Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av F3A elektromotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av F3A elektromotor

    Hei. Det har i det siste dukket opp flere og flere alternativer når det gjelder F3A elektromotorer. Hva slags erfaringer har dere og hva slags oppsett bruker dere?

    Jeg har allerede en AXI 5325/24 med Jeti Spin 99 i min Temptation. Bruker APC 20*13E. Synes det fungerer bra.

    Jeg vurderer å elektrifisere min Genesis.

    Har noen feks testet:
    Hacker Q60 7M?
    Hacker Q80-11S
    Hacker Q80-13S
    Himax 6330-210?
    Plettenberg...
    Neu...?

    Er det noen som bruker girede motorer lenger?

    Jeg venter bare på at O.S. skal komme med en rimelig F3A-motor....

    Jaran
    Jaran

  • #2
    Hei har med stort hell brukt en Himax 6330 200 i den xigrisen jeg fløy for noen år siden siden det har Gulbrand brukt den sikkert 200-300 turer ..litt lite kraft om du er helt oppunder 5 kg men det går ...har nå en himax 210 i Sparken ..merkbart mer krefter men kun 5 turer med den i høst så litt tidlig..Neu ..ja jeg prøvde men hørtes ut som ei luftvern sirene..men det er mange som bruker det i usa .
    Tror jeg for enkelhets skyld hade gått for en outrunner , kjøpte en Hacker Q60..bare testet den på bakken før jeg solgte xigrisen ..men nydelig stykke mekanikk...Q80 syns jeg ser rar ut!!
    Rune Gjelsnes
    Vikersund
    92624841

    Comment


    • #3
      Hei Jaran,

      Hvis man ser på hva som ble brukt av elektroutstyr på siste VM i F3A kan man vel konkludere med at det meste funker. Det som er viktig er at motoren er lett å kjøle og vekten er lav.
      Hackers C50 inrunnere med gir er vel det letteste og det som bruker mins strøm, men da har man vedlikehold. For deg blir vel det en gang per år?

      Vi som har et anstreng forhold til girkasser og fly mye fly direktedrift og helst med motorer som er lett å kjøle. Der er det to stykker som skiller seg ut; Plettenberg Advance 30-10 og Hackers Q80 motorer. Q80ene er for tung for mine fly så de er utelukket for min del.

      Outrunnere som Hacker Q60, Plettenberg 30-10/9 og tilsvarende konstruksjoner er bare vanskelig å kjøle og bruker litt mer strøm.

      Dualsky lager billige F3A-motorer. De virker bare litt «umoderne» konstruksjonsmessig.
      Axi kan du mer om en meg.


      OS har kommet med billig regulator for F3A, men ikke motorer over 50 size.


      Jeg flyr med Plettenberg Advance 30-10 med PT-Model 21x13 /APC 21x13


      Henning

      Comment


      • #4
        Gir/ikke gir er selvsagt en vurdering, det er jo fortsatt slik at du får mer krutt for mindre strøm med gir enn uten. C50 er dessuten suverent den vanligste motoren å bruke. Personlig synes jeg den bråker og rakler fælt.

        Jeg bruker Plettenberg 30/9 evo og er veldig fornøyd med det. Hovedgrunnen til at jeg valgte denne er at den er egnet for bakmontering. I min Xigris er det ikke særlig egnet for nesemontering. Plettenberg Advance, Hacker C50, Q80 og Neu med gir er typiske nesemonteringskandidater, mens Plettenberg Xtra 30/9 kun har bakplatefeste. Så flytypen har absolutt noe å si for hvilken motor som er best egnet. Har du eksempelvis løs cowling, blir utvalget begrenset til bakplatemonterte motorer.
        MVH

        Jon Gunnar Wold

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jon Wold View Post
          Har du eksempelvis løs cowling, blir utvalget begrenset til bakplatemonterte motorer.
          Det er ikke helt umulig med løs cowling og frontmontering. Det har funket bra på én meters Reactor.

          Click image for larger version

Name:	120213old_new_cowl_temlate.jpg
Views:	2
Size:	79.1 KB
ID:	585996 Click image for larger version

Name:	120213new_close.jpg
Views:	2
Size:	62.5 KB
ID:	585997 Click image for larger version

Name:	120216finished.jpg
Views:	2
Size:	59.0 KB
ID:	585998
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment

          Working...
          X