Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakuum støping av vinger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jeg har vært tilstede både når Møllisen og når Espen har flydd Saiqoen.
    Jeg syns det virket som at den svinger helt fint, men den gjorde noen skumle sprell i noen av svingene.

    Det skal jo noe til å lage noe som er like bra til å vinne konkuranser med, som det som lages av folk som har det som sitt daglige arbeid med lang erfaring, bred kunnskap og stort budsjett.
    Dette gjelder jo både aerodynamikk, design, konstruksjon og det støpetekniske.

    Den vil jo helt sikkert egne seg veldig godt til ds da, kanskje bedre enn dagens F3F modeller.
    Last edited by tyggen; 26-02-12, 17:13.

    Comment


    • #32
      Originally posted by trykal View Post
      Jeg synest det er viktig med litt takhøyde i forumet.
      Folk må kunne føle seg trygg på å kommentere uten å være redd for å ikke holde seg helt til temaet.
      Alle bidrag er gode bidrag, og er med på å gjøre det variert og interesangt.

      Jeg har sett noen videoer av Pokyen og jeg tror det er en veldig bra vinge.
      Du må lage en tråd på den når du begynner på den, sånn at vi andre får se hva det er for noe.

      Mvh
      Hei, Det var ikke meningen å være kjipå i kommentaren min om å holde seg til emnet det var jeg selv som begynte å skeie ut
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment


      • #33
        Kan jo føye til at det ble mere kutting av vinger igår kveld, med ny kalibrering av vingekutteren min. kom nok innenfor 0.1mm presisjon nå så de siste vingekjernene ble utrolig bra. Gleder meg til å bagge ikveld
        Leif Bjørgo
        Cirrus-RCFK

        Comment


        • #34
          Du kjører på med å lage vinger du Leif, det er kjekt å se at at det er flere enn meg som driver med dette.

          Det er jo en helt genial måte å lage vinger på, i forhold til alt arbeidet og risikoen som en stor støpeform innebærer.

          Jeg kommer nok til å gjøre et nytt prosjekt til neste høst/vinter tenker jeg.
          Jeg har lyst til å lage en litt større modell til F3F, ikke for å vinne men for å ha det gøy.
          Jeg har et par gode F3F modeller, men det er jo mye morsommere å fly med noe man har laget selv.

          Jeg følger med på bloggen.

          Mvh

          Comment


          • #35
            Jepp det er en fin måte å lage vinger på, enig der. Synes Vakum bagging kan bli en litt langtekkelig prosess når man bare skal lage en vinge, men når mylarene er laget, og man har lett tilgang på kjerner er det en knall måte å eksperimentere med profiler, vingespenn etc.
            Holder på med ett prosjekt som du sikkert ser på bloggen så vi lager i første omgang tre prototyper på den, men mer kommer sikkert
            Si ifra om du trenger vingekjerner etc dersom du ikke vil lage de selv

            Leif
            Leif Bjørgo
            Cirrus-RCFK

            Comment


            • #36
              Jeg takker for tilbudet, men jeg syns jo det er aller kjekkest å lage kjernene mine selv jeg.
              Det er jo igrunnen derfor jeg driver med dette, forde jeg syns det er morro å lage det selv.

              Jeg snakket med en kar oppe fra nord på NM som hadde konstruert flyet sitt selv.
              Han hadde gjort det som Saiqo prosjektet, bestilt profiler av Dirk Pflug og CNC fresing i Tyskland.

              Han sa han hadde brukt ca 1000 timer og 35-40000 kroner, han sa også at han regnet med å kunne produsere en modell i året hvis han ville.

              Formstøpte eller skallstøpte vinger fra plugger som er laget av en CNC fres, er ikke akkurat snarveien.
              Last edited by tyggen; 24-02-12, 23:46.

              Comment


              • #37
                Nei å støpe selv er ikke snarveien. Enig med det. Personlig synes jeg at å vakum støpe vinger egner seg best for hjemme bruk. Former føler jeg egner seg best når man skal lage mange av samme modell. Det er som du sier enten dyrt å få laget former, eller veldig tidkrevende å lage selv. Gleder meg til å åpne baggen imorgen kveld jeg
                Leif Bjørgo
                Cirrus-RCFK

                Comment


                • #38
                  Hvis jeg var helt sikker på at jeg ville lage den samme vingen igjen og igjen, så hadde jeg vurdert å lage en støpeform.
                  Men erfaringsmessig så lager jeg aldri mer enn en eller to av samme vingen, så har jeg lyst til å lage noe nytt.

                  De jeg har sett som lager støpeform legger mye tid og arbeid i å lage pluggen og formen, men så lager de kanskje bare en vinge før de vil lage noe nytt igjen.
                  Det er jo helt greit det og, hvis motivasjonen er å lage en støpeform, og ikke å lage en vinge.

                  Men å lage en form på en liten vinge som den du holder på med er overkommelig.
                  Dersom du vet at det flyr bra, at du ikke blir lei av den, og at neste gang du vil lage et fly så vil du ha lyst til å lage akkurat det samme flyet en gang til.
                  Det er jo ikke tvil om at resultatet kan bli bedre med en støpeform, da kan man få den samme gjevne finishen som på ferdigflyene man kjøper i butikken.
                  Du vil jo ha et veldig godt utgangspunkt med CNC skjerte vingekjerner.

                  Jeg er imidlertid mest opptatt av styrken og funksjonaliteten på resultatet, da er denne metoden helt utmerket.
                  Last edited by tyggen; 25-02-12, 19:07.

                  Comment


                  • #39
                    Isopor emner

                    Emnene til vingekjernene kan lages til med vingens eksakte planform, men med bakkanten 5 - 7,5mm lengre enn selve vingen.
                    Den ekstra lengden på bakkanten gjør at PET-filmen har støtte litt lenger ut enn selve bakkanten på vingen, sånn at bakkanten blir jevn og med rett vinkel.

                    Jeg bruker papp/kartong sjabloner til å markere emnene på isoporflaket, men en kan selvfølgelig bare måle og tegne rett på isoporen.
                    Emnene kan enkelt skjeres til av isopor flaket med skjerebuen, og ved hjelp av noen vinkler.

                    -

                    Jeg planskjerer isoporflakene på forhånd, det gjør at emnene er jevn i overflate og tykkelse.
                    Det er imidlertid ikke nødvendig at isoporflakene er helt gjevn i overflate og tykkelse for at vingene skal bli bra, de fleste som lager vinger på denne måten gjør ikke dette.
                    Jeg fjerner også smeltehårene fra isoporen, dette gjør jeg med en oppvask svamp av typen som har en skrubbe overflate på den ene siden.

                    -

                    Jeg pusser forkanten på emnene sånn at de er helt rette og i 90* med en 25cm lang pussekloss.
                    Dette er forde at alt som gjøres underveis med kjernene gjøres ut ifra forkanten, derfor vil jeg at dette skal være et godt utgangspunkt, dette er imidlertid heller ikke nødvendig å gjøre.
                    Kortsidene (rot og tipp) er best å justere etter at vingekjernene er skjert.
                    Jeg limer sandpapiret (120) på pusseklossen med 5-min epoxy ned mot en rett flate, da blir pusseklossen helt rett og flat.
                    Attached Files
                    Last edited by tyggen; 25-02-12, 19:15.

                    Comment


                    • #40
                      Vingekjerner

                      Når profilet er skjert kan kortsidene (rot og tipp) justeres sånn at delene passer godt sammen.
                      Da kan det være greit å montere sammen igjen over/underkuttet og vingekjernene med litt teip først.

                      Jeg bruker kontursag og pussekloss til å justere vingetippene til riktig form dersom de er runde.
                      Bakkanten på vingekjernene justeres sånn at den er ca 3mm kortere enn vingens planform, dette er for at det øvre og nedre vingeskinnet skal kunne møtes i bakkant.

                      Delene justeres og limes sammen etter forkanten på vingen og med denne linjen som mal.

                      -

                      Delene kan limes sammen med 5-min epoxy, jeg påfører et veldig tynt lag på begge sider og presser delene sammen og ned mot bordet.
                      Overflødig epoxy kan fjernes umiddelbart med bomullspinner og tørkepapir/rødsprit på oversiden.
                      Det blir gjerne en litt utenpåliggende epoxy fuge på undersiden, dette gjør vanligvis ikke noe men hvis det er mye så raderer jeg fugen bort med Dremel.
                      Vingeskinnet vil gjevne ut ugjevnheter til en viss grad, så det er ikke så veldig viktig at overflaten i skjøtene er helt jevn.

                      Jeg begynner med underkuttene, så vingekjernene oppå med tynn plastfilm imellom, og til slutt overkuttene øverst.
                      Overflaten på delene til overkuttet blir gjerne ikke helt jevn og i samme høyde, dette gjør ingen ting, det er undersiden ned mot bordet som er av betydning.
                      Attached Files
                      Last edited by tyggen; 25-02-12, 20:56.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by doogledee View Post
                        Kan jo føye til at det ble mere kutting av vinger igår kveld, med ny kalibrering av vingekutteren min. kom nok innenfor 0.1mm presisjon nå så de siste vingekjernene ble utrolig bra. Gleder meg til å bagge ikveld
                        Hvordan gikk det med vingen, ble det bra?
                        Nærmer det seg noen bilder av den ferdige modellen eller?

                        Comment


                        • #42
                          jepp bilder ja prototypen ble klaska sammen for tjue minutter siden eller så... bilder:
                          Click image for larger version

Name:	IMG_0399.jpg
Views:	1
Size:	91.5 KB
ID:	586440
                          Click image for larger version

Name:	IMG_0400.jpg
Views:	1
Size:	62.1 KB
ID:	586441
                          Click image for larger version

Name:	IMG_0401.jpg
Views:	1
Size:	96.8 KB
ID:	586442

                          mer detaljer om byggeprosessen kan som vanlig sees i detalj på blogg.dalsveen.net
                          Leif Bjørgo
                          Cirrus-RCFK

                          Comment


                          • #43
                            Da er denne modellen prøveflydd og dette ble veldig bra. Alle detaljer om bygging og video av test flukten finner dere på blogg.dalsveen.net

                            videoen finner dere for så vidt her også:


                            Super førnøyd med resultatet
                            Leif Bjørgo
                            Cirrus-RCFK

                            Comment


                            • #44
                              Skikkelig bra med video!
                              Den ser ut til å fly veldig bra, det er utrolig hvor lettvekt du har klart å lage den.
                              Kommer til å gå som en kanon kule på Hanstholm med litt ballast.

                              Stilig!

                              Comment

                              Working...
                              X