Announcement

Collapse
No announcement yet.

Solartex betrekning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Solartex betrekning

    Hei!

    Skal igang med å trekke cubben min med Solartex oliven farge.
    Har pusset delene, er det så å bare klippe til å legge på, så Stryke med strykejern? Ser noen snakker om dope, når brukes det?

  • #2
    En bruker dope for og få balsaen sterkere og mer motstandsdyktig mot fuel og vann. Trekket vil også feste seg bedre. Det er vel ikke så mange som bruker dop lengre det lukter noe helt forferdelig. Du kan jo blande vanlig trelim og vann halvt om halvt og pensle på et tynt lag det gjør stortsett samme nytten. har også hørt en som penslet på slik S veske som grukes på tregulv før flislegging og det skulle vist være helt fantastisk. Men sistnevnte behandling har jeg ikke prøvd selv.

    Comment


    • #3
      Å dope balsa har lite for seg, det gjør balsaen ujevn og sprø samt at den får dårligere vedheft til trekket, derimot kan det være lurt å dope solartexen, solartex er i utgangspunktet fuelproof, men på grunn av teksturen er den ett rent hel......e å rengjøre uten at den behandles. Lakker du rett på solartex må du legg på tykke lag på grunn av teksturen. Hvis du ikke har tenkt å lakke, bør du i mine øyne ikke bruke solartex.

      Dope fyller veven på solartex, gir ett perfekt grunnlag for maling/lakk, samt hindrer at duken slakkes over tid.

      Solartex har bra lim, men er det lite areal å feste trekket, kan det tilføres ekstra lim på forhånd, f.ex tynnet hvitlim som bardp skriver.

      Viggo

      Comment


      • #4
        Goggle fant linken under, den omtaler flere typer betrekning.
        Covering Tutorial for Beginning Builders - RC Groups

        Så vidt jeg kan forstå trenger man ikke å bruke dope, balsarite eller lignende sammen med Solartex. Bare vær nøye med å få bort alt balsastøvet etter pussingen. Tack cloth er det beste, det får man på steder som selger billakk.
        Last edited by Biplan; 13-02-12, 16:51.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #5
          Forslaget om å dope solartexen høres lurt ut, jeg har trukket min Auster Aiglet med sølv solartex, blir slakk veldig fort og må gå over med strykjern for å stramme om og om igjen, blir nok til at jeg og må kjøpe dope, selv om det lukter dritt.
          MVH
          Eystein

          Comment


          • #6
            Originally posted by Biplan View Post

            Så vidt jeg kan forstå trenger man ikke å bruke dope, balsarite eller lignende sammen med Solartex. Bare vær nøye med å få bort alt balsastøvet etter pussingen. Tack cloth er det beste, det får man på steder som selger billakk.
            Flott med tips! Tusen takk!
            Da blir det:

            1. Pusse alt ned
            2. Tack cloth for å få vekk alt balsastøv
            3. Pensle et strøk med Titebond/vann (blandes halvt om halvt)
            4. Legge på Solartex.

            Comment


            • #7
              Litt off topic, men er det noen som vet om norske forhandlere av So-Lite eller Ora-lite? Er på utkikk etter lett film for mindre prosjekter. Jeg vet hvor jeg kan få tak i det fra Statene, men frakten kan bli litt i overkant for en rull.

              Comment

              Working...
              X