ailerons?), bare det ikke går for fort. Clouds har jeg sett endel på men disse virker bra og mange anbefaler de, men ut ifra det jeg ser på f.eks youtube så går de veldig fort!
                        Samme med Teksumo og lillebroren.

                        Mer eller mindre bestemt meg for:
                        Turnigy 9x
                        B6AC Plus (KOPI).
                        Turnigy Nano-tech batterier

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by Kyrre View Post
                          .
                          .
                          EDIT: Jeg har hatt forgjengeren til Cessnaen du linker til og ville aldri anbefalt den til en nybegynner. Den var altfor rask, og jeg syntes den var vanskeligere å fly enn flere akrobatikk/3D fly jeg hadde. ... feil CG ...frontballast
                          .
                          .
                          For raskt/feil CG + lite kraft i motor = standard RTF

                          Tips:
                          For å få "håpløse RTF" fly til å bli bra så må man redusere vekt ikke legge til. Som oftest er flyet greit nok
                          når mest mulig av det tunge fabrikk installerte utstyret er byttet ut og CG justert skikkelig.

                          Dersom man ikke kan bytte ut utstyr. Flytt utstyr forover/bakover for å justere CG. Flytte batteri
                          er som oftest det som gir mest effekt.

                          Dette er selvsagt ikke så enkelt så helt korrekt for nybegynnere glem det!

                          Slike fly passer best på hylla inntil man har fått noe erfaring og trenger mere utfordringer.

                          mvh
                          Odd H.

                          Comment


                          • #58
                            Husk! Gassen er en justerbar sak
                            , det er ikke en on/off bryter.

                            Sent from my LG-P990 using Tapatalk
                            Thomas Kristensen (30)
                            Oslo, Grefsen

                            Radio: Spektrum DX6i & DX8
                            Ultra Micro: Mange forskjellige
                            Foamies: RC Tiger Star EPP 3D, Telink Yak 55 EPP, RCF Edge 540 800mm, PZ P-47 Thunderbolt, HobbyKing FunFighter RareBear
                            Balsa: Above All Extra 300 SHP 47", JR Supra .40 <under bygging>

                            Comment


                            • #59
                              Cloud'en kan fly fort (vel, fort til nybegynner fly å være), men det MÅ ikke fly fort. Det cruiser fint på halv gass og det kan jo også glidefly så du trenger ikke bekymre deg for farten. Det at det har godt med kraft er bare en fordel, og det vil gjøre at du ikke går ei av det med det første. Flyet jeg startet med kunne ikke loope uten å stupes først, og så fort jeg mestret det ble det kjedelig å fly åttetall.

                              Har du forresten sett denne Cub'en? STM J-3 Cub RTF 2.4GHz 121cm vingespenn - elefun.no - Radiostyrt hobby Alt du trenger for 1350,-

                              Comment


                              • #60
                                Originally posted by Kyrre View Post
                                .
                                .
                                Har du forresten sett denne Cub'en? STM J-3 Cub RTF 2.4GHz 121cm vingespenn - elefun.no - Radiostyrt hobby Alt du trenger for 1350,-
                                Høy vinge belastning for en nybegynner ... sjekk denne
                                Multiplex MiniMagister RR - elefun.no - Radiostyrt hobby

                                Comment

                                Working...
                                X