Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakuum støping av vinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vingeskinn orientering og tykkelse

    Et tynt og lett vingeskinn kan for eksempel bestå av 2 lag med 80g glassfiber og 25g duk ytterst for å få en fin overflate, dette vil utgjøre ca 0,2mm tykkelse.
    På en vinge som skal være spesielt lett, som for eksempel en DLG vinge brukes gjerne enda tynnere vingeskinn.

    Vingeskinnet legges i utgangspunktet primert i 45* vinkel for torsjons/vridnings styrke.
    Består vingeskinnet av 2 lag 80g, Kan for eksempel det ytterste laget legges i 45* for torsjons/vridnings styrke, består det av 3 lag 80g kan to av lagene legges i 45*.

    Et kraftigere vingeskinn kan for eksempel være 50g glassfiber overflate / 160g glassfiber 45* / 80g glassfiber, eller for eksempel ett lag med 160g karbonfiber 45* og ett lag med 50g glassfiber utenpå, dette vil utgjøre ca 0,35 - 0,4mm tykkelse.

    På vingen som er avbildet på bildene mine er vingeskinnet 25g glassfiber overflate / 80g glassfiber / 160g karbonfiber 45* / 20mm uni-karbon remse / 80g glassfiber / 61g aramid hengsel.
    Dette vingeskinnet er ca 0,5mm tykt og er veldig sterkt, det ville fint kunne brukes på for eksempel senterpanelet på en 5m hangfly vinge.


    -

    Dersom en ikke vil eller trenger å lage bjelke i vingen kan man bruke uni-karbon i vingeskinnet på hele eller deler av vingen.
    Dette er duk/matte der alle fibrene i stoffet går i samme retning, den kan være på en 1m bred rull eller som tape/remse i forskjellige bredder.

    En må da ha glassfiber i 45* i tillegg for torsjonsstyrke, dette kan være bare overflate duken eller flere lag for eksempel over og under uni-karbonen.

    -

    Når man klipper til glassfiberen fra rullen er det lurt å først legge en maskerings tape over klippelinjen.
    Dette hjelper å holde fibermaterialet i form og hindrer at enkle tråder ytterst begynner å løsne.

    På lag som skal ligge i 45* vinkel er det lurt å markere retningen på rullen med en penn på teip kanten.
    Dette gjør at man kan legge materialet med retningen på rullen i samme retning på det øvre vingeskinnet og på det som er på undersiden av vingen, dette hindrer at vingen vrir seg når den herder over tid.

    -

    Click image for larger version

Name:	01786_p1.png
Views:	1
Size:	102.2 KB
ID:	585961

    Dette er et eksempel på uni-karbon som egner seg godt til vinger og laminater.
    http://shop.r-g.de/en/Reinforcement-...onal-Aero.html

    Click image for larger version

Name:	01486_p1.png
Views:	1
Size:	55.0 KB
ID:	585962

    Denne typen uni-karbon egner seg ikke til vinger og laminater, men kan brukes for eksempel i en støpeform.
    Last edited by tyggen; 25-02-12, 18:40.

    Comment


    • #17
      da har tinyd oppdatert bloggen sin med info fra vårt siste lille prosjekt. har ikke bildene lett tilgjengelig her men dere kan se litt progress på blogg.dalsveen.net
      Vingen er ute av baggen igjen og den ble slettes ikke verst bilder av det kommer nok der snart
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #18
        Her er bildene av vingen jeg lagde med silkeskjer under glassfiber duken, er ikke de beste bildene, men dere ser hva jeg mener

        Click image for larger version

Name:	IMG_0349.jpg
Views:	1
Size:	103.0 KB
ID:	585894

        Click image for larger version

Name:	IMG_0350.jpg
Views:	1
Size:	103.7 KB
ID:	585895

        Det gikk litt fort når jeg blandet epoxy til den, så herdetiden ble veldig lang, og finishen ble ikke veldig bra, men her slapp jeg å lakkere
        Materialet i skjerfet var også tettere ett glassfiber eller karbon duk så det var litt mere vrient å få epoxyen til å trekke helt igjennom.
        Vingen hat sundolitt kjerne, med silkeskjerf og ett lag med 25g/m2 glassfiber ytterst. Rorene er forsterket meg x-finer for å få de stive da de ikke ble helt topp når jeg skar de løs.

        Leif
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • #19
          Forkant og vingetipper

          En ting som er nødvendig å gjøre seg kjent med ved denne måten å lage vinger på, er spraylim.
          Spray limet må være isopor sikkert, og den må ha en veldig fin og gjevn spray.

          Dette er ikke så lett å få tak i lokalt, dersom man undersøker hos en autoutstyr forhandler hender det at disse har spraylim for tepper som kan brukes på isopor.
          Andre som kan ha spraylim er for eksempel jernvarehandel, byggvarehandel eller hobby butikker.

          Vær oppmerksom på at de fleste typer spraylim som er isopor sikker, er midlertidig/sjablon lim som er ment for at det som limes skal kunne demonteres igjen.
          Disse er ikke så veldig godt egnet til dette formålet, limet bør være litt sterkt for å kunne holde glassfiber på plass rundt skarpe kurver.

          Jeg har brukt Aerofix 2 fra R&G: R&G Faserverbundwerkstoffe | Adhesive sprays | online kaufen

          -

          Rundt forkanten og tippene må man ha noe som binder sammen det øvre og nedre vingeskinnet.
          Dette kan være en 20mm bred remse med for eksempel 80g glassfiber eller 61g Aramid.
          Denne klippes i 45* av rullen, sånn at alle fibrene i materialet krysser skjøten.

          Det går også an å bruke noe som heter "Braid", dette er ferdig remse med veven i 30* vinkel.
          Disse er imidlertid vanligvis ganske tykke og kan derfor gjøre forkanten litt tykkere og rundere enn den egentlig skal være.
          R&G Faserverbundwerkstoffe | Glass braid, 25 mm | online kaufen
          R&G Faserverbundwerkstoffe | Carbon braid, 25 mm (30°) | online kaufen

          -

          En sprayer veldig lett og tynt med lim både på isoporkjernen og på fibermaterialet.
          En bør bruke så lite som mulig, spesielt på fibermaterialet slik at det ikke blir gjennomtrukket med lim, det er veldig lite som skal til.

          Jeg pleier å maskere isoporkjernen sånn at det ikke kommer lim andre steder enn nødvendig.
          Dette kan gjøres med lettheftende maskeringstape (Biltema), eller med isoporavkuttene til vingekjernen.

          Spray boksene på bildet inneholder akkurat samme type lim og er antagelig produsert på samme fabrikken.
          Attached Files
          Last edited by tyggen; 18-02-12, 16:00.

          Comment


          • #20
            Hengsellinje vebbing

            Hvis man ikke legger inn forsterkning i forkant av rorene vil de bli veldig myke når de er skåret løs.
            For å få rorene stive må man lage en vebbing i forkant av dem, dette er ikke nødvendigvis en bjelke.

            Det som gjør rorene torsjons/vridnings stive er at det øvre og nedre vingeskinnet ikke kan forskyves i forhold til hverandre.
            Vebbing på en tradisjonelt bygget vinge i tre, er den balsaen som står på høykant mellom den øvre og nedre vingebjelken.

            Vebbing materialet vil fungere uansett orientering, men den ideelle orienteringen i forhold til belastningen er 45*.

            -

            Dersom en ikke legger forsterkningen i isoporkjernen på forhånd, kan man grave ut litt isopor fra forkanten av rorene og legge det inn etter støping.
            Dette kan være å legge inn en stripe med balsa, tynn kryssfiner, eller å fylle i med epoxy og mikroballonger eller epoxy/glassfiberpartikler.

            -

            Det kan kanskje synest tungvint og vanskelig å bygge dette inn i isoporkjernen på forhånd, men det er egentlig veldig enkelt.

            Man skjerer over isoporen der vebbingen skal være, og limer inn en tynn plate med 5-minutt epoxy.
            Platen kan være tynn kryssfiner (0,4 - 0,6mm), eller et fiberlaminat som man støper selv.
            Materialet skjeres/klippes til sånn at det er omtrent i riktig bredde/høyde, og pusses gjevnt til isopor kjernen når det er montert om nødvendig.

            Deretter folder man for eksempel 50 - 80g glassfiber eller 61g Aramid rundt vebbingen og inn på isoporkjernen, sånn at man får god binding mellom vingeskinnet og vebbingen.
            Dette gjøres med spraylim på akkurat samme måte som med forkanten, til slutt limer man sammen isopor delene igjen med 10-minutt epoxy.

            Skal man lage flere vebbinger, for eksempel både foran og bak hengsellinjen, lages vebbingene en og en, sånn at vingekjernen er montert sammen igjen før en begynner på neste.

            -

            Et laminat til dette kan vakuum støpes på en glassplate eller for eksempel på en rett treplate.
            Det kan bestå av for eksempel 160g 45* med 80g på hver side.

            Framgangsmåten kan være som følger:

            1 - Vakuum pose eller fuktsperre på bordet
            2 - Glassplate eller lignende flatt og rett underlag
            3 - Fuktsperre eller dekkplast for å beskytte underlaget
            4 - Glassfiber, kan legges rett på fuktsperre eller på PET-film
            5 - Perforert plast eller avrivningsduk
            6 - pustematerialet
            7 - Vakuum pose eller fuktsperre på toppen
            Attached Files
            Last edited by tyggen; 25-02-12, 18:42.

            Comment


            • #21
              Forkant bjelke

              Hvis en vil lage bjelke i forkanten for at den skal bli litt sterkere, kan dette gjøres med en tynn plate.
              Platen kan være tynn kryssfiner (0,4 - 0,6mm), eller et fiberlaminat som man støper selv.

              Dette kan være for eksempel en 5mm bred remse som felles inn horisontalt i forkanten av isoporkjernen, og limes med 10-minutt epoxy.

              Bjelken vil hjelpe til med å fordele kreftene utover i vingen ved mindre sammenstøt under landing.
              Den bør ikke være for sterk, det kan gjøre en større skade vanskelig å reparere dersom bjelken ikke knekker, men blir trykt inn i vingen i hele lengden.

              -

              Snittet i forkanten kan gjøres med en sage bevegelse eller som når man skjerer en brødskive, for at ikke den tynne isoporen skal deformeres.
              Her er det viktig å bruke et nytt og skarpt skalpellblad eller for eksempel et barberblad.

              Snittet kan åpnes forsiktig med et stykke sandpapir som senere dobles for å lage en større åpning.

              -

              Bjelke remsen kan skyves på plass med den brede bakkanten på en aluminiums linjal.
              Bomullspinner og tørkepapir/rødsprit er fint til å fjerne overflødig epoxy med.

              Dette kan være litt vanskelig å få bra til med den lettere og mykere isoporen, men det er fullt mulig.
              Attached Files
              Last edited by tyggen; 25-02-12, 19:03.

              Comment


              • #22
                Originally posted by doogledee View Post
                Her er bildene av vingen jeg lagde med silkeskjer under glassfiber duken, er ikke de beste bildene, men dere ser hva jeg mener

                [ATTACH=CONFIG]50138[/ATTACH]

                [ATTACH=CONFIG]50139[/ATTACH]

                Det gikk litt fort når jeg blandet epoxy til den, så herdetiden ble veldig lang, og finishen ble ikke veldig bra, men her slapp jeg å lakkere
                Materialet i skjerfet var også tettere ett glassfiber eller karbon duk så det var litt mere vrient å få epoxyen til å trekke helt igjennom.
                Vingen hat sundolitt kjerne, med silkeskjerf og ett lag med 25g/m2 glassfiber ytterst. Rorene er forsterket meg x-finer for å få de stive da de ikke ble helt topp når jeg skar de løs.

                Leif
                Dette var stilig Leif!

                Har dere laget innstøpte "live" hengsler eller har dere valgt å lage silikon hengsler?
                Fargeskjemaet blir litt kamuflasje i forhold til byggebordet, en liten stund siden forrige opprydning kanskje..

                Jeg håper du poster noen flere bilder når flyet er ferdig.

                Mvh

                Comment


                • #23
                  HØh høh kamuflasje Denne modellen er ferdig for lengst vingen er til en mygg, Hang modell som vi til tider har høyt forbruk av på Hanstholm
                  Støpte vel 10 stk vinger til denne ett par år siden i forskjelige layup's. Tror faktisk ikke jeg har noen hele kropper til denne akkurat nå...
                  På denne vingen har jeg brukt silkeskjerfet som hengsel materiale. Fungerer på samme måte som kevlar eller peelply hengsler.
                  Leif Bjørgo
                  Cirrus-RCFK

                  Comment


                  • #24
                    Tøft var det iallefall.

                    Har du laget støpeform på kroppen da eller?

                    Comment


                    • #25
                      det finnes en støpeform av kroppen ja. Den er det ikke jeg som har, men tinyD her på forumet. Vi sammarbeider om Mygger for eget bruk. Jeg lager vinger og han støper kropper.
                      De er ikke vanligvis til salgs, kun for eget konsum eller... hvis du treffer oss på Hanstholm, gjerne under grillfesten til Cirrus, etter noen øl, ett år vi har mange med oss går det nok ann å få overtalt oss til å selge ett eksemplar Flere som har gjort det tidligere, men skulle vi tatt betalt for arbeid og materialer blir de desverre uforholdsmessig dyre....
                      Men nok om det, tilbake til Vakum bagging, som er emnet på tråden
                      Leif Bjørgo
                      Cirrus-RCFK

                      Comment


                      • #26
                        Forresten anng forkanter, bjelker og slikt....
                        Jeg bruker ett program fra Step-Four for å lage vingekjerner. Det heter Wing Designer og i det kan jeg legge inn bjelker, forkanter, ror, bjelke hull og en del annet. Det er ett knall bra program for hjemmebyggere. Koster vel rundt 1000 kr, men vel verdt det.
                        Dersom man har en Step-Four isopor kutter kan man kjøpe ett tillegg som gjør at export går rett til ett format som vingekutteren kan lese, men programmet kan og skrive ut profiler til en PDF for de som måtte ønske å lage profiler selv.
                        Dersom noen vil ha noe slikt så ta kontakt med meg på PM så kan jeg være behjelepelig med dette
                        Kan også skrive ut maler for ribber dersom spantebyggete vinger frister.
                        Leif Bjørgo
                        Cirrus-RCFK

                        Comment


                        • #27
                          Se meget bra ut dette.. Artig å se fremgangsmåter og at det er nivå på norske byggere.. Den modellen på frste side, er ikke så ulik Poky 40 som jeg har på tur fra Stratair...
                          -Jim Johansen-
                          Flyklart:
                          Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                          Under construction:
                          Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                          Comment


                          • #28
                            Jeg synest det er viktig med litt takhøyde i forumet.
                            Folk må kunne føle seg trygg på å kommentere uten å være redd for å ikke holde seg helt til temaet.
                            Alle bidrag er gode bidrag, og er med på å gjøre det variert og interesangt.

                            Jeg har sett noen videoer av Pokyen og jeg tror det er en veldig bra vinge.
                            Du må lage en tråd på den når du begynner på den, sånn at vi andre får se hva det er for noe.

                            Mvh

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by trykal View Post
                              Jeg synest det er viktig med litt takhøyde i forumet.
                              Folk må kunne føle seg trygg på å kommentere uten å være redd for å ikke holde seg helt til temaet.
                              Alle bidrag er gode bidrag, og er med på å gjøre det variert og interesangt.

                              Jeg har sett noen videoer av Pokyen og jeg tror det er en veldig bra vinge.
                              Du må lage en tråd på den når du begynner på den, sånn at vi andre får se hva det er for noe.

                              Mvh
                              Skal få tatt noen bilder under monteringen, Rainer sa den var klar til sending i dag, så da får man bare smøre seg med tolmodighet...
                              -Jim Johansen-
                              Flyklart:
                              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
                              Under construction:
                              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Quatrocopter View Post
                                Artistic3D gjengen med bl.a. Tom Erik Smedal holdt på men noe spennende for et par år tilbake, men jeg vet ikke om dette ble dokumentert noen andre plasser enn på deres egen hjemmeside..
                                URL`n er gammel, Saiqo (F3F) - Homebuild
                                Flyet ble ferdig og det ble flydd! Det var raskt men svingte alt for dårlig til å kunne hevde seg mot dagens Ceres og Freestylere. Prosjektet står på hold enn så lenge...

                                Forøvrig er det moro å se andre har suksess med sine støpeprosjekt her i tråden. Godt å se skikkelige vinger blir til
                                Tom Erik Smedal
                                www.artistic3D.net
                                www.photopia.no

                                Comment

                                Working...
                                X