Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpe duk og epoksy for og lage 2mm karbon plate -hvordan?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpe duk og epoksy for og lage 2mm karbon plate -hvordan?

    Hei igjen

    Sjelden jeg er på forumet nå, så må vel sette i gang noe for og holde meg oppdatert og ikke utdatert

    Jeg har planer om og prøve og lage karbon plater selv. Dette pga pris og eventuelt frakt ifra utlandet osv... Hvorfor ikke kjøpe i innland sier sikkert noen. Og det er et godt poeng, men blir ganske dyrt.
    Har ikke forsket så altfor mye på pris i norge, så kan sikkert hende at det finnes noe som ikke koster skjorta.

    Uansett, så er det jo alltid gøy og lage ting selv
    Har lett litt på youtube for og finne DIY carbon sheet osv, men uten hell...
    Finner liksom ingenting...

    Jeg har en liten vacuum pumpe i kjelleren som kan brukes, men er det noen som har tips/erfaring med og lage slike plater med duk og epoxy?
    Har også to tykke (14mm) laminert glassplater som kan brukes som støpeformer slik at finishen på flatene blir glatte og fine


    Tips og triks mottas med takk


    Mvh Robert.
    Last edited by Vegabond; 21-02-12, 11:00.
    ~Futaba 10C~


    ~T-Rex 500 v-bar~
    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

    ~Min Cnc byggetråd #1~
    ~Min Cnc byggetråd #2~
    ~Min Cnc byggetråd #3~


    ~Trondheim Modellflyklubb~

  • #2
    Jeg klarer ikke å lage karbonplater billigere enn å kjøpe dem ferdige fra HobbyKing. Å lage selv er faktisk svindyrt!

    Comment


    • #3
      Jaha... Har du link til de på hobbyking?

      Tror de er litt i minste laget... Jeg skal frese ut rammer til min T-Rex 700 osv, så de må være 400 x 250 om jeg ikke husker feil..


      Mvh Robert.
      ~Futaba 10C~


      ~T-Rex 500 v-bar~
      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

      ~Min Cnc byggetråd #1~
      ~Min Cnc byggetråd #2~
      ~Min Cnc byggetråd #3~


      ~Trondheim Modellflyklubb~

      Comment


      • #4
        Sånn gikk det da relativt proffe folk skulle lage karbonfiberbåt. Riktig så leit
        Attached Files
        Flisespikkeri er gøy!
        Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
        Dyrøy MFK
        ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
        http://rolv.info

        Comment


        • #5
          Jaha.. og hva som har skjedd her? bare løsnet eller har det vært en krasj?

          Mvh Robert.
          ~Futaba 10C~


          ~T-Rex 500 v-bar~
          ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

          ~Min Cnc byggetråd #1~
          ~Min Cnc byggetråd #2~
          ~Min Cnc byggetråd #3~


          ~Trondheim Modellflyklubb~

          Comment


          • #6
            Originally posted by Vegabond View Post
            Jaha.. og hva som har skjedd her? bare løsnet eller har det vært en krasj?

            Mvh Robert.
            Bare løsnet! På vei nordover for å settes inn mellom Tromsø og Harstad.
            Flisespikkeri er gøy!
            Aldri for sent å gjenopplive en lykkelig barndom!
            Dyrøy MFK
            ps., det er ikke størrelsen det kommer an på; hastigheten derimot...........
            http://rolv.info

            Comment


            • #7
              Dem va ute på første prøvetur i godt vær.

              Når man presser prisene så hardt at de som skal bygge ikke har råd til folk som kan dette, får man sånn resultat.
              E jo en grunn te at kvalitet ofte koster litt mere
              Svein Roe
              ----------------
              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
              Boomerang Sprint - Simjet 2250
              Starfire II P-60
              C-arf Extra 2,3 - DA 50
              EF Extra 91" - DA 60
              EF Edge 48"
              Ventus 4m
              Mini Nyx

              Comment


              • #9
                Men hvor mange lag med f.eks 200G/m2 duk bruker man i en 2mm plate?


                Mvh Robert.
                ~Futaba 10C~


                ~T-Rex 500 v-bar~
                ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                ~Min Cnc byggetråd #1~
                ~Min Cnc byggetråd #2~
                ~Min Cnc byggetråd #3~


                ~Trondheim Modellflyklubb~

                Comment


                • #10
                  Karbonplaten fra HK er bare 100x300 mm

                  Håper du ikke har tenkt å frese ut de karbonrammene inne på hobbyrommet. Karbonstøv er på høyde med asbest når det kommer til helseskade. Puster du inn karbonstøv kommer det ikke ut igjen! Fres karbon ute, med vernemaske på og helst når det blåser så du får støvet vekk.

                  Comment


                  • #11
                    Eller bruke kjøle vann, og vannsuger...


                    Mvh Robert.
                    ~Futaba 10C~


                    ~T-Rex 500 v-bar~
                    ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                    ~Min Cnc byggetråd #1~
                    ~Min Cnc byggetråd #2~
                    ~Min Cnc byggetråd #3~


                    ~Trondheim Modellflyklubb~

                    Comment


                    • #12
                      Hei,

                      R&G har oppgitt laminat tykkelser på alle materialer, de gir en rimelig god ide om hvor mange lag du må bruke.
                      R&G Faserverbundwerkstoffe | Carbon fabric 200 g/m² (Aero), 100 cm | online kaufen
                      200g=0.327 mm, det skulle bli 6 lag, ideelt lagt både 0/90* og 45* for maks styrke og stivhet.
                      Det går selvfølgelig an å legge alle lagene 0/90* for å spare material kostnader.

                      Når det gjelder 160g, 200g og 245g karbon mattene så er disse samme veven, det vil si at 160g matten er ganske åpen i veven, 200g er litt tettere og 245g er helt tettvevd.
                      Jeg ville vurdert 245g til å lage tykkere laminater med.

                      Du kan også bruke karbon ytterst og glassfiber i midten.
                      Til en plate er det greit å bruke matte som er "plain weave".
                      Det aller sterkeste er å bruke uni-karbon eller uni-glass med lagene lagt i forskjellige orienteringer.
                      Da ligger alle fibrene helt rett og ikke i bølgeblikk formasjon.

                      Du kan støpe dette mellom to glassplater, hvis du bruker både formvoks (Norpol formvoks W70) og PVA slippmiddel.
                      Men du vil få et bedre resultat rent teknisk sett, om du bare har glassplaten på undersiden, og bruker perforert plast og pusteduk på oversiden.
                      Da blir all luft og overflødig epoxy klemt ut av laminatet, da får du en side som er helt gjevn og glatt.
                      Tykkelsen vil bli rimelig jevn men overflaten på den andre siden blir ikke så glatt og jevn.

                      Dette gjør man ikke for å spare penger, dette gjør man forde det er morro!

                      Mvh
                      Last edited by tyggen; 21-02-12, 18:07.

                      Comment


                      • #13
                        Akkurat et slikt svar jeg ventet på ..

                        Tanken med vacuumpumpa er pga at jeg får ut lufta, pluss at jeg forhåpentligvis får glatt finish på begge sider.

                        Vil ikke slippmiddelet få finishen til og bli ru?


                        Mvh Robert.
                        ~Futaba 10C~


                        ~T-Rex 500 v-bar~
                        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                        ~Min Cnc byggetråd #1~
                        ~Min Cnc byggetråd #2~
                        ~Min Cnc byggetråd #3~


                        ~Trondheim Modellflyklubb~

                        Comment


                        • #14
                          Jeg har laget noen karbon sandwich paneler med greit hell (se oppskrift på Ola Fremming sine sider - Ola Fremming).
                          Dette er IKKE noe man gjør for å spare penger (som beskrevet tidligere..). Skal man lage rene paneler, er det absolutt billigst å kjøpe ferdig. Det er PLENTY butikker som selger dette. Kjapt søk på Guggle ga meg følgende:
                          Carbon Copy
                          Carbon plates
                          Carbon Fiber Plates | Page 1 of 2

                          Kvaliteten der overgår stort sett ALT du klarer å lage selv, både på kvalitet og vekt... (De bruker ofte pre-preg og vakum).

                          MEN;
                          Her har du min "oppskrift" på DIY paneler:
                          - Kjøpe råmaterialer hos R&G Tyskland (R&G Online - Epoxy, Epoxid, Carbon, Epoxyd)
                          - Kjøpe R&G Epoxy hos Øgrey
                          - Skaffe 2stk solide hylleplater (fra f.eks Ikea)
                          - Kjøpe Plexiglass-beskyttelse fra Biltema (tykke men fleksible plast-plater). Lettere å få av ferdig laminat..

                          - Klistre plastplatene på hylleplatene (2stk)
                          (Jeg bruker maskeringstape til dette. Får da en markert kant i alle 4 ytterkanter)
                          - Ha på minst 3 lag slippmiddel (formvoks, el.l) på plastplatene. Husk å polere skikkelig!!
                          - Voià - Formen er ferdig....
                          Bare husk å bruke MASSE vekt når du klemmer formene sammen... Bruk av vakum er mye bedre, men krever MYE mer!
                          Husk og at glass er svært porøst (faktisk...), og bruk derfor mye formforsegler/slippmiddel!

                          Jeg bruker en særs tettvevet 200g karbonduk som ytterlat. over denne (under?) bruker jeg 2 lag 8g karbon CSM for å "lystette". Jeg har 50g glass + 2 lag 8g karbon på andre siden av honeycomb'en, men dette trenger jo ikke du..

                          En ting du bør huske på er å legge karbonmattene dine i "balansert retning" om du legger flere lag. (Dvs. 0/90/0/90 osv eller 0/45/90/45/0 osv..)
                          Dette for å unngå spenninger når det herder.

                          PS; Bruk skikkelig støpe-epoxy (IKKE Z-Poxy finishin resin el.l...). Og vent i 2-3 døgn før du forsøker å ta formen fra hverandre.. Tro meg - jeg fant ut hvorfor den kjipe måten!

                          Click image for larger version

Name:	Karbonpanel.JPG
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	586017

                          Lykke til!
                          (Selv om jeg personlig ville kjøpt ferdig plater )
                          Last edited by Thinnthinn; 21-02-12, 14:23. Reason: Lagt til eksempelbilde
                          Audun Thinn
                          Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                          Comment


                          • #15
                            Ja, vakuum er nødvendig hvis du vil ha samme kvalitet og styrke som på et ferdig laminat.
                            Men du får ikke klemt ut all luft og overflødig epoxy hvis du legger støpet mellom to glass plater.

                            PVA filmen gjør ikke overflaten ru, men det kommer gjerne en del støv og sånt i den, akkurat som med lakk.
                            Du kan jo prøve med bare voks, da ville jeg vert veldig nøye og brukt mange lag med voks med noen timers mellomrom.
                            Gjerne brukt et par dager på det, og så gjort en prøve først med bare glassfiber, voksing 3 lag mellom hvert støp.
                            Last edited by tyggen; 21-02-12, 14:32.

                            Comment

                            Working...
                            X