Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallo fra en total nybegynner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    som en grunnregel er tyngdepunktet 1/3 av vingekorden (avstanden mellom fremkant av ving til bakkant) fra fremkant av vingen. er vingekorden din 15 cm vil tyngdepunktet være 5 cm fra fremkanten. det er bedre å fly et fly som er tungt i snuta enn et som er tungt i halen. når du har full tank pleier i alle fall jeg å ha det slik at flyet henger litt forover når du balanserer det på tyngdepunktet. få for guds skyld noen som kan å fly til å ta det opp for deg første gangen slik at det er trimmet inn og godt å fly før du tar over. ellers er oddsene store for at du krasjer. et nybygd fly flyr uhyre sjelden som det skal før det er trimmet inn!

    Comment


    • #17
      Du store alpakka hva dere kan, ser jo at dette er info som vil hjelpe stort. Lover her og nå å ikke fly første turen alene.

      Skal sjekke ut MFK jeg Kjetil B, hadde sikkert vært lurt å snakket litt med gutta som kan det.

      Comment


      • #18
        Click image for larger version

Name:	DSC_1323.JPG
Views:	2
Size:	94.6 KB
ID:	586330Click image for larger version

Name:	DSC_1324.JPG
Views:	2
Size:	101.4 KB
ID:	586331Click image for larger version

Name:	DSC_1344.JPG
Views:	2
Size:	68.1 KB
ID:	586332Click image for larger version

Name:	DSC_1348.JPG
Views:	2
Size:	43.0 KB
ID:	586333He he, jo vi er alle spesialister. Egentlig har vi domma oss ut så mange ganger at noe har vi funnet ut!

        Her er den perfekte nybegynnermodell: Grokker III, konstruert av Tore Paulsen fra Asker på 70-80tallet for en Cox-motor. Noen av oss har tatt den fram igjen og bygd den i 6mm depron! vekt ac 220g og kan flyes inne og ute. kostnad: minimalt. flyr som en våt drøm . Min er ennå ikke klar, men dagens demonstrasjon gir en piff. Og ikke minst, man behøver ikke være nybegynner for å ha det moro med en slik!

        Comment


        • #19
          La deg nå ikke skremme av alt som skrives her. Flyet dit er en helt super nubegynermodell skikkelig stødig og godt og fly. Det er heller ikke spesielt kritisk på CG og andre ting. Om du bommer på en cm spiller det ingen rolle det flyr nesten like bra alikevell.

          Comment


          • #20
            Helt enig bardp
            Grokker-innspillet var ment som et mulig valg av mange gode

            Comment


            • #21
              Originally posted by thor_no View Post
              som en grunnregel er tyngdepunktet 1/3 av vingekorden (avstanden mellom fremkant av ving til bakkant) fra fremkant av vingen. er vingekorden din 15 cm vil tyngdepunktet være 5 cm fra fremkanten. det er bedre å fly et fly som er tungt i snuta enn et som er tungt i halen. når du har full tank pleier i alle fall jeg å ha det slik at flyet henger litt forover når du balanserer det på tyngdepunktet. få for guds skyld noen som kan å fly til å ta det opp for deg første gangen slik at det er trimmet inn og godt å fly før du tar over. ellers er oddsene store for at du krasjer. et nybygd fly flyr uhyre sjelden som det skal før det er trimmet inn!
              Bare for å utdype dette litt mer så er posisjonen på tyngdepunktet avhengig av vingens planform.

              Her er en veldig enkel tyngdepunkt kalkulator:
              CG Calculator

              M.A.C (Mean Aerodynamic Chord) er som nevnt normalt ca. 33% av vingens korde.
              ("For most monoplanes of normal configuration the most aft position of the CG, called the neutral point, including the contribution of the horizontal tail, is approximately 33%.", Radio-Controlled Models)

              Med tyngdepunktet foran (f.eks 30% m.a.c.) vil flyet oppføre seg med en noe svakere respons på høyderoret og vil være stabilt.
              Med tyngdepunktet lenger bak (f.eks 35% m.a.c.) kan flyet være veldig sensitivt på høyderoret, ha lett for å tipp steile (flikke), og kan være svært vanskelig å kontrollere.
              Last edited by tyggen; 18-03-12, 10:27.

              Comment


              • #22
                Dette går bra, Pelle Propell, når du tar kontakt med erfarne modellflygere. Han du velger til testpilot (se hvem som er gode til å fly) vil gjøre en sikkerhetssjekk på flyet ditt. Det skal gjøres på alle nye fly før første tur uansett hvor mange års erfaring byggeren har.
                Last edited by Biplan; 04-03-12, 11:26.
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #23
                  Trykal kunne kanskje skrevet en artikkel om emnet? Interessant å lære
                  Tom I. Arntsen

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by farmann View Post
                    Grokker-innspillet var ment som et mulig valg av mange gode
                    Har dere en egen tråd om Grokkerne? Lurer på hva dere brukte for å få farger og dekor på den hvite depronen.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #25
                      Først som sist; ser ingen grunn til å holde tråden enkel. Er en vel påskrudd herre, og henger godt med så langt.

                      Ser at det er delte meninger både om førstegangsflying og tyngdepunkt og mere til her, og det er vel egentlig bare bra? Folk er ulike og folk opplever ting og tang ulikt, sånn er det med det. Har jo ikke bygget fly før, men resultatet har etter mine begreper blitt solid og riktig. Flyr jo litt simulator og har der plukket opp hvilken vei styremekanismene skal gå for å styre flyet, men kjenner likevel jeg er ydmyk i forhold til å skulle stå på stripa første gangen.

                      Trykal; høres jo lurt ut da, å starte med litt fortungt fly?

                      Comment


                      • #26
                        mine erfaringer som jeg dummet meg ut på når jeg begynnte,var at jeg hadde altfor liten fart svingene.så hadde noen ganger i bakken pga stall.ellers er det bare å ta det rolig.detta går bra...lykke til
                        trex 700 , trex 500 , trex 250 , raptor 50 , hirobo sceadue 50 , xcell Fury Tempest FAI 90
                        mye rart som er filmet igjennom tidene her http://www.youtube.com/user/tommym447/videos

                        Comment


                        • #27
                          Har akuratt samme fly selv, og flere i klubben har / har hatt samme flyet. Flyet flyr meget fint og oppfører seg roligt og fint i lufta

                          Comment


                          • #28
                            Det får jeg håpe og tro at det gjør. Akkurat det med liten fart, om det gjelder sving eller ei, tror jeg at jeg ligger unna. Sett bort fra landing da. Ser for meg det er enklere å fly med litt futt i greiene.

                            Comment


                            • #29
                              Nei fyll tanken helt opp da kan du fly i ca 10 min med den motoren du har den er nemelig veldig glad i fuel. Hadde samme motor i min til og byne med høyt forbrul og bra effekt. Skifter så til en ASP 91 4t da doblet jeg flytiden men effekten var mindre men nokk i masevis så lenge jeg hadde jul på flyet. Da jeg satte på flotører ble ASP 91 4t noe svak og jeg trenkte lang stripe for og ta av. Nå har jeg en Saito 115 4t i flyet og den er helt suveren samme efekten som 2 t motoren men mye finere gange og lavere brenstofforbruk.
                              Leg CG 75-80mm bak forkant av vingen med tom tank. Fyl tanken full og fly.
                              Skal du ha ned landingsfarten programerer du inn flaperon på radioen.
                              Med flaperon kan du fly i gangfart så lenge du ikke foretar noen brå manøvre.
                              Tror nesten jeg må ta en tur med min i dag det er jo et fantastisk søndagsfly som nesten flyr av seg selv.

                              Comment


                              • #30
                                Ti minutter? Det var da satans lite? Liksom noe av grunnet til at jeg ikke ville ha el-fly dette, ville fly lengre turer. Større tank så blir jo modellen enda mer fortung.

                                Comment

                                Working...
                                X