Announcement

Collapse
No announcement yet.

Supersonic F3A fra throttlestore

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Kjetilaf View Post
    så om jeg tar 2 av de digitale og ryler dem i vingen, og den siste på høyderoret så er det bedre? bruker no ikke roret på annet enn knifeedge alikavell!
    Hæ? Hvordan utfører du er korrigert turn uten å kompensere med sideroret?

    Hvordan roller man flere ganger etter hverandre og fortsatt holde straight level uten å kompensere med sideroret?

    Noe jeg har gått glipp av her etter utall av tiår med denne hobbyen?

    Comment


    • #17
      Originally posted by rcmodeller View Post
      Hæ? Hvordan utfører du er korrigert turn uten å kompensere med sideroret?

      Hvordan roller man flere ganger etter hverandre og fortsatt holde straight level uten å kompensere med sideroret?

      Noe jeg har gått glipp av her etter utall av tiår med denne hobbyen?

      Med ett skikkelig oppsett på radioen så går det veldig fint å fly koordinert sving uten sideror. Aileron diff? : )

      Comment


      • #18
        Originally posted by surpass View Post
        Med ett skikkelig oppsett på radioen så går det veldig fint å fly koordinert sving uten sideror. Aileron diff? : )
        Det er juks.

        Har flydd, og flyr ALLTID kun med rått ukorrigert oppsett. Ingen komps, ingen korrigerte utslag etc

        Antall kanaler og utslag kun korrigert på servohorn og rorhorn.

        Ser ingen grunn til å fly modeller på andre forutsetninger enn de som flyr fullsize.

        Da kan man like gjerne leke seg på en simulator; hvor alle krasj kan resettes.

        Eller man kan bare sette i gang en installert software; så tar modellen seg en tur på egen hånd, på gps koordinater, mens man ser på og inntar en kopp kaffe, eller te imellomtiden.

        Comment


        • #19
          Det er jo ikke det minste problem å fly, svinge, rolle mange ganger etter hverandre og til og med lande uten sideror. Den gang jeg begynte med hobbyen, var det vanlig med kun sideror og høyderor på trainere. Det blir omtrent det samme som kun høyde og balanseror. Det var også modeller på markedet den gangen som kun hadde høyde og balanseror.
          Futaba T8FG-S
          Noen planker og noen visper

          Comment


          • #20
            Originally posted by troasb View Post
            Det er jo ikke det minste problem å fly, svinge, rolle mange ganger etter hverandre og til og med lande uten sideror. Den gang jeg begynte med hobbyen, var det vanlig med kun sideror og høyderor på trainere. Det blir omtrent det samme som kun høyde og balanseror. Det var også modeller på markedet den gangen som kun hadde høyde og balanseror.
            Nei, nei...

            Det er ikke mulig å utføre hverken en koordinert turn eller flere roller etter hverandre uten å miste høyde, uten å også korrigere med sideroret.

            En, eller flere roller, etter hverandre, hvor nesa dupper ned, gir null poeng i F3A.
            Og dette er en mini F3A trainer; så da får man holde seg til det som gjelder for F3A.

            Å rolle med kun balanseror til nesa peker mot bakken er noe alle kan gjøre. Men her snakkes det om korrigerte roller, så mange man lyster, strek beine, i vater, rundt modellens aksen, uten at nesa dupper noe som helst. DET kan kun gjøres med siderors og også høyderors korrigering.

            En 360 torqueroll er heller ikke mulig uten sideror; den heller.

            Dette er min helt: Page not found (kjekt med helter; noen må man ha)

            Han klikket seg gjennom hele F3A programmet, i en årrekke, som verdensmester, kun ved hjelp av 12 av og på brytere på senderen.

            DA snakker man om å fly modellen selv. Ikke ved hjelp av software i senderen.

            Jeg har faktisk en ikke ferdigbygget Tauri på loftet, og tilhørende Veco motor.

            Pluss flere kasser med Merco og Cox motorer. Men det er en annen sak.

            Jeg angrer som en hund for at jeg ikke anskaffet meg en Taurus og en Orion konstruert av samme Ed K., før disse forsvannt.

            Ren nostalgi; men......
            Last edited by rcmodeller; 28-03-12, 20:44.

            Comment


            • #21
              Jeg synes du får holde deg til hva trådstarter skriver og mener her. Det er ingen som har snakket om å fly korrekt F3A program her, eller torque roller, kun å fly for moro skyld. Og det går utmerket uten sideror på mange modeller.

              Og det du skriver her er jo tøv: "Det er ikke mulig å utføre hverken en koordinert turn eller flere roller etter hverandre uten å miste høyde, uten å også korrigere med sideroret"

              Det er ikke vanskelig å holde høyden rett frem i mange roller med kun høyderor. Det er likeledes ikke vanskelig å svinge uten å miste høyde uten bruk av sideror. Man kan til og med stige om man ønsker det.
              Futaba T8FG-S
              Noen planker og noen visper

              Comment


              • #22
                Originally posted by rcmodeller View Post
                Det er juks.

                Har flydd, og flyr ALLTID kun med rått ukorrigert oppsett. Ingen komps, ingen korrigerte utslag etc

                Antall kanaler og utslag kun korrigert på servohorn og rorhorn.

                Ser ingen grunn til å fly modeller på andre forutsetninger enn de som flyr fullsize.

                Da kan man like gjerne leke seg på en simulator; hvor alle krasj kan resettes.

                Eller man kan bare sette i gang en installert software; så tar modellen seg en tur på egen hånd, på gps koordinater, mens man ser på og inntar en kopp kaffe, eller te imellomtiden.

                Så det du mener er at fullsize ikke har aileron diff? Når jeg begynte på ppl-a så var vel det noe av det første jeg lærte.

                Comment


                • #23
                  Jeg har bare flydd litt over 20 ganger med det. Har nettopp startet med hobbyen. Men byttet til en APC propell og 1350 mah 50c batteri. Da flyr den ganske fort i minst 7 min.
                  Last edited by karabin; 29-03-12, 08:50.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by troasb View Post
                    Jeg synes du får holde deg til hva trådstarter skriver og mener her. Det er ingen som har snakket om å fly korrekt F3A program her, eller torque roller, kun å fly for moro skyld. Og det går utmerket uten sideror på mange modeller.

                    Og det du skriver her er jo tøv: "Det er ikke mulig å utføre hverken en koordinert turn eller flere roller etter hverandre uten å miste høyde, uten å også korrigere med sideroret"

                    Det er ikke vanskelig å holde høyden rett frem i mange roller med kun høyderor. Det er likeledes ikke vanskelig å svinge uten å miste høyde uten bruk av sideror. Man kan til og med stige om man ønsker det.
                    Skjønner både hva du og trådstarter mener. En flymodell kan flyes kun med bare sideror også.

                    Men; når der er 3 rorfunksjoner på en modell, så er de der fordi man trenger alle hvis man vil utnytte potensialet i modellen.

                    Nei; en koordinert turn er ikke mulig uten bruk av sideror. I så fall ikke, så vil halen henge, og senterlinja i modellen vil ikke ligge midt i svingkurven. Og i en koordinert turn hverken synker man eller stiger. Da er den ikke koordinert lenger. Kula skal ligge midt i senter under hele svingen.

                    Samme gjelder roll. Senterlinja til modellen vil ikke ligge midt i rotasjonsretningen uten man komper både med side og høyderor.

                    Det gir minus i F3A, noe denne modellen er en miniutgave av.

                    Min oppfatning er at først lærer man seg å fly mest mulig korrekt. Man starter ikke læringen med unoter. De komme fort nok med tiden uansett.

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by surpass View Post
                      Så det du mener er at fullsize ikke har aileron diff? Når jeg begynte på ppl-a så var vel det noe av det første jeg lærte.
                      Selvsagt har de det. På fly med manuelle styresystemer er dette kompensert i hengsling og oppheng. Samme måtte man gjøre med modeller før software og programmering tok overhånd, og selve flygingen kom i annen rekke

                      Comment


                      • #26
                        Man kjøper vel ikke en SuperSonic for å vinne VM F3A eller?

                        Selv kunne jeg godt tenkt meg en F3A modell, og fly denne nøyaktig som det passer meg...
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #27
                          Tror det følger med et skjema for obligatorisk konkuranse-påmelding innen 2år, da med "korrekt" flyging.

                          Kos deg og ha det morro med flyging og ikke tenk på hvor "korrekt" du flyr. Etterhvert vil slike ting komme inn i bildet automatisk, om du skulle ha ambisjoner om å havne på et høyt nivå mtp. "bra" flyging.

                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by xilian View Post
                            Man kjøper vel ikke en SuperSonic for å vinne VM F3A eller?

                            Selv kunne jeg godt tenkt meg en F3A modell, og fly denne nøyaktig som det passer meg...
                            Nei, det hadde nok vært ei bombe.

                            Nytter heller ikke å stille i VM med en par, tre år gammel topp F3A modell.

                            Programmet er så endret de siste årene at man ganske enkelt ikke kommer seg igjennom det uten massevis i minus med eldre modeller.

                            "Kos deg og ha det morro med flyging og ikke tenk på hvor "korrekt" du flyr. Etterhvert vil slike ting komme inn i bildet automatisk, om du skulle ha ambisjoner om å havne på et høyt nivå mtp. "bra" flyging."

                            Har man lært seg for mange unoter i starten, så er de nesten umulig å bli kvitt.
                            Har sett for mange som etter flere år med hobbyen fremdeles aldri ser at det de er i ferd med å foreta med modellen vil ende i krasj, eller at de hele tiden må korrigere feil som de gjør fordi de aldri har lært å gjøre ting riktig. Ikke noe morro å se på heller, når man mer må holde øye med modellen for å ikke få den i bakhuet.

                            Tror nok det kreves mer enn bare ambisjoner for å hevde seg i F3A om dagen.
                            Dyrt er det også. De fleste i toppen stiller med spesialdesigna modeller etter egne specs noe som koster skjorta og mer. De holder seg gjerne også med egne team som bygger og holder modellen(e) i tipp topp stand.

                            Det er vel snart bare O. Fremming som fortsatt makter å plassere seg blant de 20 beste uten et helt backup team i bakhånd. All ære til han for det.
                            Last edited by rcmodeller; 29-03-12, 17:49.

                            Comment


                            • #29
                              Du misforstod. Jeg snakker om hva man vil. Det er ikke alle som har ambisjoner/ønske om å bli verdens beste, men klarer seg fint med at modellen kommer helskinna hjem i boden.
                              Tom I. Arntsen

                              Comment


                              • #30
                                Kanskje denne diskusjonen burde havnet i en egen tråd - strengt tatt. Før man sporer enda mer av..

                                Fader, hvor var den popcorn maskinen igjen..
                                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                                Comment

                                Working...
                                X